Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2011, 08:19   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard BIVV meeste doden aan uitritten en staart file...

Voila,de meeste doden vallen aan de uitritten...
en laat dat nu eens precies 100 doden opleveren op de autostrade

wat vertelt onze schouppe dan doodleuk: ja we moeten dat niet veranderen... en de mensen moeten hun gordel dragen... dan zitten ze te filosoferen over snelheidscontroles ???

http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GO43G5BJM

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...itritten.dhtml

Dus stel u voor

als je die automatische tempomats met collisiondetect en afstandsradar zou verplichten.... hoeveel staartongevallen je zou vermijden.

EN als je natuurlijk nog eens als overheid de moed zou hebben om de afritten bij elk ongeval eens te herzien... de zwarte afritten zijn vooral die met duikers of messcherp opgestelde vangrails volgens mij, dus afritten maken met zandstroken zoals in de formule 1 zou toch wel leuker zijn. En zou levens redden...

Laatst gewijzigd door brother paul : 25 september 2011 om 08:21.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 08:29   #2
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
als je die automatische tempomats met collisiondetect en afstandsradar zou verplichten.... hoeveel staartongevallen je zou vermijden.
Tja en hoeveel andere ongevallen zou je dan veroorzaken...

Misschien maar gewoon de snelheid op de autosnelweg beperken tot 80 kph. Dat zou een hoop zaken oplossen.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 08:42   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Tja en hoeveel andere ongevallen zou je dan veroorzaken...

Misschien maar gewoon de snelheid op de autosnelweg beperken tot 80 kph. Dat zou een hoop zaken oplossen.
als je stilstaat ben je natuurlijk altijd in uw recht en zijn het aantal dodelijke ongevallen altijd minimaal, dus misschien best gewoon overal file organiseren als overheid, is de beste manier om de mortaliteit op de weg te doen dalen.
Oud 25 september 2011, 10:13   #4
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
BIVV meeste doden aan uitritten en staart file...[/QUOTE]

Toen ik nog een road-warrier was, ging ik nooit in de staart van een stilstaande file staan, en al zeker nooit na een bocht.
Maar parkeerde. Zo heb ik er een paar keer vanachter zien invlammen.

Ik leef nog...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 11:46   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ja ? Welke dan ? Een "veiligere weg per voertuigkilometers" als de autosnelweg is er niet.

Een (lagere) snelheidslimiet zou geen directe relatie op het aantal verkeersongevallen en hun gevolgen hebben, zie context: .

Citaat:
http://www.steunpuntmowverkeersveili...s/store/68.pdf

p 44.
3. DETERMINANTEN
...
Uit de literatuur blijkt duidelijk dat de ernst van een ongeval stijgt toe bij een stijging van snelheid. Hoe hoger de snelheid bij impact, hoe ernstiger het ongeval. Deze snelheid bij impact is vooral voor de zwakkere weggebruikers een kritisch element voor de ernst van de ongevallen.

Voor de relatie tussen snelheid en het aantal ongevallen, of de kans om in een ongeval betrokken te zijn, ligt dit complexer: uit onderzoek is het niet geheel duidelijk in welke gevallen de absolute, dan wel relatieve snelheid van verschillende weggebruikers op een bepaalde wegsectie, bepalend is voor een ongeval en wat de invloed van weg- en omgevingsfactoren en de aanwezigheid van verschillende soorten weggebruikers daarin is.

Uit onderzoek is gebleken dat er tussen de snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen op een bepaald wegsegment, geen rechtstreekse relatie is (bv. FHWA, 1998; TRB, 1998; EU, 1999).
Btw, wil je mss ook al het zwaar verkeer (camions, bussen) verbieden ?
"Massa" met amper snelheid doodt ook, zelfs pakweg 4 kmh. (bij kwetsbare weggebruikers)

Laatst gewijzigd door Micele : 25 september 2011 om 12:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 17:16   #6
goebezig
Burger

Standaard

Inderdaad en dan horen we reeds jaren van onze heren politici en hun schoothonden dat "overdreven snelheid" en natuurlijk "rijden onder invloed" de grote boosdoeners zijn van de verkeerongevallen.

En dus moeten we meer gaan beboeten, meer controles doen, enz enz. Ze vonden het blijkbaar niet nodig om erbij te vermelden dat het ging om overdreven snelheid OP GEVAARLIJKE UITRITTEN.

Daarintegen staan alle flitscamera's wel simpelweg op het kruispunt of langs een loodrechte weg. Wat is het punt dan van deze camera's als ik vragen mag? En dan is het nog eens zo dat deze camera's blijkbaar lijden tot "halsbrekende capriolen"... Ik dacht dat die ondingen op de één of andere manier bijdragen aan de verkeersveiligheid, blijkt net het omgekeerde.

Tjah... de politieker die zegt "wij waren misop, we gaan het anders aanpakken", moet overduidelijk nog geboren worden. Ondertussen gaan we natuurlijk wel lekker verder met verkeersboetes innen.

Incompetentie is één zaak, en dat zijn we trouwens al gewend, de onmogendheid om eigen stront op te kuisen is een andere zaak. Het komt er bij de politiek dan ook steeds op neer dat ALLES de schuld en verantwoordelijkheid is van de gemiddelde burger, en dat straffen en regeltjes invoeren de ultieme oplossing is.

Laatst gewijzigd door goebezig : 25 september 2011 om 17:18.
goebezig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2011, 11:41   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vraag me af welke pipo daar een studie over besteld heeft, dat weet toch het kleinste kind...

Moet je eens de opritten in de rest van europa zien, die zijn de helft korter als in den belziek.

en telkens als je zo een kaffer eerst al op het 3' vak vol in de remmen ziet gaan, om dan op zijn dooie gemak in te voegen op de afrit vraag je je af waar die mensen leren rijden hebben...

ook als je ze van een inloopstrook van 1 km lang op het einde tegen 60 per uur de autostrade op ziet rijden...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2011, 14:46   #8
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Persoonlijk vind ik de opritten in de meeste buurlanden globaal langer dan in ons land zeker aangezien er in Vlaanderen meer verkeer is dan op de meeste plaatsen in onze buurlanden.

Wat me in België stoort is de enorme variatie aan op-africtcomplexen waardoor je nooit op voorhand kan inschatten hoe en wat. Sommigen zijn echt waanzinnig kort zeker als er veel verkeer is en men niet in het bezit is van een zware wagen. Anderen hebben dan weer een geflipte bocht. Dan heb je uiteraard die pippos waar op en afritten elkaar kruisen zoals aan Flanders Expo.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2011, 21:12   #9
goebezig
Burger

Standaard

De oplossing is eigenlijk heel simpel...

Een geintegreerd systeem in iedere wagen die vooraf waarschuwing geeft omtrend files en andere gevaarlijke verkeerssituaties, en desnoods zelf ingrijpt om de snelheid te matigen indien de chauffeur hersendood is ofzo. Het is dan ook een koud kunstje voor een dergelijk apparaat om u een degelijk overzicht te geven van de weg voor u, alsook de afstand van een uit of oprit en dergelijke. Kunnen we met 1 druk op de knop gelijk alle wagens beperken tot 90km/u in geval van smog.

Voor extreem fascistische overheden kunnen we zelfs nog een stapje verder gaan, en gewoon de snelheid van iedere wagen beperken tot de betreffende snelheidslimiet op die weg.

Natuurlijk, dit soort oplossingen kan men niet verkrijgen zonder een investering van de overheid uit, en daar wil het schoentje nogal wel eens wringen. Alweer een voorbeeld van een prachtig stukje technologie die het leven van de mens makkelijker en veiliger zou kunnen maken... als we het maar konden "betalen".
Oud 26 september 2011, 21:52   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Goebezig

Ik wist niet dat er nog mensen zo denken als ik. Vandaar is internet fantastisch. Kun je eens verfrissend discuteren zonder te vermoeien over klassieke proaganda van ons ambtenarenkorps
Oud 26 september 2011, 22:15   #11
goebezig
Burger

Standaard

Citaat:
Goebezig

Ik wist niet dat er nog mensen zo denken als ik. Vandaar is internet fantastisch. Kun je eens verfrissend discuteren zonder te vermoeien over klassieke proaganda van ons ambtenarenkorps
Aangenaam kennismaken.

Persoonlijk vind ik het gewoon "jawdropping" hoe de meeste problemen in de maatschappij worden aangepakt. En dan heb je ook wel eens die individuen die het allemaal maar wat "sci-fi" vinden, alsof een waarschuwing- en navigatiesysteem voor de wagen vreemder en complexer is dan een smartphone met mobiel internet.
Oud 26 september 2011, 22:42   #12
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door goebezig Bekijk bericht
Voor extreem fascistische overheden kunnen we zelfs nog een stapje verder gaan, en gewoon de snelheid van iedere wagen beperken tot de betreffende snelheidslimiet op die weg.

Natuurlijk, dit soort oplossingen kan men niet verkrijgen zonder een investering van de overheid uit, en daar wil het schoentje nogal wel eens wringen. Alweer een voorbeeld van een prachtig stukje technologie die het leven van de mens makkelijker en veiliger zou kunnen maken... als we het maar konden "betalen".
Alsof zulke systemen hier al niet tientallen keren besproken zijn.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 10:17   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik de opritten in de meeste buurlanden globaal langer dan in ons land zeker aangezien er in Vlaanderen meer verkeer is dan op de meeste plaatsen in onze buurlanden.

Wat me in België stoort is de enorme variatie aan op-africtcomplexen waardoor je nooit op voorhand kan inschatten hoe en wat. Sommigen zijn echt waanzinnig kort zeker als er veel verkeer is en men niet in het bezit is van een zware wagen. Anderen hebben dan weer een geflipte bocht. Dan heb je uiteraard die pippos waar op en afritten elkaar kruisen zoals aan Flanders Expo.
Ik kan u afritten en opritten tonen in noord-italie waar je bijna een remparachute vandoen hebt, of JATO Jet Assisted Take Off ...

Ook op sommige uitritten in Duitsland, moet je stevig in de remmen om dan uw bocht in te sturen , Frankrijk idem, niet overal, natuurlijk er zijn ook stukken waar het zeker beter is (rond grote steden) .

Sommige afrittencomplexen rond de grote steden (Brussel, Antwerpen, Gent) kunnen inderdaad ook veel beter.
Oud 27 september 2011, 10:18   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De oplossing is eigenlijk heel simpel...

Een geintegreerd systeem in iedere wagen die vooraf waarschuwing geeft omtrend files en andere gevaarlijke verkeerssituaties, en desnoods zelf ingrijpt om de snelheid te matigen indien de chauffeur hersendood is ofzo. Het is dan ook een koud kunstje voor een dergelijk apparaat om u een degelijk overzicht te geven van de weg voor u, alsook de afstand van een uit of oprit en dergelijke. Kunnen we met 1 druk op de knop gelijk alle wagens beperken tot 90km/u in geval van smog.

De Coyote ...

Waarschuwt niet alleen voor de vaste en mobiele camera's maar ook bij gemelde obstakels, je krijgt dan op voorhand een waarschuwing binnen en je gaat je daar automatisch ook naar gedragen.

Radarsystemen die je cruise control automatisch doen afremmen (op de duurder modelletjes ... )

City Safety, remt automatisch af als je een obstakel nadert met een snelheid van minder dan 30 per uur en je "vergeet" te remmen...

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 27 september 2011 om 10:20.
Oud 27 september 2011, 10:24   #15
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik kan u afritten en opritten tonen in noord-italie waar je bijna een remparachute vandoen hebt, of JATO Jet Assisted Take Off ...

Ook op sommige uitritten in Duitsland, moet je stevig in de remmen om dan uw bocht in te sturen , Frankrijk idem, niet overal, natuurlijk er zijn ook stukken waar het zeker beter is (rond grote steden) .

Sommige afrittencomplexen rond de grote steden (Brussel, Antwerpen, Gent) kunnen inderdaad ook veel beter.
inderdaad, mijn rijervaring in italie is dat je zogoed als een ferrari nodig hebt om de afritten te nemen, maar met een normale volgeladen gezinswagen heb je meestal een bijnagierende banden spectakel.
Oud 27 september 2011, 17:13   #16
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
EN als je natuurlijk nog eens als overheid de moed zou hebben om de afritten bij elk ongeval eens te herzien... de zwarte afritten zijn vooral die met duikers of messcherp opgestelde vangrails volgens mij, dus afritten maken met zandstroken zoals in de formule 1 zou toch wel leuker zijn. En zou levens redden...
Bij u is elke oplossing gewoon er geld tegenaan gooien precies.

Ik ben voorstander van het aanpakken van op-en afrittencomplexen als en waar dat nodig is, maar met een beetje op de snelheid letten en inderdaad een beter percentage gordeldracht kunt ge zonder enorme uitgaven ook de verkeersveiligheid verbeteren.
Oud 27 september 2011, 17:16   #17
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan heb je ook wel eens die individuen die het allemaal maar wat "sci-fi" vinden, alsof een waarschuwing- en navigatiesysteem voor de wagen vreemder en complexer is dan een smartphone met mobiel internet.
Vreemder? nee.
Complexer? Yup.

Maar bij mij mogen ze het gerust inbouwen zolang het betaalbaar blijft.
Oud 27 september 2011, 17:45   #18
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Bij u is elke oplossing gewoon er geld tegenaan gooien precies.

Ik ben voorstander van het aanpakken van op-en afrittencomplexen als en waar dat nodig is, maar met een beetje op de snelheid letten en inderdaad een beter percentage gordeldracht kunt ge zonder enorme uitgaven ook de verkeersveiligheid verbeteren.
ja omdat ik uitga van hoe voorkom je de fouten van de mensen.Mensen zijn gewoon niet perfect, en hoe maak je systemen die voorkomen dat mensen fouten maken.

Ik moet niet verstrooid zijn, en ik mag niet te hard rijden, en ik moet altijd mijn gordel dragen. Zeg eens hoeveel er dood zijn op die afritten met gordel, en zonder te hard te rijden. Dat is de harde waarheid. Dat zijn de ongevallen die bewijzen dat uw infrastructuur in combinatie met de toegelaten snelheden of de spontaan gereden snelheden, mensen toelaten dat ze fouten maken die hen fataal worden.

zoals gezegd, stel dat er 'uitloopzandbakken' zouden staan... hoeveel minder ongevallen zou je hebben... Dan zou je op al die afritten geneen dode hebben. Dus ja is dat de moeite, wel je hebt een budget van 100miljoen euro om al die opritten zand te leggen en aan te passen ? Is dat onbetaalbaar ? Ik denk het niet ? Is dat een slecht plan ? Ik denk het niet ?

Nee hoor, het culpabiliseren van de burger is een veel te gemakkelijk alibi. Reken eens op de verstrooide burger, de burger die fouten maakt, de burger die niet perfect is.

Laatst gewijzigd door brother paul : 27 september 2011 om 17:49.
Oud 28 september 2011, 01:03   #19
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad en dan horen we reeds jaren van onze heren politici en hun schoothonden dat "overdreven snelheid" en natuurlijk "rijden onder invloed" de grote boosdoeners zijn van de verkeerongevallen.

En dus moeten we meer gaan beboeten, meer controles doen, enz enz. Ze vonden het blijkbaar niet nodig om erbij te vermelden dat het ging om overdreven snelheid OP GEVAARLIJKE UITRITTEN.

Daarintegen staan alle flitscamera's wel simpelweg op het kruispunt of langs een loodrechte weg. Wat is het punt dan van deze camera's als ik vragen mag? En dan is het nog eens zo dat deze camera's blijkbaar lijden tot "halsbrekende capriolen"... Ik dacht dat die ondingen op de één of andere manier bijdragen aan de verkeersveiligheid, blijkt net het omgekeerde.

Tjah... de politieker die zegt "wij waren misop, we gaan het anders aanpakken", moet overduidelijk nog geboren worden. Ondertussen gaan we natuurlijk wel lekker verder met verkeersboetes innen.

Incompetentie is één zaak, en dat zijn we trouwens al gewend, de onmogendheid om eigen stront op te kuisen is een andere zaak. Het komt er bij de politiek dan ook steeds op neer dat ALLES de schuld en verantwoordelijkheid is van de gemiddelde burger, en dat straffen en regeltjes invoeren de ultieme oplossing is.
Uw laatste zin vat het inderdaad samen; ja het is inderdaad de verantwoordelijkheid van iedere burger en net doordat die gemiddelde burger schijt heeft aan verkeersregeltjes en denkt overal maar te kunnen doen en laten wat ie zelf denkt in het verkeer met zijn machtige auto dat er straffen en regeltjes ingevoerd moeten worden. Tenslotte is dat de soort maatschappij dat we graag zien niet, schieten op de slachtoffers en in plaats van oorzaken aan te pakken de symptomen trachten te verdoezelen.

Rij gewoon met respect voor andere weggebruikers of veilig voor uzelf en anderen. Of dat nu op of niet op de "snel"-weg is denk eraan hoe je zou reageren als iemand met onverantwoord en onveilig rijgedrag uw naasten, geliefden (kinderen bv) doodrijd of in een rolstoel. Denk eens wat de gevolgen voor jezelf zijn mocht je door uw eigen roekeloos rijgedrag iemand dood rijden of in een rolstoel...
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2011, 06:47   #20
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Uw laatste zin vat het inderdaad samen; ja het is inderdaad de verantwoordelijkheid van iedere burger en net doordat die gemiddelde burger schijt heeft aan verkeersregeltjes en denkt overal maar te kunnen doen en laten wat ie zelf denkt in het verkeer met zijn machtige auto dat er straffen en regeltjes ingevoerd moeten worden. Tenslotte is dat de soort maatschappij dat we graag zien niet, schieten op de slachtoffers en in plaats van oorzaken aan te pakken de symptomen trachten te verdoezelen.

Rij gewoon met respect voor andere weggebruikers of veilig voor uzelf en anderen. Of dat nu op of niet op de "snel"-weg is denk eraan hoe je zou reageren als iemand met onverantwoord en onveilig rijgedrag uw naasten, geliefden (kinderen bv) doodrijd of in een rolstoel. Denk eens wat de gevolgen voor jezelf zijn mocht je door uw eigen roekeloos rijgedrag iemand dood rijden of in een rolstoel...
voila nog een culpabilisierings dialoog en de ambtenaren moeten weer niet meer werken ze

en ivm betaalbaarheid van sci-fi
je mag aannemen dat zowat alle technologie een schaaleffect heeft. Het verplichten van een systeem op de belgische markt moet voldoende zijn om een technologie zoals bvb collision detect standaard te maken voor gans de europese markt. Het is genoeg dat je technologie opschaalt naar 100.000 ex, en dat je een markt creeert van 1miljoen gebruikers per jaar (dat is zo in belgie) dan heb je een kritische massa om die technologie op te schalen. Dus ja de overheid kan een handje helpen

Je moet gewoon wel niet zeggen in detail in wetten hoe ze een technologie bvb met een gepatententeerde oplossing moeten toepassen. Ik bedoel daarmee geen regels op het lijf geschreven van één fabrikant. Wel regels die zeggen dat er een 'collision detectie' principe moet ingebouwd worden.

Laatst gewijzigd door brother paul : 28 september 2011 om 06:51.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be