Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2011, 07:29   #21
SirGalahad_
Burgemeester

SirGalahad_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe vaak moet er nog herhaald worden dat die kieskring er mag komen, indien het principe dan ook consequent doorgetrokken wordt? Gedaan met grendels, dubbele meerderheden en andere blokkeringsmechanismen.
Akkoord
  4. In the '60s, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.
SirGalahad_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 08:07   #22
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD Bekijk bericht
Ik hoor op de Ijzerbedevaart de oproep om geen federale kieskring toe te laten in Belgie.
Ik niet.
Die halfbakken Belgicisten zijn totaal obsoleet.

Citaat:
Dus m.a.w. blijkt dat inderdaad de flaminganten niet democratisch zijn.
Op de ijzerbedevaart waren geen flaminganten

Citaat:
Want zou men de wil van het volk respecteren, zou men een federale kieskring toelaten in het land.
België heeft drie volkeren.
Welk bedoelt u?

Citaat:
We zijn allemaal Belgen.
Inderdaad.
Wir sind auch Berliner

Citaat:
Er is in Europa vrij recht van wonen met behoud van rechten. Maar blijkbaar wonen in Wallonie, laat enkel toe te stemmen op de Waalse partijen. En wonen in Vlaanderen op de Vlaamse partijen.
Dat geldt in uw Europa voor Nederlanders, Fransen, Duitsers, Britten, Italianen, Spanjaarden enz enz..

Citaat:
BHV kan de gemiddelde man in de straat GEEN MOER schelen.
Retro-obstructieve glomerulonefritis interesseert ook niemand en toch worden er caustische geneesmiddelen geslikt per kilo.

Citaat:
En als men het volk wilt laten beslissen, dat ze maar inderdaad Federale kieskringen maken, zodat iedereen kan kiezen op iedereen.
De Walen willen niet omdat uw ganse discours van volk en democratie aan hun niet is besteed.
Ga dus voor hun hol blaffen.

Citaat:
Dat is democratie.

Niet volgens hun.

Citaat:
Alle slogans ten spijt, alle discussies ten spijt, Vlamingen tegen Walen en omgekeerd. Democratie IS de mensen laten kiezen op alle vertegenwoordigers in de politiek.

Hoe Walen tegen Vlamingen?
Wij waren toch één volk?

Citaat:
En het is een goede oplossing voor alle problemen inzake de kieskringen.

Ik herhaal: ik zal het even in vet zetten want ik heb de indruk dat de linkiepers met u weer een slachtoffer heeft gemaakt.
DE WALEN WILLEN NIET OMDAT HUN STEM DAN MAAR EVEN VEEL WAARD IS ALS EEN VLAAMSE EN ZIJ VINDEN DAT ONDEMOCRATISCH

Ik hoop dat dit duidelijk is, anders wil ik het nog in een ander kleurtje zetten...

Laatst gewijzigd door Fieseler : 29 augustus 2011 om 08:09.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 08:35   #23
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoor op de Ijzerbedevaart de oproep om geen federale kieskring toe te laten in Belgie.

Want zou men de wil van het volk respecteren, zou men een federale kieskring toelaten in het land.

We zijn allemaal Belgen. Er is in Europa vrij recht van wonen met behoud van rechten. Maar blijkbaar wonen in Wallonie, laat enkel toe te stemmen op de Waalse partijen. En wonen in Vlaanderen op de Vlaamse partijen.

En als men het volk wilt laten beslissen, dat ze maar inderdaad Federale kieskringen maken, zodat iedereen kan kiezen op iedereen.

Dat is democratie.

Alle slogans ten spijt, alle discussies ten spijt, Vlamingen tegen Walen en omgekeerd. Democratie IS de mensen laten kiezen op alle vertegenwoordigers in de politiek.

Ik weet dat het geen argument is, maar ik ken geen enkel federaal land met een federale kieskring. Ik hoor niemand beweren dat al die federale niet democratisch zijn.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 08:40   #24
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Het toewijzen van een vast aantal posten is inderdaad verre van perfect, maar het verhindert dan weer wel dat de Vlaamse meerderheid altijd alles voor het zeggen zou hebben. Dat laatste klinkt misschien aantrekkelijk, maar het zou tot machtsmisbruik kunnen leiden aangezien één regio steeds alle financiële middelen naar zich zou kunnen toetrekken, alle posten van de ambtenarij zou bezetten, etc.
Een meerderheid is een meerderheid, of ze nu Vlaams, links, rechts, vrouwelijk of mannelijk is.

Vreemd dat u net die ene meerderheid wil verhinderen. Dat toont uw ware agenda aan.
Oud 29 augustus 2011, 09:12   #25
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Democratie en flaminganten, dat gaat niet samen. Anders hadden ze al lang referenda aanvaard.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 09:57   #26
Fieseler

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Democratie en flaminganten, dat gaat niet samen. Anders hadden ze al lang referenda aanvaard.

Bij Belgische referenda (en dan heb ik het geeneens over de verkiezingen) daarentegen werd net het tegenovergestelde gedaan van de uitslag...democratie �* la Belge...
Oud 29 augustus 2011, 09:59   #27
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
het verleden heeft al aangetoond dat referenda alleen maar worden gevolgd als ze voor de franstaligen welgekomen zijn, anders worden ze gewoon van het tafel geveegd, zoals de grondwet en de arresten van het hoogste gerechtshof van dit onland. Maar dat noemt men democratie

Laatst gewijzigd door rookie : 29 augustus 2011 om 10:00.
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 10:05   #28
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
En als hij er komt stem ik voor RWF !

Nu nog gauw een paar honderdduizend vlaamse medestanders vinden en we splitsen dankzij de federale kieskring het hele zootje.
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 10:11   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

We zijn allemaal Belgen. Er is in Europa vrij recht van wonen met behoud van rechten. Maar blijkbaar wonen in Wallonie, laat enkel toe te stemmen op de Waalse partijen. En wonen in Vlaanderen op de Vlaamse partijen.

Dat is democratie.

Elke rood aangestipte passage bevat een redeneerfout of andere flater.

Verder zijn we niet allemaal belgen. Men probeert het mij op te dringen, met alle mogelijke dwingelandij, maar ik ben het niet.
Ik ben Vlaming.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 10:14   #30
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Een meerderheid is een meerderheid, of ze nu Vlaams, links, rechts, vrouwelijk of mannelijk is.

Vreemd dat u net die ene meerderheid wil verhinderen. Dat toont uw ware agenda aan.
Ik vind het merkwaardig dat er "goede" en "slechte" meerderheden bestaan.

Wie is er daar rechter over?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 10:20   #31
Fieseler

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ik vind het merkwaardig dat er "goede" en "slechte" meerderheden bestaan.

Wie is er daar rechter over?
De grondwet.
(Alleen als deze in Belgofoon voordeel is uiteraard)
Oud 29 augustus 2011, 13:17   #32
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zeg, heb je nu niet al genoeg onzin gepost?

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 14:46   #33
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
vekiezingen zjn zinloos als 1 vd participanten voo de vekiezing al zeke is van zijn zetels en pecentage.
indien de walen voor 99% op de spa stemmen en vlamingen voor 100% kan het niet dat waalse partijen bij voorbaat al een minimumvertegenwoordiging van 30% krijgen in dat nieuw federaal parlementje vd federale kieskring.
i dat geval moeten de vlaminge verantwoording afleggen en walen niet omdat hun zitje veilig is.
Vlamingen krijgen toch ook een minimumvertegenwoordiging in Brussel ongeacht het aantal stemmen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dus Vlamingen en Walen zijn een ander ras?
Verklaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht

Een meerderheid is maar wat mensen ervan maken. Vreemd dat u dat nog niet doorheeft...
(QMV, Amerikaanse senaat, grondwetsherzieningsproceduren wereldwijd, Britse kiesstelsel, ...)

Een gewone meerderheidsregel kan slechts worden toegepast wanneer de kans bestaat dat de macht wisselt. In België gaat dat niet. Vlaanderen zal altijd demografisch gezien de meerderheid blijven. Een Vlaming blijft een Vlaming en een Waal blijft een Waal. Dit zorgt ervoor dat Vlaanderen permanent aan de macht kan blijven.
In andere landen, bijvoorbeeld de VSA, kan een linkse kiezer rechts worden, los van de demografische tendenzen.
Ik hoef u niet uit te leggen dat het feit dat één regio aan de macht blijft tot machtsmisbruik kan leiden.

Laatst gewijzigd door captain jack : 29 augustus 2011 om 14:47.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 14:55   #34
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Graag een federale kieskring voor de hele Benelux.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 15:08   #35
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen krijgen toch ook een minimumvertegenwoordiging in Brussel ongeacht het aantal stemmen?

Verklaar.

Een meerderheid is maar wat mensen ervan maken. Vreemd dat u dat nog niet doorheeft...
(QMV, Amerikaanse senaat, grondwetsherzieningsproceduren wereldwijd, Britse kiesstelsel, ...)

Een gewone meerderheidsregel kan slechts worden toegepast wanneer de kans bestaat dat de macht wisselt. In België gaat dat niet. Vlaanderen zal altijd demografisch gezien de meerderheid blijven. Een Vlaming blijft een Vlaming en een Waal blijft een Waal. Dit zorgt ervoor dat Vlaanderen permanent aan de macht kan blijven.
In andere landen, bijvoorbeeld de VSA, kan een linkse kiezer rechts worden, los van de demografische tendenzen.
Ik hoef u niet uit te leggen dat het feit dat één regio aan de macht blijft tot machtsmisbruik kan leiden.
als we allemaal Belgen zijn, is dat toch niet erg? of ga je ook een vetorecht geven aan alle blonde mensen? die zijn bij mijn weten ook in de minderheid.
Oud 29 augustus 2011, 15:31   #36
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Een "federale kieskring" brengt ons terug naar een unitair belgie, waar ik niks op tegen zou hebben. Maar ga niet denken dat het gedrocht dat Elio in zijn nota "een federale kieskring" noemt, er ook een is, he.

Het is niet omdat ik mijn kat "hond" noem dat ze kan blaffen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 15:44   #37
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
als we allemaal Belgen zijn, is dat toch niet erg? of ga je ook een vetorecht geven aan alle blonde mensen? die zijn bij mijn weten ook in de minderheid.
Het verschil is dat blond zijn uw identiteit niet zozeer bepaalt. Tenzij dat bij u wel zo is natuurlijk. Blondharigen vragen ook niet om eigen deelstaten, in tegenstelling tot Vlamingen en Walen.
Ik heb daarenboven nog nooit iemand horen klagen over bruinharigen die blondharigen domineerden. Daarentegen hoor ik voortdurend klachten over Franstaligen die Vlamingen gedomineerd zouden hebben en vice versa.
De manier waarop mensen de verschillen percipiëren is dus doorslaggevend.

Laatst gewijzigd door captain jack : 29 augustus 2011 om 15:45.
Oud 29 augustus 2011, 15:47   #38
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het verschil is dat blond zijn uw identiteit niet zozeer bepaalt. Tenzij dat bij u wel zo is natuurlijk. Blondharigen vragen ook niet om eigen deelstaten, in tegenstelling tot Vlamingen en Walen.
Ik heb daarenboven nog nooit iemand horen klagen over bruinharigen die blondharigen domineerden. Daarentegen hoor ik voortdurend klachten over Franstaligen die Vlamingen gedomineerd zouden hebben en vice versa.

De manier waarop mensen de verschillen percipiëren is dus doorslaggevend.
jamaar, als we geen deelstaten meer hebben, is dat probleem toch opgelost? dan zijn we allemaal Belgen, punt. geen onderscheid meer tussen Vlamingen of Walen.

Dat is toch wat er constant geantwoord op alles wat de flaminganten of Vlaams-nationalisten zeggen? "we zijn toch allemaal Belgen, on est quand même tous des Belges"?
wel durf dat dan doortrekken en dan is een unitaire kieskring de enigste mogelijke oplossing nog om dit land te laten werken ten dienste van de gewone burgers. Als dat niet kan, zie ik nog maar 1 andere oplossing, de splitsing.

het is het ene of het andere, al de rest is maar gerommel in de marge.
Oud 29 augustus 2011, 15:51   #39
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dat is toch wat er constant geantwoord op alles wat de flaminganten of Vlaams-nationalisten zeggen?
Voor alle duidelijkheid: ik vertegenwoordig hier mijzelf. Ik spreek niet voor de Belgicisten of de Flaminganten of wie dan ook.

Citaat:
jamaar, als we geen deelstaten meer hebben, is dat probleem toch opgelost? dan zijn we allemaal Belgen, punt. geen onderscheid meer tussen Vlamingen of Walen.
Als er morgen geen grenzen meer in de wereld zijn, zal jij je dan plots minder Vlaming voelen? Waarschijnlijk wel ietwat op de lange duur, maar op korte termijn zie ik daar zeker geen verandering in komen.
Oud 29 augustus 2011, 15:53   #40
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor alle duidelijkheid: ik vertegenwoordig hier mijzelf. Ik spreek niet voor de Belgicisten of de Flaminganten of wie dan ook.

Als er morgen geen grenzen meer in de wereld zijn, zal jij je dan plots minder Vlaming voelen? Waarschijnlijk wel ietwat op de lange duur, maar op korte termijn zie ik daar zeker geen verandering in komen.
ondanks dat ik in Zele woon, voel ik me nog altijd Aalstenaar hoor. maar daarnaast voel ik me idd ook Vlaming, maar nog meer voel ik me Nederlandstalige.

maar moet ik daarom minder rechten hebben?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be