Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2011, 15:12   #141
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik zal tegen een Nederlandstalige overal Nederlands spreken, gelijk waar ik ben hoor.

in contact met de autochtonen daar, zal ik uiteraard proberen om hun taal te spreken of het toch te leren. maar onder elkaar??? uiteraard Nederlands.
Jij kunt dan ook Westvlaams van huize uit. Je denkt toch niet dat ik Westvlaams ga leren omwille van de autochtonen?

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 november 2011 om 15:12.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 15:14   #142
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
U zit bijna op de juiste golflengte.

Uiteraard mag iedereen zelf kiezen welke taal men spreekt in het openbaar. Echter, OFWEL wil men doen of men erbij hoort (en spreekt men nederlands in het Nederlandtalige landsgedeelte) ofwel beoefent men de apartheidsstrategie zoals voorgeschreven door de totalitaire ideologieën en zorgt men er vooral voor dat de 27ste generatie nog altijd amper Nederlands spreekt maar wel "onder mekaar" hun eigen geheimtaaltje kunnen blijven gebruiken
Dit is voor een aboriginal zoals ik niet aangenaam. Ik leef niet graag in een gekoloniseerd land en nog minder houd ik van de collabolateurs die hun land zouden verkwanselen aan gelijk wie zolang het maar een totalitaire ideologie betreft (van het gesteven Hitler armpje tot het gesteven Hamas armpje).

en nogmaals: NEEN ik vind dat niet leuk. Nu niet en onder WOII had ik dat ook niet leuk gevonden. en ik betwijfel of de Indiers het zo leuk vonden dat de Engelse kolonisten gewoon hun Engelse taal overal oplegden, of de Belgische kolonisten het Frans in Le Congo (nederlands was te moeilijk zeker?), in Indonesie konden ze dan weer wel allemaal het Nederlands leren van de kolonisten. En neen, ik denk niet dat al die aboriginals dat leuk vonden. Ga je nu beweren dat die aboriginals niet open stonden voor "verrijking" ?

Maak ik mezelf duidelijk? of moet ik het in het Duits vertellen?
Zing jij Limburgs in Hasselt en probeer je Westvlaams in Kortrijk? Hents in Gent?

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 november 2011 om 15:15.
Oud 17 november 2011, 15:17   #143
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou in héél luid Nederlands wat negatieve dingen over franstaligen naar de overkant van mijn tafeltje over en weer roepen. Plezant toch? Jullie gaan dat toch niet verstaan als franstalige.
en als je het niet wil horen dan moet je je maar verzetten. zoiets. toch?
Nee, want u roept en scheld hen uit.
Deze franstaligen praten gewoon rustig in het frans, en storen verder niemand.
Oud 17 november 2011, 15:22   #144
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Zing jij Limburgs in Hasselt en probeer je Westvlaams in Kortrijk? Hents in Gent?
Juist daarom hebben we een standaardtaal: Nederlands.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 15:23   #145
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
ik scheldt hen niet uit, ik VERTEL luidop aan MIJN tafelgenoot wat ik over luidsprekende franstaligen denk; Mag ik dat nog doen? of moet ik onderdanig ergens anders plaatsnemen?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 15:24   #146
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Juist daarom hebben we een standaardtaal: Nederlands.
dat is te moeilijk voor hen hoor. Ze zijn slechts ééntalig eigen kerktorendialect. daarom spreken ze liever français als ze op den buiten komen.
Oud 17 november 2011, 15:24   #147
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik scheldt hen niet uit, ik VERTEL luidop aan MIJN tafelgenoot wat ik over luidsprekende franstaligen denk; Mag ik dat nog doen? of moet ik onderdanig ergens anders plaatsnemen?
jaja, jij zou je verdraagzame zijn, zoals altijd.
Oud 17 november 2011, 15:25   #148
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
jaja, jij zou je verdraagzame zijn, zoals altijd.
denk jij nu écht dat je van mij nog maar één blik zou krijgen? hoe arrogant kan je wel zijn zeg?
Oud 17 november 2011, 15:25   #149
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niet beschaamd zijn je eigen taal te spreken.
Trouwens, hij is franstalig, en spreekt hier op een .be forum toch mooi nederlands he? terwijl hij hier ook perfect franstalig zou mogen spreken.
Maar nee, hij past zich aan de groep waarmee hij spreekt.

Als hij in het openbaar andere franstalige mensen tegenkomt, zie ik echt niet in wat er mis mee is om dan frans mee te spreken - Zeker als hij in een ander land is.
Dat heeft er niets mee te maken. Die .be is alleen van belang voor de beheerder van dit forum. Dat iedereen hier in het Nederlands met elkaar communiceert, komt omdat dit het concept en de filosofie van dit forum is: een Nederlandstalig forum.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 15:28   #150
Duvelke

Standaard

Citaat:
Blijkbaar heeft u zelf ook nog last met de nederlandse taal..

maar bon..on topic:
Waarom zou u luidop uw gedacht over hen zeggen, als u hen niet kent?
Gaat u hen gewoon bekritiseren puur omdat ze geen nederlands spreken?
Zij praten gewoon in hun eigen taal tegen mensen die in hun eigen taal spreken..net als u nederlands spreekt tegen uw vrienden..
Oud 17 november 2011, 15:31   #151
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijkbaar heeft u zelf ook nog last met de nederlandse taal..

maar bon..on topic:
Waarom zou u luidop uw gedacht over hen zeggen, als u hen niet kent?
Gaat u hen gewoon bekritiseren puur omdat ze geen nederlands spreken?
Zij praten gewoon in hun eigen taal tegen mensen die in hun eigen taal spreken..net als u nederlands spreekt tegen uw vrienden..
jij hoordt dad verschil zelfs? amaaai! flink hoor.

ik heb mein ijgen mening over franstaligen die middels hun arrogantie aan de plaatselijke nederlandstaligen hun afkeer wensen uit te drukken. En ja, ik voel me geregtichd die mening luidop aan mijn tafelgenoten mede te delen, net zoals die franstaligen het nodig vinden om luidop hun gesprekken te ventileren in die mate dat ze de andere mensen storen die er naast zitten.
Oud 17 november 2011, 15:41   #152
Duvelke

Standaard

Citaat:

ik heb mein ijgen mening over franstaligen die middels hun arrogantie aan de plaatselijke nederlandstaligen hun afkeer wensen uit te drukken. En ja, ik voel me geregtichd die mening luidop aan mijn tafelgenoten mede te delen, net zoals die franstaligen het nodig vinden om luidop hun gesprekken te ventileren in die mate dat ze de andere mensen storen die er naast zitten.
een taal is niet enkel spreken, het is ook schrijven.
Zeker als je zo hoog van de toren blaast dat iedereen hier in het nederlands moet communiceren.
Ik vind franstaligen over het algemeen niet arrogant. U daarentegen wel, aangezien u hen enkel afrekent op de taal die ze spreken..

En wie heeft het hier over luidop spreken? Of er nu een normaal gesprek 5meter van uw tafel in het nederlands gebeurt, of in het frans, dat maakt toch niet uit? Normaal gezien bent u zelf in conversatie met uw eigen gesprekspartner en hoort u het andere gesprek niet. Of bent u zo iemand die graag luistervinkt?
Oud 17 november 2011, 15:44   #153
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Dat heeft er niets mee te maken. Die .be is alleen van belang voor de beheerder van dit forum. Dat iedereen hier in het Nederlands met elkaar communiceert, komt omdat dit het concept en de filosofie van dit forum is: een Nederlandstalig forum.
Ik zie nergens in het forumreglement dat je verplicht bent nederlands te praten, en heb tevens hier al gesprekken in het frans/engels gezien.
Aangezien Everytime beweert franstalig te zijn, kan je al niet zeggen dat hij zich niet aanpast aan de doelgroep. Ik zou zelfs meer zeggen, zijn nederlands is van zeer goede kwaliteit.
Zeker als je ziet dat sommige fanatieke vlaamsche boerekes er nog niet in slagen een nederlandse zin te schrijven zonder dt-fouten.
Oud 17 november 2011, 15:45   #154
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
een taal is niet enkel spreken, het is ook schrijven.
Zeker als je zo hoog van de toren blaast dat iedereen hier in het nederlands moet communiceren.
Ik vind franstaligen over het algemeen niet arrogant. U daarentegen wel, aangezien u hen enkel afrekent op de taal die ze spreken..

En wie heeft het hier over luidop spreken? Of er nu een normaal gesprek 5meter van uw tafel in het nederlands gebeurt, of in het frans, dat maakt toch niet uit? Normaal gezien bent u zelf in conversatie met uw eigen gesprekspartner en hoort u het andere gesprek niet. Of bent u zo iemand die graag luistervinkt?
het ging hierover o groot literair talent:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In het openbaar spreken de mensen de taal die ze willen, punt aan de lijn. Voelt u zich niet op uw gemak omdat uw "buren" onder hen in het Frans, Engels Duits, enz....spreken, pech voor u maar dat is uw probleem. We hebben zoiets eens in een café aan de Kust gehad : een groep Vlamingen die niet kon accepteren dat wij, Franstaligen, onder ons in het Frans spraken (we zaten naast hun tafel). Wat heeft die groep gedaan? Gewoon van tafel veranderen, ver van ons. Die groep heeft dus gedaan wat die moest doen : oftewel van tafel veranderen, oftewel het café verlaten.
zo stillekes zullen die franskiljons dus niet hebben geconverseerd neem ik aan.
Oud 17 november 2011, 15:52   #155
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. In een café uitroepen en uitschelden kan ook als gevolg hebben dat de uitbater hem en zijn collega's/vrienden vraagt te betalen en het café te verlaten.

Laatst gewijzigd door Everytime : 17 november 2011 om 15:52.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 15:52   #156
Duvelke

Standaard

Citaat:
het ging hierover o groot literair talent:

zo stillekes zullen die franskiljons dus niet hebben geconverseerd neem ik aan.
Tuurlijk wel.
Het ging er gewoon om dat ze er niet tegen konden dat er frans werd gesproken.
Waar zegt hij dat ze luid spraken?
Oud 17 november 2011, 15:53   #157
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:

'nuff said.
Maar dat deed je express, hé?
Oud 17 november 2011, 15:57   #158
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Tuurlijk wel.
Het ging er gewoon om dat ze er niet tegen konden dat er frans werd gesproken.
Waar zegt hij dat ze luid spraken?
als ze niet luid spraken konden die niet-franstaligen toch ook niet horen dat ze in het frans aan het kwetteren waren zeker?

Misschien vonden die vlaamse boerkes gewoon dat die troep franstaligen teveel lawaai maakten, dat is dikwijls nogal eigen aan zulke sujetten die menen dat heel het café van hen is omdat ze franskiljons zijn.
Oud 17 november 2011, 16:01   #159
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie nergens in het forumreglement dat je verplicht bent nederlands te praten, en heb tevens hier al gesprekken in het frans/engels gezien.
Aangezien Everytime beweert franstalig te zijn, kan je al niet zeggen dat hij zich niet aanpast aan de doelgroep. Ik zou zelfs meer zeggen, zijn nederlands is van zeer goede kwaliteit.
Zeker als je ziet dat sommige fanatieke vlaamsche boerekes er nog niet in slagen een nederlandse zin te schrijven zonder dt-fouten.
Bedankt!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2011, 16:02   #160
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als ze niet luid spraken konden die niet-franstaligen toch ook niet horen dat ze in het frans aan het kwetteren waren zeker?

Misschien vonden die vlaamse boerkes gewoon dat die troep franstaligen teveel lawaai maakten, dat is dikwijls nogal eigen aan zulke sujetten die menen dat heel het café van hen is omdat ze franskiljons zijn.
dus als iemand op café net naast jou zit, kan jij niet verstaan in welke taal ze spreken?

er bestaan daar hulpmiddelen voor hoor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be