Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2011, 19:39   #221
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
pardon?
Helaas zie je wel vaker dat Nederlanders meegaan in het geweeklaag van de Vlamingen. Veel Nederlanders die in Belgie gaan wonen worden na verloop van tijd de grootste ollanderhaters. In mijn tijd in Vlaanderen heb ik de Vlamingen altijd van repliek proberen te dienen na de zoveelste zure oprisping over Nederland(ers). Dat waren ze niet echt gewend. De meeste Nederlanders in Vlaanderen laten zich passief in hun reet neuken.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 19 september 2011 om 19:44.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 19:42   #222
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
U hebt geijk dat er maar weinig Vlamingen zitten te wachten op de Nederlanders, maar omgekeerd ook. Maar, veel Vlamingen hebben zich altijd afgezet tegenover de Nederlanders (anti-Hollandse bacterie), en terecht ook. Dit is de tragiek van de geschiedenis.
Dank u dat u dit wil toegeven.

Citaat:
Over onze kruideniersmentalitieit, nog vòòr de reformatie waren de noord Nederlanders al een volkje van kruideniers, dit komt voort uit de vrije Germaans /Keltische denkwijze. Ieder voor zich en god voor ons allen. Dit heeft niets met religie van doen, hoewel sommigen dit gaarne geloven.
Dat denk ik niet, omdat ik dit niet vaststel bij Scandinaven of bij Duitsers (waar ik vrij veel contacten mee heb). Het calvinisme past als gegoten bij de kapitalistische mentaliteit en de Atlantische denkwereld waar NL in grote mate achterna loopt.

Laatst gewijzigd door -Jo- : 19 september 2011 om 19:43.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 19:43   #223
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Helaas zie je wel vaker dat Nederlanders meegaan in het geweeklaag van de Vlamingen. Veel Nederlanders die in Belgie gaan wonen worden na verloop van tijd de grootste ollanderhaters.
Ik vind het prima als mensen Hollanders haten, of Nederlanders, maar dat ze dat op basis van goede redenen doen (en dat hebben Belgen niet) en dat ze achter de moerdijk blijven.

Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 19:48   #224
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik vind het prima als mensen Hollanders haten, of Nederlanders, maar dat ze dat op basis van goede redenen doen (en dat hebben Belgen niet) en dat ze achter de moerdijk blijven.

Suriname en Indonesie hebben eeuwen van slavernij en kolonialisme moeten ondergaan, en toch is men daar minder rancuneus als in Vlaanderen.

Helaas blijven de Vlamingen toch onze naaste buren(ik zou ze zo omruilen als dat zou kunnen), dus je bent eigenlijk wel verplicht om goede betrekkingen te onderhouden.
Oud 19 september 2011, 19:48   #225
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Het calvinisme past als gegoten bij de kapitalistische mentaliteit en de Atlantische denkwereld waar NL in grote mate achterna loopt.
We hebben dat uitgevonden! Dat is iets anders als er achteraan lopen.

Citaat:
Many economic historians regard the Netherlands as the first thoroughly capitalist country in the world. In early modern Europe it featured the wealthiest trading city (Amsterdam) and the first full-time stock exchange. The inventiveness of the traders led to insurance and retirement funds as well as phenomena such as the boom-bust cycle, the world's first asset-inflation bubble, the tulip mania of 1636–1637, and, according to Murray Sayle, the world's first bear raider, Isaac le Maire, who forced prices down by dumping stock and then buying it back at a discount.
http://en.wikipedia.org/wiki/Netherl...1.E2.80.931795
Oud 19 september 2011, 19:49   #226
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Alleen in jullie geschiedenisboekjes worden de verschillen zo benadrukt, voor ons zijn jullie gewoon een gezellig volkje in het zuiden, misschien wel een broertje. Wij hebben geen negatieve associaties.
En hopla, nog maar eens dat arrogante toontje: "een gezellig volkje", "een "broertje"....

Terwijl WIJ al 150 jaar strijd leveren om het Nederlands te beschermen en jullie geen klop doen daarvoor! Integendeel, ons fruitsap is bij jullie liever "jus d'orange".

Vlamingen mogen dan al een zwak volk zijn (in de zin van het kunnen opleggen van haar politieke wil) in Europees volkerenperspectief, maar over 1 ding mogen we zeker (en blij) zijn: we zijn niet het zwakste. Er lopen namelijk ook nog Nederlanders rond.
Oud 19 september 2011, 19:53   #227
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Terwijl WIJ al 150 jaar strijd leveren om het Nederlands te beschermen en jullie geen klop doen daarvoor! Integendeel, ons fruitsap is bij jullie liever "jus d'orange".
Vlaanderen is het enige gebied op aarde waar ik mij ooit onwelkom heb gevoeld, puur om mijn Nederlander-zijn. Dus ik vind het niks gek dat wij geen poot uitsteken voor jullie.
Oud 19 september 2011, 19:57   #228
Hollander

Standaard

Citaat:
Suriname en Indonesie hebben eeuwen van slavernij en kolonialisme moeten ondergaan, en toch is men daar minder rancuneus als in Vlaanderen.

Helaas blijven de Vlamingen toch onze naaste buren(ik zou ze zo omruilen als dat zou kunnen), dus je bent eigenlijk wel verplicht om goede betrekkingen te onderhouden.
Het is ook niet dat Vlamingen een echte reden hebben. Als het gaat om 1830 zijn wij net zo goed bevrijd van hen als zij van ons. En dat is allebei niet realistisch.
Oud 19 september 2011, 19:59   #229
Hollander

Standaard

Citaat:
En hopla, nog maar eens dat arrogante toontje: "een gezellig volkje", "een "broertje"....

Vlamingen mogen dan al een zwak volk zijn (in de zin van het kunnen opleggen van haar politieke wil) in Europees volkerenperspectief, maar over 1 ding mogen we zeker (en blij) zijn: we zijn niet het zwakste. Er lopen namelijk ook nog Nederlanders rond.
grapjas.

wel geinig hoe snel je anderen van arrogantie beschuldigd.
Oud 19 september 2011, 20:01   #230
Hollander

Standaard

Citaat:
En wat hebben jullie zoal voor 'ons' gedaan, om het maar even over die boeg te gooien en in jouw redenatie mee te gaan?
Oud 19 september 2011, 20:30   #231
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Tijdens het WK in Zuid-Afrika 2010 werd er in Kaapstad geroepen 'Die Kaap is Hollandse'. Geen grap.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 20:41   #232
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
grapjas.

wel geinig hoe snel je anderen van arrogantie beschuldigd.
De mopperende werkmier met zijn klak. En dan klaagt men over 'zure Calvijnen' en 'bon-vivante Katholieken'. De realiteit ziet er toch anders uit.

P.S.: Nederlanders zijn volgens mij nog grotere workaholics.

Laatst gewijzigd door Weyland : 19 september 2011 om 20:42.
Oud 19 september 2011, 20:45   #233
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Tijdens het WK in Zuid-Afrika 2010 werd er in Kaapstad geroepen 'Die Kaap is Hollandse'.

En nu is er weer een theatervoorstelling in Nederland uit Zuid Afrika (Vlaamse schouwburgen hadden geen belangstelling) : Afrikaaps. (zie hier)

Met als ondertitel: Holland is Kaaps!

De voorstelling zelf pakt overigens een zeer actueel (zeker in Vlaanderen) thema aan: De bevrijding van een taal van een (negatief) etnisch stigma. Immers, de meeste sprekers van deze taal zijn 'gekleurd', maar worden kundig de Angelsaksische kant op gemanouvreerd.

In de voorstelling gaat het natuurlijk over het Afrikaans.
Maar als we naar de Vlaamse media kijken en luisteren zouden we net zo goed kunnen denken dat de Nederlandse taal slegs vir blankes is.

(*Franstaligen lachen hard*)

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 19 september 2011 om 20:47.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 20:50   #234
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
En nu is er weer een theatervoorstelling in Nederland uit Zuid Afrika (Vlaamse schouwburgen hadden geen belangstelling) : Afrikaaps. (zie hier)
Baie dankie. Misschien ga ik er eens naartoe (als het niet te laat is). Ik heb op dit moment contact met een jongevrouw uit Kaapstad (een Kaapse Kleurlinge) en we wisselen weetjes over elkaars cultuur uit. Zeer leuk contact.

Ek praat slegs Nederlands en Afrikaans met haar, natuurlik.

Laatst gewijzigd door Weyland : 19 september 2011 om 21:05.
Oud 19 september 2011, 20:58   #235
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het woordje '"arrogantie" komt niet prettig over en is des te erger omdat wij onze familie niet zelf kunnen kiezen. Familie kies je niet, dat ben je.
En de Vlamingen zijn familie.

Maar goed, ik begrijp je frustraties heel en voel met je mee. En ik moedig je ook aan om trots te zijn op Vlaanderen en daarmee ook af te geven op Nederland. En terecht ook, want heel veel hebben de Noord Nederlanders ook aan de Vlamingen te danken. Zelfs de kaas komt uit Vlaanderen, omdat Nederland vroeger te drassig was....

Grappig toch?????
Oud 19 september 2011, 21:21   #236
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dank u dat u dit wil toegeven.

Dat denk ik niet, omdat ik dit niet vaststel bij Scandinaven of bij Duitsers (waar ik vrij veel contacten mee heb). Het calvinisme past als gegoten bij de kapitalistische mentaliteit en de Atlantische denkwereld waar NL in grote mate achterna loopt.
Vooral mensen uit Westfalen en de Nedersaksische Duitsers lijken sterk op Nederlanders en dan vooral de Groningers. Ik heb zelf aangetrouwde familie uit die streek. In militaire dienst ben in gelegerd geweest in Seedorf. Bovendien heb ik ruim een jaar lang met Duitsers samengewerkt en heb ontdekt dat wij hetzelfde zijn en denken. Alleen onze beider talen zijn heel anders.

Nog wat: de Atlantische denkwereld is een mengelmoes van Angelsaksische en Keltische cultuur (voorbeeld: Halloween). Tot de 5e eeuw na Chr. werd er in Nederland een Keltische taal gesproken (waarschijnlijk p-Keltisch, soort Welsh). Dus dat wij aansluiten bij de Atlantische wereld bevestigd ook mijn mening en stelling. Bovendien Fries is ook weer verwant aan Angelsaksisch, dus Engels.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 september 2011 om 21:22.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2011, 21:30   #237
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
En wat hebben jullie zoal voor 'ons' gedaan, om het maar even over die boeg te gooien en in jouw redenatie mee te gaan?
Maar wij hoeven helemaal NIETS te doen voor jullie, omdat we helemaal geen vragende partij zijn voor die toenadering, enkele ouderwets extreem-rechtsen daar gelaten. Buiten het feit dat NL wel gediend is bij de taalstrijd die VL al 150 jaar levert. Hadden we het niet gedaan, was het Frans al opgerukt tot net onder Breda.

Dus: gelieve op te houden met dat voortdurende gezeik over Groot-NL, zolang men vanuit NL niet eens ernstig moeite doet om VL te helpen in het beschermen van z'n identiteit en nastreven van z'n politieke autonomie, waarbij men desnoods bereid is zelf nadeel te lijden. pas dan, zal duidelijk worden dat die "liefde" voor VL echt gemeend is en eens wat verder reikt dan puur financieel / materialistisch gewin, al dan niet gekoppeld aan een belachelijke (!ocharme 50000km²) territoriale grootheidswaanzin.

Laatst gewijzigd door -Jo- : 19 september 2011 om 21:34.
Oud 19 september 2011, 21:33   #238
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar wij hoeven helemaal NIETS te doen voor jullie, buiten het feit dat NL wel gediend is bij de taalstrijd die VL al 150 jaar levert. hadden we het n iet gedaan, was het Frans al opgerukt tot net onder Breda.

Dus: gelieve op te houden met dat voortdurende gezeik over Groot-NL, zolang men vanuit NL niet eens ernstig moeite doet om VL te helpen in het beschermen van z'n identiteit en nastreven van z'n politieke autonomie, waarbij men desnoods bereid is zelf nadeel te lijden. pas dan, zal duidelijk worden dat die "liefde" voor VL echt gemeend is en eens wat verder reikt dan puur financieel / materialistisch gewin, al dan niet gekoppeld aan een belachelijke (!ocharme 50000km²) territoriale grootheidswaanzin.
Liefde moet van twee kanten komen, en die is er nu niet.
Ik betwijfel ook of die er ooit zal komen..
Oud 19 september 2011, 21:36   #239
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

En we worden en-passant nog extreem rechts genoemd ook, omdat de vendelzwaaiers volgens zijn leefwereld de enige voorstanders zijn van een toenadering tot Nederland. Staatkundig gezien klopt dat wellicht, maar er zijn best wel veel culturele Groot-Nederlanders binnen alle politieke spectra.

Laatst gewijzigd door Weyland : 19 september 2011 om 21:39.
Oud 19 september 2011, 21:37   #240
Hollander

Standaard

Citaat:
Maar wij hoeven helemaal NIETS te doen voor jullie, omdat we helemaal geen vragende partij zijn voor die toenadering, enkele ouderwets extreem-rechtsen daar gelaten. Buiten het feit dat NL wel gediend is bij de taalstrijd die VL al 150 jaar levert. Hadden we het niet gedaan, was het Frans al opgerukt tot net onder Breda.

Vermoedelijk wordt je betaald om dergelijke onzin te spuien?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be