Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2011, 23:11   #101
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dat is onzin.

Ja, dat is wat ik zeg.

In de privé-sector is het gebruik der talen vrij.
Correct, maar de loonbrief moet wel in het Nederlands.
Oud 2 november 2011, 23:13   #102
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Precies.

En tenzij de Vlaming nu massaal op straat komt om nee te zeggen mogen we aannemen dat de Vlaming dat dik in orde vindt.
Dik in orde? Het laat me al zéér lang Siberisch koud.

Laatst gewijzigd door filosoof : 2 november 2011 om 23:15.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2011, 23:17   #103
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dik in orde? Het laat me Siberisch koud.
Vergeet niet dat een taalstrijd altijd een sociale strijd is. Binnen 10 jaar zal een Nederlandstalige uit de lagere sociale klasse met zijn Nederlands niets meer kunnen doen in Vlaams-Brabant. Is dat echt wat jij wilt? Of vind jij dat die dan maar Frans moet leren?
Oud 2 november 2011, 23:28   #104
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dat is idd exact wat veel Franstaligen, vooral Brusselaars, denken. Geholpen door een pak Vlamingen natuurlijk.
Er is nu eenmaal nog een niet te onderschatten aantal Vlamingen dat er zelf nog altijd van overtuigd is dat het Frans superieur is aan het Nederlands. Om nog maar te zwijgen van een zeker aantal Vlamingen dat Frans spreken als een teken ziet van 'goede Belg' zijn, ja zelfs van burgerzin; denk maar terug aan de column van Filip Joos eerder dit jaar.

Laatst gewijzigd door SDG : 2 november 2011 om 23:30.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 00:02   #105
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
die mevrouw woont hier al jaren en die winkelier baat hier een winkel uit.

Waarom is het "kleingeestige mentaliteit" als ik me niet wens aan te passen aan hun gebrek aan talenkennis ? Ze verkozen toch zèlf om hier te komen wonen en beiden hadden iets van mij nodig. (hoe laat is het, en de verkoop van een product).

Jij vindt het dus ook kleingeestig dat een Waal me niet onmiddellijk in het Nederlands antwoord als ik ginds in het Nederlands een vraag stel?

Of vind je het ook kleingeestig als ik van terrasje aan de kust verander omdat de dienster niet wil antwoorden als ik "de kaart" vraag en zij maar blijft vragen of ik "la carte" bedoel (en français natuurlijk). Het was in Ostende zie je, en ze ging me dan ook nog eens (en français) uitleggen dat ze van Bruxelles kwam. Op het terrasje ernaast werd ik gewoon in het Nederlands bediend en ik heb nog eens vriendelijk gezwierd naar la Bruxelloise (of hoe noem je dat?)
In uw plaats en met dus de stelling dat ik Vlaming was, zou ik gewoon bij zulke omstandigheden in het Frans spreken omdat ik niet mijn tijd wil verliezen met dat communautair brol en omdat dit brol me helemaal niet interesseert. Neem al uw ervaring in Oostende : wat kan het mij schelen dat de dienster Nederlands of Frans spreekt. Ik ben aan die terrasje om iets te drinken en/of te eten, niet om mijn tijd met onzin te verspillen. OK, voor u is het misschien geen onzin maar voor mij wel.

Laatst gewijzigd door Everytime : 3 november 2011 om 00:03.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 00:06   #106
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Vlaams-nationalisme is niet de oorzaak van de communautaire problemen in België, maar een symptoom daarvan.
Vlaams-Nationalisten zoeken problemen waar ze niet zijn, nuance.
Oud 3 november 2011, 00:10   #107
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Er is nu eenmaal nog een niet te onderschatten aantal Vlamingen dat er zelf nog altijd van overtuigd is dat het Frans superieur is aan het Nederlands. Om nog maar te zwijgen van een zeker aantal Vlamingen dat Frans spreken als een teken ziet van 'goede Belg' zijn, ja zelfs van burgerzin; denk maar terug aan de column van Filip Joos eerder dit jaar.
Filip Joos had veel kritiek gekregen omdat hij zeer positief tegenover de Franstaligen was. En dat kan niet volgens uw spel.
Oud 3 november 2011, 00:19   #108
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Filip Joos had veel kritiek gekregen omdat hij zeer positief tegenover de Franstaligen was. En dat kan niet volgens uw spel.
Je hebt niets begrepen van de achterliggende gedachte van de column van Joos. Het probleem is niet dat hij positief staat tegenover Franstaligen, maar dat hij daartoe zijn eigen taal op het tweede plan zet; alsof hij zich heimelijk schaamt voor zijn Nederlandstaligheid wanneer hij met Franstaligen in contact komt. Herinner je dit zinnetje uit zijn stukje:

Citaat:
de voertaal is Frans, ook al beginnen zij steevast in het Nederlands. Maar ik blijf Frans praten.
Het wegwerken van dit soort onderdanige mentaliteit bij de Vlamingen vind ik persoonlijk oneindig veel belangrijker dan het najagen van de fetisj van een Vlaams republiekje.

Laatst gewijzigd door SDG : 3 november 2011 om 00:28.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 02:16   #109
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Correct, maar de loonbrief moet wel in het Nederlands.
Niet enkel de loonbrief. alle correspondentie met het personeel is verplicht in het Nederlands. Tot zelfs procedures toe. (ik weet het, ik heb er hopen moeten vertalen).
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 02:19   #110
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
In uw plaats en met dus de stelling dat ik Vlaming was, zou ik gewoon bij zulke omstandigheden in het Frans spreken omdat ik niet mijn tijd wil verliezen met dat communautair brol en omdat dit brol me helemaal niet interesseert. Neem al uw ervaring in Oostende : wat kan het mij schelen dat de dienster Nederlands of Frans spreekt. Ik ben aan die terrasje om iets te drinken en/of te eten, niet om mijn tijd met onzin te verspillen. OK, voor u is het misschien geen onzin maar voor mij wel.
waarom zou ik aan een omhooggevallen geit die niet weet hoe laat het is, mijn tijd in het frans moeten verbeuzelen?
en waarom zou ik tegen een ingeweken marokkaan die in antwerpen zijn winkeltje openhoudt de moeite moeten doen om Frans te spreken omdat hij in het verkeerde gewest is terechtgekomen? Als ik in Bertrix een winkeltje ga opendoen neem ik aan dat ik de klanten die me in het frans iets vragen ook niet in het Nederlands zal moeten antwoorden.
En neen ik wil mijn tijd niet in het frans gaan verbeuzelen tegen een ordinaire trut van een dienster die het vertikt om de klanten in de taal van het gewest te bedienen. Ik heb me twee stoelen verder gezet, op een ander terras.

Of dacht je nu echt dat ik aan zulke mensen meer dan twee seconden tijd besteed?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 3 november 2011 om 02:22.
Oud 3 november 2011, 09:09   #111
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het probleem is dat het altijd de Nederlandstaligen zich moeten aanpassen aan de Franstaligen en dat het omgekeerde zéér moeilijk ligt, on est quand même en Belgique hé.

taal is niet alleen een communicatiemiddel, de eigen taal is ook een thuishaven, ergens waar je je goed in voelt. onderschat nu niet eens de impact op het constant moeten spreken van een andere taal op een persoon.
Oud 3 november 2011, 09:59   #112
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hoezo? Spreekt u dan een totaal ander soort AN dan de overige Vlamingen? Dat u AN eventueel met een Limburgs accent spreekt zal niet in uw nadeel spelen hoor! Of is uw "moedertaal" soms geen AN, maar Limburgs dialect? Ja, daarmee zul je inderdaad op nogal wat plaatsen niet ver geraken. Of bedoelt u soms nog iets anders? Met name dat u in Vlaanderen veel terecht komt "chez les francophones de Flandre"?
-Als ik AN spreek zal je moeite moeten doen om mijn herkomst te bepalen.

-Mijn moedertaal is Limburgs. Daarmee kan ik idd in Vlaanderen niet ver geraken. Oostwaarts in Nederland en Duitsland daarentegen wel. En je moet zeker de Oostkantons in Wallonië niet vergeten.

Citaat:
taal is niet alleen een communicatiemiddel, de eigen taal is ook een thuishaven, ergens waar je je goed in voelt. onderschat nu niet eens de impact op het constant moeten spreken van een andere taal op een persoon.
Dat is nu net het punt dat ik wil aantonen. Nederlands is voor mij geen eigen moedertaal. Ik beheers die taal veel beter dan Frans, Engels of Duits omdat wij vanaf onze schooltijd daarmee geconfronteerd werden. En omdat Ned. ook een Germaanse taal is. Maar dat zou eventueel evengoed gelden voor Duits als standaardtaal.

Maar waar het oorspronkelijk in deze discussie om draait is dat Flaminganten zonder taalwetten respect eist van Franstaligen voor de Nederlandse taal in Vlaanderen (waarmee ik akkoord kan gaan). Maar dat diezelfde Vlamingen dat respect zelf niet kunnen opbrengen in de Limburgstalige regio's. En dat maakt hen volstrekt ongeloofwaardig.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 10:01   #113
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Maar waar het oorspronkelijk in deze discussie om draait is dat Flaminganten zonder taalwetten respect eist van Franstaligen voor de Nederlandse taal in Vlaanderen (waarmee ik akkoord kan gaan). Maar dat diezelfde Vlamingen dat respect zelf niet kunnen opbrengen in de Limburgstalige regio's. En dat maakt hen volstrekt ongeloofwaardig.
Dan hadden de Limburgers ervoor moeten zorgen dat ze een eigen gewest en een eigen Limburgse gemeenschap kregen, waar het Limburgs als officiele taal wordt ingesteld.
Je kan het moeilijk aan de Vlamingen verwijten dat ze jou als mede-vlaming zagen en niet als collaborerende franskiljon die Limburgs wil spreken onder zijn kerktoren (wat bovendien zelfs volkomen gerechtigd is).
Ga eens bij SS klagen of bij Willy Claeys?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 3 november 2011 om 10:03.
Oud 3 november 2011, 10:01   #114
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
-Als ik AN spreek zal je moeite moeten doen om mijn herkomst te bepalen.

-Mijn moedertaal is Limburgs. Daarmee kan ik idd in Vlaanderen niet ver geraken. Oostwaarts in Nederland en Duitsland daarentegen wel. En je moet zeker de Oostkantons in Wallonië niet vergeten.

Dat is nu net het punt dat ik wil aantonen. Nederlands is voor mij geen eigen moedertaal. Ik beheers die taal veel beter dan Frans, Engels of Duits omdat wij vanaf onze schooltijd daarmee geconfronteerd werden. En omdat Ned. ook een Germaanse taal is. Maar dat zou eventueel evengoed gelden voor Duits als standaardtaal.

ik kan je enigszins volgen, maar het probleem is dat je dit allemaal zegt gewoon om het Nederlands te doen verdwijnen in Vlaanderen en laten vervangen door het Frans.
Oud 3 november 2011, 10:22   #115
pajoske

Standaard

Citaat:
Dan hadden de Limburgers ervoor moeten zorgen dat ze een eigen gewest en een eigen Limburgse gemeenschap kregen, waar het Limburgs als officiele taal wordt ingesteld.
Je kan het moeilijk aan de Vlamingen verwijten dat ze jou als mede-vlaming zagen en niet als collaborerende franskiljon die Limburgs wil spreken onder zijn kerktoren (wat bovendien zelfs volkomen gerechtigd is).
Ga eens bij SS klagen of bij Willy Claeys?
Ik zou dan bij 'Willem I der Nederlanden' moeten gaan klagen. De provinciale overheid heeft er trouwens voor geijverd om Limburgs als minderheidstaal te laten erkennen. De Vlamingen hebben dat geweigerd. In tegenstelling tot de Walen waar de Executieve van de Franse Gemeenschap van België een decreet tot bevordering van de plaatselijke talen en dialecten heeft uitgewerkt om dit waardevolle (taal-) patrimonium te beschermen.
Citaat:
ik kan je enigszins volgen, maar het probleem is dat je dit allemaal zegt gewoon om het Nederlands te doen verdwijnen in Vlaanderen en laten vervangen door het Frans.
Waaruit kan jij besluiten dat dit mijn wens is? Ik schrijf dat de verwijten van Flaminganten t.o.v. Franstaligen identiek gelden voor Limburgstaligen t.o.v. Nederlandstaligen.
Voor mij als Limburgstalige is Nederlands evenmin mijn moedertaal als Frans. Het maakt mij in principe dus niet uit welke standaardtaal ik gebruik om het aantal personen waarmee ik kan communiceren te verhogen.
Ik heb hier trouwens al meerdere keren geschreven dat m.i. in Vlaanderen Engels een grotere toekomst heeft als standaardtaal dan AN , en zeker meer dan Frans. Daarnaast zie ik streektalen en/of een tussentaal ook overleven als vrije-tijd-taal, of huistaal voor de omgang met vrienden/familie. En dan ben ik voorstander van het behoud en gebruik van de eeuwenoude streektalen i.p.v. die afschuwelijke tussentaal welke men tegenwoordig in de media gebruikt.

Laatst gewijzigd door pajoske : 3 november 2011 om 10:23.
Oud 3 november 2011, 10:51   #116
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
De Vlamingen hebben dat geweigerd. In tegenstelling tot de Walen waar de Executieve van de Franse Gemeenschap van België een decreet tot bevordering van de plaatselijke talen en dialecten heeft uitgewerkt om dit waardevolle (taal-) patrimonium te beschermen.
Och, U bedoelt het "waals" dat ze eerst volledig hebben vernietigd en waar ze nu een museum voor gaan oprichten? Dat zullen de vlamingen dan ook moeten doen met het Limburgs volgens U? Maar dit is nog wel niet zo uitgestorven als het "waals" denk ik.
Oud 3 november 2011, 11:07   #117
pajoske

Standaard

Citaat:
Och, U bedoelt het "waals" dat ze eerst volledig hebben vernietigd en waar ze nu een museum voor gaan oprichten? Dat zullen de vlamingen dan ook moeten doen met het Limburgs volgens U? Maar dit is nog wel niet zo uitgestorven als het "waals" denk ik.
"Ich zal diech dat ins verdütschen": Neen, ik bedoel niet het Waals. Ik heb het over het 'Platdütsch' dat men vandaag nog altijd spreekt in het Noord-Oosten van de provincie Luik. De taal van het oude hertogdom Limburg. Een Germaanse taal, zeer nauw verwant aan mijn Limburgse taal.

Laatst gewijzigd door pajoske : 3 november 2011 om 11:09.
Oud 3 november 2011, 11:15   #118
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
"Ich zal diech dat ins verdütschen": Neen, ik bedoel niet het Waals. Ik heb het over het 'Platdütsch' dat men vandaag nog altijd spreekt in het Noord-Oosten van de provincie Luik. De taal van het oude hertogdom Limburg. Een Germaanse taal, zeer nauw verwant aan mijn Limburgse taal.
Veel kennis heb je er toch niet over precies:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waals

Het Waals is een lokale Romaanse streektaal die in het grootste deel van Wallonië gesproken wordt door een deel van de bevolking. Volgens schattingen zijn er 600.000 sprekers.

Het Waalse taallandschap: De streektalen van Wallonië

Het Waals is misschien wel de best overgeleverde oïl-taal in de schaduw van het Frans. Maar het is een van de 500 talen in de wereld die op het punt staan uit te sterven in de 21ste eeuw, behalve als het in 1992 begonnen normalisatieproces aanslaat.

Er zijn ook nog andere kleinere belgo-Romaanse talen of dialecten in Wallonië: het Picardisch (Bergen-Doornik), het Gaumais (Virton) en het Champenois (Beneden-Semois). Soms wordt het woord "Waals" gebruikt voor de vier groepen samen, als synoniem voor belgo-Romaanse dialecten.

De term "Waals" is eveneens in gebruik voor het Belgisch-Frans, wat tot verwarringen kan leiden.
-------------------------

Of wil je nu zeggen dat de Franstalige Gemeenschap het Platduits gaat beschermen ? Ik zou eerder denken dat dit een eventuele actie van de Duitstalige Gemeenschap is.
Oud 3 november 2011, 12:25   #119
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Het Waals gewest komt dus niet overeen met Wallonië, net zo min als het Vlaams gewest overeenkomt met Vlaanderen (en in dit laatste geval nog veel minder).
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2011, 13:12   #120
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarom zou ik aan een omhooggevallen geit die niet weet hoe laat het is, mijn tijd in het frans moeten verbeuzelen?
en waarom zou ik tegen een ingeweken marokkaan die in antwerpen zijn winkeltje openhoudt de moeite moeten doen om Frans te spreken omdat hij in het verkeerde gewest is terechtgekomen? Als ik in Bertrix een winkeltje ga opendoen neem ik aan dat ik de klanten die me in het frans iets vragen ook niet in het Nederlands zal moeten antwoorden.
En neen ik wil mijn tijd niet in het frans gaan verbeuzelen tegen een ordinaire trut van een dienster die het vertikt om de klanten in de taal van het gewest te bedienen. Ik heb me twee stoelen verder gezet, op een ander terras.

Of dacht je nu echt dat ik aan zulke mensen meer dan twee seconden tijd besteed?
U zal niet sterven omdat u Frans in plaats van Nederlands spreekt, het is niet het einde van de wereld. U neemt het communautair te au sérieux, daar is het probleem.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be