Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2011, 23:21   #161
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik kan me wel voorstellen dat die in de chaos en de paniek de zaken erger zag dan ze feitelijk waren.

Voor de rest interesseert uw geschiedenisvervalsing mij niet.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2011, 23:31   #162
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik kan me wel voorstellen dat die in de chaos en de paniek de zaken erger zag dan ze feitelijk waren.

Voor de rest interesseert uw geschiedenisvervalsing mij niet.
U moet dit niet tegen mij zeggen, maar tegen wijlen Van Genabeth. En u moet hem zeggen dat hij een geschiedsvervalser is. Want hij was het die lijfelijk aanwezig was tijdens de Belgische opstand in Brugge in 1830. En u moet hem dus maar gaan vertellen dat hij zo maar wat bazelt.

Besluit:

Ik heb zo de indruk dat u de geschiedenis vervalst. Net als uw companen. Door uw onwetenheid op de eerste plaats. Op een zeer onhandige wijze overigens, eigen aan propagandisten voor een politieke zaak op de tweede plaats. Op een amateuristische wijze. Want u was er niet in 1830 in Brugge. Maar Van Genabeth, die was er wel degelijk.

Laatst gewijzigd door system : 17 september 2011 om 23:36.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 00:34   #163
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Klokke Roeland is trouwens hét volkslied van de Gentenaars, door hen gezongen bij speciale feestelijkheden zoals de Patersholfeesten die jij vermoedelijk en begrijpelijk niet kent. Deze feesten volgen op de bekende Gentse feesten. Het lied is zeer bekend en heeft onmiskenbaar Vlaams-nationale kenmerken.

P.S. Mijn excuses aan Pelgrim en E. Gidius voor wie de term "Vlaams-nationaal" inmiddels vloeken in de kerk geworden is. Meer nog, ik versterk de term met "separatist" wat vermoedelijk nog erger is. Ik heb dan ook een zeer slecht karakter.
Klokke Roeland... Waar bent u eigenlijk mee bezig? Bent u nog van deze planeet?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 01:52   #164
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In Nederland echter is er nog weiniger volksnationalisme.
Is dat ''Vlaams'' voor ''minder''?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 03:51   #165
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er is wat dat betreft nog zeer veel werk aan de winkel, maar inmiddels is de Stomme van Portici toch ook al van zijn sokkel gevallen.
Zodanig zelfs dat men niet eens weet dat zij een vrouw is.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 07:07   #166
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Zal wel, net zo iets als droogkuis tov stomerij.
Ik moet vandaag ook werken. Hopelijk is het weiniger te doen dan gister...
Oud 18 september 2011, 07:37   #167
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Robert t en ik delen hier kennis van het cultureel erfgoed waartoe een lied als Klokke Roeland behoort. Ook in (Noord-)Nederland is dit lied bekend en is onder meer opgenomen in de liedbundel "Kun je nog zingen, zing dan mee". Dat laatste gebeurt trouwens jaarlijks in februari in Antwerpen bij het ANZ, waar Klokke Roeland eerder dit jaar uit volle borst werd gezongen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 07:56   #168
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Besluit:[/u]
Ik heb zo de indruk dat u de geschiedenis vervalst.
hoe ?
de geschiedenis moet ge toch regelmatig updaten naar de wensen die ge op dat moment hebt ?
(voor Pelgrim is dat nu een geopolitieke pro-Nederland keuze )
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 09:34   #169
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Luister eens oelewapper. Terwijl jij gisteravond naar je schermpje zat te staren woonde ik met vrienden een prachtig jazzconcert bij, één van mijn hobby's waar jij vermoedelijk niks van begrijpt.

Klokke Roeland vermeldde ik alleen in zijn historische context omdat ik de geschiedenis van Gent toevallig goed ken. Ik woon er vlakbij en heb er verschillende vrienden.

Indien jij nu veronderstelt dat ik met dit lied opsta en ga slapen ben je nog dommer dan ik dacht. Belgicisten zijn in de regel niet al te snugger, maar een minimum aan onderscheidingsvermogen is niet te veel gevraagd.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 10:09   #170
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn doel is de uitbreiding van de Nederlandse invloed en haar territorium.
Heel mooi.
Maar hoe zie je dat concreet gebeuren?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 10:40   #171
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Zodanig zelfs dat men niet eens weet dat zij een vrouw is.
Niet meer weet.

Q.E.D.
Oud 18 september 2011, 10:41   #172
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Heel mooi.
Maar hoe zie je dat concreet gebeuren?
Dat weet ik nog niet direct, maar sowieso heb ik wel eerst andere prioriteiten: Bankrijk afbreken.
Oud 18 september 2011, 11:13   #173
Faucillon
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik ben de afgelopen maanden door een merkwaardige politieke transformatie gegaan. Nu is het niet mijn gewoonte hier over te komen zeveren op dit forum (behalve in K&K dan), maar ik wil toch mijn 'transformatie' hier kenbaar maken omdat ik vermoed (en zelfs vrij zeker weet) dat er nog zullen zijn die een gelijkaardige transformatie hebben ondergaan, weliswaar niet zo radicaal misschien, maar toch in essentie.

Ik ben langzaam aan tot de vaststelling gekomen dat ik absoluut geen flamingant ben en al helemaal geen vlaams-nationalist. Vlaanderen als natie beschouw ik eigenlijk als een stommiteit en Vlaamse onafhankelijkheid enkel goed als tussenstap naar een totale heropname in Nederland. Ongetwijfeld gaan heel wat flaminganten hier nu knarsetanden. Maar laat me eerst deze gedachtegang uitleggen.

Het Belgische probleem gaat verder dan een louter institutioneel en staatkundig probleem en wat perikelen rond administratieve grenzen. Het gaat om een strijd tegen de Belgitude, de erfenis van 1830. De Belgitude, dat is de onderdanigheid van de gehele maatschappij in de zuidelijke Nederlanden aan de Brusselse bourgeoisie (en heersers in het algemeen, maar dat is een kwestie die we later met noord en zuid samen moeten aanpakken). Die Belgitude bestrijden betekent dus in consequentie de staatsgreep van 1830 bestrijden. En het mag veel flaminganten vreemd in de oren klinken maar het Vlaams nationalisme van vandaag is de voortzetting van die Belgitude.

Laat ons niet vergeten dat het ontstaan van die "Vlaamse natie" slechts mogelijk was omdat er een Belgische afscheiding heeft plaatsgevonden. Indien de staatsgreep van 1830 mislukt was geweest zouden we onszelf vandaag gewoon Nederlanders genoemd hebben. Het Vlaams-Nationalisme in zijn enge zin bevestigt eigenlijk het drama van 1830. Het rekent dus niet ten volle af met de Belgitude.

Ik zie het nationale conflict dan ook niet vanuit een 'Vlaams' standpunt maar vanuit een Nederlands(talig). De facto is vandaag geheel België verbelgd. Ook het Vlaams Gewest zonder faciliteitengemeenten. De kwestie BHV bijvoorbeeld zie ik dan ook niet zozeer als een conflict tussen Vlaanderen en Brussel/België maar als deel van een breder conflict tussen Nederland en Frankrijk, want daar komt het op lange termijn zowel als historisch gezien op neer. Flaminganten schreeuwen moord en brand over de verfransing van de randgemeenten, maar zij zien niet in dat in realiteit geheel 'Vlaanderen' verbelgd werd, ontstolen uit de Nederlandse gemeenschap. Op dit moment beschouw ik geheel België (of concreter gesteld alle grondgebied ten zuiden van de Nederlandse staatsgrens) daarom als 'verloren', ook het Vlaams Gewest. Grondgebied dat de facto door Parijs werd gekoloniseerd. Een onafhankelijk Vlaams republiekje gaat dat niet veranderen, dat blijft de speelbal van diezelfde koloniale machten.

Mijn doel is niet het bestrijden van faciliteiten voor een paar Franstaligen. Mijn doel is niet het splitsen van BHV, wat eerlijk gezegd zou neerkomen op het verder opdelen van zuidelijk, bezet Nederland. Mijn doel is niet Vlaamse onafhankelijkheid (wel integendeel). Mijn doel is de uitbreiding van de Nederlandse invloed en haar territorium. Zelfs al zou dat met slechts enkele gemeenten aan de grens zijn, dan nog is dat een netto-winst voor de Nederlandse Gemeenschap. Maar hoe meer we van het Belgisch grondgebied kunnen inpikken, hoe beter uiteraard. Kan dat mét de rand rond Brussel en mét Brussel zelf, dan is dat perfect. Kan dat niet, tja dan is dat volledig te wijten aan de Belgitude waar zowat alle Vlamingen mee besmet zijn geraakt. Nu, gemakshalve wens ik als Antwerpenaar toch wel dat de Nederlandse staatsgrens op zijn minst ten zuiden van de stad Antwerpen komt te liggen, laten we stellen dat dat mijn 'minimum' is.

Dat heeft ook als gevolg dat ik me niet meer bezig hou met gelul over federalisme en confederalisme of over separatisme, noch met klein-Vlaams particularistisch gezever, noch over 'Vlaams' karakter van iets, elke institutionele hervorming zal ik afwegen aan het einddoel: de zuidwaartse uitbreiding van het territorium van de staat Nederland. Hoe die staat intern georganiseerd wordt is voer voor andere discussies, zolang ze maar uitgebreid wordt. Overigens wens ik dat met het verdwijnen van Belgique ook de Vlaamse overheidsinstellingen verdwijnen. De Vlaamse regering is overbodig. Moest Nederland er ooit in slagen heel het Vlaams (en Brussels) gewest te annexeren, dan kunnen we eventueel zien of er ruimte is voor een soort van regionale entiteit, maar die zie ik niet direct als "Vlaams".

Vanaf nu beschouw ik mezelf dus niet meer als Vlaams-nationalist (dat is bijna een even zware belediging als me Belgicist noemen). De Vlaamse Leeuw heeft voor mij even veel betekenis als het Limburgs volkslied of "Hertog Jan": goed voor de regionale folklore en het collectief cultureel patrimonium van de lage landen maar niet meer dan dat.

Laat de banvloeken nu maar komen. Ik weet dat er zo veel zullen zijn, zowel van klein-flaminganten als van belgicisten (beiden Belgitudes) maar ik weet dat er ook een aantal zijn die het hier in grote lijnen mee eens zullen zijn en 't zijn die mensen die ik wil bereiken.
Beste Pelgrim,

Ik heb verschillende Nederlandse kennissen met grote verscheidenheid qua afkomst en nog groter wat betreft leeftijd.
Echter hebben deze kennissen ook allemaal iets gemeen.
Ze zijn compleet verschillend van wij Belgen (ik spreek dan over zowel Nederlandstalig, Franstalig als Duitstalig).
Zelfs ten opzichte van de Vlaming zijn er grote verschillen.
Het is dus voor de hand liggend dat ik besloot om met hen politiek getinte gesprekken te voeren en bij elk van deze gesprekken kwam ik tot eenzelfde conclusie.

Nederlanders zijn afgezien van dezelfde moedertaal zeer verschillend ten opzichte van de doorsnee Vlaming.
Gezien dat dit een van de knelpunten is voor zowel Walen als Vlamingen lijkt het me stug dat er, door het opnieuw één worden met Nederland, een verbetering mag worden verwacht.
Dit uiteraard omdat het probleem in België niet enkel ligt in het verschil in taal.

Bijvoorbeeld: ik heb nog nooit een Vlaams politicus horen klagen over de Duitse taal in België.

Verder kwam ik tot de conclusie dat de Nederlanders zelf helemaal geen Vlamingen willen in hun thuisland.

Met andere woorden:

-Het probleem van meer dan 1 volk in 1 land wordt door jou voorgestelde optie niet opgelost. Het wordt gewoon (ogenschijnlijk) verlicht door te verzekeren dat het andere volk dezelfde taal spreekt als wij dat doen.

-Het is niet omdat dit voor jou een optie lijkt dat het ook voor Nederland een optie lijkt.

Om de woorden van een dezer kennissen te citeren:

"België wordt nooit meer deel van Nederland. Echt niet"

Groeten,

Faucillon
Faucillon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 11:18   #174
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

"Ik heb verschillende Nederlandse kennissen met grote verscheidenheid qua afkomst en nog groter wat betreft leeftijd"

Ik ook.

En raad eens... die zeggen wat anders.
Oud 18 september 2011, 11:20   #175
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Faucillon Bekijk bericht
Om de woorden van een dezer kennissen te citeren:

"België wordt nooit meer deel van Nederland. Echt niet"

Groeten,

Faucillon
In dat geval zal het een deel van Frankrijk worden.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 11:29   #176
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Neen, system bedient zich van germanismen, barbarismen overgenomen uit de Duitse taal.

Hij gebruikt hier het Duitse 'weniger' rechtstreeks in de Nederlandse taal, zij het iets aangepast aan onze spelling.
Hetzelfde gebeurt bij het vaak gehoorde, doch foutieve, 'groter/beter/dunner als'. Dit is correct in het Duits, maar ook enkel daar. Bij ons is het uiteraard 'groter/beter/dunner dan'.

We kunnen het system als Limburger (en dus halve Volksduitser) uiteraard niet kwalijk nemen.
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 12:09   #177
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik nog niet direct, maar sowieso heb ik wel eerst andere prioriteiten: Bankrijk afbreken.
Dat is jammer.
Want het leuke is dat we helemaal niet hoeven wachten tot Bankrijk afgebroken is om het NL-talig gebied uit te breiden.
De Franstaligen hebben immers het einde van Bankrijk niet nodig om hun taalgebied uit te breiden, ofwel?
Waarom kunnen franstaligen dat wel en nederlandstaligen niet?
Zouden die franstaligen übermenschen zijn?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 12:46   #178
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Neen, system bedient zich van germanismen, barbarismen overgenomen uit de Duitse taal.

Hij gebruikt hier het Duitse 'weniger' rechtstreeks in de Nederlandse taal, zij het iets aangepast aan onze spelling.
Hetzelfde gebeurt bij het vaak gehoorde, doch foutieve, 'groter/beter/dunner als'. Dit is correct in het Duits, maar ook enkel daar. Bij ons is het uiteraard 'groter/beter/dunner dan'.

We kunnen het system als Limburger (en dus halve Volksduitser) uiteraard niet kwalijk nemen.

Niks van barbarismen, enz. Bij ons in Limburger behoort 'weiniger' tot het normaal taalgebruik. Dit is trouwens perfect 'Algemeen Nederlands'. En dus zou ik zeggen: leer uw moedertaal! Hetzelfde geldt voor het uitgestoken vingertje van Hertog van Gelre.

Laatst gewijzigd door system : 18 september 2011 om 12:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 13:00   #179
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Nog nooit over 'weiniger' gehoord.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 13:22   #180
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... behoort 'weiniger' tot het normaal taalgebruik. Dit is trouwens perfect 'Algemeen Nederlands'. En dus zou ik zeggen: leer uw moedertaal!
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be