![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan me wel voorstellen dat die in de chaos en de paniek de zaken erger zag dan ze feitelijk waren.
Voor de rest interesseert uw geschiedenisvervalsing mij niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Besluit: Ik heb zo de indruk dat u de geschiedenis vervalst. Net als uw companen. Door uw onwetenheid op de eerste plaats. Op een zeer onhandige wijze overigens, eigen aan propagandisten voor een politieke zaak op de tweede plaats. Op een amateuristische wijze. Want u was er niet in 1830 in Brugge. Maar Van Genabeth, die was er wel degelijk. Laatst gewijzigd door system : 17 september 2011 om 23:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Minister-President
|
![]() Zal wel, net zo iets als droogkuis tov stomerij.
Ik moet vandaag ook werken. Hopelijk is het weiniger te doen dan gister... ![]()
![]() |
#167 |
Europees Commissaris
|
![]() Robert t en ik delen hier kennis van het cultureel erfgoed waartoe een lied als Klokke Roeland behoort. Ook in (Noord-)Nederland is dit lied bekend en is onder meer opgenomen in de liedbundel "Kun je nog zingen, zing dan mee". Dat laatste gebeurt trouwens jaarlijks in februari in Antwerpen bij het ANZ, waar Klokke Roeland eerder dit jaar uit volle borst werd gezongen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Klokke Roeland vermeldde ik alleen in zijn historische context omdat ik de geschiedenis van Gent toevallig goed ken. Ik woon er vlakbij en heb er verschillende vrienden. Indien jij nu veronderstelt dat ik met dit lied opsta en ga slapen ben je nog dommer dan ik dacht. Belgicisten zijn in de regel niet al te snugger, maar een minimum aan onderscheidingsvermogen is niet te veel gevraagd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat weet ik nog niet direct, maar sowieso heb ik wel eerst andere prioriteiten: Bankrijk afbreken.
![]()
![]() |
![]() |
#173 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik heb verschillende Nederlandse kennissen met grote verscheidenheid qua afkomst en nog groter wat betreft leeftijd. Echter hebben deze kennissen ook allemaal iets gemeen. Ze zijn compleet verschillend van wij Belgen (ik spreek dan over zowel Nederlandstalig, Franstalig als Duitstalig). Zelfs ten opzichte van de Vlaming zijn er grote verschillen. Het is dus voor de hand liggend dat ik besloot om met hen politiek getinte gesprekken te voeren en bij elk van deze gesprekken kwam ik tot eenzelfde conclusie. Nederlanders zijn afgezien van dezelfde moedertaal zeer verschillend ten opzichte van de doorsnee Vlaming. Gezien dat dit een van de knelpunten is voor zowel Walen als Vlamingen lijkt het me stug dat er, door het opnieuw één worden met Nederland, een verbetering mag worden verwacht. Dit uiteraard omdat het probleem in België niet enkel ligt in het verschil in taal. Bijvoorbeeld: ik heb nog nooit een Vlaams politicus horen klagen over de Duitse taal in België. Verder kwam ik tot de conclusie dat de Nederlanders zelf helemaal geen Vlamingen willen in hun thuisland. Met andere woorden: -Het probleem van meer dan 1 volk in 1 land wordt door jou voorgestelde optie niet opgelost. Het wordt gewoon (ogenschijnlijk) verlicht door te verzekeren dat het andere volk dezelfde taal spreekt als wij dat doen. -Het is niet omdat dit voor jou een optie lijkt dat het ook voor Nederland een optie lijkt. Om de woorden van een dezer kennissen te citeren: "België wordt nooit meer deel van Nederland. Echt niet" Groeten, Faucillon |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Ik heb verschillende Nederlandse kennissen met grote verscheidenheid qua afkomst en nog groter wat betreft leeftijd"
Ik ook. En raad eens... die zeggen wat anders. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Neen, system bedient zich van germanismen, barbarismen overgenomen uit de Duitse taal.
Hij gebruikt hier het Duitse 'weniger' rechtstreeks in de Nederlandse taal, zij het iets aangepast aan onze spelling. Hetzelfde gebeurt bij het vaak gehoorde, doch foutieve, 'groter/beter/dunner als'. Dit is correct in het Duits, maar ook enkel daar. Bij ons is het uiteraard 'groter/beter/dunner dan'. We kunnen het system als Limburger (en dus halve Volksduitser) uiteraard niet kwalijk nemen. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Want het leuke is dat we helemaal niet hoeven wachten tot Bankrijk afgebroken is om het NL-talig gebied uit te breiden. De Franstaligen hebben immers het einde van Bankrijk niet nodig om hun taalgebied uit te breiden, ofwel? Waarom kunnen franstaligen dat wel en nederlandstaligen niet? Zouden die franstaligen übermenschen zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niks van barbarismen, enz. Bij ons in Limburger behoort 'weiniger' tot het normaal taalgebruik. Dit is trouwens perfect 'Algemeen Nederlands'. En dus zou ik zeggen: leer uw moedertaal! Hetzelfde geldt voor het uitgestoken vingertje van Hertog van Gelre. Laatst gewijzigd door system : 18 september 2011 om 12:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nog nooit over 'weiniger' gehoord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |