Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2011, 14:28   #581
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ok.. u heeft er geen problemen mee leden van mogelijke risicogroepen uit te sluiten.
Klopt... dat is precies wat ik zei
Maar ik zei dus ook _ dat wordt nog lekker makkelijk vergeten bij het citeren _ dit : "Ik heb wel een probleem dat men mensen automatisch in die groep plakt aan de hand van een gemeenschappelijk kenmerk dat op zich volledig los staat van alle eigenschappen en factoren die net maken dat die groep zo'n risico-groep is verworden."
Een belangrijke nuance die maakt dat :
Citaat:
Dus; alle Afrikanen die hier wonen mogen geen bloed meer geven? Ze komen immers uit risicolanden waar een hoog aantal mensen aids heeft.

Mogelijk hebben ze dus ooit seks gehad met iemand die besmet is. Uitsluiten dan maar?
weer totale zever is.

Dat zou van hetzelfde kaliber zijn dan dat voorbeeldje ( post #469 ) van Savatage waar je dan die betrokken persoon die die 7 maanden lang in Congo in onontwikkeld gebied gaat helpen als vrijwilliger permanent zou gaan uitsluiten

Citaat:
In de hoerenbuurt loopt een hoog aantal mannen, gezien de wisselende contacten van prostituees lijkt het aangewezen gewoon alle mannen uit te sluiten, niemand geeft immers toe naar de hoeren te gaan maar je loopt wel een verhoogd risico, veel prostituees zijn illegalen en neuken met of zonder condoom ,indien daarvoor meer betaald wordt.

Om die risico's te vermijden( ga maar eens kijken in de hoerenbuurt, ziet zwart van het volk!) sluiten we dus gewoon alle mannen uit? Want de kans dat ze liegen over al of niet naar prostituees te gaan....
Allez vooruit ik ben blij dat ge me tegemoet komt met mijn eerder opmerking i.v.m. mannen.
Ik las ergens dat het voorkomen van hiv bij mannen ( Nederlands onderzoek ) tot meer dan 4x hoger zou liggen dan bij vrouwen.
Dus indien we mannen bv zouden schrappen .... 'tjah dan zakt het aantal donoren terug tot zowat 50%... nog doenbaar ?
En vergeet ook niet dat die mannen dan weer wat gaan neuken met hun resp. vrouwen die niet weten hun manlief bij de hoeren geweest is

Citaat:
Goed op weg zo??
Neen helemaal niet
't Is niet omdat jij selectief quot dat het gene is dat ik zou beweerd hebben.

Ik stel in feite net het omgekeerde.
Ik stel dat je best wel zoiets als risicogroepen kan erkennen ( al maar goed ook ) en daar ook statistisch mee kunt rekening houden maar dat ge de mensen de mogelijkheid moet gunnen om zich net uit die statistische groep te kunnen onttrekken ( cfr. zie problematiek met bv autoverzekeringen )
En die mogelijkheid wordt homoseksuelen niet geboden gewoon omwille van hun seksuele geaardheid dat an sich volledig los staat de risico groep homo's.

En ik vrees dat naar de toekomst toe... nu de slinger van hiv-besmettingen zich enigszins naar de andere kant toe beweegt het rode kruis uiteindelijk niet maar die luxe zal hebben om heel der groepen met al dan niet vermeend risico-profiel even te gaan uitsluiten.
Ik vrees ook dat weldra zowel het rode kruis en de Belgische staat ook op hun donder zal krijgen vanwege Europa inzake dat als differentie-beleid vermomd discriminerend parcours.

Toch vreemd dat in de rest van Europa men al afgestapt is van homo's tout court te gaan weigeren.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2011, 14:30   #582
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
...
Ik vrees ook dat weldra zowel het rode kruis en de Belgische staat ook op hun donder zal krijgen vanwege Europa inzake dat als differentie-beleid vermomd discriminerend parcours.

...
Dan wordt daar eens mee gelachen zoals de keer dat Belgie veroordeelt werd voor het gebrek aan rechten van haar gevangenen, en dan gaat het leven verder zoals voorheen.
Oud 24 september 2011, 14:37   #583
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Wat is het probleem dan?
Dat gemakshalve de slechts 20% van de homo's die geen wisselende seksuele contacten heeft (4/5 oftewel 80% heeft immers wél wisselende seksuele contacten) ook geen bloed mag geven?
ah oef... het begint te dagen

Citaat:
Als dat inderdaad het probleem is, is dat dan jammer voor die 20%, maar wel begrijpelijk. Homo's als groep vormen gewoon een risico voor de volksgezondheid als ze zomaar bloed mogen geven.
Het is niet 'zomaar' bloed geven
Ze dienen dan net aan dezelfde voorwaarden te voldoen als de rest en hebben hetzelfde risico ( misschien zelfs minder ... zoals al uitgelegd )

Maar ik zie dat ook gij totaal geen bezwaar zou hebben moest het rode kruis bv morgen tot de beslissing komen alle mannen te weigeren wegens het aanzienlijk hoger risico op hiv binnen die groep tov van de vrouwen ?
Oud 24 september 2011, 14:41   #584
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Jamaar da's voor een ander topic hé Raf

Het topic waar volop kritiek ( en terecht btw) mag worden op die hoge lonen van liefdadigheidsinstellingen om ze volledig in diskrediet te brengen teneinde ergens hun geweten te sussen als ze niet financieel zouden sponsoren.
In dit topic is het rode kruis echter onbevlekt teneinde dat autoriteitsargumentje te kunnen gebruiken
Er zijn andere topics over , da's een feit.

En ook U negeerd mijn opmerking dat zelfs met dat "directeursloongegeven" er niet genoeg geld overblijft om alle bloeddonaties afzonderlijk te testen op alles.

Met de huidige discriminerende "filtering" is er maar een deeltje van het bloed dat afgevoerd mag worden wegens besmet met het een of ander, omdat iemand die in in eer en geweten heeft geantwoord toch besmet is.

De oproep van de presentator om te liegen en bedriegen zou tot gevolg kunnen hebben dat mensen die weten dat ze iets dragen wat bloedbesmettelijk is, toch gaan bloedgeven, net omdat het "tegen discriminatie" is.
Wat meer bloed uit omloop haalt, of erger, mee in omloop zou kunnen komen.
Oud 24 september 2011, 14:41   #585
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Er is m.i. wel een reden waarom mensen uitgesloten worden. Een terechte reden.
Met alle excuses, Macchiavelli maar we vragen al een hele tijd naar het waarom dat enkel het kenmerk homoseksualiteit een terecht en gegronde reden zou zijn.
Oud 24 september 2011, 14:45   #586
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Met alle excuses, Macchiavelli maar we vragen al een hele tijd naar het waarom dat enkel het kenmerk homoseksualiteit een terecht en gegronde reden zou zijn.
Ik kan dezelfde vraag stellen, waarom mensen met een oogoperatie of transplantatie, die statistisch een VEEL lager risico meedragen dan homosexuelen, ook uitgesloten zijn van bloedgeven.

Het antwoord is simpel "het is nu eenmaal de regel van de organisatie".
Oud 24 september 2011, 14:54   #587
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Hoezo; "Niet bedoelde zoals 't overkwam"?

Hij stond effenaf te liegen. Dat is foute informatie willen geven, om 't allemaal nog wat dramatischer te laten overkomen voor die arme gediscrimineerde homo's.

D�*e groepen worden nl. óók gevraagd géén bloed te geven.

In discussie gaan, je voor en tegens beargumenteren, allemaal goed en wel, maar dan liefst zonder in leugens te vervallen, wat jij praha?
Ik begrijp eerlijk gezegd je punt niet zo goed SDX

Dat je dat zo :
Citaat:
Tsjah, en zo ben ik er dan ingerold.
ervaart is inderdaad wel rot
Maar dat staat, mijn inziens wel los, van verdere argumentatie .... op de argumentatie in die specifieke die post na dan want daar 'gebruikt' hij dat argument dat het perfect zou kunnen.... wat dus niet waar is moest hij waarheidsgetrouw die vragenlijst invullen.

En wat ik bedoelde met dat "Niet bedoelde zoals 't overkwam"
Ik hoop dat hij het dus had over met meerdere seks gehad of met meerder personen seks hebben maar hopelijk wel wat safe.

De juiste toedracht zullen we maar aan hem vragen
Oud 24 september 2011, 14:56   #588
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hoezo, "beteren ?"

Ik ben toch al hetero?
Onder ons, Xenophon, zie je echt het grappige in mijn post niet in?

Soms vraag ik me af waarom ik eigenlijk nog probeer.

Oud 24 september 2011, 15:08   #589
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onder ons, Xenophon, zie je echt het grappige in mijn post niet in?

Soms vraag ik me af waarom ik eigenlijk nog probeer.

Jawel, ik was het gisteren nog aan het denken, die praha is een van de meer grappige posters hier.
Oud 24 september 2011, 15:11   #590
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Dat mensen zonder reden uitgesloten worden. Was dat niet duidelijk genoeg voor u?
Het is niet zonder reden, he Raf!

Ingezamelde bloedgiften worden getest op een besmetting met hiv (het virus dat aids veroorzaakt) en andere door bloed overdraagbare ziektes. Dit is noodzakelijk om te vermijden dat besmette bloedstalen in de bloedvoorraad terechtkomen.

De kans dat deze strenge laboratoriumtests een besmetting niet kunnen aantonen is minimaal maar blijft reëel omwille van de vensterperiode of de blinde periode. Dit is de periode tussen de besmetting en het moment dat deze besmetting kan aangetoond worden met tests op het bloed. Wanneer iemand recent een besmetting met bijvoorbeeld hiv heeft opgelopen, zullen tests deze besmetting misschien nog niet kunnen aantonen.

Door personen met een verhoogd risico op het doorgeven van een besmetting te vragen om geen bloed te geven, wordt het risico dat er besmette bloedzakjes in de bloedvoorraad terechtkomen tot een minimum beperkt.

Recente rapporten van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid leren dat op ongeveer 100 Belgische homomannen 1 persoon besmet is met hiv. Bij Belgische heteromannen zijn 1 op ongeveer 5000 personen besmet met hiv.

Ook andere seksueel overdraagbare aandoeningen waartegen het condoom geen volledige bescherming biedt en die via het bloed kunnen doorgegeven worden (zoals syfilis en gonorroe), komen meer voor bij mannen die seks hebben met een andere man. Dit blijkt opnieuw uit onderzoeksgegevens van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid.

Niet alle mannen die seks hebben gehad met een andere man lopen risico op besmetting. De meeste homomannen nemen hun verantwoordelijkheid en gebruiken altijd een condoom bij het vrijen wat relatief veilig is. Maar om een maximale veiligheid van het bloed te garanderen en om het overdrachtsrisico van hiv/aids, syfilis en andere seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s) door bloedtransfusie tot een minimum te herleiden, vraagt het Rode Kruis alle mannen die seks hebben met een andere man om geen bloed te geven.

Dat lijkt mij een objectief en te verantwoorden reden.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 24 september 2011 om 15:14.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2011, 15:11   #591
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel, ik was het gisteren nog aan het denken, die praha is een van de meer grappige posters hier.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2011, 15:16   #592
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Er zijn andere topics over , da's een feit.

En ook U negeert mijn opmerking dat zelfs met dat "directeursloongegeven" er niet genoeg geld overblijft om alle bloeddonaties afzonderlijk te testen op alles.
????

negeren ?
Dat doet er volgens mij helemaal niet toe... ik had dan ook niet echt de noodzaak om daar op te reageren.

Citaat:
Met de huidige discriminerende "filtering" is er maar een deeltje van het bloed dat afgevoerd mag worden wegens besmet met het een of ander, omdat iemand die in in eer en geweten heeft geantwoord toch besmet is.
Perfect hetzelfde zou je hebben met homo's die dat in alle eer en geweten zouden hebben ingevuld.
Misschien zelfs nog minder daar zij extra voorzichtig zijn met die problematiek.

Maar ja ... dan vergeet ik gemakkelijkheidshalve dat homo's méér liegen en bedriegen, niet ?
dat ze zelfs opgeroepen worden dat te doen

Citaat:
De oproep van de presentator om te liegen en bedriegen zou tot gevolg kunnen hebben dat mensen die weten dat ze iets dragen wat bloedbesmettelijk is, toch gaan bloedgeven, net omdat het "tegen discriminatie" is.
Wat meer bloed uit omloop haalt, of erger, mee in omloop zou kunnen komen.
shit ! .... stel je voor ... maak ik die opmerking nog voor ik dit stukje las en zet jij het nog maar eens lekker in de verf.

Als je er inderdaad van uit gaat dat :
1) Het homo-wereldje meer risico-vol is -> dat beaam ik als statistisch gegeven
2) geen enkele homo ontsnapt die dans ( ook al willen ze dat misschien ) want vreemdgaan en de meest risicovolle seks komt nu eenmaal méér voor
dan bij hetero's
3) Stellen die beweren al langere perfect monogaam te zijn ... zijn niet te vertrouwen
4) Het invullen van die vragenlijst zal niet waarheidsgetrouw zijn daar zij gepatenteerde leugenaars en bedriegers zijn.

Dan begrijp ik natuurlijk dat je tot zulke conclusies van totale uitsluiting als groep met enkel het kenmerk 'homoseksueel' komt

Laatst gewijzigd door praha : 24 september 2011 om 15:17.
Oud 24 september 2011, 15:24   #593
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik kan dezelfde vraag stellen, waarom mensen met een oogoperatie of transplantatie, die statistisch een VEEL lager risico meedragen dan homosexuelen, ook uitgesloten zijn van bloedgeven.
Ik zie de relevantie niet hoor van de vraag te counteren met een tegenvraag.

Misschien moet je best zelf eerst eens uitzoeken waarom mensen met een oogoperatie of transplantatie precies uitgesloten zouden worden.

Bovendien blijf je de zaak vertekenen....

Die kans kan dan misschien wel zeer klein ( en dus vele keren kleiner zijn dan in de groep homo's ) zijn maar niettemin bestaande en als persoon die dus zo'n oogoperatie of transplantatie achter de rug heeft zit ge in die groep ZOLANG je dat niet kan uitsluiten.
Dus de vraag is of INDIEN hij/zij zou kunnen aantonen die aandoening niet te hebben of die persoon dan nog wordt uitgesloten.

Dan alleen is er sprake van een vergelijk

Citaat:
Het antwoord is simpel "het is nu eenmaal de regel van de organisatie".
even simpele reply.... het gesprek gaat nu eenmaal over die spelregels
Oud 24 september 2011, 15:31   #594
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Het is niet zonder reden, he Raf!

Ingezamelde bloedgiften worden getest op een besmetting met hiv (het virus dat aids veroorzaakt) en andere door bloed overdraagbare ziektes. Dit is noodzakelijk om te vermijden dat besmette bloedstalen in de bloedvoorraad terechtkomen.

De kans dat deze strenge laboratoriumtests een besmetting niet kunnen aantonen is minimaal maar blijft reëel omwille van de vensterperiode of de blinde periode. Dit is de periode tussen de besmetting en het moment dat deze besmetting kan aangetoond worden met tests op het bloed. Wanneer iemand recent een besmetting met bijvoorbeeld hiv heeft opgelopen, zullen tests deze besmetting misschien nog niet kunnen aantonen.

Door personen met een verhoogd risico op het doorgeven van een besmetting te vragen om geen bloed te geven, wordt het risico dat er besmette bloedzakjes in de bloedvoorraad terechtkomen tot een minimum beperkt.
Tot hier zou dat moeten lopen se.... een deftige uiteenzetting

Maar dan krijgen we dit...
Citaat:
Recente rapporten van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid leren dat op ongeveer 100 Belgische homomannen 1 persoon besmet is met hiv. Bij Belgische heteromannen zijn 1 op ongeveer 5000 personen besmet met hiv.

Ook andere seksueel overdraagbare aandoeningen waartegen het condoom geen volledige bescherming biedt en die via het bloed kunnen doorgegeven worden (zoals syfilis en gonorroe), komen meer voor bij mannen die seks hebben met een andere man. Dit blijkt opnieuw uit onderzoeksgegevens van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid.

Niet alle mannen die seks hebben gehad met een andere man lopen risico op besmetting. De meeste homomannen nemen hun verantwoordelijkheid en gebruiken altijd een condoom bij het vrijen wat relatief veilig is. Maar om een maximale veiligheid van het bloed te garanderen en om het overdrachtsrisico van hiv/aids, syfilis en andere seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s) door bloedtransfusie tot een minimum te herleiden, vraagt het Rode Kruis alle mannen die seks hebben met een andere man om geen bloed te geven.
Statistische gegevens die terugslaan op de groep als geheel en dus niet op de zekerheid van een test + staving ter overbrugging vensterperiode van de donor waar er sprake van is in het eerste gedeelte

Dat lijkt me alles behalve een objectief en te verantwoorden reden.

Laatst gewijzigd door praha : 24 september 2011 om 15:31.
Oud 24 september 2011, 15:45   #595
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Laten we anders een compromis sluiten. Homo's mogen bloed geven, maar enkel homo's mogen van dat bloed hebben. iedereen content
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2011, 15:48   #596
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Laten we anders een compromis sluiten. Homo's mogen bloed geven, maar enkel homo's mogen van dat bloed hebben. iedereen content
Ik vrees dat een aantal homo's gaan vragen ofdat je gek bent.
Oud 24 september 2011, 15:49   #597
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat een aantal homo's gaan vragen ofdat je gek bent.
Ze houden niet van een compromis?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2011, 15:50   #598
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ah oef... het begint te dagen

Het is niet 'zomaar' bloed geven
Ze dienen dan net aan dezelfde voorwaarden te voldoen als de rest en hebben hetzelfde risico ( misschien zelfs minder ... zoals al uitgelegd )

Maar ik zie dat ook gij totaal geen bezwaar zou hebben moest het rode kruis bv morgen tot de beslissing komen alle mannen te weigeren wegens het aanzienlijk hoger risico op hiv binnen die groep tov van de vrouwen ?
Daar heb ik als man én als bloedgever inderdaad geen enkel bezwaar tegen. Graag of niet denk ik dan, en vervolgens haal ik mijn schouders op en ga ik over tot de orde van de dag zonder er een drama van te willen maken.
Oud 24 september 2011, 15:52   #599
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Omdat aan het kenmerk homoseksualiteit nog andere zaken verbonden zijn, zoals dat 80% van de homo's wisselende seksuele contacten heeft, 1 op 20 homo's met HIV besmet is, enzovoorts.
Oud 24 september 2011, 15:55   #600
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Dat zei ik gisteren al; richt een "Roze Kruis" op voor en door homo's. Iedereen tevreden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be