Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 25 september 2011, 22:00   #761
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Dus U beweert dat ik niet kritisch kan denken. Wat is trouwens uw bijdrage op het forum, behalve dezelfde link 100 X posten?

Dit klopt niet in en bevat een inconsistentie. Het geld wordt de eerste 10 jaar niet afgebouwd maar is gebetonneerd. Bovendien is er geen garantie dat het geen extra transfer genereert. Volgens hun eigen logica wordt Wallonië nu geresponsabiliseerd vanaf dag 1 en dus volgens hun eigen logica is vanaf dag 1 x% van die 500 miljoen euro overbodig en dus een nieuwe transfer in de maak.

Inderdaad, zo had ik het nog niet gezien! Er zullen nog wel zo een pak addertjes onder het gras zitten!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 25 september 2011, 22:05   #762
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U zegt toch ook vaak hetzelfde. U herhaalt en herhaalt en herhaalt altijd dezelfde dingen.
Ik herhaal nooit dezelfde dingen, tenzij dat er achter gevraag wordt en U geeft geen enkele tegenargumentatie.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 25 september 2011, 22:18   #763
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Ik herhaal nooit dezelfde dingen, tenzij dat er achter gevraag wordt en U geeft geen enkele tegenargumentatie.
Omdat hij er geen heeft. Dat is al heel lang duidelijk. Als zelf de politici de akkoorden zelf gemaakt hebben daar niet op durven antwoorden of de teksten openbaar maken zegt dat meer dan genoeg.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 26 september 2011, 06:17   #764
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Ik schiet alleen af wat de traditio's en de franco's zelf verteld hebben: voor de rest wacht ik op de teksten! Het wordt lachen geblazen!
Nogmaals, u schiet het akoord af, goocheld met cijfers die u niet kent.
Ik vrees dat het eerder een grimas zal zijn i.p.v. een lach op uw gezicht. Vergelijkbaar met een uitgeputte leeggereden wielrenner die vaststelt dat hij een maat te licht is voor de rest van het peleton.
Henri1 is offline  
Oud 26 september 2011, 06:30   #765
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Omdat hij er geen heeft. Dat is al heel lang duidelijk. Als zelf de politici de akkoorden zelf gemaakt hebben daar niet op durven antwoorden of de teksten openbaar maken zegt dat meer dan genoeg.
Ook de mediacampagne van cdv (en groen, maar deze weten niet beter) spreekt boekddelen. Wel houdt de spa zich opvallend afzijdig.
De cdv heeft zeer duidelijk schrik. Dit alleen moet ons achterdochtig maken.
Nu kom. We zullen het sociaal/economisch luik afwachten (en een mediacampagne om te verklaren dat alle nieuwe belastingen, eigenlijk besparingen zijn), en de definitieve teksten, alvorens een oordeel te vellen.
Bob is offline  
Oud 26 september 2011, 06:53   #766
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ook de mediacampagne van cdv (en groen, maar deze weten niet beter) spreekt boekddelen. Wel houdt de spa zich opvallend afzijdig.
De cdv heeft zeer duidelijk schrik.
Dit alleen moet ons achterdochtig maken.
Nu kom. We zullen het sociaal/economisch luik afwachten (en een mediacampagne om te verklaren dat alle nieuwe belastingen, eigenlijk besparingen zijn), en de definitieve teksten, alvorens een oordeel te vellen.
Integendeel. Koen van den Heuvel (CD&V) heeft zeer duidelijk gesteld hoe het in mekaar zit. En op de radio én op TV.
Het Oosten is offline  
Oud 26 september 2011, 07:20   #767
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik vrees dat het eerder een grimas zal zijn i.p.v. een lach op uw gezicht. Vergelijkbaar met een uitgeputte leeggereden wielrenner die vaststelt dat hij een maat te licht is voor de rest van het peleton.
Dan doet hij maar precies hetzelfde als volksverlakker De Wever. Die noemde het akkoord vandaag in de kranten 'volksverlakkerij'. Terwijl hij niet eens beschikt over de teksten. Tsjonge, tsjonge. De Wever gaat de laatste tijd af als een gieter. Triestig ventje.

Laatst gewijzigd door system : 26 september 2011 om 07:26.
system is offline  
Oud 26 september 2011, 07:26   #768
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Integendeel. Koen van den Heuvel (CD&V) heeft zeer duidelijk gesteld hoe het in mekaar zit. En op de radio én op TV.
We moeten ook voorzichtig zijn met het inschatten van toekomstige geldstromen. Kijk maar eens naar Enron, een bedrijf dat zowat alle boekhoudkundige regels aan zijn laars gelapt heeft. In de plaats van winsten en verliezen te boeken zoals het hoorde, ging men deze vervangen door toekomstige geldstromen... waarop geen enkele controle was door de grote onzekerheid. Het kan gewoon niet dat alle drie gewesten meer krijgen. Ofwel is men vergelijkingen aan het maken van geldstromen over verschillende perioden, ofwel is men bezig aan bedrog. Bij eerste lezing schijnt me dit reëel toe. De Vlaamse inkomsten zouden gerekend worden over een periode van 18 jaar, terwijl de Waalse en Brusselse inkomsten zich zouden situeren binnen de volgende 10 jaar. Ze zijn ons hier aan het blij maken met een dode mus.

Tussen haakjes: de commentaar van Koen Van de Heuvel heeft mij helemaal niet gerust gesteld. De 500 miljoen naar Wallonië zijn een grove onderschatting van de geldstromen naar Wallonië (een 1000 miljoen euro) en het Brusselse gebied dat zich de allures van een gewest voorhoudt heeft geen significante reorganisatie gedaan, zoals afschaffen van de 19 baronieën, eenmaking van de politie. Misschien is de mobliteit en de affectering van de vuilnismannen van het gewest naar de gemeente voor u een significante maatregel. Voor mij is dit niet...

Bron: De financieringswet die (op papier) niemand armer maakt http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...er-maakt.dhtml 25/09/11, 18u50

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 26 september 2011 om 07:35.
Jean-Pierre is offline  
Oud 26 september 2011, 07:34   #769
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
na elke akkoord aanvaard te hebben kan je moeilijk pretenderen zelfsiets verwezenlijkt te hebben, die kijken gewoon vol ogneduld naar de postjes.

Citaat:
De cdv heeft zeer duidelijk schrik. Dit alleen moet ons achterdochtig maken.
tja hoop doet leven he.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

k9 is offline  
Oud 26 september 2011, 07:35   #770
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
We moeten ook voorzichtig zijn met het inschatten van toekomstige geldstromen. Kijk maar eens naar Enron, een bedrijf dat zowat alle boekhoudkundige regels aan zijn laars gelapt heeft. In de plaats van winsten en verliezen te boeken zoals het hoorde, ging men deze vervangen door toekomstige geldstromen... waarop geen enkele controle was door de grote onzekerheid. Het kan gewoon niet dat alle drie gewesten meer krijgen. Ofwel is men vergelijkingen aan het maken van geldstromen over verschillende perioden, ofwel is men bezig aan bedrog. Bij eerste lezing schijnt me dit reëel toe. De Vlaamse inkomsten zouden gerekend worden over een periode van 18 jaar, terwijl de Waalse en Brusselse inkomsten zich zouden situeren binnen de volgende 10 jaar. Ze zijn ons hier aan het blij maken met een dode mus.
Volgens mij, spreek mij tegen is er wel iets veranderd

Vroeger kregen ze een DOTATIE zoals de koning als het ware, een vast bedrag. Nu krijgen ze een PERCENT van de fiskale inkomsten.

Natuurlijk, het is wel handig om een budget vast te leggen op een fiskaal inkomstenplateau tijdens een crisis, maar kom we gaan niet commaneuken. Laten we zeggen dat er nu een double dip komt. Het eerste dat zal gebeuren is dat de gewesten overal mag saneren of de opcentiemen mogen aanpassen of dat er overheidstekorten ontstaan. Dus mijn gedacht is er wel iets veranderd. Dus waar ze vroeger gewoon een inkomst hadden van 20% van de begroting via een dotatie, kreeg je vroeger dat alle meerinkomsten voor het federale niveau was, en alle minderinkomsten ten laste van het federale niveau. De gewesten moesten nauwelijks saneren...

NU ze hebben het nog niet hard gespeeld, het gaat over '80%' zoals vroeger en '20%' responsabilisering zoals dat heet. Dus je mag zeggen als het crasht en er zijn 10% minder belastinginkomsten, zakt de begroting 2%

Laatst gewijzigd door brother paul : 26 september 2011 om 07:36.
brother paul is offline  
Oud 26 september 2011, 07:41   #771
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Volgens mij, spreek mij tegen is er wel iets veranderd

Vroeger kregen ze een DOTATIE zoals de koning als het ware, een vast bedrag. Nu krijgen ze een PERCENT van de fiskale inkomsten.
De vraag is: mogen ze die fiscale inkomsten zelf bepalen ? Mogen ze zelf de fiscale schaal bepalen, mogen ze zelf bepalen hoe hoog de belasting op inkomens is ?

Kan, maw, Vlaanderen bijvoorbeeld (ik zeg maar wat) door een zuinig en liberaal beleid bijvoorbeeld, zijn uitgaven sterk drukken (bijvoorbeeld veel minder dopgeld uitgeven, de dop beperken in de tijd bvb, veel minder ambtenaren aannemen, of de lonen van ambtenaren omlaag halen of zo, veel minder ditte en datte), en in ruil daarvoor de personenbelasting, zeg maar, halveren als deel van zijn sociaal-economisch beleid, om als dusdanig een stimulerende economische politiek kunnen te voeren ? Zodat men een fiscale concurrentieslag kan voeren met Wallonie bijvoorbeeld ?

Als dat er NIET in zit (en ik ben er vrij zeker van dat dat er niet in zit) dan is dit een slecht akkoord. Het is het enige soort maatregel dat ECHT VOLLEDIG responsabiliseert. Uw boeken in orde houden is al een vorm van minimale responsabilisering, akkoord, maar je kan moeilijk van een voorbereiding tot confederalisme (= de facto splitsing) spreken als er geen echte totale responsabilisering en mogelijkheid tot concurrentie komt. Maw, dit is geen enkele stap in de richting van confederalisme binnen enkele legislaturen, en er zal NOG ALTIJD overleg moeten zijn met die van den overkant om het niveau van zeg maar de personenbelasting moeten een akkoord te vinden. Dat, terwijl die personenbelasting een factor 2 of 3 omlaag zou moeten en dat waarschijnlijk in Vlaanderen kan op termijn, maar in het linkse Wallonie ondenkbaar is.

Maw, wordt de bevoegdheid over de personenbelasting ECHT gesplitst, met alle sleutels van dien ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 september 2011 om 07:44.
patrickve is offline  
Oud 26 september 2011, 07:43   #772
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Jij was erbij,Rikske? Aan de onderhandelingstafel, bedoel ik, hé! Jij weet niet meer of minder dan ik, maar wat ik al uit de goed-nieuws-show van de piepkuikens en de uitspraken van de Franstaligen gehoord heb , weet ik dat ze niet hetzelfde zeggen: zo heb ik de piepkuikens nog niets horen zeggen over het infuus voor de Frande Gemeenschap (je weet wel die beroemde WalloBrux) ten belope van 600 miljoen waar de Franco's gisteren op Mise au Point mee uitpakten als een nieuwe injectie voor onderwijs en innovatie! Weet jij per ongeluk waar dié 600 miljoeen ( naast de 600 miljoen voor Brussel en het half miljard voor Wallonië ) vandaan gaat komen? Je mag kiezen uiyt de volgende drie mogelijkheden:1. Vlaanderen, 2. Vlaanderen, 3. Vlaanderen!

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 26 september 2011, 07:55   #773
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan. Dat was geen mediacampagne in het kwadraat ?
Bob is offline  
Oud 26 september 2011, 07:55   #774
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
na elke akkoord aanvaard te hebben kan je moeilijk pretenderen zelfsiets verwezenlijkt te hebben, die kijken gewoon vol ogneduld naar de postjes.
tja hoop doet leven he.
De Wever heeft niets gepresteerd. Absoluut niets. En al dat gehannes over 'de geest van de NVA weegt op de onderhandelingen' is schone schijn. Mensen die hun verantwoordelijkheid nemen, zitten �*�*n tafel! Niet aan de kant. Indien we met de mentaliteit van Olijke Bart tewerk gegaan waren enkele decennia geleden, dan hadden we nog steeds geen eigen Vlaams parlement. Zo zit het in mekaar.

Laatst gewijzigd door system : 26 september 2011 om 07:56.
system is offline  
Oud 26 september 2011, 07:57   #775
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Brussel krijgt 461 milj euro
Wallonië krijgt 500 milj euro
Maar wat krijgt Vlaanderen?

Ah ja, de rekening. Dus toch nog iets uit de brand gesleept.
De vraag van die Pe van den NVA op de zeverende dag zij anders ook wel alles...

1 miljard waar komen die vandaan ? (als er een 20 moeten bezuinigd worden... )

Want het is veel erger dan dat he, maak de rekening maar ,

er moet 20 miljard bezuinigd worden, de walen mogen niet verarmen en samen met broekzele krijgen ze nog 1 miljard cadeau.

Dat is dus 21 miljard dat ze uit Vlaamse zakken gaan kloppen, niet die 1 miljard he, die ze nu al met het schaamrood op hun wangen moeten staan bekennen

Leterme heeft daar vorige week ook nog iets gezegd waar ik eigenlijk weinig of geen commentaar op gehoord heb, ... maar...

Bij een of andere vraag van een journalist wist hij te vertellen, dat bij een mogelijke crisis (zoals in Griekenland), de spaargelden van de bevolking toch ook een goed onderpand waren, ... (ja wij hebben nog veel spaargeld... )

Die gieren hebben maw al eens goed bestudeerd, hoe ze u nog verder kunnen leegzuigen...
Herr Flick is offline  
Oud 26 september 2011, 08:00   #776
k9

Standaard

Citaat:
Gewoon hetzelfde herhaald tot ze effectief de cijfers durven te geven staat dat heel open ter interpretatie .

k9 is offline  
Oud 26 september 2011, 08:02   #777
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Wever heeft niets gepresteerd. Absoluut niets. En al dat gehannes over 'de geest van de NVA weegt op de onderhandelingen' is schone schijn. Mensen die hun verantwoordelijkheid nemen, zitten �*�*n tafel! Niet aan de kant. Indien we met de mentaliteit van Olijke Bart tewerk gegaan waren enkele decennia geleden, dan hadden we nog steeds geen eigen Vlaams parlement. Zo zit het in mekaar.
Maar met een beetje chance hadden we dan ook al een paar decennia geen Belgische regering meer, en DAT zou een fantastische zaak geweest zijn
Oud 26 september 2011, 08:21   #778
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

de echte angel zit niet in die 500 miljoen hoor, dat is gewoon een bevestiging dat de Franstaligen nooit solidair met Vlaanderen zal zijn, maar dat wisten we dus al.

de echte knoop zit hem bij de nieuwe financiering van de gemeenschappen.

hoe ging het vroeger? enerzijds is er een berekening op basis van fiscale inkomsten (voordelig voor Vlaanderen omdat we nu eenmaal meer fiscale inkomsten hebben) en een berekening op basis van leerlingaantallen (in het voordeel van de Franstaligen want ze hebben nu eenmaal meer leerlingen). Op zich niet zo abnormaal want onderwijs is op dit moment de grootste post binnen de gemeenschapsbevoegdheden.

op basis van deze 2 berekeningen werd via een sleutel berekend hoeveel elke gemeenschap kreeg. op zich geen slecht systeem trouwens.

maar wat gebeurt er nu? de verhouding van deze 2 wordt veranderd in het voordeel van het aantal leerlingen, maw in het voordeel van de Franstaligen. Dit terwijl er ook is afgesproken dat een groot stuk van de zorg naar die gemeenschappen gaat (behalve in Brussel, daar wordt er voor gezorgd dat het Brussels Gewest nu echt een volwaardig gewest is). maw, onderwijs zal wsl wel nog altijd de grootste post blijven, maar zal in verhouding kleiner worden en daar wordt totaal geen rekening mee gehouden. maw, de Vlaamse Gemeenschap gaat relatief gezien een pak minder inkomsten krijgen door deze nieuwe financieringswet en heeft totaal geen vat daarop.
Oud 26 september 2011, 08:25   #779
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, we zien welke verantwoordelijkheid ze voor de mensen die voor hen gestemd hebben nemen! De verantwoordelijkheid van met de broek op de knieën naar hun volgende postje te lopen en mensen te bedriegen door de werkelijkheid verborgen te houden. Typische tsjevenstreken die nu ook nog gekopieerd worden door de andere 'redders van Belgikske' (allez toch nog voor 2 jaar, want tegen dan wil Filippus de Belachelijke de troon bestijgen en dan is het hek helemaal van de dam)!

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 26 september 2011, 08:32   #780
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
De vraag van die Pe van den NVA op de zeverende dag zij anders ook wel alles...

1 miljard waar komen die vandaan ? (als er een 20 moeten bezuinigd worden... )

Want het is veel erger dan dat he, maak de rekening maar ,

er moet 20 miljard bezuinigd worden, de walen mogen niet verarmen en samen met broekzele krijgen ze nog 1 miljard cadeau.

Dat is dus 21 miljard dat ze uit Vlaamse zakken gaan kloppen, niet die 1 miljard he, die ze nu al met het schaamrood op hun wangen moeten staan bekennen

Leterme heeft daar vorige week ook nog iets gezegd waar ik eigenlijk weinig of geen commentaar op gehoord heb, ... maar...

Bij een of andere vraag van een journalist wist hij te vertellen, dat bij een mogelijke crisis (zoals in Griekenland), de spaargelden van de bevolking toch ook een goed onderpand waren, ... (ja wij hebben nog veel spaargeld... )

Die gieren hebben maw al eens goed bestudeerd, hoe ze u nog verder kunnen leegzuigen...
En je vergeet dat we nu al bijna 13 miljard zo elk jaar over de francofone balk gooien! Die komt er dan ook nog eens bij: dus 20 + 1 + 13 = 34 miljard en dan heb ik het nog niet over de naar schatting 600 miljoen die de Franse Gemeenschap jaarlijks door de nieuwe financieringswet zal binnenrijven!
We waren de welvarendste regio ter wereld als we al die ballast niet hadden!

Citaat:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 26 september 2011 om 08:32.
Bokkenreyder is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be