![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Banneling
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
|
![]() Citaat:
Correcte financiering ik ben blij dat wat dat betreft u het met ons eens bent. Brussel krijgt dus teveel, fijn. Dus geen 500 miljoen extra waarvan we niet mogen weten waarvoor die moet dienen. Laat staan die slordige 100 miljoen die ze elk jaar geodgekeurd kregen die ook verankerd gaat worden en waarvan ze ook niet kunnen zeggen waarvoor die moet dienen. Weg met dat zootje. Te duur te duur te duur. |
|
![]() |
![]() |
#162 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
|
![]() Citaat:
In het communautaire opbod is de voorbije weken de discussie nog maar eens opgelaaid over één van de hete hangijzers: is het Brussels Hoofdstedelijk Gewest nu een volwaardig derde gewest of niet? Bij het uitwerken van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werd dit gewest inderdaad van in het begin behandeld als een ‘geval apart’. In de aanloop naar de grondwetsherziening van 1970 waren er zeer uiteenlopende visies over de toekomstige staatsstructuur van het federale België gaande van een federale staat op basis van drie gemeenschappen, waar het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad onder een co-beheer door de Vlaamse en de Franse Gemeenschap zou ressorteren tot een federale staat op basis van drie gewesten, waar het Brussels Hoofdstedelijke Gewest een volwaardig gewest zou worden. Compromis Het compromis werd een systeem op basis van beide invalshoeken, gemeenschappen en gewesten, zonder hiërarchie tussen beide concepten, en waar voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 20 jaar terug een oplossing werd gevonden waar het hele Belgische model van evenwicht tussen gemeenschappen en gewesten op kleine schaal werd overgedaan. Voor de uitvoering van de gemeenschapsbevoegdheden op het territorium van dat gewest werden twee andere organen in het leven geroepen, met name de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) en de Franse Gemeenschapscommissie of Commission Communautaire Française (COCOF). Naast deze instellingen was er ook nog een vierde structuur nodig – de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) – om samen die gemeenschapsbevoegdheden te beheren die echt niet konden worden opgedeeld omwille van hun aard of historische achtergrond. Het Brussels Gewest is in verschillende aspecten een apart gewest. Zo kan het ordonnanties uitvaardigen die evenwel een ietwat afwijkend statuut hebben van de decreten van de andere twee gewesten. Daar waar decreten enkel kunnen worden vernietigd door het Grondwettelijk Hof kunnen de ordonnanties ook door de ‘gewone’ rechtbanken worden getoetst aan hun conformiteit met bepaalde artikelen van de Grondwet én de Bijzondere Brusselwet. Toezicht federale overheid Verder is er ook nog een beperkt administratief toezicht door de federale overheid. De federale regering is inderdaad bevoegd om te waken over de zogenaamde “internationale rol en de hoofdstedelijke functie” van Brussel en kan in die hoedanigheid ordonnanties en besluiten die betrekking hebben op stedenbouw, ruimtelijke ordening, openbare werken en openbaar vervoer schorsen. Het Brussels Hoofdstedelijk Parlement kan in tegenstelling tot de andere wetgevende vergaderingen niet een aantal beperkte aangelegenheden regelen voor wat de verkiezing, samenstelling en werking van het parlement betreft. Het parlement beschikt namelijk niet over de zogenaamde constitutieve autonomie, meer bepaald inzake de grenzen van de kieskringen, het wijzigen van het aantal leden van het parlement, het invoeren van bijkomende onverenigbaarheden enzovoort. Dit alles heeft voornamelijk te maken met de bescherming van de belangen van de Brusselse Vlamingen die het gewest ook doen verschillen van de andere gewesten. En dit op alle niveaus: zo is de Brusselse regering paritair samengesteld en hebben de Vlaamse ministers vetorecht; in het Brussels parlement is er een gewaarborgde vertegenwoordiging van de Vlamingen; in Brussel bestaat ook de zogenaamde ‘alarmbel’ om te gebruiken indien de belangen van zowel de gemeenschap van de Brusselse Vlamingen en de gemeenschap van de Franstalige Brusselaars ernstig in het gedrang worden gebracht; op gemeentelijk niveau zijn er Vlaamse schepenen. Gewest én gemeenschap Brussel is een volwaardig gewest, zij het met andere bevoegdheden dan de andere gewesten en dit wegens zijn hoofdstedelijke functie en zijn tweetalig statuut. Juist omwille van dit laatste element is het behoud van een aantal gemeenschapsbevoegdheden primordiaal en zijn beide gemeenschappen verplicht hun verantwoordelijkheid te nemen wat helaas thans onvoldoende gebeurt bijvoorbeeld op het vlak van het onderwijs. De bewuste ontslagname van beide gemeenschappen ten aanzien van de eigen verantwoordelijkheden zou niet alleen het Belgisch evenwicht in gevaar brengen, maar hypothekeert eveneens de economische toekomst van het ganse land. Een niet kwaliteitsvol onderwijs heeft immers als gevolg dat de arbeidsvraag niet kan worden ingevuld, bedrijven een andere buitenlandse bedrijfszetel kiezen,wat op zijn beurt het jobaanbod zal doen dalen met alle nadelige gevolgen voor sociale bijdragen, pensioenbijdragen enzovoort. Brussel heeft thans een jobaanbod voor 700.000 mensen. De kwaliteitsvolle opleiding van onze jongeren blijft onze enige hoop op een succesvolle toekomst, of ze nu in Antwerpen, Brussel of Charleroi wonen, Frans-Nederlands- of anderstalig zijn, sociaal bevoorrecht of achtergesteld. Onze jeugd in al haar diversiteit vooruithelpen is onze plicht om de toekomst veilig te stellen. Zinloze strategie Daarom juist is de ganse hetze rond het statuut van het Brusselse Gewest een uiting van een zinloze en goedkope strategie zonder enige toekomstvisie noch voor ons land noch voor zijn burgers tot welke gemeenschap ze ook mogen behoren. De discussie op basis van een verschil in visie over een federale staat op basis van gewesten dan wel gemeenschappen, is in de loop der jaren ook belast met nog andere invalshoeken die meer te maken hebben met Brussel als grootstad, en waar binnen de discussie over de staatshervorming een antwoord op wordt gezocht. De demografische explosie van 950.000 inwoners naar 1,2 miljoen in tien jaar tijd, de aanhoudende stadsvlucht van middeninkomens, het armoede probleem, de economische en sociale suburbanisatie, de pendelaars en de mobiliteit, de immigratie, de internationale rol, de veiligheid of onveiligheid … Niet al deze punten zijn nieuw, maar ze drukken wel steeds meer hun stempel op het debat. Wie deze vragen uit de weg gaat, hypothekeert niet enkel voormelde discussie, maar ook de groei en ontplooiing van de hoofdstad. Sluitstuk Tot slot mogen er bij een kijk naar de plaats van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest in de staatshervorming twee zaken nooit uit het oog worden verloren: (i) de enorme economische meerwaarde van de hoofdstad voor de Vlaamse, Waalse en Belgische economie en welvaart, en (ii) het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is het sluitstuk van het federale evenwicht. En dit laatste is een mes dat langs twee kanten snijdt: wie (bijvoorbeeld aan Franstalige of Brusselse zijde) dat gewest wenst af te snijden van de Vlaamse Gemeenschap of wie (aan Vlaamse zijde) deze laatste gemeenschap wenst af te snijden van Brussels Hoofdstedelijke Gewest, blaast het totale evenwicht op. Het debat gaat dus niet enkel over het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, maar ook over de evenwichten en de welvaart binnen alle componenten van de federale staatsstructuur.
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#163 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 1.330
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#164 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
|
![]() Citaat:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/ju...866726655.htm#
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#165 |
Banneling
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
|
![]() Waar komt dat tekstje vandaan ? Toch niet van uzelf ?
Bronvermelding ? |
![]() |
![]() |
#166 |
Banneling
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
|
![]() Laten we het dan meteen ook uitbreiden met Wallonië nog een gewest minder.
|
![]() |
![]() |
#167 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
|
![]() Citaat:
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#168 |
Gouverneur
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 1.330
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Banneling
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#170 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
|
![]() Citaat:
Citaat:
__________________
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
#171 | |
Banneling
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#172 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
|
![]() Je kan ontkennen zoveel je wil Brussel is nu al een volwaardig gewest en zal het alleen nog meer worden in de toekomst... en ook de financieringsnoden daar kan U niet rond daar zijn studies over gemaakt.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#173 |
Banneling
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Banneling
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
|
![]() Dat is het dus niet. Het is een speciaal geval meer niet. En het kost teveel vooral. Het is een grote stommiteit geweest om er meer van te maken ten tijde van Verhofstadt. Neem nu die geluidsnormen. Uiteindelijk liggen ze dwars en dat is niet in het belang van het land. De gevolgen worden wel gedragen door de rest van het land, uiteraard.
|
![]() |
![]() |
#175 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
|
![]() Citaat:
Citaat:
__________________
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
#176 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
|
![]() Citaat:
Ja, ze zijn allemaal opgesplitst, dat is natuurlijk waar. Omdat de visie tussen Vlamingen en Franstaligen te ver uit elkaar lag. Die visies zijn sindsdien zeker niet dichter bij elkaar gekomen. Met die Waalse visie stemmen ronselen in Vlaanderen - of omgekeerd - zal niet pakken, en zal niets oplossen. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
#177 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
|
![]() Citaat:
Citaat:
__________________
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
#178 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
|
![]() Citaat:
Is het echt zo onlogisch om te vragen dat ze eerst het geld dat ze nu hebben op een correcte manier uitgeven, voordat ze nog bijkomende middelen krijgen toegestopt? |
|
![]() |
![]() |
#179 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
|
![]() Citaat:
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#180 |
Banneling
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
|
![]() Sinardet was vandaag natuurlijk weer niet weg te branden op onze V
![]() |
![]() |