Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 4 september 2011, 11:06   #21
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Het grootste probleem van de index is natuurlijk niet de inflatie. U verdedigt de index dus t.o.v. een klein gevolg, niet van het grootste gevolg, namelijk het gebrek aan competitiviteit van de Belgische economie.
Ik zou eerder stellen dat de hoge belasting op de lonen de competitiviteit niet ten goede komt. Uiteindelijk moet de werkgever die hoge bruto weddes wel betalen he. En op langere termijn is de werknemer daar ook de dupe van.
Hoge arbeidslasten werkt arbeidsvernietigend.
stuyckp is offline  
Oud 4 september 2011, 11:09   #22
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht
En terecht, de index stuurt aan op inflatie en een kostprijs-loonspiraal. Beter de index aanpassen aan productiviteit, als bedrijven productiever worden en meer winst maken, gaat er zo een deel naar de WN's. En er komt minder inflatie want PQ = MV blijft in evenwicht
Dus totale loonmassa stijgt evenredig met de bedrijfswinst? Dan ga je de werkgevers tekeer zien gaan, dat kost hen gegarandeerd een pak meer dan het huidige systeem.
gertc is offline  
Oud 4 september 2011, 11:13   #23
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ik zou eerder stellen dat de hoge belasting op de lonen de competitiviteit niet ten goede komt. Uiteindelijk moet de werkgever die hoge bruto weddes wel betalen he. En op langere termijn is de werknemer daar ook de dupe van.
Hoge arbeidslasten werkt arbeidsvernietigend.
Daarom moet je de bruto-lonen bevriezen en tegelijk het probleem van hoge persoonsbelasting oplossen. Dit zou vertrouwen geven bij werkgevers en bij werknemers.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 4 september 2011, 11:18   #24
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het grootste probleem van de index is natuurlijk niet de inflatie. U verdedigt de index dus t.o.v. een klein gevolg, niet van het grootste gevolg, namelijk het gebrek aan competitiviteit van de Belgische economie.
Nu, als er geen inflatie is, dan maakt het niets uit of er nu een index is, of niet. Alles blijft dan toch gelijk het is, niets wijzigt. De competiviteit van de Belgische economie blijft even goed, of even slecht.
Alleen bij inflatie zal het een verschil uitmaken.
Het gebrek aan competiviteit van de Belgische economie moet wel ergens anders gezocht worden (te hoge belastingen/rsz, onvoldoende geschikte arbeidskrachten, loonkurven die stijgen met de ouderdom...).
Bob is offline  
Oud 4 september 2011, 11:25   #25
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Daarom moet je de bruto-lonen bevriezen en tegelijk het probleem van hoge persoonsbelasting oplossen. Dit zou vertrouwen geven bij werkgevers en bij werknemers.
Maar daarvoor moet de politiek/vakbonden dan weer bereid zijn om de nodige recurente besparingen door te voeren. En deze zullen dan oa weer liggen in besparingen bij het overheidspersoneel. Ne catch 22 voor de vakbonden. Maar vroeg of laat zal de politiek/vakbonden toch moeten kiezen.
Even kan men het probleem nog wel uitstellen door "laat de rijken de crisis betalen". Dit tot er geen rijken meer zijn (of niemand nog rijk wil zijn).
Bob is offline  
Oud 4 september 2011, 11:35   #26
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Nu, als er geen inflatie is, dan maakt het niets uit of er nu een index is, of niet. Alles blijft dan toch gelijk het is, niets wijzigt. De competiviteit van de Belgische economie blijft even goed, of even slecht.
Alleen bij inflatie zal het een verschil uitmaken.Het gebrek aan competiviteit van de Belgische economie moet wel ergens anders gezocht worden (te hoge belastingen/rsz, onvoldoende geschikte arbeidskrachten, loonkurven die stijgen met de ouderdom...).
De bedoeling is dus niet dat er niets wijzigt. De Belgische economie moet competitiever, en het indexmechanisme - net zoals de loonwig - staat dat ernstig in de weg. Ik wens de index niet af te schaffen, ik wens hem aan te passen.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 4 september 2011, 11:58   #27
freelancer
Banneling

Standaard

Zolang dit land opgescheept zit met vakbonden met de mentaliteit van een paar eeuwen geleden is hier niets bespreekbaar...

Zij zijn progressief in het betonneren van verworven rechten...
freelancer is offline  
Oud 4 september 2011, 12:58   #28
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Zolang dit land opgescheept zit met vakbonden met de mentaliteit van een paar eeuwen geleden is hier niets bespreekbaar...

Zij zijn progressief in het betonneren van verworven rechten...
Dat is het goede nieuws, zo gaan we recht naar de afgrond.

Moesten die mensen enige realiteitszin aan de dag kunnen leggen, Belgie zou veranderen en nog lang overleven.

En nu niet. En daar doen we het voor.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 4 september 2011 om 12:59.
Xenophon is offline  
Oud 4 september 2011, 15:53   #29
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De bedoeling is dus niet dat er niets wijzigt. De Belgische economie moet competitiever, en het indexmechanisme - net zoals de loonwig - staat dat ernstig in de weg. Ik wens de index niet af te schaffen, ik wens hem aan te passen.
Dat er iets mis aan het gaan is met onze competiviteit is nogal duidelijk.
Dat weinig landen, misschien zelfs geen, weet het niet, een strikte indexkoppeling hebben is ook een feit.
Maar dat een loslaten van de index ons gaat redden, betwijfel ik (toch zeker bij een lage inflatie, zoals we ze nu kennen). Heb zelfs den indruk dat het loslaten van de indexkoppeling meer psychologie is dan wat anders (via index krijgt den arbeider/bediende opslag, doch hij ziet dit niet als een opslag, en wilt daarbovenop nog ne tweede opslag - in Duitsland waar bij mijn weten geen directe indexkoppeling bestaat, krijgt hij deze indexopslag ook, doch pas na onderhandelen, en ziet dit dan ook als een opslag).

Laatst gewijzigd door Bob : 4 september 2011 om 15:55.
Bob is offline  
Oud 4 september 2011, 16:01   #30
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weinig landen, misschien zelfs geen, weet het niet, een strikte indexkoppeling hebben is ook een feit.
Maar dat een loslaten van de index ons gaat redden, betwijfel ik (toch zeker bij een lage inflatie, zoals we ze nu kennen). Heb zelfs den indruk dat het loslaten van de indexkoppeling meer psychologie is dan wat anders (via index krijgt den arbeider/bediende opslag, doch hij ziet dit niet als een opslag, en wilt daarbovenop nog ne tweede opslag - in Duitsland waar bij mijn weten geen directe indexkoppeling bestaat, krijgt hij deze indexopslag ook, doch pas na onderhandelen, en ziet dit dan ook als een opslag).
Hoe het moet georganiseerd worden is inderdaad de vraag. Feit is dat de loonwig tov onze buurlanden schadelijk is voor de bedrijven die exporteren.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 4 september 2011, 16:32   #31
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn er twee dacht ik: België en Luxemburg.

Ik zeg ook niet dat het loslaten van de index ons gaat redden. Er bestaat niet één wondermiddel om de Belgische economie opnieuw competitief te maken (devaluatie is niet mogelijk). En het is inderdaad deels psychologisch.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 4 september 2011, 16:39   #32
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het is ver gekomen als Belgische steunpilaren als het VBO er op wijzen dat ze - onze politici, verkeerd bezig zijn.

Wat denken de OVLD'ers en CD&V'ers dan bij hunzelve, die mensen van het VBO interesseren ons niet?
Die denken: nog even Minister worden om mijn vertrekpremie wat op te krikken, dan ga ik ergens anders in de zuil kruipen tegen een vette pree...
Oud 4 september 2011, 16:44   #33
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wens hem wel af te schaffen - lonen moeten stijgen ifv productiviteit, niet inflatie - de huidige formule is een recept voor economische afgang. We moeten niet concurrentieel zijn met de lonen in China of Indie, maar wel met de buurlanden. En die hervormen en matigen hun lonen wel - als wij de huidige koers blijven varen - zoals Di Rupo en de rest van parasieten uit het zuiden en hun Vlaamse huisnegers lijken van plan te zijn - draait dat uit op een ramp.
Oud 4 september 2011, 16:49   #34
stuyckp
Banneling

Standaard

Tussen haakjes die Thomaes was vroeger gedelegeerd bestuurder bij Alcatel Lucent in Belgie waar ik werk. Ik heb een paar info sessies met die man meegemaakt en ik vond die kerel echt een onozelaar. Weinig inhoud, deed gewoon wat hem gezegd werd wat hij moest doen vanuit Parijs.
Ik denk in feite ook nu dat hij gewoon een spreekbuis is voor iemand anders. Neemt niet weg dat wat hij gezegd heeft wel juist kan zijn al wil ik mijn oren ook niet teveel bij de werkgevers organisaties leggen. Uiteindelijk zit daar ook veel eigenbelang bij net als bij alle drukkingsgroepen. Die dienen niet altijd het algemeen belang.
stuyckp is offline  
Oud 4 september 2011, 17:00   #35
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Die denken: nog even Minister worden om mijn vertrekpremie wat op te krikken, dan ga ik ergens anders in de zuil kruipen tegen een vette pree...
Ah, een "Vervotte doen" met andere woorden.
Oud 4 september 2011, 17:03   #36
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Ik wens hem wel af te schaffen - lonen moeten stijgen ifv productiviteit, niet inflatie - de huidige formule is een recept voor economische afgang. We moeten niet concurrentieel zijn met de lonen in China of Indie, maar wel met de buurlanden. En die hervormen en matigen hun lonen wel - als wij de huidige koers blijven varen - zoals Di Rupo en de rest van parasieten uit het zuiden en hun Vlaamse huisnegers lijken van plan te zijn - draait dat uit op een ramp.
Dat is het goede nieuws vriend, belgie zal maar eerst ophouden met bestaan als Vlaanderen een sociaal en economisch kerkhof is geworden.

Hoe sneller hoe liever dus, vermits de Vlaming verworden is tot een apathische onnozelaar.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be