Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2011, 19:01   #101
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Wat begrijp je precies niet aan "TEVEEL allochtonen, Oost-Europese kinderen of kinderen van Roma-zigeuners" oftewel concentratie school, beste Marie?

of nog:

Zet eens een andere bril op!
Wat begrijpt u precies niet aan "Marokkanen willen niet met Oost-Europeanen in de klas zitten.", beste Edina?
Oud 2 september 2011, 19:34   #102
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alhoewel de vraag niet aan mij werd gesteld, wil ik wel "antwoorden". het probleem is wel dat je vraag uitgaat van een op niets gebaseerde veronderstelling. Ik denk echt niet dat er iemand is die vindt dat welke discriminatie dan ook niet benoemd mag worden. Zoals ik in een eerdere post al zei: het is echt geen nieuws dat vooroordelen, xenofobie en racisme bij elke bevolkingsgroep voorkomt, maar dat is nog geen reden om het daarom normaal te vinden of er niet tegen in te gaan (of dat nu uitgaat van autochtonen of allochtonen).
Waarom wil jij desondanks tegen de menselijke natuur in blijven gaan?
Oud 2 september 2011, 22:13   #103
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Vreemd hoor die pijnlijke spreidstand die je soms waarneemt; afhankelijk over welke groepen het gaat....
Een tendens die we hier maar al te dikwijls waarnemen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2011, 22:17   #104
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat je me ook al vaker zal hebben lezen schrijven, is dat de media aan tendentieuze berichtgeving doet. .

Dat krijg je natuurlijk als men dit onderstaande onding in het leven roept.

Citaat:
AANBEVELINGEN VOOR DE BERICHTGEVING OVER ALLOCHTONEN

Deze Aanbevelingen zijn in 1994 door de AVBB in samenwerking met het Centrum voor Racismebestrijding op papier gezet na uitgebreid media-onderzoek. De Aanbevelingen hebben niet het karakter van formeel deontologische normen, wat niet belet dat de Raad voor Deontologie van de AVBB ze desgevallend wel in zijn beoordelingen betrekt.
Oud 2 september 2011, 22:18   #105
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Wat begrijpt u precies niet aan "Marokkanen willen niet met Oost-Europeanen in de klas zitten.", beste Edina?
Lijkt me nochtans een simpele zin.
Oud 2 september 2011, 22:33   #106
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Lijkt me nochtans een simpele zin.
Oud 3 september 2011, 00:36   #107
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De samenleving is wel wat breder dan de eigen wijk, beste Alice. En natuurlijk zijn zwarte scholen ten dele een gevolg van het feit dat ze in zwarte wijken zijn gelegen, maar dat maakt het daarom nog geen goede zaak.

Ja hoor, dat zei ik vroeger ook over autochtonen. En je mag nu altijd een quote van mij aanhalen waarin ik iets anders zou beweerd hebben. Je zal het echter niet vinden. Probeer nu eens voor één keer om niet op veronderstellingen voort te gaan. Het zou je sieren.

Waar ik wel kritiek op heb gegeven, is op het feit dat sommige scholen allochtonen systematisch weerden en op degenen die dat verdedigden. Want dat heeft het ontstaan van concentratiescholen bevorderd. Net zoals het "watervalsysteem" waar we hopelijk binnenkort vanaf zijn.

In concentratiescholen vind je overigens niet alleen een meerderheid van allochtonen, maar ook een meerderheid van de lagere sociale klasse (autochtoon en allochtoon). En laat het nu die groepen juist zijn die de grootste nadelen van concentratiescholen ondervinden. Dát is er dan ook de oorzaak van dat de verschillen tussen de schoolresultaten in ons zo groot zijn (niet alleen tussen autochtonen en allochtonen, maar ook tussen arm en rijk).

Wat je me ook al vaker zal hebben lezen schrijven, is dat de media aan tendentieuze berichtgeving doet. Ik ben dan ook niet degene die op basis van een krantenberichtje een zoveelste discussie start. Daarvoor moet je anderen met de vinger wijzen.
U spreekt u zelf tegen beste Edina!
Concentratiescholen zijn niet het gevolg van allochtonen die elders geweert worden maar van een hoge concentratie allochtonen in wijken en steden, een afspiegeling van een maatschappelijke realiteit en dat moeten scholen toch volgens u zijn, een weergave van die maatschappij?
Dat doet een concentratieschool dus ook.

In concentratiescholen vind je wel een meerderheid allochtonen beste Edina, omdat er doodsimpel grotere gezinnen zijn bij allochtonen en dus meer kinderen, ookal zijn ook autochtone kinderen uit kansarme gezinnen vertegenwoordigd, nogal logisch omdat kinderen uit de middenklasse doodsimpel in andere wijken wonen en dus vaak naar andere scholen gaan, een beweging die je nu ook bij Marokkanen ziet omdat ook zij ervan overtuigd zijn dat te veel allochtonen het niveau doet zakken..

Dat komt ook omdat importhuwelijken vaak nog steeds de norm zijn, wat kinderen belast en serieus de kansen beperkt, tot die conclusie kwam ookal de directrice van het Antwerps Atheneum,ouders die zelf laaggeschoold zijn en amper de taal kennen wegen op kinderen, zeker wanneer het de moeder is.
Evengoed kan zo verschillen verklaart worden, in Nederland bijvoorbeeld moet de importpartner 5000 woorden kennen, een examen doen om de ambassade, en worden inkomensvoorwaarden gesteld alvorens je kunt trouwen dus krijg je ook minder armoede en ouders die minstens basiskennis hebben van de taal.
Dat zijn factoren die u nergens benoemd.
Nochtans weet iedereen dat hierdoor de Belgieroute ontstond, kansarme allochtone Nederlanders komen naar Belgie want daar worden aan gezinsvorming amper voorwaarden gesteld. En dan maar zeuren dat die groepen hier groter worden waardoor het aantal allochtonen in die concentratiescholen stijgt...

Ik zie niet in waarom je mensen met de vinger moet wijzen wanneer ze een discussie starten, kunt u nog even uitleggen waarom dit tendentieuze berichtgeving is wanneer het over Marokkanen gaat terwijl wanneer het over Vlamingen ging ik u die opmerking nooit heb horen maken!
Wanneer deze discussie u niet boeit, wat doet u hier dan ?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2011, 13:13   #108
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... dat te veel allochtonen het niveau doet zakken..

...zelf laaggeschoold zijn en amper de taal kennen ...

Citaat:
Evengoed kan zo verschillen verklaart worden,

Citaat:

Waar heb jij eigenlijk op school gezeten?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2011, 13:38   #109
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Oei! wat nu?

LEES VOORAL VERDER

Hoe moeten ze dat nu gaan oplossen?
Gaan ze de uitgeweken racistische marokkaanse kinderen nu meetellen voor de "allochtone" quota in het GOK onderwijs? krijgen die marokkaanse kinderen nog extra subsidies? of net niet?
Gaan Vlaamse kinderen nu verplicht worden om tussen de anti-ziganisten, anti-semieten en homofoben te gaan zitten? zonder extra subsidies? of gaan ze daar ook extra voor betalen?
Hoe gaan ze het oplossen met witte ouders die liever poolse kinderen in de klas willen dan islamitische hoofddoekdraagsters van 9 jaar? zijn dat dan racisten? of net niet?
Daar kan een heel simpele oplossing voor bestaan:
Leerlingen worden door de overheid toegewezen aan de verschillende scholen.
In bepaalde landen bestaat zo'n systeem.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 3 september 2011 om 13:41.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2011, 13:43   #110
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
jaja, en in die landen bestaat dan ook het systeem van privaat onderwijs zeker? Ik hoor ondertussen ook al dat hoe langer hoe meer mensen opteren voor die mogelijkheid. Thuisonderricht blijft natuurlijk ook een optie.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2011, 15:11   #111
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Waar heb jij eigenlijk op school gezeten?
Erg slordig van me, bedankt!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2011, 17:19   #112
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
jaja, en in die landen bestaat dan ook het systeem van privaat onderwijs zeker? Ik hoor ondertussen ook al dat hoe langer hoe meer mensen opteren voor die mogelijkheid. Thuisonderricht blijft natuurlijk ook een optie.
Het systeem dat ik beschreef is dat van de VS.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2011, 17:21   #113
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
gewoonweg racisme niets meer of minder...
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2011, 19:44   #114
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar haalt vandaag.be het vandaan, dat Marokkanen niet met Oost-Europeanen in de klas willen zitten?
Ik heb niet zo'n vertrouwen in vandaag.be.
Werken er daar wel journalisten?
http://forum.politics.be/showthread....159713&page=13

Het is duidelijk wie wat niet wil :
Niet alleen autochtone ouders, maar ook allochtone middenklassegezinnen halen hun kinderen massaal weg uit de concentratiescholen in de Vlaamse steden. Ze wijken uit naar "wittere" scholen in de buitenwijken of naburige gemeenten.
De beweegredenen van allochtone en autochtone ouders zijn dezelfde, zegt professor Paul Mahieu van de Universiteit Antwerpen. "Het is een psychologische zaak. Ze denken dat onderwijs in de witte scholen per definitie beter is dan in de concentratiescholen", zegt de professor die de segregatie in het basisonderwijs onderzoekt.
http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...escholen.dhtml
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2011, 00:08   #115
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U spreekt u zelf tegen beste Edina!
Concentratiescholen zijn niet het gevolg van allochtonen die elders geweert worden maar van een hoge concentratie allochtonen in wijken en steden, een afspiegeling van een maatschappelijke realiteit en dat moeten scholen toch volgens u zijn, een weergave van die maatschappij?
Dat doet een concentratieschool dus ook.
Voor jou bestaat er alleen maar zwart en wit, hé? Je hebt nog steeds niet begrepen dat iets meerdere oorzaken kan hebben blijkbaar. En niemand die dat wel doet, die moet zichzelf dan wel tegenspreken, natuurlijk.

Het is te belachelijk voor woorden dat je ontkent dat allochtonen in sommige scholen geweerd werden. Waarom denk je dat GOK in het leven is geroepen?

En ik zal het nog maar eens herhalen, want je hebt er blijkbaar over gelezen: de maatschappij is wel wat breder dan de eigen wijk.

Citaat:
In concentratiescholen vind je wel een meerderheid allochtonen beste Edina, omdat er doodsimpel grotere gezinnen zijn bij allochtonen en dus meer kinderen, ookal zijn ook autochtone kinderen uit kansarme gezinnen vertegenwoordigd, nogal logisch omdat kinderen uit de middenklasse doodsimpel in andere wijken wonen en dus vaak naar andere scholen gaan, een beweging die je nu ook bij Marokkanen ziet omdat ook zij ervan overtuigd zijn dat te veel allochtonen het niveau doet zakken..

Dat komt ook omdat importhuwelijken vaak nog steeds de norm zijn, wat kinderen belast en serieus de kansen beperkt, tot die conclusie kwam ookal de directrice van het Antwerps Atheneum,ouders die zelf laaggeschoold zijn en amper de taal kennen wegen op kinderen, zeker wanneer het de moeder is.
Evengoed kan zo verschillen verklaart worden, in Nederland bijvoorbeeld moet de importpartner 5000 woorden kennen, een examen doen om de ambassade, en worden inkomensvoorwaarden gesteld alvorens je kunt trouwen dus krijg je ook minder armoede en ouders die minstens basiskennis hebben van de taal.
Nochtans weet iedereen dat hierdoor de Belgieroute ontstond, kansarme allochtone Nederlanders komen naar Belgie want daar worden aan gezinsvorming amper voorwaarden gesteld. En dan maar zeuren dat die groepen hier groter worden waardoor het aantal allochtonen in die concentratiescholen stijgt...
Aha, concentratiescholen zijn simpelweg het gevolg van het feit dat allochtonen meer kinderen hebben volgens jou. De wereld kan toch simpel zijn hé? Is het je misschien ook al opgevallen dat de autochtone kansarme gezinnen ook meer kinderen hebben dan gemiddeld?

Straks ga je nog beweren dat er in Nederland geen concentratiescholen bestaan en/of dat er daar geen problemen zijn. Waar heb je me trouwens zien zeuren "over groter wordende groepen allochtonen". Ik denk dat dat eerder jouw dada is.

Citaat:
Ik zie niet in waarom je mensen met de vinger moet wijzen wanneer ze een discussie starten, kunt u nog even uitleggen waarom dit tendentieuze berichtgeving is wanneer het over Marokkanen gaat terwijl wanneer het over Vlamingen ging ik u die opmerking nooit heb horen maken!
Wanneer deze discussie u niet boeit, wat doet u hier dan ?
Dat jij selectief leest, is niet mijn probleem. Waarom denk je dat ik niet vaak meer op het forum kom trouwens?

Laatst gewijzigd door Edina : 4 september 2011 om 00:25.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2011, 00:12   #116
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Contextueel leren lezen, beste Marie. De zin die volgt op de hierboven geciteerde openingszin, laat duidelijk blijken dat het in eerste instantie gaat over het feit dat ook allochtonen concentratiescholen ontvluchten.
Oud 4 september 2011, 00:14   #117
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demosthenes Bekijk bericht
maar iemand die retorisch vragen stelt getuigt volgens mij nog meer van een onwil om in discussie te willen gaan.
Een bank vooruit Demosthenes! Dat heb je heel goed begrepen!

Laatst gewijzigd door Edina : 4 september 2011 om 00:24.
Oud 4 september 2011, 00:24   #118
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Waarom wil jij desondanks tegen de menselijke natuur in blijven gaan?
De menselijke natuur? En ik die dacht dat wij zo'n hoogstaande cultuur hadden!
Oud 4 september 2011, 00:45   #119
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
In Frankrijk afgeschaft sinds enkele jaren. Daar besliste de staat waar je kind naar school moest naargelang waar je woonde. Mensen die aan één kant van de straat woonden moesten naar school ZUS, die van de andere kant naar school ZO.
En als school ZUS een " zwarte " school was, dan waren de huizen van de mensen die daar hun kinderen naartoe moesten sturen maar half zo veel waard als de huizen van de mensen aan de andere kant van de straat, wiens kindren naar school ZO gingen, dewelke een betere reputatie had...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2011, 01:02   #120
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
De menselijke natuur? En ik die dacht dat wij zo'n hoogstaande cultuur hadden!
waarom zou het ene het andere moeten uitsluiten?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be