Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2011, 16:25   #1
karo
Banneling

Standaard Economisch Racisme

We zijn er met zijn allen blind voor, maar het is aanwezig en nog niet zo een beetje. De verbinding tussen racisme en uitbuiting, in termen van economische uitbuiting en machteloosheid, is altijd al het geval geweest.

Citaat:
Armen van buitenlandse origine hebben grotendeels dezelfde waarden als autochtone armen. Op het vlak van ‘cultureel waardevolle goederen’ is de gelijkenis groot. Beide groepen moeten zien te overleven met een laag inkomen. Ze hebben amper of geen opleiding. En ze zijn werkloos of hebben een povere job. Dat gaat uiteraard gepaard met veel frustraties.
Allochtone mensen in armoede, kennen bovendien dezelfde problemen als hun autochtone lotgenoten. Ze hebben problemen op het vlak van huisvesting, werkgelegenheid, inkomen, dienstverlening, onderwijs, gezin, gezondheid, opvoeding en vrije tijd.

Het verschil met de autochtone armen, is dat allochtone armen ook een aantal specifieke problemen kennen.
Eerst en vooral hebben allochtone mensen problemen op het vlak van papieren. Ze moeten er zo snel mogelijk in slagen om de juiste papieren te hebben en die te behouden.
Een tweede probleem, is het probleem van de communicatie. De meeste allochtone armen spreken geen Nederlands en velen slagen er niet in voldoende Nederlands te leren om zich verstaanbaar te maken. Dit brengt dan opnieuw administratieve problemen met zich mee, want vaak verstaan zij de in het Nederlands geschreven brieven niet. Ze gaan te laat op een brief reageren, met een heleboel gevolgen voor hun statuut! Bovendien kan het ook zijn dat hooggeschoolde arbeiders/bedienden hier geen gelijkwaardige job vinden omwille van de taal.

Daarnaast zijn er nog twee bijkomende problemen die de armoede sterk beïnvloeden: VB. racisme en discriminatie. Deze doen zich voor op de werkvloer, op school, bij justitie, … .
Bron http://project.arteveldehs.be/onarm/...en-kansarmoede
karo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 16:29   #2
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Daar gaan we weer. Nog maar eens racisme. Het feit dat de overheidstaal hier Nederlands is is nu ook alweer racisme. Hoe pathetisch.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 16:31   #3
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Daar gaan we weer. Nog maar eens racisme. Het feit dat de overheidstaal hier Nederlands is is nu ook alweer racisme. Hoe pathetisch.
Waar heb je het over?
Oud 31 augustus 2011, 16:32   #4
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karo Bekijk bericht
Waar heb je het over?
U leest blijkbaar uw eigen postings niet. Toch wel erg lui.
Oud 31 augustus 2011, 16:39   #5
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
U leest blijkbaar uw eigen postings niet. Toch wel erg lui.
Je kan het altijd eens proberen, maar bij mij liever niet Jozef. Hou nu eens op met uw gekronkel en probeer het eens voor uzelf. (geen persoonlijk gezever)
Oud 31 augustus 2011, 16:42   #6
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Je kan het altijd eens proberen, maar bij mij liever niet Jozef. Hou nu eens op met uw gekronkel en probeer het eens voor uzelf. (geen persoonlijk gezever)
Die tweede paragraaf in die tekst die u copy-past is dus gewoon zever? Waarom post u zever?
Oud 31 augustus 2011, 16:47   #7
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Die tweede paragraaf in die tekst die u copy-past is dus gewoon zever? Waarom post u zever?
Nee dat is geen zever, dat zijn feiten. Jij maakt daar natuurlijk weer uw verhaal rond. Als je de link verder had gelezen kwam je tot de volgende vaststelling.

Citaat:
De overheid zou ervoor moeten zorgen dat er een goed integratiebeleid is, naast het armoedebeleid. Goede integratie van allochtonen kan de eerste stap zijn om armoede tegen te gaan. VB.: Via ‘De Huizen van het Nederlands’ en andere initiatieven kunnen we ervoor zorgen dat allochtonen de Nederlandse taal beter beheersen. Op die manier kunnen ze ook meer kansen krijgen op andere domeinen. Zo kunnen bijvoorbeeld hoogopgeleide allochtonen, die hier niet aan een job geraken omwille van de taal, toch een job op maat vinden. Het oprichten van specifieke taalcursussen gericht op een bepaald beroep zou hiervoor een goed initiatief zijn.
Oud 31 augustus 2011, 17:02   #8
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Nee dat is geen zever, dat zijn feiten. Jij maakt daar natuurlijk weer uw verhaal rond. Als je de link verder had gelezen kwam je tot de volgende vaststelling.
Denkt u ooit zelf na? Of beperkt u zich tot het nakouwen van wat anderen schrijven.

Vraag is: waarom catalogeert u het feit dat allochtonen de landstaal moeten beheersen als een racisme-probleem?
Oud 31 augustus 2011, 17:04   #9
Bollywood
Gouverneur

Standaard

ALs het hun niet aanstaat moeten ze maar terugkeren.
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 17:06   #10
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Denkt u ooit zelf na? Of beperkt u zich tot het nakouwen van wat anderen schrijven.

Vraag is: waarom catalogeert u het feit dat allochtonen de landstaal moeten beheersen als een racisme-probleem?
Dat is een deel van het probleem ja. Ik vraag me echter af of u de nieuwsfeiten en de reaaliteit wel volledig volgt? Ben je het erover eens dat er economisch racisme bestaat of heb je voorbeelden nodig? Ik dacht dat het wel duidelijk was dat dit bestond, ik veronderstelde hier meningen te lezen die het goedpraten zeker geen meningen die het ontkennen?
Oud 31 augustus 2011, 17:08   #11
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Dat is een deel van het probleem ja. Ik vraag me echter af of u de nieuwsfeiten en de reaaliteit wel volledig volgt? Ben je het erover eens dat er economisch racisme bestaat of heb je voorbeelden nodig? Ik dacht dat het wel duidelijk was dat dit bestond, ik veronderstelde hier meningen te lezen die het goedpraten zeker geen meningen die het ontkennen?
Ik stel vast dat u zaken als racisme catalogeert die dat hoegenaamd niet zijn. Het is de eigen verantwoordelijkheid van elke migrant om de landstaalm te leren. Als hij/zij dat niet doet en daardoor kansen verspeelt is dat uitsluitend zijn/haar schuld en hoegenaamd geen racisme-probleem.
Oud 31 augustus 2011, 17:16   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik stel vast dat u zaken als racisme catalogeert die dat hoegenaamd niet zijn. Het is de eigen verantwoordelijkheid van elke migrant om de landstaalm te leren. Als hij/zij dat niet doet en daardoor kansen verspeelt is dat uitsluitend zijn/haar schuld en hoegenaamd geen racisme-probleem.
@Karo

Emigratie is casi 100% een armoedeprobleem.

Door racistische overtonen te beklemtonen bij die problematiek speel je in de kaart van de tegenstander.

Rcisme uit zich op alle terreinen van de samenleving. Inderdaad ook in de economie, maar minder in de economie dan elders, vermoedelijk, omdat daar het daar gaat om efficientie, kostprijs en winst. Racisme staat daardoor lager op de lijst.

Als je het daar niet eens mee bent, geef dan praktisch e voorbeelden.
Discriminatie bij aanwerving in de privé is daar één van.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 17:46   #13
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze vinden ook geen gelijkwaardige job omdat hun diploma niet erkend wordt. Zo'n erkenning kan lang duren, of zelfs nooit gebeuren.

Oud 31 augustus 2011, 18:05   #14
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ze vinden ook geen gelijkwaardige job omdat hun diploma niet erkend wordt. Zo'n erkenning kan lang duren, of zelfs nooit gebeuren.
Ja, en?

Als ik in het buitenland wil gaan werken, dan moet ik ook maar zien of ze mijn diploma's daar erkennen. Dat moet iedereen.

Daarbij kun je bijvoorbeeld nooit een diploma dat aan een dorpsschool ergens in Opper Volta gehaald is, gelijkstellen aan een diploma dat hier gehaald is.
Oud 31 augustus 2011, 18:15   #15
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Ja, en?

Als ik in het buitenland wil gaan werken, dan moet ik ook maar zien of ze mijn diploma's daar erkennen. Dat moet iedereen.

Daarbij kun je bijvoorbeeld nooit een diploma dat aan een dorpsschool ergens in Opper Volta gehaald is, gelijkstellen aan een diploma dat hier gehaald is.
id

eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 18:20   #16
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ja, en?

Je moet niet naar Opper Volta gaan. Ik werk bij Turken die afgestudeerd zijn in Istanbul aan de univ, en dan een post...doen aan de ULB. Dan vinden ze dat het onderwijs in Belgie véél lastiger is dan in Turkije.
Heb niet gezegd dat een post... om te lachen is, en dat de ULB, nu ja...
Uiteindelijk proberen dit soort posters hier iedereen te verneuken.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 19:08   #17
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, en?

Het gaat daarbij niet over een diploma aan een dorpsschool in Opper Volta.
Het gaat over elk diploma.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 19:41   #18
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
"Een diploma aan een dorpsschool in Opper Volta" staat symbool voor het vaak slechte onderwijs in de landen van herkomst, indien je dat nog niet door had.

Je kunt diploma's uit die landen niet zomaar gaan erkennen en gelijkschakelen aan diploma's van hier.
Als ik bijvoorbeeld naar de dokter moet, wil ik wel een dokter met een gedegen opleiding, niet iemand die in Opper Volta de cursus "Medicijnman II" met goed gevolg heeft afgelegd.
Oud 31 augustus 2011, 21:57   #19
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ieder diploma kun je voorleggen aan de daartoe bevoegde commissie in Brussel en dan wordt het erkend, wanneer het voldoet aan dezelfde voorwaarden als een diploma wat in Belgie behaald werd.
Vaak is dit niet zo,en dan kun je met dat diploma hier niet aan de slag;lijkt me toch volkomen logisch!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 22:09   #20
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We zijn er met zijn allen blind voor, maar het is aanwezig en nog niet zo een beetje. De verbinding tussen racisme en uitbuiting, in termen van economische uitbuiting en machteloosheid, is altijd al het geval geweest.

Bron http://project.arteveldehs.be/onarm/...en-kansarmoede
Economisch racisme.. dat zou dan de verbinding zijn tussen racisme en uitbuiting? Ik denk dat dit vooral buiten Belgie gebeurt, in de naaiateliers van Brazillie, op de bouwwerven van Saoudi Arabie, in Oost Europese netwerken waarover Humo onlangs nog schreef in verband met toiletdames in Carrestelrestaurants langs snelwegen..

Natuurlijk hebben laagopgeleide mensen minder mogelijkheden op onze arbeidsmarkt. Wanneer er dan nog bijkomende drempels zijn zoals niet of slecht de taal beheersen ben je aangewezen op een vervangingsinkomen.

Gelukkig bestaat dat hier, evenals opleidingen, sociale woningbouw, toegankelijk onderwijs en gezondheidszorg. Met racisme hebben die uitsluitingsfactoren als gevolg van armoede niets te maken, eerder met overprfessionalisering waardoor heel wat diensten naast mekaar hen werken, en indien iemand niet in een vakje past de kans bestaat dat er met die persoon ook niets meer gebeurd.

Toch klopt het wel dat armoede bij allochtonen vaak nog groter is, maar dat heeft te maken met geld wat wordt opgestuurd naar thuislanden of illegale familieleden die moeten worden onderhouden, racisme heeft er helemaal niets mee te maken.
Integendeel , er zijn momenteel ontzettend veel banen voor ongeschoold personeel, maar toch is er een grote groep die ook aan dat profiel niet beantwoord, omdat ze bijvoorbeeld onvoldoende de taal beheersen..
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be