Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2011, 21:46   #201
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Ge hebt zeker een punt, toch is alles ook op dit vlak helemaal niet zwart-wit. Voor ons is appelsiensap nog altijd appelsiensap en heet AUB nog altijd geen SVP.
Vlamingen zijn in het verleden inderdaad meer met de Romaanse cultuur in contact gebleven dan de Nederlanders, dit als sinds de instorting van het Romeinse rijk. Of dit ons nu moeilijker in de omgang maakt zal ik maar in het midden laten.
De Noord-Nederlanders hebben de Spanjaarden en Spaanse inquisitie het land uit kunnen krijgen. Helaas door de dood van Willem van Oranje (door een Fransman!) kon de strijd niet meer worden voortgezet in het zuiden. Marnix van Sint Aldegonde had geen of onvoldoende invloed in het noorden om geld en troepen bijeen te rapen om het zuiden te bevrijden. Dit is het begin geweest van de tragedie van de scheiding. Ik noem het tragedie, want voor mij voelt dit ook nu nog steeds zo, want ook ik heb Vlaamse voorouders uit die tijd. Meer dan 410 jaar Romaanse (Frans/Spaans etc.) absolutistische en religieuze overheersing hebben hun tol geeist. Het bewijs dat Vlamingen voor 1585 net zo als ons waren? Simpel: de reformatie is in Zuid-Nederland begonnen. Toen waren er nog vrije denkers in het tegenwoordige België.

Het is nu pas dat men in België wakker begint te worden.
Dus er is nog hoop.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 18 september 2011 om 21:48.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 22:03   #202
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Meer dan 410 jaar Romaanse (Frans/Spaans etc.) absolutistische en religieuze overheersing hebben hun tol geeist. Het bewijs dat Vlamingen voor 1585 net zo als ons waren? Simpel: de reformatie is in Zuid-Nederland begonnen. Toen waren er nog vrije denkers in het tegenwoordige België.
Eh wijsneus, de republiek was geen haar beter op dat vlak. In de periode na de scheiding werden katholieken vervolgd, en daarna hoogstens getolereerd in schuilkerken. Die sociale achterstelling van katholieken is ook één van de redenen waarom België onafhankelijk is geworden.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 22:10   #203
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Eh wijsneus, de republiek was geen haar beter op dat vlak. In de periode na de scheiding werden katholieken vervolgd, en daarna hoogstens getolereerd in schuilkerken. Die sociale achterstelling van katholieken is ook één van de redenen waarom België onafhankelijk is geworden.
Je hebt volkomen gelijk. In tegenstelling tot de voorouders aan moederszijde (Vlaams), zijn mijn voorouders aan vaders kant (Hollands) altijd katholiek gebleven en hebben de reformatie overleefd. Dus ook daar voel ik ook een verbinding mee. Zij mochten in Holland ook niet alle functies bekleden. Maar dat is gelukkig verandert. En ook de brute moorden die de Geuzen pleegden op Noord-Nederlandse geestelijken in Brielle ligt nog vers in het geheugen. Dus opnieuw het gevoel van verbondenheid met het zuiden.
Het is allemaal zo dubbel en complex.....

Laatst gewijzigd door edwin2 : 18 september 2011 om 22:17.
Oud 18 september 2011, 22:26   #204
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Zo hoorde ik een stadsgids in Brugge enkele weken nog vertellen over 'het einde van de bezetting in 1830'.
Kan je mij een robotfoto van die stadsgids bezorgen?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2011, 23:06   #205
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Leuke draad, trouwens.

Voor een kosmopolitisch ingestelde, naar Bruxelles uitgeweken en aldaar met de Franco-Belgische en diverse andere culturen diepgaand contact hebbende West-Vlaming als ikzelf zou een onmiddellijke samensmelting van de Zuidelijke Nederlanden met de niet minder kosmopolitisch ingestelde, doch van vreemde overheersing duidelijk véél minder last gehad hebbende Noordelijke Nederlanden een bijzonder welgekomen verademing zijn.

Hoe rapper met de muffe mottenballen-belgo-mystiek korte metten wordt gemaakt, hoe beter.

De minst verzuurde, meest vrijmoedige én vrolijkste Vlamingen die ik ken zijn in Zeeuws-Vlaanderen geboren en getogen.

Dat kan écht geen toeval zijn

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 01:24   #206
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ook de brute moorden die de Geuzen pleegden op Noord-Nederlandse geestelijken in Brielle ligt nog vers in het geheugen.
Jij hebt geen last van Alzheimer.
Oud 19 september 2011, 04:50   #207
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Toch wel. Het is de kerngedachte van de Belgitude in Vlaanderen: 'we hebben destijds de ollandse bezetter buitengegooid.' Zolang dit zinnetje in de harten van de Vlamingen blijft woekeren, wordt niet alleen de toenadering tussen Vlaanderen en Nederland tegengehouden, maar blijven ook veel Vlamingen zich - 'om erger te voorkomen' - schikken in hun onderwerpingsrol tegenover Franstalig België. Zie in dit opzicht ook hoe zelfs fanatieke Vlaams-nationalisten als Eddy Bal hier al toegegeven hebben dat ze indien een hereniging tot de mogelijkheden zou behoren op dat moment wellicht voor België zouden kiezen.
²

We leven vandaag nog steeds met de gevolgen van het separatisme, die in wezen de dominantie van de Franstalige minderheid over de Vlaamse meerderheid tot doel had. Die dominantie bestaat nog steeds, institutioneel bijvoorbeeld in de vele grendels op de democratie, maar ook psychologisch in de Vlaamse onderdanigheid: "de Franstaligen zullen niet toestaan dat...", "wie dacht dat we de splitsing van BHV konden doordrijven zonder toegevingen, mispakt zich", "de grondwet laat niet toe dat...", etc. etc.

Om die gevolgen op te ruimen, is het nodig dat we een correct zicht hebben op hoe ze ontstaan zijn: door een brutale staatsgreep van de franstalige minderheid met de hulp van vijandige buitenlandse troepen, gevolgd door vele jaren van repressie.
Oud 19 september 2011, 10:21   #208
Faucillon
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Als ik je goed lees spreek je vanuit het standpunt "Wij, Belgen". Ik ga daar niet verder op in om de goede reden dat "Belg" en "Vlaming" niet zomaar onderling verwisselbare begrippen zijn al was het maar omdat Vlamingen officieel een deelverzameling zijn van wie even officieel Belgen genoemd worden. Dat is de voornaamste reden waarom we met het misverstand opgescheept zitten dat Nederlanders de Vlaamse situatie nogal eens totaal verkeerd inschatten.

Laten we dus even jouw stelling tegen het licht houden.

Ook ik heb verschillende Nederlandse kennissen met grote verscheidenheid qua afkomst en nog groter wat betreft leeftijd. Meer nog: ik heb ook familie wonen én werken in het hol van de spreekwoordelijke leeuw en ik heb tot nog toe pakweg het grootste gedeelte van mijn eigen loopbaan met, bij of in opdracht van Nederlandse bedrijven gewerkt, zowel lokaal als in hun voormalige kolonies.

De verschillen waar je het over hebt gaan niet verder dan een beetje floklore. Wat bij Vlamingen én Nederlanders écht staatsdragend is verschilt totaal met de inzichten van de Waalse en als water en vuur met de Brusselse maatschappijvisies: het geheel van normen en waarden, omgangsvormen, zeden, gebruiken en fatsoensnormen. In één woord: wat een samenleefbaar volk omschrijft in termen van regelgeving waar niet alleen letterlijk maar vooral figuurlijk eenzelfde taal gesproken wordt.

Het taalonderscheid is dus helemaal géén oorzaak maar wel een gevolg van wat veel essentiëler is: het is slechts het topje van een ijsberg. Dat inzicht is er niet zomaar gekomen. Ik heb dat moeten verwerven door eens een keertje ondergedompeld te worden in een totaal vreemde omgeving. Ik heb om beroepsredenen ooit Maleis geleerd: als je lokale mensen een tijdje moet aansturen kan je er niet zomaar van uitgaan dat ze voor die gelegenheid allemaal hun vervlogen koloniale taal (het Engels) spreken laat staan het verre Nederlands en als gast pas je je aan, toch? Ogenschijnlijk een "primitieve" taal: geen verbuigingen noch vervoegingen, geen lidwoorden, zelfs niet eens het werkwoord “zijn”, een woord verdubbelen om het meervoud aan te geven en nog veel meer van dat fraais... Primitief? Vergeet het maar: de taal heeft een dozijn woorden om iemand aan te spreken afhankelijk van de graad van beleefdheid die een persoon toekomt en dat heeft te maken met leeftijd, eventuele familierelatie, rang en stand, beroep, dat soort dingen. Het was een Aha-Erlebnis voor me: ineens besefte ik waarom de woordorde in het Italiaans niet zo belangrijk is (het moet mooi klinken vertelde mijn lerares me), of waarom de Fransen de klemtoon dubbel en dik op de uitgang van hun woorden leggen waar wij de klemtoon leggen op de meest betekenisvolle lettergreep. De taal die in een samenleving gesproken wordt is organisch gegroeid uit het geheel van boven genoemde normen en waarden, omgangsvormen, zeden, gebruiken en fatsoensnormen, wat we een gemeenschappelijke kultuur noemen, de kant waar voldoende neuzen naar gericht zijn om die samenleving te kunnen bevestigen in wat we een staat noemen: een organisatievorm die bevoegd is om aan regelgeving te doen en daar suksesvol in is wegens weinig of geen diepgaande tegenstrijdige elementen.

Dat is de ware reden waarom Vlaanderen en Nederland als één staat (konfederaal, federaal of unitair, vorstendom of republiek, dat maakt allemaal niet uit) een toekomst hebben, en de Belgische heksenketel niet.
Ik kan me vinden in jou antwoord echter spreek ik niet enkel uit het standpunt van " wij Belgen " ik spreek vanuit het standpunt van zowel wij als Belg, wij als Vlaming, Waal en Duitstalige.
En ook ik heb me daar al (meermaals) ondergedompeld.

Bij elk van die keren werd een iets me pijnlijk duidelijk...
Het zou niet lukken.
De Vlaming is bekend meer rond de pot de draaien dan de doorsnee Nederlander, nogal botweg zijn mening (inclusief 'scheldwoorden') eruit laat vliegen.
Ik zet het woord scheldwoorden tussen aanhalingstekens omdat ook dit verschilt tussen onze twee volkeren. Wat op zich niet echt een probleem is ware het niet dat het voor miscommunicatie kan (en zal) zorgen en dus vroeg of laat kwaad bloed zal zetten.

Het mooiste voorbeeld heb ik ooit meegemaakt in een workshop in Eindhoven.
5 'bankgroepen' moesten elk proberen hun bank in een geslaagde fusie laten gaan.
1 Nederlandse
1 Belgische
1 Spaanse bank
Zowel de rol van Nederlandse en Spaanse bank werden gespeeld door Nederlanders.
De Belgische bank werd gespeeld door Vlamingen.

De 5 verschillende groepen (5 keer een NL, BE en SP bank) werkten niet in elkaars buurt dus konden elkaars resultaten niet beïnvloeden.

Geen van de 5 groepen slaagde erin de fusie te voltooien (ook al was het slechts een simulatie waar dus minder druk op de ketel staat) en in elk van de groepen was het falen van de fusie een direct gevolg aan een fundamenteel communicatie-verschil.

Als dergelijke resultaten zich al voordoen in simpele workshops, dan krijg ik er al bij voorbaat hoofdpijn van als ik denk welke nieuwsberichten dat ik op het nieuws te zien/horen zal krijgen moest een Vlaamse staat en de Nederlandse staat proberen te fuseren.

Een dergelijke unie is een zeer aantrekkelijk beeld, maar een utopie op zijn best.

Verder is het ook niet noodzakelijk voordelig voor wat we bij voorbaat Vlaanderen zullen noemen.
Nederland is het 12e gevaarlijkste land op gebied van de 'opwarming van de aarde'.
Of je in dit thema gelooft of niet laat ik aan jou over ik zal het er niet verder over hebben, maar stel dat het nu eens wel zo is en Vlaanderen maakt deel uit van een unie met Nederland.
Dan zullen wij tal van taksen moeten betalen voor een vernieuwd delta-plan waar wij geen baat van hebben, m.a.w. we krijgen door het klimaat alleen al een reden (voor sommigen tenminste) om zich te verzetten tegen dergelijke unie.
Faucillon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 12:33   #209
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Faucillon Bekijk bericht
Of je in dit thema gelooft of niet laat ik aan jou over ik zal het er niet verder over hebben, maar stel dat het nu eens wel zo is en Vlaanderen maakt deel uit van een unie met Nederland.
Dan zullen wij tal van taksen moeten betalen voor een vernieuwd delta-plan waar wij geen baat van hebben, m.a.w. we krijgen door het klimaat alleen al een reden (voor sommigen tenminste) om zich te verzetten tegen dergelijke unie.
België waarvan de Ardennen deel uit maken zou dan weer positief kunnen zijn. Dan heb ik het niet direct over het feit dat dit gebied hoger gelegen is. Maar wat als er zware taksen komen op onzuivere (vooral Vlaamse) lucht?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 13:32   #210
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Noord-Nederlanders hebben de Spanjaarden en Spaanse inquisitie het land uit kunnen krijgen. Helaas door de dood van Willem van Oranje (door een Fransman!) kon de strijd niet meer worden voortgezet in het zuiden. Marnix van Sint Aldegonde had geen of onvoldoende invloed in het noorden om geld en troepen bijeen te rapen om het zuiden te bevrijden. Dit is het begin geweest van de tragedie van de scheiding. Ik noem het tragedie, want voor mij voelt dit ook nu nog steeds zo, want ook ik heb Vlaamse voorouders uit die tijd. Meer dan 410 jaar Romaanse (Frans/Spaans etc.) absolutistische en religieuze overheersing hebben hun tol geeist. Het bewijs dat Vlamingen voor 1585 net zo als ons waren? Simpel: de reformatie is in Zuid-Nederland begonnen. Toen waren er nog vrije denkers in het tegenwoordige België.

Het is nu pas dat men in België wakker begint te worden.
Dus er is nog hoop.
Daarom dat de Roepstem zegt dat een hollander een halve vlaming is, dus gij ook een nog beetje van verre. Laat System het maar nie horen...
http://www.roepstem.net/hollandervlaming.html

Hopelijk blijven ze wakker en wordt het pleit nu eindelijk beslecht.

Vlaanderen Vrij
Nederlanden herenigt u !!
Oud 19 september 2011, 16:59   #211
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
En paar opmerkingen:

1) de nationalisten die maar activiteiten in VL komen zijn niet de "normale" Nederlanders, maar een bontje verzameling van nogal bijzondere personen.
De gewone Nederlander zul je daar niet tegenkomen, want die zitten thuis bij moeder de vrouw en kinderen.
Juist. Een nationalistische beweging die naam waardig is dan ook onbestaande in NL, wat op zich al voldoende zegt. Het enige wat daar als "nationalistisch" rondloopt zijn ofwel clowns met het verstand van een boerenpaard ofwel gekken. Hoeft ook niet te verwonderen, Nederlanders zijn de eersten om zelf hun taal te vervuilen met leenwoorden en de Amerikaanse popcultuur te gaan overnemen.

Citaat:
2) slechte ervaringen: misschien is het wel verstandig om voor Vlamingen een korte cursus zaken doen in Nederland te volgen. En let op: in Nederland mag men volgens de wet zijn handeltje altijd mooier voorstellen dan het in werkelijkheid is. Zelfs ik als goedwillende Nederlander ben maar al te vaak het slachtoffer geworden van mooie praatjes....Maar ondanks dat blijf ik geloven in het goede van de mens.
Tssss... dat arrogante ondertoontje is daar weer: "Wij goede NL'ers die het goed menen maar onbegrepen worden door die Vlamingen die maar eens moeten een cursusje volgen..." Manmanman... Er zit hier gewoon niemand te wachten op jullie! NL keek nooit uit naar VL toen onze identiteit moe(s)t beschermd worden in taalstrijd, NOOIT! En het meest ergerlijke aan die commerciële mentaliteit in NL is gewoon de invloed van het calvinisme daarin die voor een wijd verspreidde kruideniersmentaliteit zorgde.

Citaat:
3) een unie met Nederland zal er voorlopig niet komen. De liefde komt nu van één kant: namelijk van de Nederlanders. De Vlamingen hebben nog steeds last van de anti Hollandse bacterie. In het noorden zit niemand te wachten op een tweede 1830. Een unie gebouwd op wantrouwen is een zwakke unie.
Zo lang NL niet eens de moeite doet hun interesse in VL te ontdoen van het schijn (of realiteit?) dat het enkel VL wil als een wingewest, zal dat niet veranderen en hoeft dat ook niet te veranderen.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 17:06   #212
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Juist. Een nationalistische beweging die naam waardig is dan ook onbestaande in NL, wat op zich al voldoende zegt. Het enige wat daar als "nationalistisch" rondloopt zijn ofwel clowns met het verstand van een boerenpaard ofwel gekken. Hoeft ook niet te verwonderen, Nederlanders zijn de eersten om zelf hun taal te vervuilen met leenwoorden en de Amerikaanse popcultuur te gaan overnemen.

Tssss... dat arrogante ondertoontje is daar weer: "Wij goede NL'ers die het goed menen maar onbegrepen worden door die Vlamingen die maar eens moeten een cursusje volgen..." Manmanman... Er zit hier gewoon niemand te wachten op jullie! NL keek nooit uit naar VL toen onze identiteit moe(s)t beschermd worden in taalstrijd, NOOIT! En het meest ergerlijke aan die commerciële mentaliteit in NL is gewoon de invloed van het calvinisme daarin die voor een wijd verspreidde kruideniersmentaliteit zorgde.

Zo lang NL niet eens de moeite doet hun interesse in VL te ontdoen van het schijn (of realiteit?) dat het enkel VL wil als een wingewest, zal dat niet veranderen en hoeft dat ook niet te veranderen.
Mooi om te zien dat kaalkopjes als deze 'meneer' tegen een vereniging zijn. Daardoor wordt een associatie van de Groot-Nederlandse gedachte met extreemrechts minder.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 17:14   #213
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Mooi om te zien dat kaalkopjes als deze 'meneer' tegen een vereniging zijn. Daardoor wordt een associatie van de Groot-Nederlandse gedachte met extreemrechts minder.
Dat is inderdaad wel een positieve evolutie
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 17:15   #214
Stulens
Vreemdeling

Stulens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik ben de afgelopen maanden door een merkwaardige politieke transformatie gegaan. Nu is het niet mijn gewoonte hier over te komen zeveren op dit forum (behalve in K&K dan), maar ik wil toch mijn 'transformatie' hier kenbaar maken omdat ik vermoed (en zelfs vrij zeker weet) dat er nog zullen zijn die een gelijkaardige transformatie hebben ondergaan, weliswaar niet zo radicaal misschien, maar toch in essentie.

Ik ben langzaam aan tot de vaststelling gekomen dat ik absoluut geen flamingant ben en al helemaal geen vlaams-nationalist. Vlaanderen als natie beschouw ik eigenlijk als een stommiteit en Vlaamse onafhankelijkheid enkel goed als tussenstap naar een totale heropname in Nederland. Ongetwijfeld gaan heel wat flaminganten hier nu knarsetanden. Maar laat me eerst deze gedachtegang uitleggen.

Het Belgische probleem gaat verder dan een louter institutioneel en staatkundig probleem en wat perikelen rond administratieve grenzen. Het gaat om een strijd tegen de Belgitude, de erfenis van 1830. De Belgitude, dat is de onderdanigheid van de gehele maatschappij in de zuidelijke Nederlanden aan de Brusselse bourgeoisie (en heersers in het algemeen, maar dat is een kwestie die we later met noord en zuid samen moeten aanpakken). Die Belgitude bestrijden betekent dus in consequentie de staatsgreep van 1830 bestrijden. En het mag veel flaminganten vreemd in de oren klinken maar het Vlaams nationalisme van vandaag is de voortzetting van die Belgitude.

Laat ons niet vergeten dat het ontstaan van die "Vlaamse natie" slechts mogelijk was omdat er een Belgische afscheiding heeft plaatsgevonden. Indien de staatsgreep van 1830 mislukt was geweest zouden we onszelf vandaag gewoon Nederlanders genoemd hebben. Het Vlaams-Nationalisme in zijn enge zin bevestigt eigenlijk het drama van 1830. Het rekent dus niet ten volle af met de Belgitude.

Ik zie het nationale conflict dan ook niet vanuit een 'Vlaams' standpunt maar vanuit een Nederlands(talig). De facto is vandaag geheel België verbelgd. Ook het Vlaams Gewest zonder faciliteitengemeenten. De kwestie BHV bijvoorbeeld zie ik dan ook niet zozeer als een conflict tussen Vlaanderen en Brussel/België maar als deel van een breder conflict tussen Nederland en Frankrijk, want daar komt het op lange termijn zowel als historisch gezien op neer. Flaminganten schreeuwen moord en brand over de verfransing van de randgemeenten, maar zij zien niet in dat in realiteit geheel 'Vlaanderen' verbelgd werd, ontstolen uit de Nederlandse gemeenschap. Op dit moment beschouw ik geheel België (of concreter gesteld alle grondgebied ten zuiden van de Nederlandse staatsgrens) daarom als 'verloren', ook het Vlaams Gewest. Grondgebied dat de facto door Parijs werd gekoloniseerd. Een onafhankelijk Vlaams republiekje gaat dat niet veranderen, dat blijft de speelbal van diezelfde koloniale machten.

Mijn doel is niet het bestrijden van faciliteiten voor een paar Franstaligen. Mijn doel is niet het splitsen van BHV, wat eerlijk gezegd zou neerkomen op het verder opdelen van zuidelijk, bezet Nederland. Mijn doel is niet Vlaamse onafhankelijkheid (wel integendeel). Mijn doel is de uitbreiding van de Nederlandse invloed en haar territorium. Zelfs al zou dat met slechts enkele gemeenten aan de grens zijn, dan nog is dat een netto-winst voor de Nederlandse Gemeenschap. Maar hoe meer we van het Belgisch grondgebied kunnen inpikken, hoe beter uiteraard. Kan dat mét de rand rond Brussel en mét Brussel zelf, dan is dat perfect. Kan dat niet, tja dan is dat volledig te wijten aan de Belgitude waar zowat alle Vlamingen mee besmet zijn geraakt. Nu, gemakshalve wens ik als Antwerpenaar toch wel dat de Nederlandse staatsgrens op zijn minst ten zuiden van de stad Antwerpen komt te liggen, laten we stellen dat dat mijn 'minimum' is.

Dat heeft ook als gevolg dat ik me niet meer bezig hou met gelul over federalisme en confederalisme of over separatisme, noch met klein-Vlaams particularistisch gezever, noch over 'Vlaams' karakter van iets, elke institutionele hervorming zal ik afwegen aan het einddoel: de zuidwaartse uitbreiding van het territorium van de staat Nederland. Hoe die staat intern georganiseerd wordt is voer voor andere discussies, zolang ze maar uitgebreid wordt. Overigens wens ik dat met het verdwijnen van Belgique ook de Vlaamse overheidsinstellingen verdwijnen. De Vlaamse regering is overbodig. Moest Nederland er ooit in slagen heel het Vlaams (en Brussels) gewest te annexeren, dan kunnen we eventueel zien of er ruimte is voor een soort van regionale entiteit, maar die zie ik niet direct als "Vlaams".

Vanaf nu beschouw ik mezelf dus niet meer als Vlaams-nationalist (dat is bijna een even zware belediging als me Belgicist noemen). De Vlaamse Leeuw heeft voor mij even veel betekenis als het Limburgs volkslied of "Hertog Jan": goed voor de regionale folklore en het collectief cultureel patrimonium van de lage landen maar niet meer dan dat.

Laat de banvloeken nu maar komen. Ik weet dat er zo veel zullen zijn, zowel van klein-flaminganten als van belgicisten (beiden Belgitudes) maar ik weet dat er ook een aantal zijn die het hier in grote lijnen mee eens zullen zijn en 't zijn die mensen die ik wil bereiken.

Ik geef je volledig gelijk, zo denk ik er sinds enige maanden ook over.
De taalgrens is het belangrijkste. Dat maakt ons op cultureel vlak meer gelijk.
Maar vraag mij wel af of dit mogelijk is om te bereiken?
En zouden de meeste nederlanders een bijkomend vlaanderen zien zitten? Vooral sociaal dan..

Laatst gewijzigd door Stulens : 19 september 2011 om 17:15.
Stulens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 18:55   #215
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
+2

opzouten met die gasten.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 18:57   #216
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stulens Bekijk bericht
En zouden de meeste nederlanders een bijkomend vlaanderen zien zitten? Vooral sociaal dan..
Waarom niet? Alleen in jullie geschiedenisboekjes worden de verschillen zo benadrukt, voor ons zijn jullie gewoon een gezellig volkje in het zuiden, misschien wel een broertje. Wij hebben geen negatieve associaties.
Oud 19 september 2011, 19:05   #217
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

U hebt geijk dat er maar weinig Vlamingen zitten te wachten op de Nederlanders, maar omgekeerd ook. Maar, veel Vlamingen hebben zich altijd afgezet tegenover de Nederlanders (anti-Hollandse bacterie), en terecht ook. Dit is de tragiek van de geschiedenis.

Over cursusje, dit zeg ik omdat ik mij ook vaak schaam voor mijn mede-Nederlanders, en dan vooral de zogenaamde groep van "rechtvaardigen" die vaak willens en wetens de zaak belazeren. Dit zou eigelijk niet mogen!

Over onze kruideniersmentalitieit, nog vòòr de reformatie waren de noord Nederlanders al een volkje van kruideniers, dit komt voort uit de vrije Germaans /Keltische denkwijze. Ieder voor zich en god voor ons allen. Dit heeft niets met religie van doen, hoewel sommigen dit gaarne geloven.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 september 2011 om 19:11.
Oud 19 september 2011, 19:12   #218
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik hoop dat u het begrepen heeft...
Verder sta ik nog altijd open voor een gelijkwaardige samenwerking binnen Europees verband en kijk met weemoed naar de oude Oranje vlag.....
Ook dit is mijn/ons gemeenschappelijk verleden........

Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 september 2011 om 19:17.
Oud 19 september 2011, 19:31   #219
Hollander

Standaard

Citaat:
veel Vlamingen hebben zich altijd afgezet tegenover de Nederlanders (anti-Hollandse bacterie), en terecht ook.
pardon?
Oud 19 september 2011, 19:37   #220
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bent voorspelbaar in je domme praat. Soit, het is dus alweer compleet fout wat je zegt.

1. Ik ben helemaal geen "kaalkop", maar los daarvan beoordeel jij dus mensen op basis van hun uiterlijk?
2. Extreem-rechts is in Vlaanderen overwegend PRO het fantasietje genaamd "Dietsland" of "Groot-Nederland": aanzienlijk deel van het VB, Voorpost, sommigen binnen N-VA. Ikzelf daarentegen ben niet eens rechts, laat staan dat ik tot de extreme zijde ervan zou kunnen behoren.

Blijven trainen!
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be