![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
-> de veiligheid van de inzittenden wordt getest tegen een onvervormbaar voorwerp, waarvan je zou kunnen stellen dat de massa oneindig groot is. -> de voetgangertest wordt uitgevoerd met behulp van een testpop met een in verhouding tot elk voertuig verwaarloosbare massa, waarvan je kan stellen dat de massa 0 is Wat betreft de bescherming van inzittenden zijn die testen relevant bij dat type van botsingen, zoals bijvoorbeeld met brugpijlers, bomen, muren enz. maar inderdaad bij botsingen tussen voertuigen speelt massa wel een rol. Daar heeft de zwaarste wel een voordeel omdat het verschil tussen de snelheid voor impact en erna minder zal verschillen, en navenant dan ook de krachten die te verwerken zijn. Uiteindelijk gaat het altijd om de krachten die de inzittenden te verwerken krijgen tijdens de botsing. Een slecht ontworpen zwaar voertuig (slecht is dan waarbij het voertuig een groot deel van de botsingsenergie doorgeeft naar de inzittenden) kan dan nog altijd slechter scoren dan een licht voertuig dat maximaal de botsingsenergie absorbeert. Ik meen me een filmpje te herinneren van een frontale crash tussen een oudere, onvervormbare, stoere Volvo en een Smart waarbij de inzittenden van de Smart in het voordeel bleken, zelfs al werd die bij de crash bij wijze van spreken als een tennisbal weggekaatst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.469
|
![]() De meanstreammedia: (enkele kranten zoals hln.be interesseert het zelfs niet)
Citaat:
Citaat:
![]() >> http://www.etsc.eu/documents/PR_ETSC_PIN_Flash21.pdf << Grafiek figuur 6 is echt alarmerend voor België tov de andere EU-landen. Maar wslk zeggen "onze politiek correcten" verder dat Be goe bezig is... ![]() - wie meer de details wil weten, de Pin-flash: http://www.etsc.eu/documents/PIN_Flash_21.PDF uit: Citaat:
Citaat:
![]() - - - - Ik heb (nog) eens op Eurostat en OECD en Irtad gezocht, Be heeft daar nog nooit zulke cijfers doorgegeven, maar blijkbaar de laatste jaren op ETSC. Allez dat werd hoog tijd. Irtad-ITF ken ik als de enige organisatie die zulke specifieke datasets inzamelt, Be is al jarenlang ontbrekend op die jonge leeftijdscategorie betuurders*. http://internationaltransportforum.o.../datasets.html * http://internationaltransportforum.o...ic/pdf/age.pdf leeftijdscategorie doden op het totaal aantal doden, of redelijk jonge appelen met alle appelen vergeleken. ![]() Be en Canada als enige ontbrekend op de 30 OECD landen. * http://internationaltransportforum.o...c/pdf/risk.pdf leeftijdscategorie doden per 100.000 inwoners van dezelfde leeftijdscategorie vergeleken met andere categoriën, of redelijk jonge appelen vergeleken met oudere en jongere appelen. Hier ontbreekt naast Be en Canada ook de USA op 30 landen. Hopelijk gaan we binnenkort hier ook cijfers van België zien. Eurostat is altijd trager als de andere, maar ETSC zetelt in Brussel en zitten dus kortbij de bron be.Stat. http://www.etsc.eu/boardofdirectors.php Soit, mss komt daar nu verandering in en gaat Irtad ook cijfers krijgen van Statbel, specifiek via webinterface be.STAT. Of wie weet nemen ze het over van ETSC... Ik ben wel heel benieuwd wat "onze politiekers" nu gaan ondernemen, want zulke -relatief EU - alarmerende verkeerdodencijfers duiken de laatste 5 jaren steeds meer op... maandag al iets in de krant ? ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2011 om 12:52. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
1. De volwassenen in het verkeer geven nu niet direct het goede voorbeeld. 2. Jongeren zitten veel op het internet waar velen snelheid als 'cool' en ongevaarlijk afdoen 3. Als ik zie hoe sommigen in het verkeer rijden zonder veel rekening te houden met de zwakke weggebruiker ...
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.469
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Enkel de rij voetgangers (rij passagiers tel ik even bij vtg) kent geen dalende tendens in die tabel type weggebruiker in de bebouwde kom, alhoewel de auto´s steeds veiliger worden voor de voetgangers (pedestrian safety EuroNCAP), en ook de gereden snelheden in de bbk zouden toch met de jaren steeds moeten afnemen bij al die gestegen 30- en extra 50 kmh-zones en -wegen. En al die drempels en plateaus veranderen die tendens ook niet. Ook de voetgangerslichten en andere voorzieningen niet. Ik heb echt geen idee of de bestuurders door al die maatregelen alerter gaan worden voor voetgangers. Het moet dus duidelijk van 2 kanten komen. Dit is blijkbaar ook niet het goede voorbeeld: (ook niet qua handhaving en beleid) Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2011 om 14:43. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
Ze schommelen rond die 70%, de ene keer er onder, de andere keer er door. Ik zou even wat kansrekening moeten doen of de stijging al dan niet relevant is (al dan niet valt binnen de standaard deviatie). Maar het moet inderdaad van de 2 kanten komen. De overheid toont hoe het kan (studies tonen aan dat het juist is). - Snelheid minderen - Voorrang geven (vooral aan de zwakke weggebruiker). - Niet drinken en rijden (en ook geen drugs) En ook de zwakke weggebruikers moeten beter de regels volgen en stoppen met doen alsof ze alles mogen. Het is aan de weggebruikers om hun verantwoordelijkheid te nemen.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
En het is daarom dat we als volwassenen het goede voorbeeld moeten geven. Hoe vaak ziet ge niet dat een ouder met kind op 5 meter naast een zebrapad loopt. Hoe vaak ziet ge niet dat diezelfde ouder zonder kijken oversteekt met een air van 'ze moeten maar stoppen'. Hoe vaak ziet ge niet de automobilist doorrijden aan een zebrapad of fietspad en moet de voetganger/fietser stoppen. Hoe vaak ziet ge niet de volvodrinvingsoccermom parkeren op een zebrapad/voetpad/fietspad om de kroost af te zetten aan de school/voetbal/muziekschool. Zolang we als volwassenen het slechte voorbeeld geven zullen we slechte automobilisten kweken.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.504
|
![]() Citaat:
ZIjn al die ongevallen daaraan te wijten ? Mensen die voor auto's springen ?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.469
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ook de overheid. En volgens deze "gemeten feiten", maken de kwetsbare weggebruikers (hier voetgangers) het de sterke weggebruiker zeker niet gemakkelijker in de gestegen verkeersdrukte. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2011 om 14:52. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
Citaat:
We veroorzaken het dus zelf. - We volgen de regels slecht, waardoor er te veel ongevallen gebeuren - We geven het slechte voorbeeld, waardoor de voetgangers er ook kun kl*ten aan vegen. - Het wordt steeds drukker en drukker, waardoor er meer ongevallen gebeuren.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Lees even rustig mijn post opnieuw.
Als ge nog vragen hebt, stel ze dan gerust. Micele is al vast mee.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
![]() |
![]() |
![]() |
#251 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.504
|
![]() Moest je nu als automobilist een paintball shooter hebben, en elke voetganger die voor uw wagen springt eens gezellig mag paintshooten.ZOu je zo visueel elke voetganger herkennen die er zijn hobby van maakt voor wagens te springe.
Als je dan elke week als student thuiskomt met knalrode t-shirts; Of als je uw ganse collectie herencostuums met paintballplekjes elke weeek naar de nieuwkuis moet doen, kom je toch aardig dicht bij een werkbare oplossing, zonder dat je mensen moet doodrijden kun je ze een beetje helpen opvoeden ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.504
|
![]() Citaat:
Hoe vaak ziet ge niet dat een ouder met kind op 5 meter naast een zebrapad loopt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.469
|
![]() Citaat:
Vroeger was wel de auto koning, maar kreeg toen tenminste repect niet voor de auto an sich, maar om zijn gevaarlijkheid. De kwetsbare weggebruiker was toen onder de auto gelopen en had niet opgelet. Wat zegt men nu ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() En wat begrijpt ge daar niet aan?
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Het gebrek aan ervaring komt neer op het niet kennen van de ongeschreven regels in het verkeer en op het niet tijdig herkennen van risicosituaties. En jeugdige onbezonnenheid is er waarschijnlijk al 100.000'en of miljoenen jaren. Dat zullen we als een gegeven moeten beschouwen. Goed, wat doe je er dan aan? Volgens mij moeten we zoeken naar methodes om jonge chauffeurs de kans te geven die ervaring op te bouwen in beschermde condities. Een goed idee lijkt me om vroeger te beginnen met echt te rijden, maar dan wel onder voortdurende begeleiding. Bijvoorbeeld om al vanaf 16 een voorlopig rijbewijs te kunnen behalen dat de jongere toestaat om te rijden maar dan onder begeleiding van een volwassene, bij voorkeur ouder dan pakweg 30, bij voorkeur één van de ouders, bij voorkeur uitsluitend met de auto van één van de ouders met een duidelijke omschrijving van de verantwoordelijkheid van de begeleider. Een echt rijbewijs kan niet later dan vanaf 18, tenslotte ben je voor de wet volwassen vanaf 18. Makkelijk is dat allemaal niet maar mits correcte informatie kan je zeker de ouders ervan overtuigen dat het voor hun kinderen een goede zaak is als ze zich in dergelijk systeem inschrijven. Moest het kunnen dan reed mijn zoon van 16 onder die voorwaarden vandaag al rond. Daarnaast blijft natuurlijk het punt dat onze ongeregelde infrastructuur met haar onvoorspelbaarheid en enorme variatie aan verkeersomstandigheden de zaak er niet op verbetert, en mogelijk de reden is waarom het verschil tussen de jongeren en de gemiddelde chauffeur bij ons groter is dan elders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.504
|
![]() Ik zoek de statistiek die bewijst dat voor de auto.springende mensen die 5metr buiten het zebrapad omvergeknald.worden he
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
Ge zijt weer met uw favoriet getrol bezig, niet?
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=164892 Citaat:
Persoonlijk pas ik voor het opleiden van een 16-jarige, die zijn veel te onvolwassen. Citaat:
Citaat:
In het buitenland rijden de volwassenen een stuk volwassener (er zijn altijd eikels die de uitzondering moeten bewijzen). Het verschil zal er dus groter zijn. Ik denk ook dat het examens in het buitenland moeilijker zijn. Als ik zie welke klungelaars er hier door raken. http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...ijexamen.dhtml Sorry, maar zo iemand hoort niet thuis in het verkeer.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Wie zegt dat snelheid geen probleem is? En het extreme geval waar je naar verwijst is zeker niet maatgevend voor de jongere chauffeur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Het gaat om rijden onder begeleiding. |
|
![]() |
![]() |