Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 24 november 2011, 14:00   #81
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de bank rekent 5% omdat dat de prijs is van het kapitaal+verzekering risico

als jij die industrieel geld wil lenen aan 4%, dan ben je een (tamelijk domme)gokker.
want jij zou compleet ongedekt alle risico dragen.

(preferente bedrijfsobligaties zouden al een betere manier zijn om die industrieel te financieren, aandelen en zeggenschap in het bedrijf m.i. nog een betere)
Het maakt natuurlijk verschil uit als ikzelf die industrieel ben en dus aan mijn eigen leen.
Die bank telt buiten kapitaal+rente ook nog een dikke winst. Daar zit het grote verschil.
pajoske is offline  
Oud 24 november 2011, 14:01   #82
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het maakt natuurlijk verschil uit als ikzelf die industrieel ben en dus aan mijn eigen leen.
Die bank telt buiten kapitaal+rente ook nog een dikke winst. Daar zit het grote verschil.
Zoals ze bij de GH en dexia enzo deden?
Oud 24 november 2011, 14:04   #83
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Zoals ze bij de GH en dexia enzo deden?
Neen. Dat is iets anders. Die vergelijking gaat enkel op als de industrieel eigen bedrijfskapitaal uitleent aan zijn eigen bedrijf. Ik heb het over een kapitaalkrachtige industrieel die zijn privékapitaal uitleent aan zijn eigen (in principe) rendabel bedrijf omdat hij op de geldmarkt woekerprijzen moet betalen aan speculerende banken.
pajoske is offline  
Oud 24 november 2011, 14:14   #84
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Jamaar dan moet ge zo ingewikkeld niet doen he. Voer gewoon een belasting van 30% op spaargeld in en 't is in de sjakos.
Dan steek ik het nog liever in brand, ...
Herr Flick is offline  
Oud 24 november 2011, 14:16   #85
Brakelaar
Minister

Brakelaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dan steek ik het nog liever in brand, ...

Ik doe mee dan....of ik vervogel het
Brakelaar is offline  
Oud 24 november 2011, 15:51   #86
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

hebben we het over een beursgenoteerd bedrijf ?
Anna List is offline  
Oud 24 november 2011, 15:54   #87
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen. Dat is iets anders. Die vergelijking gaat enkel op als de industrieel eigen bedrijfskapitaal uitleent aan zijn eigen bedrijf. Ik heb het over een kapitaalkrachtige industrieel die zijn privékapitaal uitleent aan zijn eigen (in principe) rendabel bedrijf omdat hij op de geldmarkt woekerprijzen moet betalen aan speculerende banken.
lol

logisch allemaal ... elke bedrijfseigenaar zoekt manieren om zijn privé-kapitaal af te zonderen van zijn bedrijfsrisico, en gij zou het erin smijten en heel de constructie die daar net voor dient ondermijnen ...

onbegrijpelijk.
Anna List is offline  
Oud 24 november 2011, 15:57   #88
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik raad iedereen af om in te gaan op Leterme zijn idee om via obligaties rechtstreeks je centen in de staat te steken.
......
Niet akkoord!
Elke Belgische patriot, Belgiscist of koningsgezinde- en ze zijn met veel -(zie de petitie en de shamebetoging)- moet en zal zulke obligaties kopen!
Dat is toch het minste dat ze voor hun land moeten overhebben.
Een opoffering van 20.000 Euro per persoon moet toch een minimum zijn.
Ze beweren toch met minstens 500.000 te zijn en dat zou toch dan ca 10 miljard euro moeten opbrengen.
Weg met de financiële crises.
Hiermede kunnen ze die vermaledijde separatisten een poepje laten ruiken.
Doen!
Anselmo is offline  
Oud 24 november 2011, 15:58   #89
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
bovendien gaat ge spontaan de notionele intrestaftrek in uw privé belastingsaangifte binnentrekken ... ???
Anna List is offline  
Oud 24 november 2011, 15:59   #90
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar Bekijk bericht
Ik doe mee dan....of ik vervogel het
Bij nader inzien is het inderdaad beter het te verogelen...
Herr Flick is offline  
Oud 24 november 2011, 16:01   #91
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
I

Daarentegen, mocht Vlaanderen zoiets uitbrengen, dat zou andere koek zijn.

verouderde banner:

...daar zit ik ook al een tijdje over te denken......
Misschien is dat een volgende stap in de Staatshervormingen,dat Vlaanderen voor zijn INVESTERINGEN (NIET..voor dagdagelijks beheer,alstublieft nooit degelijke fout) schuldpapieren begint uit te geven....

Ik denk onderandere aan het bekostigen van een zekere brug,tunnel,ring.......grote werf in het Antwerpse ....
Wat het ook wordt,het is NODIG,en misschien wordt het beter grotendeels buiten de begroting gefinancierd...Bovendien lijkt het me niet langer aangewezen om nog veel bij de banken langs te gaan....ze gaan u in de zak zetten.

Om nu terug te keren naar de topic...

"goed geld" moet niet langer achter "slecht geld" gesmeten worden.

Laatst gewijzigd door kelt : 24 november 2011 om 16:06.
kelt is offline  
Oud 24 november 2011, 16:07   #92
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
...daar zit ik ook al een tijdje over te denken......
Misschien is dat een volgende stap in de Staatshervormingen,dat Vlaanderen voor zijn INVESTERINGEN (NIET..voor dagdagelijks beheer,alstublieft nooit degelijke fout) schuldpapieren begint uit te geven....

Ik denk onderandere aan het bekostigen van een zekere brug,tunnel,ring.......grote werf in het Antwerpse ....
Wat het ook wordt,het is NODIG,en misschien wordt het beter grotendeels buiten de begroting gefinancierd...Bovendien lijkt het me niet langer aangewezen om nog veel bij de banken langs te gaan....ze gaan u in de zak zetten
Dit is geen goed idee !
Denk maar eens verder.
Vlaanderen zou dan alleen zijn infrastructuur moeten financieren en bijkomend via het federale niveau het grootste gedeelte van die in franstalig België.
Enkel bij een doorgedreven financiële scheiding is dit een optie.
Anselmo is offline  
Oud 24 november 2011, 16:08   #93
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Dit is geen goed idee !
Denk maar eens verder.
Vlaanderen zou dan alleen zijn infrastructuur moeten financieren en bijkomend via het federale niveau het grootste gedeelte van die in franstalig België.
bruggen en wegen zijn al lang gewestelijke materie

Maar de meeste inkomsten van de Vlaamse regering worden feitelijk via het Federaal niveau(de Belastingen) opgehaald en bepaald.

Een groeiend ,en apart kanaal van ontvangsten ,waar "Brussel" niks van weet,zou al een soort staatshervorming zijn...

Ondertussen kunnen we alleen mar hopen dat het federaal niveau ervoor kan zorgen dat ze niet meer op de markt moeten voor het verwerven van gewone werkingsmiddelen....(zoals deze week weer )

Laatst gewijzigd door kelt : 24 november 2011 om 16:14.
kelt is offline  
Oud 24 november 2011, 17:21   #94
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Dit is geen goed idee !
Denk maar eens verder.
Lees en leer. UW ogen zullen opengaan: http://www.hbvl.be/limburg/lummen/af...oruitgang.aspx
pajoske is offline  
Oud 24 november 2011, 17:51   #95
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik raad iedereen af om in te gaan op Leterme zijn idee om via obligaties rechtstreeks je centen in de staat te steken.

We hebben nog maar pas al die onheilspellende berichten gezien: als Dexia verder gered moet worden; als Arco en Ethias uitbetaald moeten worden, dat loopt in ordegrootte meerdere malen de som van 10.3 miljard die ze nu moeten vinden.

Als ge het toch wilt doen, doe het dan enkel met geld dat je langer kunt missen dan voorzien. Denk aan de Griekse oplossing: op de vervaldag krijg je te horen dat je maar de helft van de centen krijgt, de rest zal volgen na nader bericht ....

Daarentegen, mocht Vlaanderen zoiets uitbrengen, dat zou andere koek zijn.

verouderde banner:
Het verbaasd mij dat mensen echt geloven dat ze niet gaan afzien wanneer belgië failliet gaat zo lang ze hun geld er maar niet in hebben gestoken. Hoeveel banken denkt u dat er nog overeind zullen blijven? Griekeland is een fractie van België en zou het systeem al kunnen omver gooien. Als België failliet gaat is iedereen zo goed als alles kwijt, dus beter voorkomen dan genezen.
Oud 24 november 2011, 17:54   #96
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ofwel leest Leterme dit politieke forum, ofwel ben jij in de mogelijkheid om hem zoiets in het oor te fluisteren?
Ik zou wel willen.
Oud 24 november 2011, 17:56   #97
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Goed voorstel van Leterme waar we allemaal nog een centje kunnen mee verdienen. Op een spaarboekje brengt je spaargeld veel minder op. INDIEN België failliet zou gaan, dan ben je het spaargeld toch ook kwijt, dus je kan het beter maar investeren in de staatsbons. Als veel mensen dat doen, dan kunnen we misschien zelfs dit land redden van het faillissement. Het huis staat in brand en we moeten dat blussen.

Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 24 november 2011 om 17:57.
HOUZEE ! is offline  
Oud 24 november 2011, 17:57   #98
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Goed voorstel ook van PieterB. Ere wie ere toekomt! De overheid moet het spaargeld mobiliseren.

Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 24 november 2011 om 17:58.
HOUZEE ! is offline  
Oud 24 november 2011, 17:59   #99
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Wat is de netto-rente die ze beloven ? 2,98% ?

Waarom zou ik dat doen ? De rente op 10 jaar staat momenteel op 5,75%...

Kan me inbeelden dat het kiespubliek van CD&V zich nog wel eens zal laten rollen, maar eens ze dat beseffen niet meer zal kunnen beschouwd worden als kiespubliek van de CD&V.
Eyjafjallajökull is offline  
Oud 24 november 2011, 18:03   #100
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik snap niet wat er nu zo raar is aan dit idee, de spaarder zal hier niet onder leiden. 4% voor een obligatie of 1.5% voor een spaarrekening, waar zal hij het meeste gratis werken denkt u?
Zou jij gespaard hebben bij Kauphting tijdens de kredietcrisis? Die rente is zo hoog om één reden: risico.

Een obligatie is overigens niet hetzelfde als een spaarrekening, het is bv al minder liquide.

Slecht voorstel dus.
Vito is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be