![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu "de tafel van Di Rupo" beslist heeft niks te beslissen, heeft Electrabel dan maar beslist de kernuitstap zelf uit te voeren en de voorziene planning om de 3 oudste kernreactoren in 2015 uit het net te halen aan te vatten.
Het ideetje van "de tafel" om pas tegen dan eens te kijken hoe de zaken ervoor staan kan Electrabel absoluut niet boeien....deze tamelijk oude centrales moeten TEGEN 2015 een "major-update" krijgen(dat moest eigenlijk al bezig zijn???),mogelijk ter waarde van wel een miljard kluiten. Dergelijke investeringen doe je pas als je er op mag rekenen om de centrale zeker nog 10 jaar te mogen laten draaien.Om veiligheidsredenen wil de uitbater die dingen niet in dienst houden tot "als het past zo rond 2015",dat getwijfel en gedraai rond de pot heeft nu lang genoeg geduurt,en dat warm/koud blazen van de politiek,terwijl Electrabel ondertussen nog bekogeld wordt met extra belastingsaanslagen zal niet helpen........ ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 31 oktober 2011 om 19:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#302 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hiermee geef je prachtig je wereld visie weer, je idee van, ik weet het beter als jullie, omdat ik het zelf doe. Maar enkele woorden als, geen tv, verklaren genoeg. Wil je nu echt een wereld hebben als belgie waarin niemand nog een tv mag hebben? Als jij het zonder kan, waarom de rest niet? Alleen led apperaten en spaarlampen. Wat doe je met de mensen dewelke deze niet kunnen aanschaffen? Is gelijk een groene stelling, vlieg allemaal bussiness class, dan betalen jullie meer voor het millieu. Wat doe je met de mensen dewelke gedwongen zijn om gewoon economy te vliegen? En, een metaalwerkplaats, in je oorspronkelijke bericht, niemand trapt erin dat je dat nu ineens veranderd naar een hobby ruimte. Bij metaal werkplaats, iedereen denk aan een ruimte vol met electrische machines, waar tientalle (KMO) mensen werken. Zo kan ik zeggen dat ik een restaurant heb (keuken), met een aansluitend overdekt zwembad (mijn badkamer), en een bed&breakfast (heb een gastenkamer en ik geef eten aan mijn vrienden). Ik hoop dat de belastingen niet volgen, want dan heb ik ook klein bedrijfscomplex (mijn studeerkamer), met eigen biblioteek (staan verschillende boekenkasten). Heb ook een wijnkelder op de perfecte temperatuur (frigo met witte wijn) en ....... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Electrabel neemt het voortouw. Mededeling: "Het bedrijf gaat dan ook 'met onmiddellijke ingang' de sluiting van de betrokken eenheden in 2015 voorbereiden. Medewerkers, partners en onderaannemers zullen geïnformeerd worden over de praktische gevolgen van deze beslissing. Er zal worden onderzocht hoe men de 1 miljard euro, voorzien in het kader van de verlenging van de levensduur van de kerncentrales, elders kan inzetten." Hoera! minstens 15 % elektriciteitsproductie verdwijnt en er is geen vervanging tijdig voorzien door onze gevierde leiders. Resultaat: stroomonderbrekingen en uiteraard dito rantsoeneringen. Andere gevolgen: Opschorten of verdwijnen van elektriciteitsintensieve bedrijvigheid (o.a. chemie) in de richting waar vroeger reeds arbeidsintensieve bedrijven verdwenen. Nul nieuwe investeringen, die een constante en veilige energievoorziening nodig hebben. Het leven is mooi! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dank U.
Citaat:
Citaat:
Van mijn part plakt U uw huis vol met de meest dure flatschreen TV's. Ik kom toe met mijn LED monitor. Citaat:
Citaat:
Citaat:
1 zijde van mijn in aanbouw zijnde metaalwerkplaats. Of hoe zou U dit noemen? ![]() Ze is voorzien voor 2 man. Meer kan, maar wordt dan heel ongemakkelijk.
![]() |
![]() |
#306 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() China of Rusland zullen die back-up wel doen.
Maar dan moet je ze wel eerst nationaliseren in ruil voor bijvoorbeeld 1 symbolische € en dat kan. Als zelfs niemand in dit landje, de reële verdiensten van Electrabel kent, kan je invullen wat je wil als winst bedrag. Rusland "helpt" waarschijnlijk ook enkele gas centrales mee financieren in ruil voor een lucratief deel van de inkomsten. China zal hetzelfde doen voor de back-up of zelfs nieuwbouw van kerncentrales. Je weet wel, zaak van kennis opdoen van de modernste technieken en een lucratief op voorhand afgesproken winst deel. Prins Flip en zijn vrouwtje hebben daar al goede contacten gelegd. Nu nog even naar Poetin en die zegt nooit nee, als er genoeg Euro's tegenover staan. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Electrabel voelt de hete adem in de nek van andere maatschappijen die LAGERE TARIEVEN hanteren. Een beetje rantsoenering zou heel wat verspilling kunnen afremmen: een goed idee. Stimuleren v.d. alternatieve energie is een + punt. Het leven is inderdaad mooi ! ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Boduo : 1 november 2011 om 09:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het sluiten van de oude kerncentrales zal dus geen stroomuitval veroorzaken. Daarnaast is electrabel een producent die zelf meer rechten en mogelijkheden had en heeft om vervanging van de kerncentrales te voorzien. En verder is het vooral de overheid zelf die de alternatieve centrales tegen houden. En dan zit je nog met het probleem dat veel grote bedrijven en energieintensieve bedrijven reeds lang met een afbouw en sluiting van de Europese afdelingen bezig zijn. Om je een idee daarvan te geven, Seatanks is in Antwerpen bezig met opslagtanks te bouwen met een grotere capaciteit dan de rafinaderij van Fina Antwerpen. Enkel en alleen om als opslag en overslag voor ingevoerde brandstoffen te gebruiken. Fina zelf is bezig zijn opslagtanks op linkerover in Antwerpen aan te passen om ze te kunnen gebruiken als overslagtanks. En alle petrochemie bedrijven zijn bezig met afbouw van de productie in Europa, wegens te duur tegenover de rest van de wereld. De autoproducenten zijn bezig hun bedrijven uit te vlaggen en hun productie te verhuizen naar lage kost landen. Laten we het dus even anders bekijken, je zal of tegen het loon en de kostprijs van een laag kost land moeten gaan werken en op die manier moeten gaan leven, of de bedrijven verdwijnen. Het energieverbruik in België is immers reeds met 15% gedaald tegenover 1995in de industrie en is in dalende lijn bij de particulier. Plus dat er reeds 6% van de productie is overgenomen door alternatieven. De beslissing van Electrabel om 15% van de Belgische productiecapaciteit te sluiten en geen nieuwe investeringen te doen in de oude centrales is dus een normaal economische gevolg van het dalen van de energieverkoop. Moest Electrabel deze centrales nog nodig hebben om zich aan de verplichte energiegaratie te kunnen voldoen, dan zouden ze deze wel open houden, want anders krijgen ze te grote boetes van Europa en lopen ze het gevaar dat Europa hun licentie intrekt. Je schijnt dus zeer weinig op de hoogte te zijn van wat er echt gebeurd binnen de electriciteitsproductie en komt dus onzin verkopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 |
|
![]() Zou het afbreken van deze centrales en verwijderen van alle materialen door Electrabel op staatskosten zijn?
Anders denk ik dat het een paar miljard meer kan worden. Maar daar zal ook wel weer ergens een contractje van boven water komen, dat ons gaat vertellen dat wij als consument en belastingbetaler de opruiming "mogen" betalen. Onmiddellijk nationaliseren en de contractanten verwittigen dat hun contracten gewoon doorlopen, lijkt me de beste oplossing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De tsjeven zullen daar een grote stok vóór steken... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doch, binnen het contract van Electrabel is bepaald dat België bijna alles moest betalen als het om een door de overheid opgelegde sluiting zou gaan, maar als het om een sluiting gaat beslist door Electrabel, dan moet België slechts 35% van de afbrakkosten betalen en moet Electrabel ook nog eens opdraaien voor de kosten van het herplaatsen en herscholen van het daar werkende personeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteraard ligt een deel van het verhaal ook bij ons,consumenten....
Als we verder massaal onze huishoudelijke kontrakten weghalen van bij Electrabel en Luminus, en ze verder plaatsen bij de anderen (waaronder een paar Belgische afdelingen van zeer grote Duitse groepen)....dan kan er inderdaad een mogelijkheid geschapen worden dat iemand anders capaciteit zal bijbouwen..... Ja,buitenlandse groepen,want ik zie gewoon niet van waar een serieuze "binnenlandse" energiegroep zal moeten vandaan komen. Ik ben er niet zo zeker van of het Deense model ,van een groot aantal verspreide middelgrote en kleine "grijze" en "lichtgroene" centrales en windenergie wel zo economisch- en ecologisch gunstig is...maar aan de andere kant,de teerlingen zijn eigenlijk al geworpen en het zijn wij,consumenten,die kunnen de teerling verzwaren om onze "6" boven te krijgen.... Zelfs met de huidige capaciteit aan nucleaire energie is onze energie al van de duurste...onderandere wegens het te lang toegestane monopolie...Electrabel is zelfs perfect in staat om het bijna monopolie te verwerven in zgn "groene" energie als we niet oppassen! Het bedrijfsleven zal ,noodgedwongen "zijn plan" wel trekken,in Belgie of elders....maar wij,consumenten,hebben ook wat stroom en gas nodig,wij zijn een ANDERE markt tegenwoordig ![]() Ik heb dus aan de ene kant begrip voor Electrabel,maar aan de andere kant moeten wij,consumenten ook voor onszelf zorgen,en dat is beslist NIET via electrabel! Laatst gewijzigd door kelt : 1 november 2011 om 10:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#315 |
|
![]() Ja ik weet het. De privatiseringen hebben nu eindelijk voor iedereen hun grote "nut" bewezen.
Nu ook nog de sociale voorzieningen privatiseren en we worden allemaal "dolgelukkig", als ze dat geld ook nog in hun graai-vingers krijgen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat de sociale voorzieningne betreft, vind ik wel dat men al eens kan beginnen, met iedereen de vrijheid te geven, om zich te verzekeren of niet. Zij die willen verzekerd blijven bij de overheid, moeten dit dan maar doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 |
|
![]() Bob, het woordje quasi was er teveel aan.
Het Amerikaanse systeem van vrije verzekering heeft zijn dienst bewezen. 35% van de Amerikanen kunnen er geen beroep op doen wegens te arm en de pakketjes met gezondheidsvoorzieningen, waarop beroep kan gedaan worden voor die wel nog kunnen betalen, worden steeds kleiner en duurder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Belgie begint ook wel een tweesporenbeleid te krijgen wat gezondheidszorg betreft. Men krijgt tegenwoordig complexen als men nog geen hospitalisatieverzekering heeft. Maar wil het eigenlijk minder over gezondheidszorgen hebben. Dat mag blijven. Werkloosheid, pensioenen zijn meer relevant. Dat men daar wat meer vrijheid had (minimum voor iedereen, desnoods ocmw - als men meer wil, zelf verzekeren) zou ik wel op prijs stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 |
Banneling
|
![]() De flou artistique van Di Rupo ten aanzien van Electrabel zou dus ergens positieve gevolgen kunnen hebben voor de Belgische belastingbetaler... op voorwaarde dat ze zich dan weer niet laten rollen door die geldklauwieren
|
![]() |
![]() |