![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Mogen Katholieke priesters trouwen? | |||
JA, en ik ben katholiek |
![]() ![]() ![]() |
8 | 19,51% |
JA, en ik ben niet-katholiek christen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 12,20% |
JA, en ik ben niet-christen |
![]() ![]() ![]() |
14 | 34,15% |
NEE, en ik ben katholiek |
![]() ![]() ![]() |
4 | 9,76% |
NEE, en ik ben niet-katholiek christen |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
NEE, en ik ben niet-christen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 17,07% |
Andere of geen mening |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,32% |
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Niet schreeuwen
Hoe doe jij dat? Stuur me eens een path Citaat:
Kan niet Laatst gewijzigd door eno2 : 27 december 2011 om 17:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() Ik meen ooit ergens te hebben opgevangen dat het celibaat er is gekomen omwille van de mogelijke erfenis van de pastoor. Indien gehuwd erven de kinderen, indien niet gehuwd (en dus ook geen (officiele)kinderen) gaat alles naar de kerk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tegenwoordig gelden in zowat alle kloosterorden de regels : armoede, kuisheid en gehoorzaamheid. Er is een tijd geweest toen ook dat anders was. Een priester staat veel meer in het leven van de gewone mens dan een kloosterling. Vandaar dat voor hem de regels anders zijn. Ik vind de regeling in de Orthodoxe Kerk logisch, in ieder geval logischer dan in de Katholieke Kerk.
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het zo is, vind ik het allesbehalve sympathiek van onze Kerk. ![]()
![]() |
![]() |
#25 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Wikipedia vindt u er een degelijke uitleg over. http://nl.wikipedia.org/wiki/Celibaa...et_christendom In dat verband herinner ik mij het boek "Kristin Lavransdochter" (speelt in de veertiende eeuw) waar op een gegeven moment verwezen werd naar een oude priester die getrouwd was, iets waarmee iedereen vrede had omdat het in zijn jonge tijd normaal was voor alle priesters.
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() @ Cookie monster
Ah, OK, gelukt, bedankt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
SD vrouw zou in feite in functie van de priester moeten leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister-President
|
![]() Ja stel je voor. Gelukkig weet je nu echt waarom het zo gegaan is, zodat je die denkfout eindelijk recht kunt zetten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() Het celibaat is een traditionele discipline. Het kan verantwoord afgeschaft worden voor priesters.
Qua bisschoppen is het een andere zaak. De algemene regel in de RKK is geen getrouwde bisschoppen. Nooit, never, jamais. Bij de Orthodoxe Kerken worden bisschoppen meestal gekozen uit de kloosters, dus daar zijn sowieso geen getrouwde priesters. Vanaf de wijding tot bisschop, patriestisch bekeken, mocht het getrouwd koppel niet meer samenwomen. De vrouw trok dan naar het klooster. De trouw moet in principe gebeuren vóór de wijding, bij de Armeens-apostolische Kerk is er een uitzondering voor diakens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister-President
|
![]() Ze zijn in eerste instantie priesters en hun parochianen zijn evenzeer in nood als het zieke kindje.Als het die priester niet zou aanstaan kan hij het altijd afbollen.
![]() Maar het gaat toch niet over mij, ik dacht dat het over een mening ging. Spijtig dat het weer die richting uit gaat. Laatst gewijzigd door Inno : 29 december 2011 om 15:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Antwerpen is er een Lutheraanse Kerk waarvan de dominee gehuwd is en 4 kinderen heeft. Omdat er zo weinig Lutheranen zijn in België is zijn parochie heel uitgebreid. De mensen van zijn parochie die ik ontmoet heb, zijn bijzonder tevreden over hem.
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik denk dat het gezonder is moesten die mannen mogen trouwen, hoe kunnen zij anders raad geven aan getrouwde mensen ? Ze kennen toch de problemen niet die deze kunnen tegenkomen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door den dinges : 31 december 2011 om 00:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() Celibatair is tegen natuurlijk . van mij part mogen ze trouwen , kinderen krijgen en zelfs masturberen , al deze dingen zijn natuurlijke eigenschappen aan de mens.
met hun poten aan kinderen zitten daarentegen is onnatuurlijk en mensonwaardig . Maar ik zou zo graag eens een debat in de media zien . met niemand minder dan Phare de aguirre . want !!! niemand kan het beter weten dan zij . zij is getrouwd met een ex pastoor die zijn kap over de haag heeft gegooid en met Phare 3 kinderen heeft . |
![]() |
![]() |