Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2011, 00:35   #181
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Eigenlijk zou er echt eens zo'n ding vlakbij hun huis (huizen) moeten belanden...

Mja, iedereen liegt ook tot ze zwart zien (), begin dus maar eens uit te zoeken wie het is geweest. Allemaal weten ze van niets en wijzen ze naar hun buren. Mogelijk nog terecht ook, want ze doen 't zowat allemaal.
Het was ooit ergens tussen bijzonder grappig alsook genant toen ik richting hun huis kwam gevlogen gezien er zich een bijzonder grote en brede rookwolk over de tuinen van onze buurt verspreidde. Het was niet moeilijk te zien vanwaar die kwam ... Het 'middelste' gezien zullen we maar zeggen. Maar de oudere vrouw kwam zelfs ook door die rookwolk ge-alarmeerd naar buiten gesjeesd. En dan zeggen dat die dus veroorzaakt werd door haar schoonzoon en haar man ook continu vollebak doemp creëert ...
Iets later kwam de veroorzaker ook naar buiten. Wat denk je? Wist nergens van?

Met een medebewoner ben ik ooit naar de achterbuurvrouw geweest (vrouw van +60, zeer dikke donkergrijze rookwolk van vijf meter breed en 10 hoog kwam uit haar tuin...)
Haar excuus was toch wel het beste: ze was aan haar knie geopereerd en kon het vuil niet vooraan de straat brengen! Haar voordeur ligt op niet meer dan vijf meter van de straatkant. De plaats in haar tuin waar de rookwolk vandaan kwam, was natuurlijk zo ver mogelijk van haar huis (d'uh, de vrouw wil zichzelf uiteraard niet vergassen), namelijk zo'n 70 meter erachter... (diepe tuin)
M�*�*r ze stookte haar afval niet op. Ha neen. Haar dochter kwam dit ophalen en bracht het naar haar chalet in Duitsland al waar ze het opstookte, ver weg van de bewoonde wereld.

In haar tuin werden sporen van verbrand aluminium folie en plastic gevonden.
Ik sta toch wel perplex als ik zie hoe groot het probleem is in uw buurt.
Ik ga zelfs nog verder.
Ik had niet eens weet van zo een vorm van overlast.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2011, 00:53   #182
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het is iets wat je niet beseft, tot je er zelf mee geconfronteerd wordt. Ik weet ook zeker dat de buren die het doen niet beseffen welke overlast ze creëren. Ik heb hen al heel vaak vriendelijk verzocht om eens een reu... euh kijkje te komen nemen maar ze weigerden dit.
Ik denk dat ze bang waren om te vallen van schaamte als ze het merkten...

Maar het probleem bestaat en is persistent. Ik heb er destijds heel veel over opgezocht. Het was zoeken, maar op internet vond ik soortgelijke verhalen. Bij het contacteren van zeer veel overheidsinstanties en organisaties werd me ook gezegd dat dit soort klachten schering en inslag waren en toenamen door de gestegen kosten voor afvalverwerking alsook natuurlijk de stijgende energieprijzen ... Daarnaast helpt het uiteenvallen van het sociaal weefsel in een buurt er ook niet bij om overlast te herstellen.

Er zijn trouwens veel lokale, provinciale en gewestelijke overheden die hier specifiek een actiepunt hebben over opgesteld ... ("slimmer stoken", "stook je gezondheid niet op", ...). Onze gemeente heeft in haar gemeenteblad en in haar website er specifiek op gewezen bv. Allé, er zijn dus wel inspanningen geleverd maar wat kunnen ze doen? Iedere buur permanent onder bewaking zetten? En sommige dingen mag je stoken. Alleen mag je dan weer geen overlast veroorzaken. Zeker niet IN een ander zijn huis. Maar er zijn geen heel duidelijke wetten die dat verbieden ... (de enige wet die je kan gebruiken uit het strafwetboek is dat je niets op andermans eigendom mag werpen ... over rook wordt er nergens niets vermeld).

Op de website van de gemeente:

Citaat:
Heel wat mensen verbranden nog steeds zelf hun (tuin)afval, bijvoorbeeld in een ton of op een hoopje in de tuin. Nochtans is dit streng verboden. Het opstoken van afval is altijd verboden, zowel binnen als buiten. Logisch, want deze vuurtjes zijn niet alleen schadelijk voor uzelf, maar ook voor uw buren, want zij worden, net zo goed als u, geconfronteerd met de risico’s die sluikstoken met zich meebrengen. De smerige, stinkende lucht is allesbehalve aangenaam voor omwonenden en voorbijgangers. Zelfs de planten in de omgeving gaan kapot aan de walm. Bovendien is de stooklucht erg ongezond voor uw wasgoed en dat van de buren!

Ook een verkeerd gebruik van uw open haard of houtkachel is niet alleen schadelijk voor uw gezondheid, maar ook voor die van uw buren en zorgt voor heel wat overlast voor de buurt!
- Huisvuil en plastic horen absoluut niet thuis in de open haard of houtkachel, enkel gedroogd, onbehandeld hout is de ideale brandstof!
- Bij windstil of mistig weer trekt de schoorsteen niet voldoende en wordt er meer neerslaande rook en giftige stoffen geproduceerd die schadelijk zijn voor u en uw omgeving. Bovendien verhoogt het risico op een levensbedreigende CO-vergiftiging.
- Laat uw schoorsteen ook regelmatig onderhouden en schoonvegen. Met goed onderhoud vermijdt u een 3x groter stofgehalte en een 10x groter gevaar op kankerverwekkende stoffen.

Nu ik moet zeggen, en ik hoop dat je daarvan niet omvervalt, maar het is zelfs nog erger geweest. Om u een idee te geven: ik heb toen het bezig was nachtenlang in peignoir op straat rondgedoold om te zoeken waar het in 's hemelsnaam vandaan kwam. Na weken speur- en zoekwerk (dan weer mede met de hulp van andere buren en de wijkagent) kwam ik erachter dat een bedrijf uit de industriezone niet ver van ons de boosdoener was. Een bedrijf dat iedere twee weken nieuwe arbeiders aanwerft omdat niemand er langer wil / kan blijven werken ... Het is uniek in de Benelux.
Doordat er ergens een verandering in waterafvoer of weet ik wat (er is hier een nieuwe wijk gecreëerd, zodat huizen en industrie nog wat dichter naar mekaar kunnen toekomen en het beschermende bos er volledig tussenuit gekapt is ) is die geur specifiek op onze woonwijk nedergedaald, 's nachts.
Nu goddank is dat opgelost ... Maar dat was werkelijk zeer duidelijk, zeer snel en zeer onontkombaar giftig. Toch heeft het denk ik misschien drie maanden daar gehangen ...

Het verbaast u zeker niet dat er veel mensen ziek zijn in onze buurt ...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 2 september 2011 om 00:55.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2011, 00:54   #183
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Ik sta toch wel perplex als ik zie hoe groot het probleem is in uw buurt.
Ik ga zelfs nog verder.
Ik had niet eens weet van zo een vorm van overlast.
Nog grappiger was dat ze over die wolk - die er toen nog steeds hing - zei dat ze "snel een papierke had opgestookt".
Oud 2 september 2011, 07:54   #184
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Moest ik al zoveel jaren last gehad hebben van iets dat de buren doen en overleg en samenzitten werkt niet, ik zou toch al eens de vrederechter gecontacteerd hebben.
Maar ja, nu is het allicht te laat (ge gaat toch verhuizen) en als je je huis verkocht wil krijgen hou je het beter ook wel stil.
Wel vree spijtig natuurlijk voor de mensen die je huis gaan kopen
Oud 2 september 2011, 07:56   #185
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Moest ik al zoveel jaren last gehad hebben van iets dat de buren doen en overleg en samenzitten werkt niet, ik zou toch al eens de vrederechter gecontacteerd hebben.
Maar ja, nu is het allicht te laat (ge gaat toch verhuizen) en als je je huis verkocht wil krijgen hou je het beter ook wel stil.
Zo simpel gaat dat nog niet zijn met al die EPC en EPB-verplichtingen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2011, 08:32   #186
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Zo simpel gaat dat nog niet zijn met al die EPC en EPB-verplichtingen.
wat? naar de vrederechter stappen, of het huis verkocht krijgen?
Oud 2 september 2011, 09:12   #187
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat? naar de vrederechter stappen, of het huis verkocht krijgen?
Dat huis verkocht krijgen. Alé, als ik Groentje haar verhalen hier zo lees, is daar verdomme nog veel werk aan. En dan gezien waar het gelegen is... Dat huis zal voor een appel en een ei verkocht worden.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 2 september 2011, 09:19   #188
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Help. Ondanks dat het niet extreem koud is, bevries ik hier zowat. Ik ben binnen, je kent het wel: oude blok, enkel glas, glas dat niet geheel dichtgaat wegens een tochtgat (speciaal gemaakt en ooit vastgeroest op stand "open"), de verwarming doet het niet en de technische dienst geeft zowel telefonisch als via e-mail niet thuis ... en zonder een streepje zon is het hier blijkbaar om te klappertanden.

Ik vermoed dat het hier rond 10° zal zijn want ondanks dat ik van kop tot teen volledig in winterkleding gehuld zit blijft het hier ijzig koud.
's Nachts was hetzelfde probleem, met een dikke winterpyjama gebibberd onder mijn donsdeken alwaar ik de slaap niet kon vatten wegens de koude. Opgestaan met een joekel van een keelontsteking en lekker aangespannen spieren door de koue ...

Interessant allemaal, zullen jullie denken.
Maar de reden dat ik dit post is: weet er iemand wat ik kan doen?
Ik overweeg de aanschaf van een elektrische verwarming (op zeer korte termijn ) maar weet iemand waar ik dit kan vinden (een klein en draagbaar en vooral geen onbetaalbaar ding, moet met bus of fiets te vervoeren zijn)? Blokker, Hema, Kruidvat, grotere GB (carrefour), ... hebben die zoiets?

Andere oplossingen of tips zijn zeer welkom. Ik heb echter geen kaarsen, aanstekers, kersenpitkussens, ...
Ik vermoed dat je geen centrale verwarming hebt, anders zou je die wel aangezet hebben.

Een elektrisch vuurtje is ongezellig, stinkt en is duur.

Petroleumkachel is gevaarlijk voor CO-vergiftiging.

Ik voeg me bij het advies van Jozef Ostyn: verhuizen. Als je nu al kou hebt, wat zal dat zijn in de winter.

Winter is coming...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2011, 09:34   #189
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ik zou die woning voor geen geld ter wereld kopen. Daar scheurt ge uw broek en uw gezondheid aan.
Oud 2 september 2011, 09:49   #190
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ik zou die woning voor geen geld ter wereld kopen. Daar scheurt ge uw broek en uw gezondheid aan.
De woning (enfin kamer) waar ik nu ben is de woning met het koudeprobleem hé.

Het stookprobleem is in het huis waar ik (gelukkig slechts vanaf een jaar of tien) opgegroeid ben. Dat is slechts de laatste jaren enorm beginnen te verhevigen. Maar het is er dus wel ... Het kan echter ook al langer bestaan hebben, ik heb het geluk dat ik het merendeel der tijd in mijn studentenstad heb doorgebracht (waar ik nog steeds plak) en dus niet in dat huis (muv een winter lang een jaar geleden, toen ik dus merkte hoe het daar zat ...)... Mijn huisgenoten hebben deze luxe niet en hebben er zich ook gewoon bij neergelegd. Dat heeft ook te maken met het feit dat we normaal gezien al lang verhuisd zouden zijn, maar je weet hoe dat gaat: een paar strenge winters, wat problemen met onderaannemers, vergunningen krijgen en je nieuwbouw kan alweer wat uitgesteld worden.

Dat huis omsingeld door stokende buren is op zich heel veel waard en voldoet aan alle normen. De attesten en vergunningen liggen daarvoor reeds thuis. Het is quasi perfect, nogal wiedes ook, 't is een goei tien jaar oud en gezien het toen de bedoeling was er levenslang te wonen hebben we het laten optrekken uit de beste materialen verkrijgbaar. Dat huis is dus op zich picco bello, in orde met alles. (Moderne huizen hebben verluchtingen, dat is verplicht. Je hebt er misschien al van gehoord dat sommige mensen die zelf bouwen met te weinig kennis van zaken zich zo hebben laten opdraaien door de isolatie en energie-zuinige woede, dat er problemen waren met verse lucht aanvoer in het huis waardoor ze ziek werden en terug begonnen openbreken. Dat is dus ook niet. Ieder huis moet verse luchtaanvoer krijgen, al doe je alles dicht. Daarvoor is geen groot gat in de muur nodig natuurlijk.

Nu, de verkoop van ons huis. We hebben al geïnteresseerden gehad. Een koppel met twee kindjes waarvan eentje met astma gaf ons bijna de vraagprijs. Ik vond dat natuurlijk nogal. We zijn er zelf niet mee akkoord gegaan omdat zij het huis vrij snel nodig hadden terwijl wij niet op die termijn weg konden... Voor ons ware het natuurlijk beter geweest hadden we het toen direct verkocht. Enfin, de hele kloterij is dus eigenlijk dat de werkelijke waarde van het huis door een professioneel schatter geschat in een prijscategorie valt die de "gewone" mens niet meer bekijkt omdat ze het niet meer kunnen betalen. Daarom alleen al zullen we het niet snel kwijt raken.
We verkopen het daardoor dus zelfs nog onder de werkelijke waarde (het voor minder wegdoen wordt dan weer belachelijk want zoals ik zei: het is perfect in orde, instapklaar, bestaat uit dure materialen, ...), maar zelfs in die prijscategorie zijn weinig kopers te vinden. Maar zelfs dan hebben wij niet terugverdiend wat we erin gestoken hebben natuurlijk...

Nu vermoed ik wel dat de mensen die het kopen, als de hinder dan nog zo groot is (wat ik wel vermoed ) direct actie zullen nemen en inderdaad tot bij de vrederechter en dergelijke gaan. Voor hun zal dat ook makkelijker zijn daar ze geen band hebben met de mensen.
In principe kan het meest pertinente en consistente probleem volgens mijn milieu-agent vrij snel opgelost worden: de twee schoorstenen van die allesbranders verhogen. Want deze veroorzaken het meeste en continue overlast. Maar dat doen ze natuurlijk niet, inmiddels hebben ze wel een gans huis gebouwd. Maar een schoorsteen verhogen, ho maar ... Volgens hun zou het namelijk niets uitmaken voor ons, al zegt de milieu-agent van wel...

Maar het is allemaal wel bijzonder cynisch... dat moet ik zeggen. Had mijn moeder het ooit geweten, zou ze er nooit gebouwd hebben uiteraard. (Ik vrees zelfs dat ze niet wist van Arcelor-Mittal en de hele industrie-zone omdat tja ze niet iemand is die dat allemaal vooraf gaat controleren, of ze zeker niet na heeft gedacht bij de gezondheidsimpact.)
Wij hebben onze bouwgrond, net als vele anderen (en dat is nu nog steeeds zo) niet goedkoper kunnen kopen overigens. Omdat niemand dat daar ooit kon. De gemeente waar ik woon stond er al lang voor er sprake was van een grote industrie-zone daar ...

Maarja goed, er wonen daar zoveel mensen. Het is een woonwijk zoals ik al zei. Ik weet niet in welke mate iedereen er exact last van heeft, maar ik weet dat velen er ook last van hebben. De mensen tegenover de allesbranders (ouderen) zeggen ook er continu last van te hebben, hebben daarom ook ruzie met die familie. Dan zijn er nog mensen die beweren er last van te hebben. Dus we zijn niet de enige in elk geval. Nu, het is niet zo dat iedereen in onze straat massaal sterft en als je ze moet geloven stookte vroeger iedereen er nog veel harder tegen mekaar op.
Anderzijds moet ik zeggen dat de mensen in onze buurt nu ook niet denderend gezond zijn... zelf heb ik jarenlang enorm (enfin nog steeds eigenlijk ) last gehad van geheimzinnige maar zeer hevige vermoeidheid, en ik ben niet de enige thuis. Onze buurjongen van <10 is een tijdlang kaal geweest (nu die mensen sproeien zelf hun gazon ook als bezetenen om er de kinderen dan te laten spelen ) Ik heb een ziekte die in verband gebracht wordt met dioxine-uitstoot (in de lucht) in de omgeving.
De mensen vallen alvast niet als vliegen. Maar hoe het er over twintig jaar voor mij en mijn siblings uitziet, dat wil ik niet weten denk ik ...

Soms denk ik mij eens te laten onderzoeken op het één en ander. Maar ik wil het gewoon niet echt weten denk ik. In België is dit trouwens een gebied van de geneeskunde dat men zo'n beetje vergeten is en geen bestaansrecht heeft, in tegenstelling tot andere landen. Het lijkt hier wel alsof je niet ziek kan worden door het milieu.
Al beseffen de artsen wel dat het kan, want ooit ging ik met een reeks klachten naar een huisarts die me verder niet kende en dus niets wist van de leefomgeving. Hij wist niet wat mijn klachten konden veroorzaken of hoe ze konden verdwijnen en zei: het kan door de lucht komen, wat we allemaal inademen hier in dit land weten we niet. En misschien maar goed ook.

Ja, dacht ik.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 2 september 2011 om 10:04.
Oud 2 september 2011, 10:03   #191
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De woning (enfin kamer) waar ik nu ben is de woning met het koudeprobleem hé.

Het stookprobleem is in het huis waar ik (gelukkig slechts vanaf een jaar of tien) opgegroeid ben. Dat is slechts de laatste jaren enorm beginnen te verhevigen. Maar het is er dus wel ... Het kan echter ook al langer bestaan hebben, ik heb het geluk dat ik het merendeel der tijd in mijn studentenstad heb doorgebracht (waar ik nog steeds plak) en dus niet in dat huis (muv een winter lang een jaar geleden, toen ik dus merkte hoe het daar zat ...)... Mijn huisgenoten hebben deze luxe niet en hebben er zich ook gewoon bij neergelegd. Dat heeft ook te maken met het feit dat we normaal gezien al lang verhuisd zouden zijn, maar je weet hoe dat gaat: een paar strenge winters, wat problemen met onderaannemers, vergunningen krijgen en je nieuwbouw kan alweer wat uitgesteld worden.

Dat huis omsingeld door stokende buren is op zich heel veel waard en voldoet aan alle normen. De attesten en vergunningen liggen daarvoor reeds thuis. Het is quasi perfect, nogal wiedes ook, 't is een goei tien jaar oud en gezien het toen de bedoeling was er levenslang te wonen hebben we het laten optrekken uit de beste materialen verkrijgbaar. Dat huis is dus op zich picco bello, in orde met alles. (Moderne huizen hebben verluchtingen, dat is verplicht. Je hebt er misschien al van gehoord dat sommige mensen die zelf bouwen met te weinig kennis van zaken zich zo hebben laten opdraaien door de isolatie en energie-zuinige woede, dat er problemen waren met verse lucht aanvoer in het huis waardoor ze ziek werden en terug begonnen openbreken. Dat is dus ook niet. Ieder huis moet verse luchtaanvoer krijgen, al doe je alles dicht. Daarvoor is geen groot gat in de muur nodig natuurlijk.

Nu, de verkoop van ons huis. We hebben al geïnteresseerden gehad. Een koppel met twee kindjes waarvan eentje met astma gaf ons bijna de vraagprijs. Ik vond dat natuurlijk nogal. We zijn er zelf niet mee akkoord gegaan omdat zij het huis vrij snel nodig hadden terwijl wij niet op die termijn weg konden... Voor ons ware het natuurlijk beter geweest hadden we het toen direct verkocht. Enfin, de hele kloterij is dus eigenlijk dat de werkelijke waarde van het huis door een professioneel schatter geschat in een prijscategorie valt die de "gewone" mens niet meer bekijkt omdat ze het niet meer kunnen betalen. Daarom alleen al zullen we het niet snel kwijt raken.
We verkopen het daardoor dus zelfs nog onder de werkelijke waarde (het voor minder wegdoen wordt dan weer belachelijk want zoals ik zei: het is perfect in orde, instapklaar, bestaat uit dure materialen, ...), maar zelfs in die prijscategorie zijn weinig kopers te vinden. Maar zelfs dan hebben wij niet terugverdiend wat we erin gestoken hebben natuurlijk...

Nu vermoed ik wel dat de mensen die het kopen, als de hinder dan nog zo groot is (wat ik wel vermoed ) direct actie zullen nemen en inderdaad tot bij de vrederechter en dergelijke gaan. Voor hun zal dat ook makkelijker zijn daar ze geen band hebben met de mensen.
In principe kan het meest pertinente en consistente probleem volgens mijn milieu-agent vrij snel opgelost worden: de twee schoorstenen van die allesbranders verhogen. Want deze veroorzaken het meeste en continue overlast. Maar dat doen ze natuurlijk niet, inmiddels hebben ze wel een gans huis gebouwd. Maar een schoorsteen verhogen, ho maar ... Volgens hun zou het namelijk niets uitmaken voor ons, al zegt de milieu-agent van wel...
Aaaaah!! ok ok, goeie toelichting. Reactie is misschien voor straks
Oud 2 september 2011, 10:06   #192
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ik vermoed dat je geen centrale verwarming hebt, anders zou je die wel aangezet hebben.

Een elektrisch vuurtje is ongezellig, stinkt en is duur.

Petroleumkachel is gevaarlijk voor CO-vergiftiging.

Ik voeg me bij het advies van Jozef Ostyn: verhuizen. Als je nu al kou hebt, wat zal dat zijn in de winter.

Winter is coming...
Die is er wel, maar die werkt niet...
Voorlopig red ik me met optie twee. Maar binnenkort moet ik naar een andere kamer. Daar is het hopelijk beter. En ik denk ook dat ze binnenkort verplicht zullen worden om de centrale verwarming wel te laten werken.
(Al vraag ik me af of die volstaat, met al die tochtgaten en geringe isolatie hier. )

Werknemer of (-gever) van Vito?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 2 september 2011 om 10:22.
Oud 2 september 2011, 10:09   #193
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Aaaaah!! ok ok, goeie toelichting. Reactie is misschien voor straks
Sorry, het is wat verwarrend.

Eigenlijk heb ik zelf al bij al dus nog niet zo'n klagen. Mijn huisgenoten hebben nog een groter probleem. Ik hou mijn hart vast voor hun (gezondheid en ademvrijheid) wanneer het weer kouder wordt. Alleen lijk ik zelf er dan weer iets gevoeliger voor te zijn.
Het is nu dus zover gekomen (omdat ik ook de enige lijk die er last van heeft en die dus reageer) dat de buren toevallig van katoen beginnen te geven van zodra ik mijn rug gedraaid heb. Het is al vaak gebeurd dat ik een dag nadat ik terug in de studentenstad was hoorde: "Ze zijn hier weer vollen bak hun afval aan het opstoken. Aaargh!"

Maar bon, wat de rest betreft heb je natuurlijk wel gelijk: hoe leuk en geweldig het huis op zich ook is ... Gezond om leven kan je het daar moeilijk noemen. Maar dan stelt zich de vraag waar het dan wel is. In onze zelfde gemeente heeft een leukerd een nieuwbouwproject georganiseerd. Naast de afrit van de autosnelweg (!!). Ik dacht dat ik iets kreeg toen ik het zag. Je kan je voorstellen dat ook de benzinepompen, industriezones (wel minder zwaar als Genk-Zuid) en drukke verbindingswegen ook allen vlakbij wonen. Ga er maar lekker wonen met je nieuwe kroost. Eén van de mensen achter dat project heeft onlangs kogelgaten in zijn huis aangetroffen. Verbaast me niet echt eerlijk gezegd.

Ik heb trouwens ontdekt dat Basken zeer goed kunnen koken!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 2 september 2011 om 10:14.
Oud 2 september 2011, 10:20   #194
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb trouwens ontdekt dat Basken zeer goed kunnen koken!
Smakelijk! On egin
Oud 2 september 2011, 16:23   #195
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Het probleem zit 'm niet in de onwelwillendheid van de mensen. Maar draai het of keer het zoals je wil. Een vuilniszak kost ongeveer 2 euro hier (in de Stad kost dit niets, inconsequentie ten top).
In welke stad is dat? Ik ken maar een "t Stad" en daar kosten de vuilniszakken toch al een jaar of vijftien klauwen vol geld.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2011, 16:24   #196
Steve_M

Standaard

Citaat:
2!!
Blijkbaar kent hij mijn woonsituatie beter dan ikzelf want er is hier gisteren werkelijk een "mottenpiepel" binnengevlogen, alsook kwam er een kever op mijn hand geland ... Ik wist thans niet dat ik iets open had staan.
Shit, ik heb mezelf blijkbaar versproken. Ik kan maar een ding zeggen: vooral niet onder je bed kijken voor je gaat slapen.
Oud 2 september 2011, 16:27   #197
Steve_M

Standaard

Citaat:
Heb ik hier nu niet ergens een advertentie van Groentje zien staan over dat huis? Volgens mij stond daar toch niet in dat het in een zware industriezone ligt waar de vogels dood van de takken vallen, hoor.
Oud 3 september 2011, 14:09   #198
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Shit, ik heb mezelf blijkbaar versproken. Ik kan maar een ding zeggen: vooral niet onder je bed kijken voor je gaat slapen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Heb ik hier nu niet ergens een advertentie van Groentje zien staan over dat huis? Volgens mij stond daar toch niet in dat het in een zware industriezone ligt waar de vogels dood van de takken vallen, hoor.
Daarom heet het dan ook een advertentie.
Neen, moest er hier iemand geïnteresseerd zijn dan verwijs ik door naar de echte advertentie waarin de ligging duidelijk staat alsook een vermelding van in welke buurten het zoal ligt. De naam van de buurt doet bij de meeste mensen wel een belletje rinkelen. Nu, deze buurt woont vol. Mensen bouwen er ook nog steeds en de bouwgrond gaat aan dezelfde onbetaalbare prijzen als overal, alsook de huizen zelf ... Ik wil maar zeggen, het huis ligt niet zonevreemd ofzo en er zijn blijkbaar genoeg mensen die zich niets van de nabijheid van die zone aantrekken.
De andere omliggende gemeentes of die gemeente zelf, die nog meer de "geneugten" van de industrie-uitstoot over zich krijgen, wonen ook vol.
Er zijn er dus die daar geen enkel probleem mee hebben. Er zijn er zelfs die ervoor kiezen er te gaan werken moet je weten ook hé, als je gaat werken in sommige van die fabrieken weet je dat je er een prijs voor betaalt op gezondheidsvlak ...
Verder biedt die zone ook veel werkgelegenheid en ligt ze vrij centraal. Alleen al daarom willen de mensen hier wonen.
99.99% van de huizen gaat hier ook gewoon naar mensen uit de buurt die verhuizen of kinderen opgegroeid van mensen uit de buurt. Het is niet dat er hier "inwijkelingen" aankomen die de situatie niet kennen dus.

Wat het lokalere probleem van het stoken betreft, ook daar hebben veel mensen/huizen last van. We zijn in onze straat, maar ook in onze gemeente lang niet de enige die continu met zo'n overlast zitten. In Nederland heeft men daar bv. trouwens ook enorme problemen mee. Mja goed, van dat stoken wisten wij ook niets af en de kinderen (mijn siblings, wij dus) waren nog piepjong toen we er kwamen wonen. Moesten we het hebben geweten, weet ik niet of mijn moeder een andere keuze zou hebben gemaakt. Het kan altijd zijn dat je ergens gaat wonen en dat de buur na een jaar of twee besluit om ... en dan zit je er ook mee hé. Plus daarbij heb je nog het wishful-thinking probleem: je verwacht dat het niet zo erg wordt, dat het wel zal verminderen, dat je het niet in je woning zal ruiken ( ik dacht zelf ook dat dat onmogelijk was ), ...

Je had dat trouwens gelezen en niet gereageerd op mijn bericht over vastgoed-oplichters? (Mensen die zeer vreemde voorstellen doen )
Oud 13 september 2011, 22:33   #199
Groentje-18

Standaard

Nu terug in het ouderlijke huis en weer lekker inademend wat uit de buren (twee schoorstenen van twee gezinnen) hun schoorsteen komt.
Wat het nog net iets leuker maakt is dat ik een verkoudheid in de longen heb en die enorm pijn doen. Blijkbaar heb ik ook een nierontsteking en had ik die of al voor de koudegolf die hier omschreven werd, of dan opgelopen.
De luchtwegproblemen heb ik toen in ieder geval opgelopen. En zijn hier dankzij de hemelse gezonde lucht nog verergerd.

Mensen die een oplossing weten: nu ik hier naar lucht moet happen die ook nog eens vervuild is, is het echt wel het moment geloof ik

Radeloos. En al stoppen hun schoorstenen nu meteen, uit ervaring (bevestigt door de theorie ) weet ik dat de lucht hier blijft hangen en naarmate de nacht vordert almaar meer en intenser binnenshuis zal komen.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 13 september 2011 om 22:35.
Oud 13 september 2011, 22:37   #200
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Als het echt zo erg is en de politie doet niets, dan zullen enkel extreme maatregelen nog helpen.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be