Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2003, 11:28   #1
Leo Delcroix
Burger

Standaard

Een nieuwe voorbeeldje van absurditeit van ons politiek systeempje in het volgende persberichtje dat ik vond bij Roel Deseyn (CD&V)...
Niemands bevoegdheid; niemands schuld; niemand doet iets.

Dat ons landje met zijn 6 regeringen niet altijd een toonbeeld is van bestuurlijke efficiëntie wist u misschien al. Maar het volgende voorbeeld is toch wel een heel mooi staaltje van zogenaamde paraplu-politiek.

Op 9 januari diende Vlaams volksvertegenwoordiger Jan Verfaillie (CD&V) een schriftelijke vraag in bij minister Stevaert. Het onderwerp hiervan was dat in vele huishoudelijke reglementen van appartementsgebouwen is opgenomen dat linnen niet op het terras mag worden gedroogd. Met enkele eenvoudige berekeningen kom je al snel tot het besluit dat mocht iedereen zijn linnen op het terras drogen dit een grote energiebesparing zou betekenen, want nu presteren vele droogtrommels overuren…
Daarom vond Jan Verfaillie het goed om hieromtrent de minister een vraag te stellen en hem dus in feite de tip te geven hieraan iets te doen en deze bepaling uit de huishoudelijke reglementen te laten weren.
Wat bleek; de vraag werd onontvankelijk verklaard; deze zaak was volgens de Vlaamse overheid een federale bevoegdheid.

Niet getreurd; Jan Verfaillie speelde het onderwerp door aan zijn federale partijgenoot Roel Deseyn uit Kortrijk en die stelde op zijn beurt de vraag aan staatssecretaris Deleuze.
Wat blijkt nu? Deleuzes kabinetchef stelt dat het hier om een duidelijk Vlaamse bevoegdheid gaat.

Met ander woorden; het is niemands bevoegdheid en er gebeurt niks…
Roel Deseyn en Jan Verfaillie vinden het jammer dat op deze manier met hun suggesties en vragen wordt omgegaan. Als alle bevoegdheidsniveaus hun spreekwoordelijke paraplu openklappen, komen we beleidsmatig geen stap verder.
Hopelijk neemt iemand hier zijn of haar verantwoordelijkheid.
Leo Delcroix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 11:40   #2
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Als de cd&v in de regering zat ging het er natuurlijk veel beter aan toe!

Trouwens Leo hoe zit het met uw villa in Zuid-Frankrijk?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 11:59   #3
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Ahum, die absurditeit is er dus helemaal gekomen met de CVP in de regering.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 12:32   #4
Leo Delcroix
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Als de cd&v in de regering zat ging het er natuurlijk veel beter aan toe!

Trouwens Leo hoe zit het met uw villa in Zuid-Frankrijk?
Goed, dank u; Ik heb net mijnen hof laten omspitten door mijn facteur. Toch fijn dat er deze keer geen pers aan het hek stond te wachten...
Het gaa hier wel over een RODE en GROENE minister die de absurdiateit tot stand hebben gebracht...
Oud 12 maart 2003, 12:36   #5
LAVLBR
Vreemdeling

Standaard

Als ervaringsdeskundige moet de h. Delcroix ook wel weten dat zijn partijgenoot in Antwerpen, de h. W. het ook bruin bakt en dat die beerput binnenkort wellicht ook zal opengaan.
Oud 12 maart 2003, 12:56   #6
Leo Delcroix
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LAVLBR
Als ervaringsdeskundige moet de h. Delcroix ook wel weten dat zijn partijgenoot in Antwerpen, de h. W. het ook bruin bakt en dat die beerput binnenkort wellicht ook zal opengaan.
En wat bedoelt u hiermee? Dit lijkt me een wel zeer loze bewering. iemand bakt het bruin, maar wat hij verkeerd doet zegt u niet. En namen durft u blijkbaar niet geven.
Op het eerste gezicht komt me niemand voor met een machtspositie in Antwerpen met de letter W.?
Verlos mij uit mijn lijden en licht mij in. Als u dat wil doe het dan met een privé-bericht.
Oud 12 maart 2003, 13:53   #7
Pol De Mol
Burger

Standaard

Delcroix zou beter zwijgen, hij is 1 van de grootste sjoemelaars. Zijn villa is maar het topje van de ijsberg.

Overigens was de CVP-CDV aan de macht gedurende 50 jaar. Wat een bende corrupte sjoemelaars.
Pol De Mol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 16:08   #8
LAVLBR
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Delcroix
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LAVLBR
En wat bedoelt u hiermee? Dit lijkt me een wel zeer loze bewering. iemand bakt het bruin, maar wat hij verkeerd doet zegt u niet. En namen durft u blijkbaar niet geven.
Op het eerste gezicht komt me niemand voor met een machtspositie in Antwerpen met de letter W.?
Verlos mij uit mijn lijden en licht mij in. Als u dat wil doe het dan met een privé-bericht.
Niet overhaastig! Geduld is een schone deugd. "Men" graaft op dit eigenste moment naarstig naar het deksel dezer beerput. Deze zal dan - wellicht - op het gepaste moment en met de gepaste plechtigheden geopend worden voor het publiek.
Oud 12 maart 2003, 20:08   #9
Celebfin
Provinciaal Statenlid

Celebfin's schermafbeelding

Standaard

Als er een partij is die België zo lelijk en onefficiënt heeft gemaakt is het de CD&V wel. Als confederalisten zijn zij toch ook voor die zes regeringen.
the time has come to peace the fuck out
Celebfin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 22:03   #10
Bolter
Gouverneur

Standaard

Al dat achteruitkijken en jammeren heeft uiteindelijk geen zin.
We moeten de koe met de horens vatten..

Of is het eerder de haan ??
Is het eigenlijke probleem in België op dit moment niet de PS ??

Zij blokkeren gewoon de aanpassing van de Waalse industrie aan de huidige normen, aan de huidige economische wetmatigheden..

Bijgevolg laten ze Vlaanderen maar voor deze kosten opdraaien....

Op termijn gaan ze er beiden aan kapot.
Wallonië , omdat het te laat ingrijpt in de herstructurering van z'n industrie en Vlaanderen omdat het geld zit te storten in een bijna bodemloze put.

De Vlaamse politici moeten de Waalse klaar en duidelijk stellen dat daar prioriteiten liggen die op termijn voor beiden de beste oplossing is...

Want uiteindelijk vind ik België op zich geen probleem maar onze Vlaamse politici moeten Wallonië dringend duidelijk maken dat er bij hun werk aan de winkel is.
Dit zou een breekpunt moeten worden na de volgende verkiezingen.
Is waarschijnlijk teveel gevraagd....
Bolter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2003, 23:22   #11
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolter
Want uiteindelijk vind ik België op zich geen probleem ....
Je somt een hele reeks problemen en absurditeiten op en dan zeg je:

"uiteindelijk vind ik Belgie geen probleem"....

Tja, dan moet je ook niet klagen, hé!!

On-topic: er is maar één remedie voor al die overlappende bevoegdheden: SPLITS ALLES! Geen federaal niveau meer. (Desnoods nog een voorlopige confederale raad die 1x per maand samenkomt)

Voila. 8)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2003, 02:42   #12
akanit
Burger

akanit's schermafbeelding

Standaard

Ik denk niet dat er ooit 1 politieman een proces verbaal gaat opstellen tegen "illegaal" drogen van linnen op een terras.

Dus het is eigenlijk allemaal maar zever.

In fact ,ik woon op een appartement en nu ik dit weet ga ik toch eens dit weekend al mijne was laten drogen op het terras en de hele buurt uitdagen
Oud 13 maart 2003, 02:44   #13
akanit
Burger

akanit's schermafbeelding

Standaard

Al wat ik hier gezien heb is een fraai staaltje van "regelneuken".Zoals onze noorderburen het zo lyrisch kunnen stellen.
Oud 13 maart 2003, 10:28   #14
lola
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Delcroix
Een nieuwe voorbeeldje van absurditeit van ons politiek systeempje in het volgende persberichtje dat ik vond bij Roel Deseyn (CD&V)...
Niemands bevoegdheid; niemands schuld; niemand doet iets.
Het is gewoon weer een voorbeeld van hoe niemand nog een beslissing durft te nemen. Ook al valt het misschien onder z'n bevoegdheid, toch maar doorschuiven.
lola is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2003, 19:07   #15
Björn
Vreemdeling

Björn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lola
Het is gewoon weer een voorbeeld van hoe niemand nog een beslissing durft te nemen. Ook al valt het misschien onder z'n bevoegdheid, toch maar doorschuiven.
Ivm deze "problematiek" is het toch niet van de verantwoordelijk niet durven op te nemen? Wat grotere dossiers betreft is dit vaak het geval indien men onpopulaire beslissingen moet nemen. Daar kan ik me dan wel weer bij aansluiten.

Ik vind het schandalig dat politici zich gaan bezighouden met zulke onbenulligheden. Spenderen ze hun tijd niet beter aan andere dossiers. Het is al eerder gezegd, een agent vindt het vast niet de moeite om een pvtje op te stellen voor zo'n banale overtreding.
Oud 13 maart 2003, 21:43   #16
Bolter
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolter
Want uiteindelijk vind ik België op zich geen probleem ....
Je somt een hele reeks problemen en absurditeiten op en dan zeg je:

"uiteindelijk vind ik Belgie geen probleem"....

Tja, dan moet je ook niet klagen, hé!!

On-topic: er is maar één remedie voor al die overlappende bevoegdheden: SPLITS ALLES! Geen federaal niveau meer. (Desnoods nog een voorlopige confederale raad die 1x per maand samenkomt)

Voila. 8)
Ik som geen hele reeks op.

Ik vermeld alleen de PS als probleem...
En dit past toch in uw kraam.

Enig probleem is dat onze Vlaamse politici zich met het oog op macht laten verleiden om de Vlaamse belangen uit het oog te verliezen.
Het probleem ligt niet in Wallonië, wel bij onszelf....

België op zich is geen probleem als de verschillende gemeenschappen voor zichzelf de kastanjes uit het vuur willen halen...
Het is aan de Vlaamse politici om de Waalse te dwingen het vuur in te gaan...

Trouwens wij in Limburg hebben al wat Vlaamse kastanjes verteert.
Denk maar aan de mijnsluitingen van enkele tientallen jaren terug..

En ook Ford dreigt er weer aan te komen..
Alhoewel de politici dat nog niet durven toe te geven....

Splisten is, volgens mij, niet de remedie die direct alles zal oplossen !!!
Of het nu om pietluttige details gaat , zoals het drogen van de was, of om macro-economische evoluties....

Soms maken we ons druk om een bit terwijl er een Megabyte in onze PC zit...
Bolter is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be