Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2011, 18:39   #381
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
...en ze gaan dat allemaal heel 'eerlijk' zeggen, net als in de OP?
Op dat argument heb ik hier al geantwoord: 1) waarop baseert ge u om te beweren dat kandidaat-donoren bewust informatie over hun seksuele gedrag zouden achterhouden bij het invullen van die vragenlijst? 2) Als zo'n mensen al bestaan (wat mij erg onwaarschijnlijk lijkt, ik kan me maar moeilijk voorstellen dat kandidaat-bloeddonoren zo'n onverantwoordelijk gedrag zouden stellen en iemand met zo weinig burgerzin zal waarschijnlijk sowieso geen bloed geven ), zouden die dan ook niet liegen over hun geaardheid zodat de uitsluiting toch niet helpt?

Laatst gewijzigd door Geert C : 21 september 2011 om 18:41.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 18:40   #382
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Daar draait heel de OP juist rond, die homo zegt eerlijk dat hij monogaam en getest is.... De zaken niet omdraaien...
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 18:40   #383
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Welke discriminerende clausule?

Aan mannen die seksueel contact hebben met andere mannen wordt ook enkel maar 'gevraagd' om geen bloed te geven.

Hetero's met wisselende contacten, wordt ook enkel maar 'gevraagd' om geen bloed te geven, is dat dan ook 'n 'discriminerende' clausule tegenover hetero's die wisselende contacten hebben?
Nope je krijgt een vragenlijst waar leuke vragen in staan al
- heb je als man seks gehad met een andere man?
- als vrouw, denk je dat je man seks heeft gehad met een andere man?
Als je op dergelijke vragen ja antwoodt, dan wordt je bloed gewoon weggegooid.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 18:46   #384
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gezien het aantal personen waar ik seks mee heb maakt me in principe ook tot een risicogroep, maar niemand ziet dat zo omdat ik enkel met vrouwen seks heb. Wanneer ik bloed ga geven, en ik vul het papiertje eerlijk in, dan mag ik perfect bloed geven. Beetje dubbele standaarden?
Dag Effect. Behalve dat je de ganse wereld komt vertellen dat je al met meer dan één vrouw hebt geneukt mogen we toch stellen dat het Rode Kruis vreselijk geïnteresseerd is in wisselende contacten.
Ik weet niet hoe het Rode Kruis reageert, maar als ik je goed begrijp tilt deze organisatie dus minder zwaar aan het feit dat jij elke week een andere vrouw op haar rug legt dan aan een verklaring ooit iemand in zijn kont te hebben geneukt.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 18:55   #385
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan het inderdaad puur statistisch bekijken. Ik grijp de volgende cijfers volledig uit de lucht om maar aan te tonen hoe paradoxaal sommige maatregelen kunnen zijn.

Stel er is 5% bloed tekort. Bijgevolg sterft 5% van de patiënten. Door een risicogroep met 20% ziektes toe te laten is er wel genoeg bloed. Deze groep vormt een risico van 20% ziektes op 5% bloed wat resulteert in 1% besmet bloed in het totaalaanbod. 1% sterft dus.

De keuze is dus, ofwel laten we 5% onmiddellijk maar gezond sterven, ofwel sterft 1% 20 jaar later aan de gevolgen van een besmetting.
Ik wil zekerheid omtrent het bloed dat ik ontvang. Ik wil niet in de schoenen staan van de verpleger of verpleegster die mij besmet bloed toedient.

Uw percentages zullen mij een worst wezen. Mijn tijd toen statistieken belangrijk waren is al een tetteke voorbij.
Oud 21 september 2011, 18:59   #386
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar draait heel de OP juist rond, die homo zegt eerlijk dat hij monogaam en getest is.... De zaken niet omdraaien...
Volgens mij draaide de OP om dit;
Citaat:
‘Statistieken bewijzen dat mannen bij seks met andere mannen een groter risico lopen om besmet te raken met hiv.'

Vandekerckhove vindt het ‘ontoelaatbaar' dat donoren liegen bij het invullen van de vragenlijst. ‘Dat geldt evenzeer voor anderen die wegens risicogedrag of om medische redenen geen bloed mogen geven. Oproepen om te liegen is nog erger. Dat betekent een reëel gevaar voor de volksgezondheid.'
...maar ik kan me vergissen...
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 19:01   #387
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
-)

Je weet wel beter, mijn beste SDX...

Als het enkel maar vriendelijk gevraagd zou worden dan zou men niet weigeren.
De praktijk is echter anders : Je dient je seksuele geaardheid blijkbaar in te vullen en dáárop wordt je dan eventueel op geweigerd wegens vermeend verhoogd risico.

Bovendien ben je de boel een beetje aan 't 'belazeren'...
Er wordt in dat stukje helemaal niet gesproken over hetero's met risicogedrag, zoals jij dat voorstelt, maar gewoon over personen die meerdere of wisselende seksuele partners hebben.
Dat slaat dus op beide ... vandaar dat Effect ook sprak over redundant.
Allee goed; 'mensen' met wisselende contacten wordt gevraagd geen bloed te doneren, dat slaat op beiden, zowel hetero's als homo's.

Lopen hetero's met wisselende contacten te roepen dat ze 'gediscrimineerd' worden?
Oud 21 september 2011, 19:02   #388
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nope je krijgt een vragenlijst waar leuke vragen in staan al
- heb je als man seks gehad met een andere man?
- als vrouw, denk je dat je man seks heeft gehad met een andere man?
Als je op dergelijke vragen ja antwoodt, dan wordt je bloed gewoon weggegooid.
"Dènk je dat je man seks heeft gehad met 'n andere man"?

Is dat werkelijk 1 van de vragen?

Te idioot voor woorden...
Oud 21 september 2011, 19:04   #389
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Allee goed; 'mensen' met wisselende contacten wordt gevraagd geen bloed te doneren, dat slaat op beiden, zowel hetero's als homo's.

Lopen hetero's met wisselende contacten te roepen dat ze 'gediscrimineerd' worden?
Neen, want daar is een goede reden voor: ze vertonen risicogedrag. Homo's daarentegen worden geweigerd ongeacht of ze veilig of risicovol seksueel gedrag vertonen. Snap je het verschil?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dag Effect. Behalve dat je de ganse wereld komt vertellen dat je al met meer dan één vrouw hebt geneukt mogen we toch stellen dat het Rode Kruis vreselijk geïnteresseerd is in wisselende contacten.
Ik weet niet hoe het Rode Kruis reageert, maar als ik je goed begrijp tilt deze organisatie dus minder zwaar aan het feit dat jij elke week een andere vrouw op haar rug legt dan aan een verklaring ooit iemand in zijn kont te hebben geneukt.
Klopt, zelfs hetero-mannen die ooit decennia geleden een één enkel keertje geëxperimenteerd hebben met een man worden voor het leven uitgesloten van donatie door het Rode Kruis. Dat is toch te zot voor woorden?

Laatst gewijzigd door Geert C : 21 september 2011 om 19:07.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 19:05   #390
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dat is niet waar!

Ook hetero's (personen, anders krijg ik praha weer op m'n dak), met wisselende contacten wordt gevraagd geen bloed te doneren.

http://www.bloedgevendoetleven.be/info.php?pid=15
Oud 21 september 2011, 19:05   #391
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij draaide de OP om dit;

...maar ik kan me vergissen...
En over wat werd er precies gelogen ?
Oud 21 september 2011, 19:08   #392
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Okay
Fijn dat we dat alvast 'rechtgezet' hebben

Citaat:
Neen ( althans niet bij mijn weten )
... maar dat is misschien nogal evident ook omdat ze dan ook niet gediscrimineerd worden.
Of zag jij dat anders ?

Laatst gewijzigd door praha : 21 september 2011 om 19:09.
Oud 21 september 2011, 19:10   #393
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Neen, want daar is een goede reden voor: ze vertonen risicogedrag. Homo's daarentegen worden geweigerd ongeacht of ze veilig of risicovol seksueel gedrag vertonen. Snap je het verschil?
Oef. Het begint te dagen. Hartelijk dank.
Als SDX dit begrijpt ben ik totaal tevreden.
Ik begrijp dat mensen, studenten in het bijzonder, zich fixeren op statistische gegevens. Proffen hebben soms niet liever, kwestie van bewijsargumenten en quotering. Maar dit is niet een basis voor morele conclusies. Gevaarlijk zelfs.

Laatst gewijzigd door Rudy : 21 september 2011 om 19:12.
Oud 21 september 2011, 19:13   #394
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dat is niet waar!

Ook hetero's (personen, anders krijg ik praha weer op m'n dak), met wisselende contacten wordt gevraagd geen bloed te doneren.

Tjah SDX ik kan het ook niet helpen dat jij zo nodig steeds die verschillende hokjes ( bewust/onbewust) wilt benadrukken
Oud 21 september 2011, 19:14   #395
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dat is niet waar!

SDX. Er is een verschil tussen te worden gevraagd geen bloed te geven enerzijds, en te worden geweigerd anderzijds.
Oud 21 september 2011, 19:20   #396
zwart op wit
Banneling

Standaard

AL de bloedstalen worden gecontroleerd op AIDS. Ook die van Homo's. Ik zie niet in waar dan het probleem ligt? Is er dan een soort hetero-bloed wat anders is dan homo-bloed?

En zeg nu eerlijk: hoeveel hetero's gaan er vreemd? Hoeveel hetero's maken afspraken met prostituees? van veilig gesproken...
zwart op wit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 19:23   #397
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oef. Het begint te dagen. Hartelijk dank.
Als SDX dit begrijpt ben ik totaal tevreden.
Ik begrijp dat mensen, studenten in het bijzonder, zich fixeren op statistische gegevens. Proffen hebben soms niet liever, kwestie van bewijsargumenten en quotering. Maar dit is niet een basis voor morele conclusies. Gevaarlijk zelfs.
Het ( die barre cijferkes dus ) is ook steeds minder en minder een 'reden' om dan maar een volgend uitzonderingsmaatregeltje te genieten op de wetgeving.
Vrij recentelijk heeft men bv de 'differentiatie' clausule om onderscheid te mogen maken tussen mannen en vrouwen bij een levensverzekering afgeschaft, als ik het me goed meen te herinneren.
Oud 21 september 2011, 19:26   #398
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit Bekijk bericht
AL de bloedstalen worden gecontroleerd op AIDS. Ook die van Homo's. Ik zie niet in waar dan het probleem ligt? Is er dan een soort hetero-bloed wat anders is dan homo-bloed?

En zeg nu eerlijk: hoeveel hetero's gaan er vreemd? Hoeveel hetero's maken afspraken met prostituees? van veilig gesproken...
Het probleem ligt erin dat je enkel kan controleren ( op hiv nvdr ) met in het achterhoofd dat zo'n resultaat niet 100% correct is en bovendien niks verteld over besmetting opgelopen binnen de 4 ( dacht ik ) maanden .

Vandaar dat de vraagstelling/weigering achter veelvuldige wisselende contacten niet geheel onlogisch is.

Laatst gewijzigd door praha : 21 september 2011 om 19:29.
Oud 21 september 2011, 19:31   #399
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Vrij recentelijk heeft men bv de 'differentiatie' clausule om onderscheid te mogen maken tussen mannen en vrouwen bij een levensverzekering afgeschaft, als ik het me goed meen te herinneren.
(off topic) Dat is juist. Dit was in Duitsland zo. Vrouwen betaalden minder omdat ze minder ongevallen veroorzaken. Dit werd om emancipatorische reden afgeschaft. Iedereen betaalt nu evenveel. Dus ook de vrouwen. Dit terzijde en totaal off-topic.
Oud 21 september 2011, 19:32   #400
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit Bekijk bericht
AL de bloedstalen worden gecontroleerd op AIDS. Ook die van Homo's.
Ben je daar absoluut zeker van ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be