![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#561 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik weet dat het allemaal moeilijk te vatten is voor buitenstaanders die prijzen en zo allemaal. Maar het is zoals ik zei. Colruyt profiteert van die "laagste" prijs omdat anderen dat als graadmeter nemen voor hun prijs en zo heeft iedereen een goede prijs. Behalve de consument. Laagste prijs is dus niet de minimumprijs maar een prijs "lager" dan de concurrentie. En veel scheelt dat nu ook weer niet natuurlijk. Mocht men het nog niet door hebben dan zijn bijna alle grote distributeurs verweven met elkaar. De meeste zijn zelfs van dezelfde groep opgesplitst in verschillende maatschappijtjes en met een andere naam en die aandelen bezitten van de concurrentie dus feitelijk mede eigenaars zijn. In hoeverre zijn dat dan nog concurrenten? Kartel is dat allemaal. Het is een beetje zoals aanbestedingen. Als je de prijzen van de concurrentie kent (en daar is iedereen toch druk mee bezig steeds), dan kan je uw prijs bepalen. Wat resulteert in de "laagste" aanbieding. Of voordeligste naargelang men het soms bekijkt. Laatst gewijzigd door Mambo : 9 oktober 2011 om 10:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#562 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"In het veld" zie ik dat Colruyt (bijna) altijd de laagste prijzen heeft. (Zelfs lager dan de Aldi). Soms is het verschil met bv Carrefour klein maar veel kleintjes maken één groot. Vooral als je iedere week een winkelkar "vol" nodig hebt. Onlangs kochten wij in de Colruyt een fles Porto die toch op de kop 1€ minder kostte dan in Delhaize !!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#563 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() delhaize pakt dan weer uit met meer "kwaliteitswijnen" en dergelijke. Daar komt ook volk op af. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#564 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als jij vindt dat je beter corn flakes kan eten voor die prijs, wel, dan zal de prijs van het brood terug dalen. Ik vind dat maar normaal. Citaat:
Citaat:
Wat ik wil zeggen is: als de Colruyt als "lage prijzen" nog altijd vrij hoge prijzen hanteert, dan is er een OPPORTUNITEIT voor een andere om zelf met nog een redelijke marge in dat gat te springen, en van de slag Colruyt van zijn marktleider positie weg te dringen, en zelf een groot klantenbestand op te bouwen. Dan kan de winst hierdoor groter zijn dan die van Colruyt, en dat is toch te bedoeling zou ik denken, om er zoveel mogelijk uit te pompen, REKENING HOUDEND met wat de consument bereid is om neer te tellen (= de vraagcurve). Citaat:
![]() |
![]() |
#565 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Wat een " goede " kapitalist moet doen is een beetje minder winst maken, en wat meer investeren in behoorlijke lonen, zodat dat spellekke kan bliven duren, en hij ieder jaar winst maakt, terwijl zijn hardwerkende arbeiders elke maand genoeg verdienen om de procucten te blijven kopen die ze zelf produceren. Als je zelfs d�*t niet begrijpt ga ja mij niet wijsmaken dat jij ook maar iets van economie begrijpt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#566 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
één of andere gekke minister heeft dat ongedaan gemaakt en gedacht dat die prijs zou zakken op de vrije markt. Mis dus, want die vrije markt bestaat uit mensen zoals jij die daar meteen en onverwijld van profiteren. We gaan dus terug naar af om nadien te moeten herbeginnen waarschijnlijk. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#567 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#568 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar wat jij zegt is dat men GEWOON MAAR (bij gelijkblijvende produktiviteit, en alles) de lonen moet verhogen zodat men "meer consumptie" door het gepeupel kan laten gebeuren en zodat "de kapitalisten" rijker worden. Dat laatste is ridikuul, want dat komt overeen met het voorbeeldje dat ik gaf. De enige manier om "het gepeupel meer te laten consumeren" en er zelf zijn broek niet aan te scheuren, is door "het gepeupel produktiever laten te worden" en dus meer kapitaal te gebruiken. Anders geeft de kapitalist gewoon maar meer geld weg, om daar een stukje van te recupereren, en moet hij meer produktie leveren hiervoor.
![]() |
![]() |
#569 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Danku.
![]() |
![]() |
![]() |
#570 |
Banneling
|
![]() En nu knagen de kapitalisten aan het beetje " winst " van de werknemers, om hun eigen winst niet een % tje te zien zakken, met als gevolg dat ze straks nog veel meer gaan verliezen als niemand niks meer kan kopen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#571 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#572 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat ik vraag is een eerlijkere verdeling van de opbrengst . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#573 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn grenzen aan zulke praktijken. En op grote schaal als we kijken naar de beurs en dergelijke is het al niet veel beter. We gaan de dieperik in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#574 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kwaliteitswijnen: Korrekt ! De porto in kwestie was IDENTIEK dezelfde... Delhaize heeft niet het monopolie van kwaliteitswijnen. ![]() Laatst gewijzigd door Boduo : 9 oktober 2011 om 19:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#575 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
M.a.w. : Geldgieren. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#576 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#577 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 9 oktober 2011 om 23:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#578 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Leer ook het echte leven eens kennen. Want ook daar faal je werkelijk in, met je eigen, kleine, bekrompen, op niets gebaseerde interpretatie van causale mechanismen. Daarom moet je economie leren. Enfin; ge moogt de tijd hier spenderen met het verder uitbraken van verhaaltjes die geen enkele fundering hebben. Ik kan u alleen maar aanraden iets nuttiger met je tijd te doen.
![]() |
![]() |
![]() |
#579 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sorry; ik focus mij op economische wetenschap, niet op dat soort van hybride vormen.
![]() |
![]() |
![]() |
#580 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom: leer economie. Dan snap je dat. Dan zeg je niet zo'n onzin zoals 'de verdeling van de opbrengst'.
![]() |
![]() |