Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2012, 17:54   #1
Effect
Minister-President

Standaard maximumprijs voor niet-alcoholische dranken

Als geheelonthouder ben ik vrijwel altijd Bob wanneer ik op stap ga. Naast de onkosten voor de auto (enkel benzine wordt betaald, maar een auto kost zoveel meer per kilometer) betekent dit ook een grote extra kost wanneer ik iets wil drinken. Immers cola, frisdrank en andere dranken kosten tegenwoordig steeds meer. Prijzen van 3 euro of meer voor een cola zijn niet meer uitzonderlijk, en in de gemiddelde club betaal je vlotjes 5 euro voor iets fris.

Wanneer er dan acties zijn zoals bier aan 1 euro of happy hour voor cocktails voel ik me dan ook royaal belazerd. Ik stel dan ook het volgende voor:

maximumprijs voor de volgende dranken gelijk aan de goedkoopste alcoholische drank beschikbaar:
- minstens 1 niet-caffeïnehoudende frisdrank
- minstens 1 caffeïnehoudende frisdrank
- minstens 1 soort vruchtensap
- drinkbaar kraanwater altijd en overal gratis
- deze dranken volgen alle prijsstunts en acties voor alcoholische dranken zoals, maar niet gelimiteerd tot: 2 voor de prijs van 1, 1 eurodrankjes, gratis bonnen bij entree of voorverkoop etc etc.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2012, 18:00   #2
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Net niet, extra belasten zoals in Frankrijk...
Trouwens, al die ongezonde frisdranken kosten de maatschappij keiveel geld.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2012, 18:03   #3
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Als trollpost kan deze tellen. U wil bob-gedrag ontmoedigen?
Oud 5 januari 2012, 18:05   #4
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Als trollpost kan deze tellen. U wil bob-gedrag ontmoedigen?
Heeft niets met trollpost te maken.
In een tijdspanne waar meer en meer stemmen opgaan om net uw frisdranken extra te belasten wenst u ze goedkoper uit te delen...

edit: U zou trouwens net de grootste winstmarge van de uitbaters afpakken...

Laatst gewijzigd door manta : 5 januari 2012 om 18:09.
Oud 5 januari 2012, 18:11   #5
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Heeft niets met trollpost te maken.
In een tijdspanne waar meer en meer stemmen opgaan om net uw frisdranken extra te belasten wenst u ze goedkoper uit te delen...

edit: U zou trouwens net de grootste winstmarge van de uitbaters afpakken...
Ik wil de maatschappij met minder verkeersslachtoffers belasten Als hun grootste winstmarge daalt, moeten ze misschien eens de winstmarges op alcohol verhogen naar een realistisch niveau.
Oud 5 januari 2012, 18:12   #6
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als geheelonthouder ben ik vrijwel altijd Bob wanneer ik op stap ga. Naast de onkosten voor de auto (enkel benzine wordt betaald, maar een auto kost zoveel meer per kilometer) betekent dit ook een grote extra kost wanneer ik iets wil drinken. Immers cola, frisdrank en andere dranken kosten tegenwoordig steeds meer. Prijzen van 3 euro of meer voor een cola zijn niet meer uitzonderlijk, en in de gemiddelde club betaal je vlotjes 5 euro voor iets fris.

Wanneer er dan acties zijn zoals bier aan 1 euro of happy hour voor cocktails voel ik me dan ook royaal belazerd. Ik stel dan ook het volgende voor:

maximumprijs voor de volgende dranken gelijk aan de goedkoopste alcoholische drank beschikbaar:
- deze dranken volgen alle prijsstunts en acties voor alcoholische dranken zoals, maar niet gelimiteerd tot: 2 voor de prijs van 1, 1 eurodrankjes, gratis bonnen bij entree of voorverkoop etc etc.
Citaat:
De belasting op frisdranken werd enkele jaren geleden al verhoogd in België.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2012, 18:23   #7
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De belasting op frisdranken werd enkele jaren geleden al verhoogd in België.
Ja Filo, en die zal nog wel omhoog gaan.
De overheid heeft geld nodig en ziet in buurlandje een nieuwe taks op frisdranken (onder het motto: gezondheid), je moet niet bang zijn, ze kijken al kwijlend uit naar zo'n extra inkomsten.
Maar door de uitbaters een minimumprijs op te dringen gaan net zij degenen zijn die blijven zitten met de gebakken (en gesuikerde) peren...

Ik begrijp het punt van Effect wel, en hij heeft gelijk hoor, maar het zou de verkeerde mensen (weer eens) in hun zak raken.
Oud 5 januari 2012, 18:26   #8
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil de maatschappij met minder verkeersslachtoffers belasten Als hun grootste winstmarge daalt, moeten ze misschien eens de winstmarges op alcohol verhogen naar een realistisch niveau.
Als ze de winstmarges op alcoholische dranken en dan voornamelijk bier aanpassen naar een niveau waar ze werkelijk nog iets aan verdienen gaat er niet vaak meer aan de bel getrokken worden in een café (tournéé general).
Oud 5 januari 2012, 18:58   #9
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja Filo, en die zal nog wel omhoog gaan.
De overheid heeft geld nodig en ziet in buurlandje een nieuwe taks op frisdranken (onder het motto: gezondheid), je moet niet bang zijn, ze kijken al kwijlend uit naar zo'n extra inkomsten.
Maar door de uitbaters een minimumprijs op te dringen gaan net zij degenen zijn die blijven zitten met de gebakken (en gesuikerde) peren...

Ik begrijp het punt van Effect wel, en hij heeft gelijk hoor, maar het zou de verkeerde mensen (weer eens) in hun zak raken.
In plaats van te vlaamsblokken en enkel af te kraken, stel ik voor dat u ook een alternatieve oplossing voorstelt om bob-bestuurders te promoten.

Maar als echte belg stel ik een compromis voor: dit voorstel is enkel geldig voor dranken zonder toegevoegde suikers en zonder synthetische zoetstoffen.

Bovendien is dit probleem het meest schrijnend in danscafés en discotheken. Dus maak deze regel enkel verplicht voor dergelijke gelegenheden. In cafés is sowieso frisdrank en sap goedkoper dan alcohol. Uw argument raakt dus kant noch wal voor de gewone horeca.
Oud 5 januari 2012, 19:10   #10
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In plaats van te vlaamsblokken en enkel af te kraken, stel ik voor dat u ook een alternatieve oplossing voorstelt om bob-bestuurders te promoten.

Maar als echte belg stel ik een compromis voor: dit voorstel is enkel geldig voor dranken zonder toegevoegde suikers en zonder synthetische zoetstoffen.

Bovendien is dit probleem het meest schrijnend in danscafés en discotheken. Dus maak deze regel enkel verplicht voor dergelijke gelegenheden. In cafés is sowieso frisdrank en sap goedkoper dan alcohol. Uw argument raakt dus kant noch wal voor de gewone horeca.
Geen idee van wat vlaamsblokken in uw ogen is maar 'k neem aan dat het gaat over het niet delen van eenzelfde mening en dat ook simpelweg zeggen ipv gelijk andere partijen rond de pot te draaien.

Zoals ik al zei, ik begrijp uw punt en ik vind dat er meer focus mag liggen op alcoholvrij drinken/uitgaan voor degenen die dat wensen.
Maar... ik probeer u enkel duidelijk te maken dat men hier uiteindelijk weer eens inhakt op de inkomsten van de horeca, een horeca die serieuze moeilijke tijden doormaakt.

Een pint is voor zover ik weet nog steeds goedkoper/zelfde prijs als een frisdrank. Zeker in een gewoon café.
Als compromis zou dat niet echt logisch zijn, de markt zou zich er toch aanpassen en met drankjes die als achterpoortje kunnen dienen afkomen.
Indien het u echt om de echte bobbers gaat zou het mss veel makkelijker zijn om een soort kortingspasje uit te geven aan geregistreerde bobbers, maar da's dan weer niet fraudebestendig.
Oud 7 januari 2012, 00:11   #11
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik heb altijd een grote fles van 2 liter plat water in mijn auto liggen. + ijsblokjes erin = goedkope frisdrank.
Of een thermos warme of koude thee/koffie...
Of beide.

Laatst gewijzigd door den dinges : 7 januari 2012 om 00:12.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 11:21   #12
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Geen idee van wat vlaamsblokken in uw ogen is maar 'k neem aan dat het gaat over het niet delen van eenzelfde mening en dat ook simpelweg zeggen ipv gelijk andere partijen rond de pot te draaien.

Zoals ik al zei, ik begrijp uw punt en ik vind dat er meer focus mag liggen op alcoholvrij drinken/uitgaan voor degenen die dat wensen.
Maar... ik probeer u enkel duidelijk te maken dat men hier uiteindelijk weer eens inhakt op de inkomsten van de horeca, een horeca die serieuze moeilijke tijden doormaakt.

Een pint is voor zover ik weet nog steeds goedkoper/zelfde prijs als een frisdrank. Zeker in een gewoon café.
Als compromis zou dat niet echt logisch zijn, de markt zou zich er toch aanpassen en met drankjes die als achterpoortje kunnen dienen afkomen.
Indien het u echt om de echte bobbers gaat zou het mss veel makkelijker zijn om een soort kortingspasje uit te geven aan geregistreerde bobbers, maar da's dan weer niet fraudebestendig.
1) vlaamsblokken is voorstellen afkraken en kritiek geven zonder een alternatief te hebben.
2) zoals ik zelf al zei, zal deze regel geen cafés en horeca treffen, fris is in cafés goedkoper dan bier, bovendien wordt vaker zwaar bier gedronken waardoor deze regeling compleet irrelevant wordt. Bijgevolg wordt "de bel" ook niet getroffen

Bij discotheken en fuiven is frisdrank echter buiten proportie duur, daar hier de marge op gemaakt wordt. Het is ook niet zo dat discotheken weinig winst maken, daar de uitbater van een goedlopende discotheek letterlijk sloten met geld verdient. Tournees worden hier nooit gegeven, maar wel vooral acties zoals vermeld in mijn voorstel.

Om terug te komen op het vlaamsblokken: u neemt akte van de niet bestaande schade voor horeca en brandt daarop mijn voorstel af, maar u weigert een input te geven voor discotheken, waar mijn voorstel op gericht is.

PS: met vlaamsblokken bedoel ik niet dat u extreem-rechts zou zijn, maar wel dat uw redeneertechniek gebaseerd is populisme.
Oud 7 januari 2012, 11:46   #13
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Ik heb me eens laten uitleggen dat er (in ieder geval hier in Nederland) al zo'n wet zou bestaat, schijnt in de horecawet te zitten. Maar de details weet ik niet, misschien kan je er wel onderuit komen door een borrelglaasje kraanwater maar net zo duur te maken als een biertje, en dan nog de prijs van buiten de 23 happy hours op een dag.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be