Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2011, 13:10   #61
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Want een verslag uit die tijd liegt niet.
lezersbrieven van alle tijden....
Als je de geschiedenis bestudeert moet je altijd méérdere bronnen naast elkaar raadplegen. Je kan bijna nooit op één bron blindvaren. En als die bron je gedachte ondersteunt moet je extra op je hoede zijn.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2011, 13:13   #62
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de stadsgids heeft gelijk. Want we bezitten toevallig een verslag uit die tijd van de Belgische omwenteling in Brugge. Daarin wordt ons een beeld geschetst van bevrijding en jubelende en dansende mensen in Brugge (rijk en arm hand in hand, zo wordt er gespecifieerd met zoveel woorden). En dat beeld komt uit onverdachte hoek: het verslag werd opgesteld door een Hollander die daar (in Brugge) verbleef toen de Belgische Omwenteling uitbrak.

Ik denk dat u zich terug historisch moet herbronnen en niet klakkeloos dingen overnemen zonder eerst eens getoetst te hebben of het allemaal wel waar is wat uw Vlaams-nationalistische of Groot-Nederlandse gelijkgezinden allemaal oreren. En u hebt hier pech. Want een verslag uit die tijd liegt niet. Zeker niet wanneer het opgesteld werd door de toenmalige Hollandse 'vijand'.
U vergeet te vermelden dat de danschende en jubeleynde menighte die hande in hande door de straeten danschte, als waere dienschtmeyd en aedel elkaers gelyke. En dat zy danschten righting de glorieuze toekomscht van het eewig duurent ryk der Belghen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2011, 13:13   #63
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grey Bekijk bericht
Hierna kunnen we het rattachisme overwegen, niet?
Hoe sneller we delen van Vlaanderen kunnen aansluiten bij Nederland, hoe minder we zullen verliezen. De Vlaamsnationalistische strategie houdt in dat, zolang ze geen absolute meerderheid hebben, België mag stelen wat het kan. En er is niemand om de dieven tegen te houden, ze hebben nu eenmaal de absolute macht.

Aansluiting bij Nederland, plain and simple (geen confi-gedoe), is de enige manier om de leegroof van Vlaanderen te stoppen.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 17 september 2011 om 13:14.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2011, 13:14   #64
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de stadsgids heeft gelijk. Want we bezitten toevallig een verslag uit die tijd van de Belgische omwenteling in Brugge. Daarin wordt ons een beeld geschetst van bevrijding en jubelende en dansende mensen in Brugge (rijk en arm hand in hand, zo wordt er gespecifieerd met zoveel woorden). En dat beeld komt uit onverdachte hoek: het verslag werd opgesteld door een Hollander die daar (in Brugge) verbleef toen de Belgische Omwenteling uitbrak.

Ik denk dat u zich terug historisch moet herbronnen en niet klakkeloos dingen overnemen zonder eerst eens getoetst te hebben of het allemaal wel waar is wat uw Vlaams-nationalistische of Groot-Nederlandse gelijkgezinden allemaal oreren. En u hebt hier pech. Want een verslag uit die tijd liegt niet. Zeker niet wanneer het opgesteld werd door de toenmalige Hollandse 'vijand'.
Khomeini en Castro werden aanvankelijk ook jubelend onthaald. De bevolking weet soms niet wat goed voor ze is.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2011, 13:16   #65
eno2
Banneling

Standaard

[Q
Citaat:
UOTE=Pelgrim;5694878]Ik ben de afgelopen maanden door een merkwaardige politieke transformatie gegaan. Nu is het niet mijn gewoonte hier over te komen zeveren op dit forum (behalve in K&K dan), maar ik wil toch mijn 'transformatie' hier kenbaar maken omdat ik vermoed (en zelfs vrij zeker weet) dat er nog zullen zijn die een gelijkaardige transformatie hebben ondergaan, weliswaar niet zo radicaal misschien, maar toch in essentie.

Ik ben langzaam aan tot de vaststelling gekomen dat ik absoluut geen flamingant ben en al helemaal geen vlaams-nationalist. Vlaanderen als natie beschouw ik eigenlijk als een stommiteit en Vlaamse onafhankelijkheid enkel goed als tussenstap naar een totale heropname in Nederland. Ongetwijfeld gaan heel wat flaminganten hier nu knarsetanden.
Ik niet, ik ben altijd zo geweest.

Citaat:
Maar laat me eerst deze gedachtegang uitleggen.

Het Belgische probleem gaat verder dan een louter institutioneel en staatkundig probleem en wat perikelen rond administratieve grenzen. Het gaat om een strijd tegen de Belgitude, de erfenis van 1830. De Belgitude, dat is de onderdanigheid van de gehele maatschappij in de zuidelijke Nederlanden aan de Brusselse bourgeoisie (en heersers in het algemeen, maar dat is een kwestie die we later met noord en zuid samen moeten aanpakken). Die Belgitude bestrijden betekent dus in consequentie de staatsgreep van 1830 bestrijden. En het mag veel flaminganten vreemd in de oren klinken maar het Vlaams nationalisme van vandaag is de voortzetting van die Belgitude.
Denk van niet

Citaat:
Laat ons niet vergeten dat het ontstaan van die "Vlaamse natie" slechts mogelijk was omdat er een Belgische afscheiding heeft plaatsgevonden. Indien de staatsgreep van 1830 mislukt was geweest zouden we onszelf vandaag gewoon Nederlanders genoemd hebben. Het Vlaams-Nationalisme in zijn enge zin bevestigt eigenlijk het drama van 1830. Het rekent dus niet ten volle af met de Belgitude.
Franstalige elite + franstalige overheersing + franstalig katholicisme afbreken + belgië afbreken => belgitude afbreken

Citaat:
Ik zie het nationale conflict dan ook niet vanuit een 'Vlaams' standpunt maar vanuit een Nederlands(talig)
.Ik ook
uiteindelijk als einddoel
Citaat:
De facto is vandaag geheel België verbelgd.
Bwa en dan
Vlaanderen= na splitsing vervlaamst.
Citaat:
Ook het Vlaams Gewest zonder faciliteitengemeenten. De kwestie BHV bijvoorbeeld zie ik dan ook niet zozeer als een conflict tussen Vlaanderen en Brussel/België maar als deel van een breder conflict tussen Nederland en Frankrijk, want daar komt het op lange termijn zowel als historisch gezien op neer.
Historisch terugkijkend ja, maar dat is ouwe koek
Flaminganten schreeuwen moord en brand over de verfransing van de randgemeenten, maar zij zien niet in dat in realiteit geheel 'Vlaanderen' verbelgd werd, ontstolen uit de Nederlandse gemeenschap. Op dit moment beschouw ik geheel België (of concreter gesteld alle grondgebied ten zuiden van de Nederlandse staatsgrens) daarom als 'verloren', ook het Vlaams Gewest. Grondgebied dat de facto door Parijs werd gekoloniseerd. Een onafhankelijk Vlaams republiekje gaat dat niet veranderen, dat blijft de speelbal van diezelfde koloniale machten.
Sterk overtokken
Frankrijk is geen koloniale macht meer
Noch Duitsland of Engeland.
Ik denk dat nog eerder Nederland als koloniale macht beschouwd wordt door veel Vlamingen.

Citaat:
Mijn doel is niet het bestrijden van faciliteiten voor een paar Franstaligen. Mijn doel is niet het splitsen van BHV, wat eerlijk gezegd zou neerkomen op het verder opdelen van zuidelijk, bezet Nederland. Mijn doel is niet Vlaamse onafhankelijkheid (wel integendeel). Mijn doel is de uitbreiding van de Nederlandse invloed en haar territorium. Zelfs al zou dat met slechts enkele gemeenten aan de grens zijn, dan nog is dat een netto-winst voor de Nederlandse Gemeenschap. Maar hoe meer we van het Belgisch grondgebied kunnen inpikken, hoe beter uiteraard.
Welja OK vlaamse belangen en Groot-Nederlandse vallen samen
Citaat:
Citaat:
Kan dat mét de rand rond Brussel en mét Brussel zelf, dan is dat perfect.
Forget it
ni pensar
no way
drop it
laat maar zitten
Citaat:
Kan dat niet, tja dan is dat volledig te wijten aan de Belgitude waar zowat alle Vlamingen mee besmet zijn geraakt.
Neenee
Brussel is een kankergezwel
Kunnen we beter (zo duur mogelijk) verhandelen.

Citaat:
Nu, gemakshalve wens ik als Antwerpenaar toch wel dat de Nederlandse staatsgrens op zijn minst ten zuiden van de stad Antwerpen komt te liggen, laten we stellen dat dat mijn 'minimum' is.

Dat heeft ook als gevolg dat ik me niet meer bezig hou met gelul over federalisme en confederalisme of over separatisme, noch met klein-Vlaams particularistisch gezever, noch over 'Vlaams' karakter van iets, elke institutionele hervorming zal ik afwegen aan het einddoel: de zuidwaartse uitbreiding van het territorium van de staat Nederland
Ten onrechte, want het blijft een noodzakelijke tussenstap

Citaat:
Hoe die staat intern georganiseerd wordt is voer voor andere discussies, zolang ze maar uitgebreid wordt. Overigens wens ik dat met het verdwijnen van Belgique ook de Vlaamse overheidsinstellingen verdwijnen. De Vlaamse regering is overbodig. Moest Nederland er ooit in slagen heel het Vlaams (en Brussels) gewest te annexeren, dan kunnen we eventueel zien of er ruimte is voor een soort van regionale entiteit, maar die zie ik niet direct als "Vlaams".
Vlaanderen zal altijd Vlaams blijven

Citaat:
Vanaf nu beschouw ik mezelf dus niet meer als Vlaams-nationalist (dat is bijna een even zware belediging als me Belgicist noemen). De Vlaamse Leeuw heeft voor mij even veel betekenis als het Limburgs volkslied of "Hertog Jan": goed voor de regionale folklore en het collectief cultureel patrimonium van de lage landen maar niet meer dan dat.
Gedenk het verschil tussen operatie=>tactiek=>strategie
beperk je opties niet zelf noch je manoevreerruimte
Citaat:
Laat de banvloeken nu maar komen. Ik weet dat er zo veel zullen zijn, zowel van klein-flaminganten als van belgicisten (beiden Belgitudes) maar ik weet dat er ook een aantal zijn die het hier in grote lijnen mee eens zullen zijn en 't zijn die mensen die ik wil bereiken.
Niets nieuws.
Groot-Nederlanders

Laatst gewijzigd door eno2 : 17 september 2011 om 13:38.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2011, 13:20   #66
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Inderdaad toevallig omdat u het hier ook 'toevallig' hebt over de Belgische Omwenteling in Brugge waarin de Brugse stadsgids zegt dat België werd 'bevrijd'. En die bevrijding wordt dat clichématig weggehoond door posters zoals Pelgrim die van toeten of blazen weten. Maar het was wel degelijk een bevrijding want het werd ook zo ervaren door de Bruggelingen, want we bezitten hier een klein verslag over van Van Genabeth. Van Genabeth was een Hollander uit Amsterdam die toen in Brugge verbleef als leraar, aangesteld door Willem I.

Deze Petrus van Genabeth nu scheef zijn ervaringen neer in een werkje: ‘Veertien Jaaren in België en Vlugt uit Brugge’. En het is uit die bron dat Sabbe ons het volgende weet te vertellen over de Belgische Opstand in Brugge. Van Genabeth vlucht naar Sluis op de dag van de opstand.

Eenige dagen later schreef hem (Van Genabeth) een vriend , dat het oproer gestild was en Van Genabeth keerde met zijn gezin naar Brugge terug. Hij merkte al spoedig dat daar slechts een schijnrust heerschte, en toen men hem in de burgerwacht wilde inlijven, vluchtte hij andermaal voor goed naar Sluis. De Omwenteling zegevierde. De Heeren van het nieuwe bewind liepen met het graauw gearmd naar de stadspoorten, op dezelfde de oproervaan te hijschen. De Brugsche dames droegen driekleurige schoenen en linten, terwijl het volk in zijn domheid danste van blijschap… Zoodra er ten stadhuize besloten was om de Brabantse vlag op te steken, trok het ( Hollands?) garnizoen de stad uit onder het gejuich van de bevolking, het luidden der klokken en het spelen van den beijaard terwijl de Oranje-vlagge-stok van de toren gesmeten en verbrijzeld werd’.

En dus, de Brugse gids had niet alleen gelijk. Hij had groot gelijk. De man kent zijn geschiedenis. En hetzelfde mogen we dus niet zeggen van Pelgrim en zeker niet van u. Want u huilt steeds maar mee met de wolven in het bos. Volgens mij weet u niet eens waarover dat het gaat.

Laatst gewijzigd door system : 17 september 2011 om 13:25.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2011, 13:24   #67
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad toevallig omdat u het hier ook 'toevallig' hebt over de Belgische Omwenteling in Brugge waarin de Brugse stadsgids zegt dat België werd 'bevrijd'. En die bevrijding wordt dat clichématig weggehoond door posters zoals Pelgrim die van toeten of blazen weten. Maar het was wel degelijk een bevrijding want het werd ook zo ervaren door de Bruggelingen, want we bezitten hier een klein verslag over van Van Genabeth. Van Genabeth was een Hollander uit Amsterdam die toen in Brugge verbleef als leraar.

Deze Petrus van Genabeth nu scheef zijn ervaringen neer in een werkje: ‘Veertien Jaaren in België en Vlugt uit Brugge’. En het is uit die bron dat Sabbe ons het volgende weet te vertellen over de Belgische Opstand in Brugge. Van Genabeth vlucht naar Sluis op de dag van de opstand.

Eenige dagen later schreef hem (Van Genabeth) een vriend , dat het oproer gestild was en Van Genabeth keerde met zijn gezin naar Brugge terug. Hij merkte al spoedig dat daar slechts een schijnrust heerschte, en toen men hem in de burgerwacht wilde inlijven, vluchtte hij andermaal voor goed naar Sluis. De Omwenteling zegevierde. De Heeren van het nieuwe bewind liepen met het graauw gearmd naar de stadspoorten, op dezelfde de oproervaan te hijschen. De Brugsche dames droegen driekleurige schoenen en linten, terwijl het volk in zijn domheid danste van blijschap… Zoodra er ten stadhuize besloten was om de Brabantse vlag op te steken, trok het garnizoen de stad uit onder het gejuich van de bevolking, het luidden der klokken en het spelen van den beijaard terwijl de Oranje-vlagge-stok van de toren gesmeten en verbrijzeld werd’.

En dus, de Brugse gids had niet alleen gelijk. Hij had groot gelijk. De man kent zijn geschiedenis. En hetzelfde mogen we dus niet zeggen voor Pelgrim en zeker niet voor u.
Collaborateurs zijn er altijd geweest, vooral Vlaanderen heeft daar een sterke traditie in. Vanuit onze geschiedenis kan ik dat begrijpen. Maar het blijven collaborateurs, net zoals degenen die vandaag tegen elk Vlaams belang in het Belgisch regime blijven verdedigen.

Het verschil is wel dat de meerderheid van onze landgenoten nu niet meer zo dom is dan toen. Daarom begint België te blokkeren.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
Oud 17 september 2011, 13:26   #68
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Collaborateurs zijn er altijd geweest, vooral Vlaanderen heeft daar een sterke traditie in. Vanuit onze geschiedenis kan ik dat begrijpen. Maar het blijven collaborateurs, net zoals degenen die vandaag tegen elk Vlaams belang in het Belgisch regime blijven verdedigen.

Het verschil is wel dat de meerderheid van onze landgenoten nu niet meer zo dom is dan toen. Daarom begint België te blokkeren.
Was De Potter ook geen Bruggeling?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2011, 13:27   #69
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Er heerst nog steeds een vrij algemene, totaal onbegrijpbare, Hollanderhaat onder (grote) delen van de bevolking.
Dat is voor mij ook een reden om voorlopig geen voorstander te zijn van een samengaan van Nederland en Vlaanderen. Het zal velen mischien verbazen, maar ook ik was ooit een Groot-Nederlander. Vergeleken met Pelgrim heb ik dus een omgekeerde transformatie ondergaan. Hoe beter ik de Vlamingen leerde kennen, hoe minder ik van het idee wilde weten.
Oud 17 september 2011, 13:27   #70
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Niks te collaborateurs. U hebt er weer eens geen snars van begrepen. Iedereen danste van blijdschap dat de Hollanders vertrokken zegt Van Genabeth knarsentandend. De rijken én de armen, arm in arm. En dat is nogal wat in die tijd.

Laatst gewijzigd door system : 17 september 2011 om 13:30.
Oud 17 september 2011, 13:28   #71
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Moest Nederland er ooit in slagen heel het Vlaams (en Brussels) gewest te annexeren, dan kunnen we eventueel zien of er ruimte is voor een soort van regionale entiteit, maar die zie ik niet direct als "Vlaams".
Toch iemand die er in slaagt de juiste terminologie te gebruiken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Laat de banvloeken nu maar komen. Ik weet dat er zo veel zullen zijn, zowel van klein-flaminganten als van belgicisten (beiden Belgitudes) maar ik weet dat er ook een aantal zijn die het hier in grote lijnen mee eens zullen zijn en 't zijn die mensen die ik wil bereiken.
Banvloeken?
Naah, dat is hier al zo veel keer gepost dat het zielig begint te worden.
Oud 17 september 2011, 13:29   #72
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Vlaanderen en Nederland, dat vind je alleen in Zeeuws-Vlaanderen. Ik ga daar voor de mosselen. Jam, jam.
Idem.

Ik stem voor annexatie van Zeeuws Vlaanderen bij België.

Oud 17 september 2011, 13:30   #73
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
De Brugsche dames droegen driekleurige schoenen en linten, terwijl het volk in zijn domheid danste van blijschap
Citaat:
En dus, de Brugse gids had niet alleen gelijk. Hij had groot gelijk. De man kent zijn geschiedenis.
Inderdaad, hij zag ook dat de bevolking niet wist wat goed voor ze was.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 17 september 2011 om 13:30.
Oud 17 september 2011, 13:33   #74
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niks te collaborateurs. U hebt er weer eens geen snars van begrepen. Iedereen danste van blijdschap dat de Hollanders vertrokken zegt Van Genabeth knarsentandend. De rijken én de armen, arm in arm. En dat is nogal wat in die tijd.
Uit uw bron: "terwijl het volk in zijn domheid danste van blijschap".

Die waarnemer zag het toen al juist.
Oud 17 september 2011, 13:33   #75
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Normaal vind je Hollanders per definitie onbetrouwbaar. Maar nu er kennelijk eentje iets heeft geschreven waar u het mee eens bent, is hij opeens gezaghebbend. Typisch...
Oud 17 september 2011, 13:34   #76
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Normaal vind je Hollanders per definitie onbetrouwbaar. Maar nu er kennelijk eentje iets heeft geschreven waar u het mee eens bent, is hij opeens gezaghebbend. Typisch...

Ja, onze System is me d'er eentje...
Oud 17 september 2011, 13:35   #77
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Inderdaad, hij zag ook dat de bevolking niet wist wat goed voor ze was.
Dat zegt Van Genabeth. De man moest opnieuw vluchten en was zijn job kwijt. Dat hij dat allemaal niet graag zag gebeuren, kan ik begrijpen. Maar u moogt er donder op zeggen dat, indien de Bruggelingen de Hollanders sympathiek hadden gevonden, ze nooit in opstand waren gekomen. Maar uit andere gegevens uit die tijd blijkt ook hier weer dat de Hollanders zich zeer arrogant gedroegen, vooral ook wanneer het op het gebruik van de taal aankwam. Mensen zoals Van Genabeth wilde het 'Nederduitsch' willens nillens opdringen. Met de zegen van de protestant uit het verre noorden Willem I natuurlijk

Laatst gewijzigd door system : 17 september 2011 om 13:39.
Oud 17 september 2011, 13:41   #78
Shadowke

Standaard

Die transformatie heb im ook meegemaakt. Duurde wel enkele jaren
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2011, 13:49   #79
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Ja, onze System is me d'er eentje...
In het papagaaien bent u eerste klas. Zoals vaak. Maar zelf eens op onderzoek uitgaan om proberen uit te vissen wat er nu echt is gebeurd in 1830, dat zit er bij u niet in. Natuurlijk, na-papegaaien en copypasten is gemakkelijker voor u. Edoch en eilaas, gemakzucht is niet de weg naar de waarheid. Meer nog, het is het oorkussen van de duivel.

Laatst gewijzigd door system : 17 september 2011 om 13:54.
Oud 17 september 2011, 13:57   #80
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het papagaaien bent u eerste klas.
Whatever... ceterum censeo Belgicam esse delendam.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 17 september 2011 om 13:59.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be