![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Laten we dus even jouw stelling tegen het licht houden. Ook ik heb verschillende Nederlandse kennissen met grote verscheidenheid qua afkomst en nog groter wat betreft leeftijd. Meer nog: ik heb ook familie wonen én werken in het hol van de spreekwoordelijke leeuw en ik heb tot nog toe pakweg het grootste gedeelte van mijn eigen loopbaan met, bij of in opdracht van Nederlandse bedrijven gewerkt, zowel lokaal als in hun voormalige kolonies. De verschillen waar je het over hebt gaan niet verder dan een beetje floklore. Wat bij Vlamingen én Nederlanders écht staatsdragend is verschilt totaal met de inzichten van de Waalse en als water en vuur met de Brusselse maatschappijvisies: het geheel van normen en waarden, omgangsvormen, zeden, gebruiken en fatsoensnormen. In één woord: wat een samenleefbaar volk omschrijft in termen van regelgeving waar niet alleen letterlijk maar vooral figuurlijk eenzelfde taal gesproken wordt. Het taalonderscheid is dus helemaal géén oorzaak maar wel een gevolg van wat veel essentiëler is: het is slechts het topje van een ijsberg. Dat inzicht is er niet zomaar gekomen. Ik heb dat moeten verwerven door eens een keertje ondergedompeld te worden in een totaal vreemde omgeving. Ik heb om beroepsredenen ooit Maleis geleerd: als je lokale mensen een tijdje moet aansturen kan je er niet zomaar van uitgaan dat ze voor die gelegenheid allemaal hun vervlogen koloniale taal (het Engels) spreken laat staan het verre Nederlands en als gast pas je je aan, toch? Ogenschijnlijk een "primitieve" taal: geen verbuigingen noch vervoegingen, geen lidwoorden, zelfs niet eens het werkwoord “zijn”, een woord verdubbelen om het meervoud aan te geven en nog veel meer van dat fraais... Primitief? Vergeet het maar: de taal heeft een dozijn woorden om iemand aan te spreken afhankelijk van de graad van beleefdheid die een persoon toekomt en dat heeft te maken met leeftijd, eventuele familierelatie, rang en stand, beroep, dat soort dingen. Het was een Aha-Erlebnis voor me: ineens besefte ik waarom de woordorde in het Italiaans niet zo belangrijk is (het moet mooi klinken vertelde mijn lerares me), of waarom de Fransen de klemtoon dubbel en dik op de uitgang van hun woorden leggen waar wij de klemtoon leggen op de meest betekenisvolle lettergreep. De taal die in een samenleving gesproken wordt is organisch gegroeid uit het geheel van boven genoemde normen en waarden, omgangsvormen, zeden, gebruiken en fatsoensnormen, wat we een gemeenschappelijke kultuur noemen, de kant waar voldoende neuzen naar gericht zijn om die samenleving te kunnen bevestigen in wat we een staat noemen: een organisatievorm die bevoegd is om aan regelgeving te doen en daar suksesvol in is wegens weinig of geen diepgaande tegenstrijdige elementen. Dat is de ware reden waarom Vlaanderen en Nederland als één staat (konfederaal, federaal of unitair, vorstendom of republiek, dat maakt allemaal niet uit) een toekomst hebben, en de Belgische heksenketel niet.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Minister-President
|
![]() Waar zitten de flaminganten nu? In Linkebeek?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() eigenlijk zouden juist mensen die voor de eenheid van België zijn daar naar toe moeten.
![]() |
#184 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het probleem is eigenlijk dat deze taalgrens dan een landgrens kan worden, dan zien de belgicisten, Walen enz. natuurlijk niet zitten. Eigenlijk kiezen ze dus voor een oplossing die er geen is. België zo ingewikkeld mogelijk maken zodat het onmogelijk gesplitst kan worden. Lijkt natuurlijk een goede oplossing, nadeel: communautair getwist, groeiende kloof tussen Vlamingen en Franstaligen en uiteindelijk moe het er toch komen. Uitstel van executie dus!
![]() |
![]() |
#185 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Staat wel in vlaamswoordenboek. http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/toon/11106
![]() |
![]() |
#189 | |
|
![]() Citaat:
Maar waar het me eigenlijk om gaat: system roept maar steeds dat de woorden die hij gebruikt 'algemeen Vlaams' zijn, terwijl het gewoon de woorden zijn die hij in zijn achtertuintje roept tegen zijn buurman. Dat is zijn goed recht maar zijn pogingen het 'Standaard Nederlands' en de Taalunie te diskwalificeren kunnen funest zijn voor de positie van alle Nederlandstaligen binnen België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Banneling
|
![]() Ik was destijds, tot pakweg 10 jaar geleden, Dietsgezind, pro een unie van VL en NL.
Vandaag ben ik radicaal TEGEN toenadering van VL en NL die verder rijkt dat gelijkaardige verkeersborden. Reden: 1) Aan de lopende band slechte ervaringen met Nederlandse nationalisten die naar activiteiten in VL komen. 2) Slechte ervaringen met Nederlanders telkens als ik voor professionele of private redenen in NL ben. 3) Na enige verdere politieke scholing te hebben ingezien dat een unie met NL in het nadeel van VL is. Dietsland kan niet anders dan zelf een zwak land te zijn, maar ondertussen zijn de Vlamingen, die qua volksaard verschillen van de Nederlanders, wel hun onafhankelijkheid kwijt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Woordsoort: znw.(o.), bnw., vnw.(onbep.), telw.(hoofd,onbep.), bw. Modern lemma: weinig — WEENIG, WENNIG —, znw. onz., bnw., onbep. vnw., onbep. hoofdtelw. (bijv. en zelfst.) en bijw. Als comp. en superl. fungeeren minder en minst (v.e. anderen stam), maar daarnaast in ouder en gewest. taalgebruik ook weiniger en weinigst. Mnl. we(i)nich, wennich; mnd. weinich, wenich ‘klein, zwak, gering’; ohd. wēnag ‘beklagenswaardig, ongelukkig’, mhd. wēnec, nhd. wenig; got. wainahs ‘rampzalig’. Afl. van weenen, dus met grondbet. ‘beklagenswaardig, ellendig’, maar al in het mnl. in de bet. ‘gering in aantal, hoeveelheid’ en dan optredend als antoniem van veel. Daar het (onbep.) hoofdtelw. in aanvang een zelfst. woord is, en weinig zich ontwikkelde uit een bijv. woord (i.t.t. veel), moet er bij de syntactische ontwikkeling uitgegaan worden van een bijw. dat verbonden met een genitief als "relatieve" zinsbep., geïnterpreteerd wordt als een onbep. hoofdtelw. met een partitieven genitief (vgl. DUINHOVEN, Middeln. Synt. 1, 110 en 314 [1988]). Ofte: de term 'weiniger' is wat ouder taalgebruik, maar zeker geen verkeerd taalgebruik. En dus nogmaals: ken uw taal! Laatst gewijzigd door system : 18 september 2011 om 19:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1) de nationalisten die maar activiteiten in VL komen zijn niet de "normale" Nederlanders, maar een bontje verzameling van nogal bijzondere personen. De gewone Nederlander zul je daar niet tegenkomen, want die zitten thuis bij moeder de vrouw en kinderen. 2) slechte ervaringen: misschien is het wel verstandig om voor Vlamingen een korte cursus zaken doen in Nederland te volgen. En let op: in Nederland mag men volgens de wet zijn handeltje altijd mooier voorstellen dan het in werkelijkheid is. Zelfs ik als goedwillende Nederlander ben maar al te vaak het slachtoffer geworden van mooie praatjes....Maar ondanks dat blijf ik geloven in het goede van de mens. 3) een unie met Nederland zal er voorlopig niet komen. De liefde komt nu van één kant: namelijk van de Nederlanders. De Vlamingen hebben nog steeds last van de anti Hollandse bacterie. In het noorden zit niemand te wachten op een tweede 1830. Een unie gebouwd op wantrouwen is een zwakke unie.
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De zware industrie aldaar is mede dankzij Willem I gaan bloeien. Mede danzij dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar overgens wel een kern van waarheid inzit. Maar de grens tussen de Noordelijke - en Zuiderlijke Nederlanden ligt onder Moerdijk en niet bij de staatsgrens. Verder wil nog even memoreren dat na de Spaanse furie een zeer groot deel van de Antwerpenaren (en andere Vlaamse steden) in Nederlandse steden en dorpen terechtkwam. Tal van dingen herinneren daaraan. Van het Leidse stadsdialect totaan de Weverij-industrie in mijn dorp, allemaal het werk van Vlamingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 18 september 2011 om 20:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vooral in Haarlem (in de 17e eeuw was 50% van de bevolking daar Vlaams). En het is waar: de cultuurverschillen binnen Nederland zijn behoorlijk groot. Een Fries is geen Hollander en een Brabander is geen Hollander. En toch wonen de Nederlanders gebroederlijk samen. Zeer veel Vlamingen vinden de Noord-Brabanders trouwens "Verhollandst". Maar ik denk dat niet de Brabanders of Nederlanders in de loop der tijd zoveel zijn verandert sinds 1585, maar de Vlamingen. De Romaanse denkwijze heeft bezit van hun genomen. De Nederlanders, en ook de Brabanders zijn vrijer in de omgang dan de Vlamingen. Ik werk heel veel samen met Noord-Brabanders en wordt hier iedere keer hierin bevestigd. De omgang met Vlamingen is complex. Daarom heb ik pasgeleden maar een boekje over Vlamingen gekocht. Ook dit forum helpt mij om de Vlamingen beter te begrijpen. Wat dat betreft is de omgang met Duitsers gemakkelijker.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 18 september 2011 om 21:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Gouverneur
|
![]() Ge hebt zeker een punt, toch is alles ook op dit vlak helemaal niet zwart-wit. Voor ons is appelsiensap nog altijd appelsiensap en heet AUB nog altijd geen SVP.
Vlamingen zijn in het verleden inderdaad meer met de Romaanse cultuur in contact gebleven dan de Nederlanders, dit als sinds de instorting van het Romeinse rijk. Of dit ons nu moeilijker in de omgang maakt zal ik maar in het midden laten.
![]() |
#200 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |