Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2011, 09:20   #101
araneus
Gouverneur

Standaard

Hoeveel tijd kost het om een kind een taal te leren? Mijn kinderen worden tweetalig opgevoed, ze spreken dus vanzelfsprekend Nederlands, maar krijgen thuis ook Chinees mee van de moeder.
Tijdens de zomervakantie is de dochter 2,5 maand in China geweest bij de grootouders. Het gevolg is een zeer goede kennis van het Chinees voor haar leeftijd (net geen 5 jaar) en op 3 maanden tijd leest en schrijft ze al 75 Chinese karakters. Hoe komt het dan dat er hier in Mechelen een legertje moslims rondloopt dat op hun 16de nog geen fatsoenlijk Nederlands kent? Vinden de ouders het misschien niet belangrijk om hun kinderen die taal te leren.
Zoals ik al zei, op jonge leeftijd zijn enkele maanden voldoende om de basis te leggen voor een taal. En dan maar komen klagen dat ze niet kunnen volgen op school, dat ze later geen job vinden, ...

Mijn vrouw volgde indertijd NT2 op het CVO, tot de hoogste graad. Men heeft daar zelfs een creche waardoor de veelbarende hoofddoekdragers toch nog naar de les kunnen. De kinderverzorgsters zijn trouwens meestal moslima's en er staat niet zelden arabische muziek op ipv nederlandstalige kinderliedjes. De kostprijs is zoiets als 0,5 €/u, dus echt geen excuses om deze taallessen Nederlands te leren. Hoeveel moslims zie je dan in die lessen? Juist, amper een paar en in de hogere niveaus al helemaal geen meer.

Ik ben hier de laatste om te beweren dat ze te lui zijn om te leren, je vindt ze wel terug in de lessen arabisch, zo zie je maar waar ze hun prioriteiten leggen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2011, 10:08   #102
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Hoeveel tijd kost het om een kind een taal te leren? Mijn kinderen worden tweetalig opgevoed, ze spreken dus vanzelfsprekend Nederlands, maar krijgen thuis ook Chinees mee van de moeder.
Tijdens de zomervakantie is de dochter 2,5 maand in China geweest bij de grootouders. Het gevolg is een zeer goede kennis van het Chinees voor haar leeftijd (net geen 5 jaar) en op 3 maanden tijd leest en schrijft ze al 75 Chinese karakters. Hoe komt het dan dat er hier in Mechelen een legertje moslims rondloopt dat op hun 16de nog geen fatsoenlijk Nederlands kent? Vinden de ouders het misschien niet belangrijk om hun kinderen die taal te leren.
Zoals ik al zei, op jonge leeftijd zijn enkele maanden voldoende om de basis te leggen voor een taal. En dan maar komen klagen dat ze niet kunnen volgen op school, dat ze later geen job vinden, ...

Mijn vrouw volgde indertijd NT2 op het CVO, tot de hoogste graad. Men heeft daar zelfs een creche waardoor de veelbarende hoofddoekdragers toch nog naar de les kunnen. De kinderverzorgsters zijn trouwens meestal moslima's en er staat niet zelden arabische muziek op ipv nederlandstalige kinderliedjes. De kostprijs is zoiets als 0,5 €/u, dus echt geen excuses om deze taallessen Nederlands te leren. Hoeveel moslims zie je dan in die lessen? Juist, amper een paar en in de hogere niveaus al helemaal geen meer.

Ik ben hier de laatste om te beweren dat ze te lui zijn om te leren, je vindt ze wel terug in de lessen arabisch, zo zie je maar waar ze hun prioriteiten leggen.
U slaat de nagel op de kop.
Kinderen zijn als eens spons en zeker tot op de leeftijd van vijf jaar zuigen ze naadloos verschillende talen tegelijk op. Na hun vijfde blijft dat extra talent natuurlijk nog een aantal jaren aanslepen, maar blijkbaar is de jonge leeftijd vooral belangrijk om de hersenfunctie bepaalde taalcentra te laten aanleggen, waardoor die talenkennis levenslang verankerd wordt.
voor onze taalonwilligen (we gaan daar niet "onkundigen" van maken, ze WILLEN niet) is het dus superbelangrijk om zo jong mogelijk Nederlands te leren. Zoals U/uw vrouw uw dochter de mogelijkheid geeft om chinees te leren, zouden de taalonwilligen tenminste hun kinderen de mogelijkheid moeten geven aan hun kinderen om hetzelfde te doen, zeker omdat ze hier toch wel uit vrije wil zijn komen aanwaaien?

Ik hoor echter dat vooral in marokkaanse kringen, de kinderen thuis geen nederlands MOGEN spreken onder elkaar "omdat anders ons moeder ons niet verstaat". Maar zorg er dus vooral maar voor dat ons moeder geen drie woorden nederlands kent hoor politici! anders is het racistisch hé.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2011, 10:27   #103
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht

Oftewel waarom Chinezen wel integreren en moslims niet of veel moeilijker:

Citaat:
Leerlingen afkomstig uit islamitische landen hebben een substantiële achterstand in taalscores op vergelijkbare migrantenleerlingen afkomstig uit andere herkomstlanden, en die achterstand kan niet met de sociaal economische individuele achtergrond, de schoolkenmerken of de onderwijsstelselkenmerken verklaard worden.

(Blz. 5)
En:
Citaat:
Een hoger percentage leerlingen afkomstig uit niet-islamitische Aziatische landen op een school verhoogt de leerprestaties van autochtone leerlingen (1.2 punt op de taalvaardigheid test per 1.0% meer leerlingen uit niet-islamitische Aziatische landen).

Dat betekent dat leerlingen afkomstig uit nietislamitische Aziatische landen hun niet-significante voorsprong op de taalvaardigheidtest (1.6)16 op scholen met veel leerlingen afkomstig uit niet-islamitische Aziatische landen al snel kunnen omzetten in een significante voorsprong in onderwijsprestaties, alvast in vergelijking met andere leerlingen met een migrantenachtergrond.

(Blz. 17)
Voorts:
Citaat:
Leerlingen afkomstig uit islamitische landen hebben een substantiële achterstand in taalscores op andere migrantenleerlingen afkomstig uit andere herkomstlanden, die niet met de sociaal-economische individuele achtergrond, de schoolkenmerken of de onderwijsstelselkenmerken verklaard kan worden. Meerdere verklaringen kunnen hiervoor gegeven worden: een discriminerende houding ten opzichte van kinderen van immigranten afkomstig uit islamitische landen; negatieve selectiviteit van gastarbeiders-programma’s, waarbij de meeste gastarbeiders in Europa uit Islam-landen kwamen; waarden en normen van de huidige Islam die minder geschikt zijn voor succes in moderne samenlevingen (eer, ongelijke geslachtsrollen). André, Dronkers en Fleischmann (2009) laten met data uit het European Social Survey zien dat de mate van subjectieve discriminatiegevoelens bij immigranten in de EU niet groter is dan bij Orthodox-Griekse of Joodse gelovigen. Dronkers en Heus (2010a) laten zien dat de negatieve selectiviteit van immigranten uit Turkije niet groter is dan die uit niet-islamitische gastarbeiderlanden (Joegoslavië; Italië; Portugal). Dronkers en Fleischmann (2010) laten zien met dezelfde ESS data dat tweede generatie mannelijke aanhangers van de Islam in Europa een lager onderwijsniveau halen dan vergelijkbare migranten die andere religies aanhangen. Ook laten zij zien dat de islamitische godsdienst van de individuele immigrant leidt tot een lager onderwijsniveau, en niet de herkomst uit een land met een islamitische meerderheid.

(Blz. 21)
Tenslotte:
Citaat:
Leerlingen afkomstig uit islamitische landen hebben substantieel lagere onderwijsprestaties, die dus niet met de sociaal-economische individuele achtergrond, de schoolkenmerken of de onderwijsstelselkenmerken verklaard kunnen worden. Het hameren op de sociaal-economische achtergrond of de kenmerken van scholen of onderwijsstelsels (bijvoorbeeld door Nederland bekent kleur) als verklaring van deze lagere onderwijsprestaties is dus geen bijdrage aan het verbeteren van de situatie bij deze leerlingen.

(Blz. 22)
Alles duidt er dus op dat, niet geheel onverwacht, de islam de grote rem is op schoolprestaties en daarmee ook op verdere integratie en assimilatie. Het is de islam die mensen dom houdt en het is de islam die mensen belet te integreren.
Eenieder die de koran eens goed gelezen heeft, had dat natuurlijk al kunnen weten, want daarin staat gewoon dat de islam zich niet mag aanpassen, maar dat in tegendeel de omgeving aan de islam aangepast moet worden.
Oud 4 september 2011, 13:27   #104
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Dat vind ik wel een probleem. Maar hier is het probleem dat je wel moet willen.

Geef eens antwoord op een vraag die al 100x gesteld is...

En wat kan een school doen aan gezinnen uit een lagere socio-economische klasse?

En aan onderstaande punten die het probleem maken.

1) thuis een andere taal spreken?
2) van een lagere sociale klasse komen?
3) vroegtijdig de scholen verlaten zonder diploma?
4) hun kinderen later naar school sturen?
5) dat het opnieuw hier meestal over moslim jongeren gaat?
6) En waarom hebben andere nationaliteiten hier geen last van?
Dat je niet antwoord zegt al voldoende.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2011, 14:07   #105
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat je niet antwoord zegt al voldoende.
Illwill, ik heb je geantwoord wat er allemaal kan gedaan worden om gelijke kansen te bevorderen.
Blijkbaar bevallen die oplossingen je niet. Ik heb wel geen idee waarom.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2011, 14:16   #106
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Illwill, ik heb je geantwoord wat er allemaal kan gedaan worden om gelijke kansen te bevorderen.
heb je even een link+quote? ik moet dit antwoord gemist hebben.
Oud 4 september 2011, 14:31   #107
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
heb je even een link+quote? ik moet dit antwoord gemist hebben.
Is een link voldoende? Je geraakt er wel.
http://forum.politics.be/showthread....52#post5663452
Oud 4 september 2011, 14:41   #108
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idd, maar dat is mijn vraag niet. Ik heb je bovenstaande vraag gesteld en die vraag negeer je al vanaf dat ze je gesteld heb.

Het bevalt mij wel want daardoor bevestig je enkel dat je weet dat je hier totaal de mist in gaat.
Oud 4 september 2011, 14:42   #109
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toen had ik de vraag nog niets eens gestelt
Pas na die post heb ik deze vraag gestelt, hoe kan je ze dan al beantwoord hebben met je reactie hier?
Nu maak je jezelf wel heel erg belachelijk.

Laatst gewijzigd door illwill : 4 september 2011 om 14:44.
Oud 4 september 2011, 14:46   #110
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
ha? u bedoelde het voorbeeld van Finland volgen?
Tja, dat is dan "alle moslims buiten" natuurlijk (of op het niveau van Finland brengen, hoeveel hadden ze er alweer? 500 per jaar?).

Nou ja, dat is dan UW oplossing zullen we maar zeggen. Wij dùrven zoiets zelfs al niet meer te opperen.
Oud 4 september 2011, 14:53   #111
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Toen had ik de vraag nog niets eens gestelt
Pas na die post heb ik deze vraag gestelt, hoe kan je ze dan al beantwoord hebben met je reactie hier?
Nu maak je jezelf wel heel erg belachelijk.
Je vroeg me
Nu moet je mij eens laten weten wat een school of gemeenschap hieraan moet gaan doen?
betreffende
We weten al lang dat Vlaanderen het slechtst presteert wat gelijke kansen betreft.
Oud 4 september 2011, 14:54   #112
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
ha? u bedoelde het voorbeeld van Finland volgen?
Tja, dat is dan "alle moslims buiten" natuurlijk (of op het niveau van Finland brengen, hoeveel hadden ze er alweer? 500 per jaar?).

Nou ja, dat is dan UW oplossing zullen we maar zeggen. Wij dùrven zoiets zelfs al niet meer te opperen.
Waar lees je dat?
Lees je "Finland" en daar eindigt het.
Oud 4 september 2011, 15:05   #113
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je vroeg me
Nu moet je mij eens laten weten wat een school of gemeenschap hieraan moet gaan doen?
betreffende
We weten al lang dat Vlaanderen het slechtst presteert wat gelijke kansen betreft.
Hey komaan e! Wat denk je dat je aan het doen bent? Denk je nu echt dat het niet overduidelijk is dat ik deze vraag niet gesteld heb?
Dit is een forum waar alles blijft staan...dat weet je toch, of niet?

Deze vraag maak jij nu. Ik heb deze niet gesteld.

Ik heb de vraag zelfs meerdere keren opnieuw gesteld en zelfs zopas hier enkele posts terug.

Je hebt het echt erg te pakken. Ongelooflijk.

En meteen een mooi vb hoe je probeert te manipuleren, woorden verdraait en simpelweg liegt.

Laatst gewijzigd door illwill : 4 september 2011 om 15:08.
Oud 4 september 2011, 15:06   #114
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Recepten voor goede schoolresultaten
http://www.chengetheworld.org/nl/ind...cle&pid=1772#3
België - Finland : de exorbitante prijs van het schoolliberalisme
http://www.skolo.org/spip.php?article499&lang=fr

Het dragen van de hoofddoek belemmert onderwijs volgen toch niet.
De thuistaal speelt inderdaad een rol, maar andere factoren spelen ook een belangrijke rol.
Van waar komen de slechte resultaten van migrantenleerlingen in België
http://www.skolo.org/spip.php?article500&lang=fr

Dat is geen kwestie van schuldigen aanwijzen.
Het staat al jaar en dag vast dat Vlaanderen het barslecht doet. Mag dat al gezegd worden? Mag en kan daar eindelijk iets aan gedaan worden?

Waarom scoort Vlaanderen slechtst? Waarom doen andere landen het beter?
Ook toeval?
ik zie hier nergens een duidelijke oplossing hoor.

wat is "chenge the world"? het niveau van Molenbeek?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 4 september 2011 om 15:07.
Oud 4 september 2011, 15:06   #115
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je vroeg me
betreffende
Duidelijk een andere vraag, dat ziet iedereen hier.

En wat kan een school doen aan gezinnen uit een lagere socio-economische klasse?

Oud 4 september 2011, 16:37   #116
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Hey komaan e! Wat denk je dat je aan het doen bent? Denk je nu echt dat het niet overduidelijk is dat ik deze vraag niet gesteld heb?
Dit is een forum waar alles blijft staan...dat weet je toch, of niet?

Deze vraag maak jij nu. Ik heb deze niet gesteld.

Ik heb de vraag zelfs meerdere keren opnieuw gesteld en zelfs zopas hier enkele posts terug.

Je hebt het echt erg te pakken. Ongelooflijk.

En meteen een mooi vb hoe je probeert te manipuleren, woorden verdraait en simpelweg liegt.
Jij hebt deze vraag wel gesteld.
Oud 4 september 2011, 16:39   #117
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Duidelijk een andere vraag, dat ziet iedereen hier.

Waarom zou ik daarop moeten antwoorden?
Toon eerst aan dat wat je aanhaalt meer voorkomt in België dan in alle andere landen.
Oud 4 september 2011, 16:41   #118
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij hebt deze vraag wel gesteld.
de link geeft een post van jou, niet de vraag van Illwill.
Ga je weer halallen?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 4 september 2011 om 16:41.
Oud 4 september 2011, 16:43   #119
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
de link geeft een post van jou, niet de vraag van Illwill.
Ga je weer halallen?
Inderdaad, het is een post van mij waar ik de vraag van illwill citeer.
Zie je de vraag niet staan? Het eerste citaat.

Laatst gewijzigd door artisjok : 4 september 2011 om 16:44.
Oud 4 september 2011, 16:49   #120
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, het is een post van mij waar ik de vraag van illwill citeer.
Zie je de vraag niet staan? Het eerste citaat.
waarom link je dan niet gewoon naar de link zelf? daarin staat tenminste de quote waarnaar wordt gerefereerd en waarbij uw antwoord totaal nietszeggend is voor de verandering.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 4 september 2011 om 16:51.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be