Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 1 september 2011, 10:25   #21
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ook in Ierland en Wales kiest de bevolking voor de buurtaal die een wereldtaal is; zo verassend is dat niet.
Vl zag het nut niet in om het Noord-Nederlands integraal over te nemen want NL had amper prestige.
Mocht het Nederlands de taal geweest zijn die het ook gehaald had in de USA (via Nieuw-Amsterdam) dan hadden wij het VLaams laten varen voor 100% "Hollands".
Van jou zijn we dat al gewoon, jij zult uw moeder nog wel verkopen om over te gaan op het frans.

Wel, Azertje. De vlaming zal nooit hun taal en cultuur opgeven om die achterbakse profiteurs en hun arrogantie te dienen. Vergeet dat maar. Trouwens, wat zit hij hier nog op dat forum te doen? Je zou beter gaan disscussieren op le Soir, ofzo.

Laatst gewijzigd door matthias999 : 1 september 2011 om 10:27.
matthias999 is offline  
Oud 1 september 2011, 10:26   #22
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Al eens de commentaren gelezen welke ik op dit forum krijg over het gebruik en de status van het Limburgs?
Respect voor de eigen taal? Ik heb toevallig gisteren 'thuis' gezien op TV. Als dat respect is voor de eigen taal?
Het valt me trouwens op dat in de meeste oude reeksen die op TV herhaald worden de kwaliteit van het gesproken Nederlands stukken beter is dan van de hedendaagse soaps. M.a.w. het correct taalgebruik gaat er zienderogen op achteruit.
Uitgezonderd reeksen als 'Wij heren van Zichem' natuurlijk.
Ik ga akkoord met je dat de VRT zijn taken op gebied van het verspreiden en ondersteunen van het algemeen Nederlands slecht vervult. Eigenlijk kun je gerust stellen dat de BRT zich beter van die taak kweet!
Maar daar doel ik niet op: wij vechten nog voor onze moedertaal, de Walen hebben hun Waals zonder boe of ba opzij geschoven voor het vreemde Frans.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 1 september 2011, 10:26   #23
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Van jou zijn we dat al gewoon, jij zult uw moeder nog wel verkopen om over te gaan op het frans.

Wel, Azertje. De vlaming zal nooit hun taal opgeven om die achterbakse taal van het zuiden te spreken. Vergeet dat maar. Trouwens, wat zit hij hier nog op dat forum te doen? Je zou beter gaan disscussieren op le Soir, ofzo.
de VL zal zijn taal niet opgeven; maar rond BRU en op andere plaatsen van de taalgrens komen er alsmaar meer FR-sprekers wonen.
azert is offline  
Oud 1 september 2011, 10:30   #24
Hoera
Provinciaal Statenlid

Hoera's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Misschien niet.

Maar dat doet niets af van wat ik stelde. Vooral de sms-cultuur en het schabouwelijke verkavelingsvlaams zijn uitermate schadelijk voor de Nederlandse taal.
Ik krijg soms emails van franstalige klanten met zeer veel fouten...

Dit is een algemeen phenomeen die zich bij alle talen voltrekt en hoeft niet te wijzen op de "minderwaardigheid" van Nederlands.

Nederlands is helemaal niet minderwaardig zoals sommigen hier beweren. Een eigen taal en cultuur is juist een sterkte en geen zwakte.
Hoera is offline  
Oud 1 september 2011, 10:31   #25
matthias999
Minister

Standaard

Citaat:
de VL zal zijn taal niet opgeven; maar rond BRU en op andere plaatsen van de taalgrens komen er alsmaar meer FR-sprekers wonen.
En die moeten zich aanpassen en nederlands leren. Net zoals vlamingen die naar wallonie immigreren.
matthias999 is offline  
Oud 1 september 2011, 10:32   #26
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Ook in Ierland en Wales kiest de bevolking voor de buurtaal die een wereldtaal is; zo verassend is dat niet.
Vl zag het nut niet in om het Noord-Nederlands integraal over te nemen want NL had amper prestige.
Mocht het Nederlands de taal geweest zijn die het ook gehaald had in de USA (via Nieuw-Amsterdam) dan hadden wij het VLaams laten varen voor 100% "Hollands".
Wel laat Vlaanderen dan de keuze om een echte buur- en wereldtaal te promoten naast de eigen taal! Waarom zou dat het 'modeste' Frans moeten zijn? Zoals hier al aangehaald: we drijven meer handel met Duitstalige dan Franstalige gebieden. Dan zou het ook normaal zijn dat we Duits als derde taal zouden kizen (ook een buurtaal trouwens). E n daarna pas als vierde taal het Frans!

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 1 september 2011, 10:34   #27
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Dat zijn inwijkelingen en die zouden de 'courtoisie' moeten hebben om zich aan te passen!

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 1 september 2011, 10:44   #28
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Ik ga akkoord met je dat de VRT zijn taken op gebied van het verspreiden en ondersteunen van het algemeen Nederlands slecht vervult. Eigenlijk kun je gerust stellen dat de BRT zich beter van die taak kweet!
Maar daar doel ik niet op: wij vechten nog voor onze moedertaal, de Walen hebben hun Waals zonder boe of ba opzij geschoven voor het vreemde Frans.
Als ik vecht voor mijn Limburgse moedertaal krijg ik hier allerlei verwijten en denigrerende opmerkingen naar het hoofd geslingerd.
Ik gebruik ook AN, maar erger mij dan ook mateloos aan de zogezegde strijders van de Nederlandse taal en cultuur die enorme taalfouten maken. Het ergert mij niet dat wij in de school AN moesten leren. Het ergert mij mateloos dat men dat AN nu niet correct gebruikt in media. Want dat komt er op neer dat wij onze mooie Limburgse cultuurtaal moesten opgeven voor wat gebrabbel in een afschuwelijk onverstaanbaar Antwerps getint tussentaaltje.

Laatst gewijzigd door pajoske : 1 september 2011 om 10:44.
pajoske is offline  
Oud 1 september 2011, 10:49   #29
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Alleen maar argumenten om bij de volgende verkiezing opnieuw voor NV-A te stemmen.
En, samen met mij, vele anderen !
hurricane is offline  
Oud 1 september 2011, 10:52   #30
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Ook in Ierland en Wales kiest de bevolking voor de buurtaal die een wereldtaal is; zo verassend is dat niet..
Daar is de buurtaal echt een wereldtaal...
freelancer is offline  
Oud 1 september 2011, 10:52   #31
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Alleen maar argumenten om bij de volgende verkiezing opnieuw voor NV-A te stemmen.
En, samen met mij, vele anderen !
Kiezen voor NVA = meer Vlaanderen = minder welvaart.
pajoske is offline  
Oud 1 september 2011, 10:54   #32
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik vecht voor mijn Limburgse moedertaal krijg ik hier allerlei verwijten en denigrerende opmerkingen naar het hoofd geslingerd.
Ik gebruik ook AN, maar erger mij dan ook mateloos aan de zogezegde strijders van de Nederlandse taal en cultuur die enorme taalfouten maken. Het ergert mij niet dat wij in de school AN moesten leren. Het ergert mij mateloos dat men dat AN nu niet correct gebruikt in media. Want dat komt er op neer dat wij onze mooie Limburgse cultuurtaal moesten opgeven voor wat gebrabbel in een afschuwelijk onverstaanbaar Antwerps getint tussentaaltje.
Mij maakt het accent dus echt niets uit. Zolang het maar verstaanbaar is voor iedere vlaming (of nederlander). Taal is een vehicel om een boodschap over te brengen. Als die begrepen wordt is er toch geen probleem.

AN moet zeker aangeleerd worden op school. Maar ik heb geen problemen met verkavelingsnederlands
Antwerpen!!!!
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)

Laatst gewijzigd door Perzik : 1 september 2011 om 10:55.
Perzik is offline  
Oud 1 september 2011, 10:56   #33
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Does not compute
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline  
Oud 1 september 2011, 10:57   #34
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
U ergert U aan het feit dat men taalfouten maakt enz...
Maar dat een minderheid in ons landje al meer dan 180 jaar de meerderheid haar wil kan opleggen (en dat voor een groot deel ook doet)... dat stoort U dan weer niet...
freelancer is offline  
Oud 1 september 2011, 10:58   #35
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht
Mij maakt het accent dus echt niets uit. Zolang het maar verstaanbaar is voor iedere vlaming (of nederlander). Taal is een vehicel om een boodschap over te brengen. Als die begrepen wordt is er toch geen probleem.

AN moet zeker aangeleerd worden op school. Maar ik heb geen problemen met verkavelingsnederlands
Antwerpen!!!!
Gij praat in Antwerpen zoveel verkavelingvlaams als dat ge wilt. Maar op nationale zenders die bekostigd worden door eht geld van alle inwoners van het Vlaams gewest eis ik behoorlijk Nederlands dat door elke Nederlandstalige begrepen wordt.
Ik heb het dan niet over de een of andere geïntervieuwde, of serie waar dat echt passend is.

Laatst gewijzigd door pajoske : 1 september 2011 om 10:58.
pajoske is offline  
Oud 1 september 2011, 10:58   #36
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Kiezen voor de linksen = minder Vlaanderen = meer verlies aan welvaart...

En zo kunnen we nog kilometers verder gaan...
freelancer is offline  
Oud 1 september 2011, 10:59   #37
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
En die moeten zich aanpassen en nederlands leren. Net zoals vlamingen die naar wallonie immigreren.
zullen ze niet doen want BRUX is in de buurt en ze zijn met veel.

de VL die naar Wall trekken zijn met minder; leven veel meer verspreid en er is geen grote VL stad in de buurt; op enkele uitzonderingen na en dan doen ze zoals de FR: ze slapen in hun huis in Wal maar voor de rest speelt hun leven zich in het NL af en bijv. in Leuven.
azert is offline  
Oud 1 september 2011, 11:05   #38
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op economisch vlak heeft het de VL geen windeieren gelegd.
De bekende mythe.

Met de (matige overigens) kennis van het Frans hebben die eieren niets te maken.

Of lijden ze soms honger in al die landen die geen Frans spreken?

In Vlaanderen is het best handig als een paar honderdduizend mensen Frans spreken, de rest heeft het niet/nooit nodig.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 1 september 2011, 11:09   #39
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De bekende mythe.

Met de (matige overigens) kennis van het Frans hebben die eieren niets te maken.

Of lijden ze soms honger in al die landen die geen Frans spreken?

In Vlaanderen is het best handig als een paar honderdduizend mensen Frans spreken, de rest heeft het niet/nooit nodig.
Dat klopt...

Zelfs de meeste ondernemingen hebben het Frans niet (meer) nodig...
freelancer is offline  
Oud 1 september 2011, 11:09   #40
matthias999
Minister

Standaard

Citaat:
zullen ze niet doen want BRUX is in de buurt en ze zijn met veel.

de VL die naar Wall trekken zijn met minder; leven veel meer verspreid en er is geen grote VL stad in de buurt; op enkele uitzonderingen na en dan doen ze zoals de FR: ze slapen in hun huis in Wal maar voor de rest speelt hun leven zich in het NL af en bijv. in Leuven.
Dus als je bv in edingen gaat wonen (franstalige faciliteiten gemeente aan de taalgrens) dan moet je als vlaming zich niet aanpassen omdat vlaanderen toch in de buurt is...

Jou redenering slaagt nergens op. Als de franstaligen geen vlaams willen leren dan moeten ze maar naar Brussel of Wallonie verhuizen, zo simpel is het!!!!

Laatst gewijzigd door matthias999 : 1 september 2011 om 11:10.
matthias999 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be