![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#841 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#842 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Werkte zelf zo'n 25 jaar geleden in het Antwerpse nachtleven en kende wel wat kerels die 't kot van binnenuit kenden en beweerden toen net hetzelfde, nl 'als je nog geen beest bent, dan wordt je dat daar wel'... Enfin, heb daar een en ander over opgezocht en het blijkt dat er toch manieren bestaan, om gedetineerden te 'verbeteren', mét resultaat: "Omdat gedurende al die jaren inderdaad positieve resultaten geboekt werden, gaf het National Institute of Health een beurs aan de universiteit van Washington. Op die manier wil het zicht krijgen op de langdurige effecten van Vipassana bij gevangenen. Het verbaasde S.N. Goenka niet dat deze meditatietechniek evengoed bij zwaargedetineerden ingang vindt. ,,Vrees voor veroordeling en straf verandert een crimineel niet in een moreel goed mens, zoveel is duidelijk. Ook lezingen en leerboeken kunnen weinig bereiken. In plaats van onder druk morele regels op te leggen, moet je net de innerlijke kracht van een individu aanspreken. In de meditatie doen ze niets anders dan zichzelf bekijken. In plaats van je te richten op wat er buiten jezelf allemaal mis gaat, concentreer je je op wat er diep in jezelf is. Deze zelfobservatie wordt zo onontkoombaar, dat ook zware gedetineerden uiteindelijk uit het diepst van hun hart spijt krijgen en medeleven voelen met hun slachtoffers. Uitgangspunt hierbij is dat elk mens een pure geest heeft, maar dat omstandigheden een mens tot amorele daden brengen. Wie spiritueel bezig is, en dus naar de puurheid van zijn geest zoekt, kan niet anders dan moreel groeien." http://www.standaard.be/artikel/deta...XA10102002_038 Ook dit lijkt me interessant :http://www.moviemeter.nl/film/65898 Hoog tijd dus om Justitie eens wakker te schudden. Laatst gewijzigd door Diego Raga : 18 december 2011 om 00:12. |
|
|
|
|
|
|
#843 |
|
Banneling
|
Wat moet er dan gebeuren met criminelen in de gevangenis ? Volgens jou dus. Geef een paar goede ideeën ?
|
|
|
|
|
|
#844 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#845 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bij straffen boven de drie jaar moet je effectief bij de uitvoeringsrechtbanken een dossier indienen dat dan te zijner tijd behandeld wordt. Daar staat de vrijlatingsdatum dus helemaal niet op voorhand vast en is afhankelijk van de omstandigheden. De procedure bij straffen tot drie jaar en die boven drie jaar verschilt dus weldegelijk.
|
|
|
|
|
#846 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zal de verkeerde groep zijn denk ik om dat te doen. Ach na je tijd in de gevangenis ben je voor de buitenstaanders, de maatschappij toch altijd een soort randgeval die te vermijden is. Beste voorbeeld is dat je na gevangenschap ook nergens meer welkom bent om te gaan werken hé. En dan vooral al bij staat of stad ergens. Wat zou je dan willen dat de meesten niet opnieuw hier en daar wat extra geld proberen te verdienen met schuine truken van de foor? t' is toch normaal zeker? |
|
|
|
|
|
|
#847 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Gelukkig hebben we een sociale zekerheid die ervoor zorgt dat in een bepaalde mate ook mensen die moeilijker geaccepteerd worden kunnen blijven bestaan. |
|
|
|
|
|
|
#848 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nu als buitenstaander is dat allemaal moeilijk te vatten natuurlijk. Maar wie een tijdje in de cel heeft gezeten heeft sowiese al een persoonlijkheid en een karakter die een beetje boven de rest uitstijgt doorgaans. Om u daarna te moeten laten helpen door een sociaal dienst die gehandicapten en zo naar een beschutte werkplaats leid, dat is toch wel de druppel die de emmer laat overlopen hé? De meesten die ik ken en ikzelf ook hebben nooit op enige dienst beroep moeten doen maar altijd opnieuw zelf op hun pootjes terecht gekomen, ondanks alle tegenslagen onderweg. Daarom dat mensen zoals ik het heel moeilijk hebben dat anderen die altijd zonder echte tegenslagen in het leven zo makkelijk hun oortjes laten hangen in het leven. Nou ja na een tijd daar in de gevangenis ben je gemarkeerd voor het leven dat staat vast. Positief als persoonlijke sterktemaker, negatief tussen al die makke schapen rondom u. Je past gewoon niet in die groep. |
|
|
|
|
|
|
#849 |
|
|
De slachtoffers van criminele feiten zullen we misschien ook laten mediteren?
Totdat die denkt, als die niet bestraft word, kan ik dat misschien ook eens proberen? De meeste misdaden worden op voorhand beraamd. Of dat nu een week van tevoren of vijf minuten van tevoren is, ze weten wat ze doen. Wie ooit een slag op zijn hoofd heeft gehad, die in mijn geval, gelukkig slechts bewusteloosheid veroorzaakte en dat voor 2.000 Bfr., zal niet rap vergeten wat er gebeurd is. Als je dan van de toenmalige rijkswacht in Brugge bij aangifte hoort dat het weer die groep Engelsen waren, die op die manier hun vakantie verblijf in België bekostigden, maar dat ze geen bewijzen konden vinden, wist je dus al dat die aangifte nutteloos was. Ik kan je verzekeren, dat je al je medemensen dan voor jaren anders bekijkt. Kort en bondig, pamperen van criminelen zit er voor mij dus niet meer in. |
|
|
|
|
|
#850 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#851 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En het gaat verder, ik heb zo eens een cipier bezig gehoord over hoe als hij moest binnen zitten hij dan door zijn vrouw burgerondergoed zou laten binnenbrengen om het te dragen. Ik moest die cipier dan uitleggen dat op bezit van burgerondergoed of een paar kousen zeer strenge straffen staan, want het wordt beschouwd als ontsnappingspoging. Ik herinner me de gouverneur van het gevangeniswezen die op TV kwam verklaren dat de gevangen in Belgie burgergoed mochten dragen wat in de realiteit streng verboden is. Soms denk ik dat men speciaal de grootste en hardnekkigste onnozelaars aanneemt om die jobs uit te voeren. Het kan toch geen toeval zijn dat er alleen maar wereldvreemde onnozelaars werken? Toen ik in 98 mezelf moest gaan aangeven om twee maanden straf te gaan doen werkte ik bij de Stad en ik had "halve vrijheid" aangevraagd, het systeem waar men je 's morgens buitenlaat en je na je werk terug binnen moet komen om in de gevangenis te slapen. ik moest bij de directrice komen die me vertelde dat men halve vrijheid goedgekeurd was en dat ik dus in Antwerpen zou blijven tot men twee maand voorbij waren. Ik zei haar dat ze me dan van de transfairlijst moest halen want dat ik anders de volgende dag naar Merksplas zou gestuurd worden, het was er nu eenmaal de tijd voor. De gevangenen weten zulke zaken langs "de grapevine" nog voor het oficieel bekend word. Ze moest daar eens flink mee lachen, een gevangene die de directrice haar job wou uitleggen. Ik kon niet op de transfairlijst staan zei ze, want ik was goedgekeurd voor halve vrijheid. Ik bleef zeker en vast in de antwerpse gevangenis. Ik werd terug naar mijn cel gestuurd waar ik van de cipier van dienst mijn transfair-bakje kreeg om mijn eigendommen in te steken voor het vervoer naar Merksplas, de volgende morgen vertrok ik om zes uur in de morgen op transport naar de gevangenis van Merksplas.
|
|
|
|
|
#852 | |
|
|
Citaat:
"In de meditatie doen ze niets anders dan zichzelf bekijken. In plaats van je te richten op wat er buiten jezelf allemaal mis gaat, concentreer je je op wat er diep in jezelf is. Deze zelfobservatie wordt zo onontkoombaar, dat ook zware gedetineerden uiteindelijk uit het diepst van hun hart spijt krijgen en medeleven voelen met hun slachtoffers. Uitgangspunt hierbij is dat elk mens een pure geest heeft, maar dat omstandigheden een mens tot amorele daden brengen. Wie spiritueel bezig is, en dus naar de puurheid van zijn geest zoekt, kan niet anders dan moreel groeien." Uiteraard is de maatschappij niet zo tolerant tov ex-gedetineerden, maar als degenen die uit het prison komen al inzicht verworven hebben in de negatieve aspecten van (geplande) criminaliteit, zou er zo al heel wat toekomstig leed kunnen vermeden worden en zouden ze gemakkelijker opnieuw kunnen integreren. Meditatief verworven inzicht helpt ook om niet meer (zo snel) in te gaan op eventuele provocaties of uitspuwerij van de zwart/wit denkende 'goegemeente'. Zelfkennis is met stip de grootste buit die een mens kan veroveren en is nergens anders te vinden dan in de grondslag van je eigen bewustzijn. Meditatie opent de poort daar naar toe. Ik zou dus zeggen, niet te vlug het kind met het badwater weggooien, Mambo, je weet niet wat je daarmee verliest. |
|
|
|
|
|
|
#853 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward.
|
|
|
|
|
|
|
#854 |
|
Banneling
|
Je geeft dus toe dat je van toeten noch blazen weet, zelfs geen enkel persoonlijk ideetje over de kwestie hebt, maar je eigent jezelf wel het recht toe om kritiek uit te oefenen op mensen die wél proberen oplossingen te vinden ?
|
|
|
|
|
|
#855 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik opperde enkel dat mensen in de gevangenis dumpen en dan in de maatschappij dumpen geen goed beleid is om recidivisme te voorkomen. Ik merkte daarbij op dat ik niet weet of ons beleid zich beperkt tot dumpen. |
|
|
|
|
|
|
#856 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#857 |
|
Parlementslid
|
Turtelboom vindt dat zware wapens niet thuishoren bij particulieren. Aan haar uitleg te horen op het VRT-nieuws kent zij het verschil niet tussen zware en lichte wapens. Misschien kan zij eens te rade gaan op de website van Buitenlandse Zaken!
Op de beelden van de wapens die bij Amrani in beslag genomen werden heb ik geen enkel zwaar wapen gezien!
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat." Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944) In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991. |
|
|
|
|
|
#858 | |
|
|
Citaat:
zowel de legale als de illegale verbieden, en de controle zwaar verstrengen.
|
|
|
|
#859 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|