Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2011, 07:38   #101
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Half bevroren, maar alleszins zelden zo vroeg wakker geweest (alsook zeer laat in slaap gevallen ). Alleszins bracht iets slapen verstand en heb ik onmiddellijk na het opstaan kranten, karton en oud papier gebruikt om die altijd openstaande verluchting (een metalen plaat van 30x40cm ongeveer die bestaat uit roosters (openingen naar buiten dus van telkens zo'n 10m²) en de plaat op zich is ook ijskoud. Die is nu dus bedekt, met als extra veiligheid een gordijn ervoor en een stapel kartonnen dozen. Ik voel alleszins al geen tocht meer aan mijn benen.
(Dus bedankt, dat piepschuim is niet meer nodig denk ik. Binnen twee weken moet ik immers sowieso naar een andere kamer verhuizen. Normaal zijn daar geen tochtgaten. Of de C.V. werkt is iets anders, maar een goedkoop electrisch vuurtje (-25 euro bij de kringloop, als ze er zijn en ik ze naar hier kan krijgen gesleept) is sowieso een investering waard... uit ervaring weet ik immers dat men de C.V. pas centraal aanzet in oktober/november en dat hij voor echt zware winters ook niet volstaat.
Verder staat de H2O koker aan ... (waardoor het hier nu inderdaad wel heel vochtig is ).
Oud 31 augustus 2011, 07:41   #102
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Ik slaap met het raam open, winter en zomer.
Een goed donsdeken doet wonderen.

Laatst gewijzigd door hurricane : 31 augustus 2011 om 07:41.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 07:42   #103
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Ik heb zo'n muug zwaar dobbel wollen deken. Ik verwarm nooit op de slaapkamer.
Thuis doen we dat ook niet. Dat is het voordeel aan nieuwe huizen. Bij een goede isolatie en oriëntering waar een beetje over nagedacht is heb je dat geeneens nodig. Tenzij als het echt zo gevaarlijk hard vriest dat de leidingen het kunnen begeven, maar ook die zijn normaal voldoende geïsoleerd.

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik thuis ook wel enkele donsdekens heb en daar als het echt koud wordt nog goede dikke wollen dekens over durf leggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
in ne pyjama?
Winter en zomer zonder verdorie en het raam open.
Geloof het of niet, normaal slaap ik inderdaad naakt (excuseer, too much information , met het raam open. In mijn vorige kamer hing er een goei zwaar gordijn over, maar dit was ook een nieuw gebouw met een heel goede C.V. (zette het aan en ondanks dat het een grote ruimte was: een kwartier en het was echt warm genoeg om zeer comfortabel stil te zitten. Als je dan nog een inspanning wou doen moest dat in t-shirt. (Je kon die verwarming niet echt stiller zetten.) ).

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 31 augustus 2011 om 07:42.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 07:44   #104
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik had al aangegeven dat piepschuim en kaarsen desnoods aan de deur geleverd kunnen worden.

Bof, om te lachen kan ik ook een houtkacheltje, petrolvureke of electrisch blazerke brengen.
Merci.

Heel lief van je. Dat soort altruïstische mensen die zonder eigen belang anderen helpen hebben we nodig. :hart:
Want zelfs mijn familie kan dus niet tot hier geraken met de nodige donsdekens e.d. (ik weet dat ze werkelijk niet kunnen), maar bon. Dat is voor overdag ook geen oplossing.

Nja, normaal gezien zou het binnen een paar uur opgelost moeten zijn dus.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 31 augustus 2011 om 07:46.
Oud 31 augustus 2011, 07:46   #105
kameleon
Minister

Standaard

Ah ja, nu vergeet ik het belangrijkste nog te vertellen.
Ik heb mijn vuurtje in een doe-het-zelf zaak gehaald en daar staan ook van die verwarmingtoestellen op petroleum. De beste toestellen zijn die ze op de werven gebruiken natuurlijk, maar die waren boven mijn budget. In de mediamarkt en dergelijke verkopen ze ook electrische vuurtjes.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 07:47   #106
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Mijn vrouw is ook een koukleum, die zelfs op een zomerfestival in een partytent een wollen pull aantrekt.

Deze week even naar decatlon gecrossd en daar Fleece shirts en jacks gekocht en in de macro een groot fleecen deken.

De beste oplossing tegen kou : laagjes, laagjes, laagjes.

(en natuurlijk een flam hout/kolen-kachel met speksteen errond, maar die gaat pas in november aan. :_
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 07:52   #107
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Ik heb hier nog een goed electrisch vuurtje dat ik zelf in een noodsituatie gebruikt heb, maar nu niet meer nodig heb. Ik heb eens een nacht geslapen op een werf (ramen stonden er wel al in op een stuk gyproc-plaat) op de grond toen het ijzingwekkend vroor. Zonder enig deken. Die nacht heb ik 30 minuten geslapen. Levensgevaarlijk gewoon. Bon, daarmee weet ik wat daklozen elke nacht moeten meemaken.

Gisteren liep ik ook de hele dag in t-shirt rond. Dat Groentje het zelfs aan de spieren ondervindt is opmerkelijk. Ik denk ook dat jij in een kil en vochtig huis woont.
Dat is inderdaad levensgevaarlijk.

Wat koude kan doen met mensen.

Ik heb geen actieve noch een passieve doodswens, maar ik herinner me vorig jaar toen arctische winden, sneeuw en ijs zich van België meester hadden gemaakt en de gevoelstemperatuur deden zakken tot onder 10°C. Langer dan een kwartier buiten blijven was toen een hel. Voor zo'n situaties ben ik super ingeduffeld (je moet weten dat ik een winterjas of vijf heb, omdat ik een extreme maat heb kan ik ze goedkoop kopen en gezien mijn maat niet veranderd is dat een opstapeling van jaren ). Een warmere dan de warmste exemplaren vinden is niet echt mogelijk, dikke handschoenen, nog een poncho erover, een muts, een sjaal en zelfs een bril om mijn ogen te beschermen. Ondanks dat wandelde ik klappertandend naar huis (door een bos en moest nog een heel eind gaan) en overwoog ik gewoon tegen een boom te gaan zitten en mezelf bij mekaar te pakken van de koude en daar te wachten... . Koude kan je compleet suf maken en alles doen verkrampen/verlammend werken, zelfs je logisch denkvermogen. Niet gezond in ieder geval en best geen risico's nemen.
Ik verwacht hier trouwens een stevige winter die snel zal komen aanzetten.
Oud 31 augustus 2011, 07:55   #108
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Mijn vrouw is ook een koukleum, die zelfs op een zomerfestival in een partytent een wollen pull aantrekt.

Deze week even naar decatlon gecrossd en daar Fleece shirts en jacks gekocht en in de macro een groot fleecen deken.

De beste oplossing tegen kou : laagjes, laagjes, laagjes.

(en natuurlijk een flam hout/kolen-kachel met speksteen errond, maar die gaat pas in november aan. :_

Daar ben ik zelf ook goed toe in staat.

Ik ben voorzien van multipele laagjes momenteel.

Probleem is ook wel denk ik dat mijn winterkleren te oud zijn (ook met dank aan de twee vorige winters), verwassen en dus niet veel warmte meer afgeven.

Mja, het is hier momenteel (evenals gisteren) denk ik ook ècht objectief koud. De kasten opentrekken en een koudegolf tegenkomen, of iets vastpakken en voelen dat het echt koud is ... dat zijn dingen die ik alleen voorheb in de winter in een onverwarmd huis. Ik denk dat het probleem hier is dat de nachttemperatuur zeer makkelijk zijn intrede vindt en niet meer weggaat. Ik geloof nooit dat het hier +10°C is nu.
Man man man, nu besef ik wel hoe belangrijk het is rijk genoeg te zijn om toch een minimum aan comfort te kunnen hebben.
En dat armoede je echt wel kan tegenhouden om dat ooit te bereiken (slechte woonst, koude, slechte gezondheid, ... -> ) Ik heb een deadline tegen vrijdag maar door de koude kan ik me werkelijk niet concentreren. (Anders was het geen probleem en vluchtte ik gewoon terug onder moeders' vleugels, alwaar onze buren ons volop trakteren op de uitlaatgassen van hetgeen ze allemaal in hun kachel steken waardoor iedere inademing daar een hel wordt, maar goed: in het leven moet je kiezen of delen).

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 31 augustus 2011 om 07:59.
Oud 31 augustus 2011, 08:02   #109
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Ah ja, nu vergeet ik het belangrijkste nog te vertellen.
Ik heb mijn vuurtje in een doe-het-zelf zaak gehaald en daar staan ook van die verwarmingtoestellen op petroleum. De beste toestellen zijn die ze op de werven gebruiken natuurlijk, maar die waren boven mijn budget. In de mediamarkt en dergelijke verkopen ze ook electrische vuurtjes.
Dank je.

Mja, ik zit rond Leuven. Het enige waar ik makkelijk en "snel" (lees: in totaal toch dikke 40 min. onderweg :-/) kan geraken is het centrum van Leuven. En van die zaken die ik moet hebben liggen meestal langs van die drukke wegen. Daar kan ik dus niet geraken. :-/ En ik denk dat die dingen dan ook zo groot/zwaar/duur worden dat, als ik al tot daar geraak, ik zeker niet met vuur en al teruggeraak.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 31 augustus 2011 om 08:03.
Oud 31 augustus 2011, 09:21   #110
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dank je.

Mja, ik zit rond Leuven. Het enige waar ik makkelijk en "snel" (lees: in totaal toch dikke 40 min. onderweg :-/) kan geraken is het centrum van Leuven. En van die zaken die ik moet hebben liggen meestal langs van die drukke wegen. Daar kan ik dus niet geraken. :-/ En ik denk dat die dingen dan ook zo groot/zwaar/duur worden dat, als ik al tot daar geraak, ik zeker niet met vuur en al teruggeraak.
Er zijn ook kleine zelfstandigen. Vast eentje in je buurt, en die leveren vaak ook gewoon aan huis. Hetzelfde toestel zal je mss iets goedkoper kunnen kopen 10km verder, maar dan is het maar zo. Gouden gids, website bezoeken, eentje uitkiezen, bellen, vragen om te leveren, en ge hoeft uw kot niet eens uit
Oud 31 augustus 2011, 09:24   #111
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

gevonden in 30 seconden, voor als ge pakweg in heverlee zou wonen: http://www.jeromecollin.be/
en als ge niet in heverlee woont, maar elders rond leuven, krijgt ge dat ook wel geleverd.
Oud 31 augustus 2011, 10:01   #112
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Help. Ondanks dat het niet extreem koud is, bevries ik hier zowat. Ik ben binnen, je kent het wel: oude blok, enkel glas, glas dat niet geheel dichtgaat wegens een tochtgat (speciaal gemaakt en ooit vastgeroest op stand "open"), de verwarming doet het niet en de technische dienst geeft zowel telefonisch als via e-mail niet thuis ... en zonder een streepje zon is het hier blijkbaar om te klappertanden.

Ik vermoed dat het hier rond 10° zal zijn want ondanks dat ik van kop tot teen volledig in winterkleding gehuld zit blijft het hier ijzig koud.
's Nachts was hetzelfde probleem, met een dikke winterpyjama gebibberd onder mijn donsdeken alwaar ik de slaap niet kon vatten wegens de koude. Opgestaan met een joekel van een keelontsteking en lekker aangespannen spieren door de koue ...

Interessant allemaal, zullen jullie denken.
Maar de reden dat ik dit post is: weet er iemand wat ik kan doen?
Ik overweeg de aanschaf van een elektrische verwarming (op zeer korte termijn ) maar weet iemand waar ik dit kan vinden (een klein en draagbaar en vooral geen onbetaalbaar ding, moet met bus of fiets te vervoeren zijn)? Blokker, Hema, Kruidvat, grotere GB (carrefour), ... hebben die zoiets?

Andere oplossingen of tips zijn zeer welkom. Ik heb echter geen kaarsen, aanstekers, kersenpitkussens, ...
Groentje + 18

Als het nu reeds koud is binnen in huis, dan heb ik het vermoeden dat het in de winter nog erger zal zijn. Ik kan je alleen maar aanraden om dringend op zoek te gaan naar een warmer en beter geïsoleerd huis, een beetje minder huur betalen weegt niet op tegen peperdure stookkosten.
Oud 31 augustus 2011, 10:30   #113
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Een petroleumkacheltje heb je vanaf een goeie honderd euro en is pakken goedkoper in verbruik dan elektriciteit. Google eens op Zibro. Verder kan ik alleen herhalen wat Jozef zei: zoek een deftige woonst.
Opletten met verluchting hé. Waarschijnlijk kan dit hier geen kwaad daar de koude langs de ramen binnenkomt.
Oud 31 augustus 2011, 10:31   #114
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Persoonlijk ken ik voor de nachtrust nog oudere en nog aangenamera manieren om het warm te houden. Maar kom, we gaan het hier deftig houden.
Ik slaap dan weinig.
Oud 31 augustus 2011, 10:34   #115
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
Een truukje dat ik ooit las over arme studenten vroeger die geen verwarming konden betalen: neem een stenen bloempot. Je weet wel; zo'n baksteenkleurige. Mss heb je er wel eentje staan? Zet deze 10 minuutjes op je hete kookplaat. Schijnt dat , nadat de kookplaat uitgezet wordt, zo'n bloempot nog heel lang warmte afgeeft en effectief de temperatuur laat stijgen. Ik zou dat toch eens proberen hoor. Mss met meerdere bloempotten tegelijk? Lijkt mij ook wel veilig, geen brandgevaar ofzo.
Bakstenen geeft hetzelfde effect.
Oud 31 augustus 2011, 10:34   #116
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ja, en dan met derdegraadsbrandwonden in het ziekenhuis zeker. Ik zie mij al miserabel falen bij de poging zo'n gloedhete bloempot naar boven te transporteren.
In handdoek draaien natuurlijk.
Oud 31 augustus 2011, 10:35   #117
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Twee warme truien overeen dan. En een anorak. En een wollen muts. Duh ...
En geitenwollesokken.
Oud 31 augustus 2011, 10:36   #118
Groentje-18

Standaard

Bedankt Nyn. Die had ik niet gevonden.

Ik ben net terug van de kringloopwinkel 't Spit. Heb daar zo'n elektrisch radiatortje op de kop kunnen tikken voor 8 euro, uiteraard gebruiks- en vooral stofsporen, het werkt niet zo volledig en het maakt lawaai. (Ik had dus misschien inderdaad beter ineens een deftig gekocht gezien ik het waarschijnlijk nog vaak zal nodig hebben. )
Die dingen zijn overigens tegenwoordig blijkbaar niet meer de loodzware joekels van radiators die ze vroeger waren. Gewoon een plastieken behuizing met een gloeidraad in en een ventilatortje. Ik denk geen vijf kilo en ik kon het achterop de fiets vervoeren.

Maar de temperatuur alvast lokaal veel draaglijker geworden. Voor acht euro verder kunnen!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 31 augustus 2011 om 10:38.
Oud 31 augustus 2011, 10:36   #119
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Vooral stoppen met zagen en meer drinken
Of meer zagen en het gezaagde hout opstoken.
Oud 31 augustus 2011, 10:39   #120
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Veel te duur.
Keien zijn niet duur.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be