Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 3 september 2011, 20:05   #1
Maikel Joosten
Gouverneur

Maikel Joosten's schermafbeelding

Standaard Topman VBO: Nota Di Rupo is maar homeopathie

Citaat topman VBO Rudi Thomaes:

1 september 2011
Topman van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), Rudi Thomaes, stelde in De Ochtend en in Metro dat de maatregelen in de nota-Di Rupo niet voldoende zijn om succesvol te saneren. “Een acute infectie behandel je niet met homeopathie. Bij een bedreigende infectie moeten antibiotica ingezet worden.”

Thomaes geeft als voorbeeld de maatregel om de voorwaarden voor de berekening van de pensioenen van de ambtenaren te wijzigen. "Daarbij staat dat het enkel geldt voor de nieuwe intreders, maar daar heb je de eerstkomende tientallen jaren niets aan", zegt Thomaes.

(…) Thomaes stelt zelf enkele maatregelen voor om geld in het laatje te brengen. "Bijvoorbeeld de werkingskosten bij de overheid gedurende 4 jaar nominaal bevriezen. Als een budget hetzelfde blijft, kunnen er minder ambtenaren vervangen worden en moet er zuinig met de middelen omgesprongen worden. Een ambtenaar niet vervangen, kan zeker in ons land omdat we in vergelijking met andere landen veel meer overheidspersoneel hebben voor hetzelfde werk."

"Dan is er nog de automatische indexering van de lonen. Europa heeft heel duidelijk aan België gevraagd dat systeem te herzien. Ik vind het van weinig Europees fatsoen getuigen dat een formateur nu uitdrukkelijk in de nota schrijft dat hij die index betonneert in de plaats van te werken aan een herziening. Zo geef je ook geen vertrouwen aan de consumenten en de investeerders."

"Di Rupo stelt duidelijk dat er een probleem is bij de overheid en met de productiviteit van die diensten, maar als ik kijk naar het dossier van de NMBS, dan stel ik me de vraag: waar is daar de lijn van besparingen die hij dan inschrijft in zijn nota? De NMBS kost ons als belastingbetaler ongeveer 3 miljard."

Meer belastingen?
Op de vraag wat de bedrijfswereld zou kunnen doen om mee te helpen saneren, pareert Thomaes met de vraag waar de voorstellen van de vakbonden blijven om aan de uitgavenzijde te besparen. "De bedrijven kunnen nieuwe markten aanboren en op een dynamische manier zo nieuwe jobs te creëren. Wat belastingen betreft, betreuren wij dat de formateur er vooral aan denkt om meer inkomsten bij de vennootschappen te halen en voor hen dingen dubbel te belasten. Dat is eigenlijk wat ondernemers kunnen missen."
Oud 3 september 2011, 20:07   #2
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maikel Joosten Bekijk bericht
Citaat topman VBO Rudi Thomaes:

1 september 2011
Topman van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), Rudi Thomaes, stelde in De Ochtend en in Metro dat de maatregelen in de nota-Di Rupo niet voldoende zijn om succesvol te saneren. “Een acute infectie behandel je niet met homeopathie. Bij een bedreigende infectie moeten antibiotica ingezet worden.”

Thomaes geeft als voorbeeld de maatregel om de voorwaarden voor de berekening van de pensioenen van de ambtenaren te wijzigen. "Daarbij staat dat het enkel geldt voor de nieuwe intreders, maar daar heb je de eerstkomende tientallen jaren niets aan", zegt Thomaes.

(…) Thomaes stelt zelf enkele maatregelen voor om geld in het laatje te brengen. "Bijvoorbeeld de werkingskosten bij de overheid gedurende 4 jaar nominaal bevriezen. Als een budget hetzelfde blijft, kunnen er minder ambtenaren vervangen worden en moet er zuinig met de middelen omgesprongen worden. Een ambtenaar niet vervangen, kan zeker in ons land omdat we in vergelijking met andere landen veel meer overheidspersoneel hebben voor hetzelfde werk."

"Dan is er nog de automatische indexering van de lonen. Europa heeft heel duidelijk aan België gevraagd dat systeem te herzien. Ik vind het van weinig Europees fatsoen getuigen dat een formateur nu uitdrukkelijk in de nota schrijft dat hij die index betonneert in de plaats van te werken aan een herziening. Zo geef je ook geen vertrouwen aan de consumenten en de investeerders."

"Di Rupo stelt duidelijk dat er een probleem is bij de overheid en met de productiviteit van die diensten, maar als ik kijk naar het dossier van de NMBS, dan stel ik me de vraag: waar is daar de lijn van besparingen die hij dan inschrijft in zijn nota? De NMBS kost ons als belastingbetaler ongeveer 3 miljard."

Meer belastingen?
Op de vraag wat de bedrijfswereld zou kunnen doen om mee te helpen saneren, pareert Thomaes met de vraag waar de voorstellen van de vakbonden blijven om aan de uitgavenzijde te besparen. "De bedrijven kunnen nieuwe markten aanboren en op een dynamische manier zo nieuwe jobs te creëren. Wat belastingen betreft, betreuren wij dat de formateur er vooral aan denkt om meer inkomsten bij de vennootschappen te halen en voor hen dingen dubbel te belasten. Dat is eigenlijk wat ondernemers kunnen missen."
Eigenlijk bedoelt hij 'kwakzalverij'!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 3 september 2011, 20:10   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Het is ver gekomen als Belgische steunpilaren als het VBO er op wijzen dat ze - onze politici, verkeerd bezig zijn.

Wat denken de OVLD'ers en CD&V'ers dan bij hunzelve, die mensen van het VBO interesseren ons niet?
Oud 3 september 2011, 20:12   #4
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

De vakbonden, unizo, Hendrik Vuye, gravensteengroep, het vvo. Wie wordt de volgende die de nota afschiet?

Een kind van 4 kan het toch zien dat die partijen die nu onderhandelen enkel voor de postjes gaan en vlaanderen zich niets kunnen schelen.

Enkel de belgicistjes zien dat niet, die wijzen toch altijd met de vinger naar NVA. Moesten de onderhandelingen nu mislukken dan zullen ze zelfs de schuld op NVA durven steken.

Laatst gewijzigd door matthias999 : 3 september 2011 om 20:14.
matthias999 is offline  
Oud 3 september 2011, 20:18   #5
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
De vakbonden, unizo, Hendrik Vuye, gravensteengroep, het vvo. Wie wordt de volgende die de nota afschiet?

Een kind van 4 kan het toch zien dat die partijen die nu onderhandelen enkel voor de postjes gaan en vlaanderen zich niets kunnen schelen.

Enkel de belgicistjes zien dat niet, die wijzen toch altijd met de vinger naar NVA. Moesten de onderhandelingen nu mislukken dan zullen ze zelfs de schuld op NVA durven steken.
Niet ongeduldig zijn... Alexander De Croo zal die nota wel zo laten wijzigen dat er geen nieuwe belastingen zullen gevraagd worden... en dat de staat bespaart...

Hij is per slot van rekening toch geen leugenaar of bedrieger...
Of wel?

Laatst gewijzigd door freelancer : 3 september 2011 om 20:19.
freelancer is offline  
Oud 3 september 2011, 20:27   #6
matthias999
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Niet ongeduldig zijn... Alexander De Croo zal die nota wel zo laten wijzigen dat er geen nieuwe belastingen zullen gevraagd worden... en dat de staat bespaart...

Of wel?
Ik dacht dat hij al onder tafel Di Rupo aan het pijpen was, of ben ik mis?
matthias999 is offline  
Oud 3 september 2011, 20:36   #7
stuyckp
Banneling

Standaard

Ik ben zelf toch niet echt gewonnen voor het afschaffen van de index.
Dat systeem is al volledig uitgehold omdat het met een voortschreidend gemiddelde werkt en er een aantal produkten zijn uitgehaald. (Gezondheidsindex).
Het enige positieve zou kunnen zijn dat als het weg is, je door ouder te worden minder gaat verdienen en dus de kans kleiner zou zijn dat je jezelf uit de markt prijst.
Een vraag die ik me daarbij stel is hoe je kan meten of een ouder persoon effectief minder rendabel is. En als we jong zijn, als we eventueel minder verdienen dan we effectief waard zijn omdat ons systeem op ancienniteit is gebaseerd, hoe je dan bij een overgang dat gaat compenseren.
Of nog, we moeten langer gaan werken. Gaat er dan ook rekening gehouden worden met het effectieve gewerkte uren. Ik werk gemakkelijk 45u per week. Soms zelfs veel meer, omdat ik een bijberoep heb.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 3 september 2011 om 20:37.
stuyckp is offline  
Oud 3 september 2011, 20:45   #8
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Of wel?
Hij is zelfs zo slim, dat hij Groen! er af wil. Dit genereert dan een minderheid langs Vlaamse kant.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 3 september 2011, 20:50   #9
matthias999
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Hij is zelfs zo slim, dat hij Groen! er af wil. Dit genereert dan een minderheid langs Vlaamse kant.
Dat zal elioke wel niet laten gebeuren. De franstaligen halen een ferrari binnen en de vlamingen worden zoetgehouden met een suikerwafel. Zo kan je Rupette zijn nota wel vergelijken... Ik hou vooral mijn hart vast voor splitsing BHV...

Laatst gewijzigd door matthias999 : 3 september 2011 om 20:51.
matthias999 is offline  
Oud 3 september 2011, 21:01   #10
Maikel Joosten
Gouverneur

Maikel Joosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Of wel?
vraag het eens aan hem? zou je een eerlijk antwoord krijgen
Oud 4 september 2011, 02:34   #11
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ik ben zelf toch niet echt gewonnen voor het afschaffen van de index.
Dat systeem is al volledig uitgehold omdat het met een voortschreidend gemiddelde werkt en er een aantal produkten zijn uitgehaald. (Gezondheidsindex).
Het enige positieve zou kunnen zijn dat als het weg is, je door ouder te worden minder gaat verdienen en dus de kans kleiner zou zijn dat je jezelf uit de markt prijst.
Een vraag die ik me daarbij stel is hoe je kan meten of een ouder persoon effectief minder rendabel is. En als we jong zijn, als we eventueel minder verdienen dan we effectief waard zijn omdat ons systeem op ancienniteit is gebaseerd, hoe je dan bij een overgang dat gaat compenseren.
Of nog, we moeten langer gaan werken. Gaat er dan ook rekening gehouden worden met het effectieve gewerkte uren. Ik werk gemakkelijk 45u per week. Soms zelfs veel meer, omdat ik een bijberoep heb.

Nja N-VA wil de index niet volledig afschaffen wel de facto afschaffen. Zelfs voor N-VA is het afschaffen van de index een stap te ver qua communicatie. Daarom doen ze het op zijn Belgisch. We willen de index absoluut niet afschaffen zeggen ze tegen de werknemers alleen "hervormen" en tegen de werkgevers zeggen ze dat ze de index willen "hervormen" en de facto afschaffen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 4 september 2011 om 02:36.
solidarnosc is offline  
Oud 4 september 2011, 07:56   #12
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Nja N-VA wil de index niet volledig afschaffen wel de facto afschaffen. Zelfs voor N-VA is het afschaffen van de index een stap te ver qua communicatie. Daarom doen ze het op zijn Belgisch. We willen de index absoluut niet afschaffen zeggen ze tegen de werknemers alleen "hervormen" en tegen de werkgevers zeggen ze dat ze de index willen "hervormen" en de facto afschaffen.
Je maakt één grote fout: je doet alsof N-VA een traditionele partij is. Snap je?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 4 september 2011, 08:20   #13
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En terecht, de index stuurt aan op inflatie en een kostprijs-loonspiraal. Beter de index aanpassen aan productiviteit, als bedrijven productiever worden en meer winst maken, gaat er zo een deel naar de WN's. En er komt minder inflatie want PQ = MV blijft in evenwicht
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline  
Oud 4 september 2011, 08:55   #14
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Of wel?
De liberalen zijn nochtans straf in liegen, De Gucht over zijn uitlatingen over Balkenende, Verhofstadt die 4 boeken schrijft over zijn visie en wat er moet gebeuren (burgermanifesten) en eens aan de macht precies het omgekeerde doet van datgene wat hij in die boeken vertelt.
Pericles is offline  
Oud 4 september 2011, 09:18   #15
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De index is een erg nefast systeem dat weet iedereen. Waarom bestaat dat bijna nergens anders denk je?
Maar zoals het kindergeld een breekpunt is voor de tsjeven is de index een breekpunt voor de sossen. Begin jaren 80 zijn er 2 regeringen gevallen over de index.
Inderdaad moet men met de besparingen veel verder gaan:
- afschaffen van werkeloosheidsuitkeringen na 10 maanden;
- afschaffen van ocmw uitkeringen na 10 maanden, behalve voor arbeidsongeschikten.
- verhogen van de pensioenleeftijd tot 67 jaar
- al wie vroeger op pensioen wil gaan verliest per jaar dat hij vroeger uitstapt 7% van zijn pensioenuitkering;
- de eerste 500€ dokterskosten per gezin moeten uit eigen zak betaald worden behalve voor gezinnen die het moeten rooien met een loon dat lager is dan 140% van het minimumloon;
- afschaffen van de schandalig hoge (in vgl met de andere) overheidspensioenen;
- verminderen of afschaffen van het aantal aftrekposten, ik denk hierbij vooral aan hypothecaire leningen etc,
- drastisch verminderen van het aantal overheidsambtenaren;
- de overheidsbudgetten gedurende een bepaalde tijd bevriezen;
- de lonen van politici op 100% van hun inkomen belasten;
- afschaffen van van uitredingspremies allerhande voor politici;
- ook politici moeten 45 jaar werken om een volledig pensioen te verkrijgen en niet 20 zoals nu het geval is.
- het aantal medewerkers van de parlementairen verminderen;
- afschaffen van de senaat en de provincies, maar deze dan niet vervangen door een ander systeem zoals men nu wil doen.
etc,
etc
speurneus is offline  
Oud 4 september 2011, 10:10   #16
stuyckp
Banneling

Standaard

Ik vraag me toch wel af of de invloed van de index niet overdreven wordt. Zoals ik al eerder stelde werkt de index met een voortschreidend gemiddelde en zijn er al produkten uit de korf genomen die vroeger een zeer grote invloed hadden op de index.
Waar ik werk is er al jaren geen opslag meer. De enige opslag die we krijgen dat is in feite die index. Dus heb ik liever niet teveel inflatie want de index huppelt achter. MAW we verarmen. Als dus de index zou worden afgeschaft vraag ik me af wat er zou gebeuren. (Tussen haakjes ik ben 43, das niet fin de carriere lijkt me)
Het argument van het management in Parijs is dat ze geen extra opslag moeten geven omdat we al de index hebben. Op die manier kan ze ook geen onderscheid maken tussen goede en minder goede werknemers omdat de index een procentueel iets dat voor iedereen op dezelfde manier berekend wordt.
Zoals je ziet zie ik er voordelen van in maar ook nadelen.
Stel we schaffen het af, moet er dan een opslag geregeld worden via de CAO of is het volgens jullie volledig de vrijheid van de patroon om de opslag te regelen ? Ben zelf geneigd voor het tweede, maar de koopkracht moet toch gevrijwaard worden voor iedereen. Ik zit wat gewrongen met mijn rechtvaardigheidsgevoel.
Ik heb er in alle geval absoluut geen probleem mee dat het systeem bestudeerd zou worden.
stuyckp is offline  
Oud 4 september 2011, 10:26   #17
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Inderdaad moet men met de besparingen veel verder gaan:
- afschaffen van werkeloosheidsuitkeringen na 10 maanden;
- afschaffen van ocmw uitkeringen na 10 maanden, behalve voor arbeidsongeschikten.
Waarom niet invoeren van een verplichte keuze van vrijwilligerswerk. Werk dat nu niet gebeurt maar toch een toegevoegde waarde kan hebben. Dat zou als voordeel hebben dat er niet echt sprake is van een werkloze en hij toch nuttig werk verricht ter bevordering van de maatschappij. Ik denk bvb aan voorlezen voor bejaarden. Mijn principe is dat je iets moet doen voor je geld. U neemt het gewoon af, dat vind ik vrij repressief en je gaat mensen in de armoede duwen. Enkel in geval van totale arbeids weigering zou ik zover willen gaan. Voor de rest vind ik wel degelijk dat er recht is op werk en dat dit ook een plicht is.

Citaat:
- verhogen van de pensioenleeftijd tot 67 jaar
Dan wil ik dat al mijn overuren mee tellen in gewerkte tijd. Bovendien zijn het de bedrijven die oudere werknemers uitstoten. Als je dit combineert met uw bovenstaande maatregel ziet het er mooi uit voor de oudere werknemers die op straat gezet worden. Tenzij men oudere werknemers voor de overheid gaat laten werken. De manier van werken moet ook verbeteren. Het huidige tempo zou ik volgens mij op mijn 60 niet aankunnen.

Citaat:
- al wie vroeger op pensioen wil gaan verliest per jaar dat hij vroeger uitstapt 7% van zijn pensioenuitkering;
U straft het slachtoffer. Het initiatief komt niet altijd van de werknemer. Natuurlijk is het zo dat als het bedrijf u zo'n regeling aanbiedt je als werknemer blij bent dat je eruit kan stappen. Uiteindelijk maakt die werknemer u duidelijk dat hij u weg wil.

Citaat:
- de eerste 500€ dokterskosten per gezin moeten uit eigen zak betaald worden behalve voor gezinnen die het moeten rooien met een loon dat lager is dan 140% van het minimumloon;
Dit is te zot om los te lopen. In de ziekenzorg verkwist men geld met onderzoeken die zinloos zijn en ik denk dat daar meer besparingen te doen zijn zonder dat de mensen ervoor moeten opdraaien.
Dokters die het dubbele aanrekenen omdat je in een eenpersoonkamer ligt vind ik ook niet correct. Dat men een zeer dure prijs voor die kamer per dag aanrekent kan ik aannemen maar voor die dokter in kwestie maakt het geen verschil in wat voor kamer je ligt. Dit is in feite pure diefstal tov van hospitalisatieverzekeringen die daardoor duur worden.

Citaat:
- afschaffen van de schandalig hoge (in vgl met de andere) overheidspensioenen;
akkoord
Citaat:
- verminderen of afschaffen van het aantal aftrekposten, ik denk hierbij vooral aan hypothecaire leningen etc,
aftrekposten akkoord in zekere zin, maar dan wel in de venootschapsbelasting. Hypothecaire leningen zijn een zeer slecht voorbeeld van u vrees ik.

Citaat:
- drastisch verminderen van het aantal overheidsambtenaren;
- de overheidsbudgetten gedurende een bepaalde tijd bevriezen;
- de lonen van politici op 100% van hun inkomen belasten;
- afschaffen van van uitredingspremies allerhande voor politici;
- ook politici moeten 45 jaar werken om een volledig pensioen te verkrijgen en niet 20 zoals nu het geval is.
- het aantal medewerkers van de parlementairen verminderen;
- afschaffen van de senaat en de provincies, maar deze dan niet vervangen door een ander systeem zoals men nu wil doen.

etc,
etc
hiermee ga ik ook akkoord.
stuyckp is offline  
Oud 4 september 2011, 10:41   #18
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De index is al wel meerdere malen hervormd (gezondheidsindex...). Dacht dat men zelfs ooit al indexsprongen overgeslagen heeft.
Uiteraard vaart nva een meer rechtse koers, maar raken aan de index is niet nieuw. Trouwens er staan ons nog wel andere maatregelen te wachten, dan wat gerommel aan den index. Maar ja, zolang iedereen over den index spreekt, zwijgt men over de rest.
Bob is offline  
Oud 4 september 2011, 10:47   #19
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De index is een erg nefast systeem dat weet iedereen. Waarom bestaat dat bijna nergens anders denk je?
Nu, als de index een nefast systeem is, dan moet de perekwatie van de ambtenaarspensionen wel een nefast systeem in het kwadraat zijn.
Maar mijn inziens, zijn al die doembeelden over den index, wat gewauwel in de zijlijn. Zeker bij een inflatieritme, dat we de laatste decennia gewoon zijn.
Of verwacht men, als middel om de Europese landen toe te laten van hun schulden af te lossen, een hyperinflatie ?
Bob is offline  
Oud 4 september 2011, 10:56   #20
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Nu, als de index een nefast systeem is, dan moet de perekwatie van de ambtenaarspensionen wel een nefast systeem in het kwadraat zijn.
Maar mijn inziens, zijn al die doembeelden over den index, wat gewauwel in de zijlijn. Zeker bij een inflatieritme, dat we de laatste decennia gewoon zijn.
Of verwacht men, als middel om de Europese landen toe te laten van hun schulden af te lossen, een hyperinflatie ?
Het grootste probleem van de index is natuurlijk niet de inflatie. U verdedigt de index dus t.o.v. een klein gevolg, niet van het grootste gevolg, namelijk het gebrek aan competitiviteit van de Belgische economie.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be