![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.317
|
![]() Om even terug te komen op wat ik van het Marxisme versta, en de vergelijking:
waarde = prijs = arbeid (in mijn termen) nutswaarde = ruilwaarde = intrinsieke waarde of sociaal nuttige arbeid (in Marxistische termen) daarmee wil ik niet zeggen dat die 3 concepten hetzelfde zijn, maar wel dat Marx vindt dat in een eerlijk systeem ze gelijk zouden MOETEN zijn. Hij valt het kapitalisme aan omdat hij vaststelt dat ze NIET hetzelfde zijn en noemt het verschil "uitbuiting". Ergens is het nogal wiedes dat ze niet hetzelfde zijn, omdat er andere productiefactoren zijn, he. Marx denkt dat er maar 2 andere productiefactoren zijn, grond en kapitaal. Over grond kunnen we natuurlijk discussieren, er zijn billijke argumenten dat grond "van iedereen" is. Waar Marx over struikelt, dat is het kapitaal. Marx vergeet echter een heel belangrijke 4de productiefactor: dat is ondernemerschap (initiatief en risiconame). Het feit dat hij die vergeten is, verklaart eigenlijk een groot deel van zijn vergissing. Het wordt ook geillustreerd door de nutteloze arbeid als je een put graaft en die weer opvult. En het is de reden waarom hij de sjoemelfactor "sociaal nuttige" arbeid moet invoeren. Marx had graag een soort "wet van behoud van waarde" ingevoerd: de bron van alle waarde zo "arbeid" zijn, en die arbeid vloeit doorheen de ganse menselijke economische activiteit en geeft dingen waarde (zijn intrinsieke waarde). In al die processen zou er "behoud van waarde" zijn. Een beetje zoals de wet van behoud van massa of zo. Je kan een zekere massa opdelen, van toestand veranderen, van dichtheid veranderen en al wat je wil, maar in al die processen blijft de totale massa behouden. Maar die wet wordt dus al direct tegengesproken in negatieve zin door onze putgraver: arbeid is "verdwenen". Er was nochtans een bron, en hup, op 't einde is er geen waarde. Daarom dat Marx zijn 'sociaal nuttige' moet invoeren. Arbeid kan dus teniet gedaan worden, en wat er overblijft is de "sociaal nuttige" arbeid, die die niet dom weggegooid was. Maar Marx wil dus niet horen van andere processen dan arbeid die waarde zouden creeren. Hij ontneemt de andere productiefactoren dus hun waardecreerende mogelijkheden. Voor kapitaal denkt hij de uitleg te hebben: hij denkt dat de waardetoevoeging van kapitaal niks anders is dan de "opgeslagen arbeidswaarde" in die kapitaalsgoederen. Als dat kapitaal "eerlijk" zou betaald geweest zijn, kon je met kapitaal dus geen extra waarde creeren. Maar het is daar dat hij mis is. Ondernemerschap is de risiconame om verschillende productiefactoren in een zeker productieplan bij elkaar te brengen en een product te maken, en erop te wedden dat het waarde zal creeren. Als dusdanig wordt een kapitaalsgoed dus eigenlijk pas een kapitaalsgoed in de handen van een ondernemer. Een hamer is niet intrinsiek een kapitaalsgoed. Je kan een hamer als versiering aan je muur hangen in je woonkamer. Je kan met een hamer een heleboel lawaai maken om je te amuseren. Als je een hamer gebruikt om ruiten in te slaan, is het zeker geen kapitaalsgoed. Een hamer wordt een kapitaalsgoed in het kader van een plan om goederen mee te maken. Een hamer is een kapitaalsgoed in de handen van een schrijnwerker die een idee heeft om een kast te maken. Maw, het is het ondernemerschap die van een goed, een kapitaalsgoed maakt. Nu zijn er natuurlijk goederen zoals hamers die MEESTAL wel zullen eindigen als kapitaalsgoed. Maar voor computers is dat bijvoorbeeld niet duidelijk. Een computer in de handen van een tiener is een consumptiegoed. Een computer in de handen van een ingenieur die er zijn ontwerpsprogramma op draait is een kapitaalsgoed. De "kapitaalswaarde" van een kapitaalsgoed, ttz, de bijdrage tot de waarde van de uiteindelijke productie, komt dus van het plan van de ondernemer. Een goed wordt een kapitaalsgoed, en heeft VOOR DE ONDERNEMER dus een waarde, die afhangt van zijn plan. En we zijn onmiddellijk beland bij iets dat Marx niet wilde beschouwen: waardecreatie en risiconame. Het idee hebben om bepaalde goederen als kapitaalsgoederen te gebruiken in een zeker plan om goederen te maken, en het risico nemen om dat idee uit te voeren, is waar de waardecreatie hem zit. Nou ja, de ondernemer WEET NIET of er waardecreatie zal zijn (of men de gebruikswaarde hoger zal inschatten dan de gebruikswaarde van het geheel van geconsumeerde middelen). Hij wedt erop. Hij neemt een risico. Lukt het, dan is de uiteindelijke waardecreatie groter dan alles wat erin ging --> winst. Lukt het niet, dan heeft hij een put gegraven en die weer gevuld. Eens je waardecreatie door risiconame en ondernemerschap beschouwt, valt gans Marx zijn theorie in 't water. Risiconame en ondernemerschap zijn het omgekeerde voorbeeld van de arbeid die niet in waarde wordt omgezet door de putgraver. Hier wordt arbeid in MEER waarde omgezet. Ik zal een gek voorbeeldje geven. Stel dat ik een parasolfabriek heb. Ik ben een Marxist, en ik beschouw dat de waarde van de verkochte parasols die is van de arbeid die in mijn kapitaalsgoederen is gegaan en die van de arbeid van de arbeiders in mijn fabriek. Ik verkoop mijn parasols aan de eerlijke prijs van 15 Euro. Mijn parasols zijn wit geverfd. En nu kom ik op het idee dat zwarte parasols misschien meer waarde hebben voor de gebruiker, omdat ze betere schaduw geven. ALLES blijft hetzelfde in mijn fabriek, behalve dat we nu zwarte verf in plaats van witte verf gebruiken. Alle "waardefluxen" zouden dus hetzelfde moeten zijn volgens Marx. (we nemen aan dat zwarte verf en witte verf op quasi identieke manieren gemaakt worden met evenveel arbeid en kapitaal) Welnu het kan zijn dat ik mijn zwarte parasols niet aan de straatstenen kwijt kan, omdat iedereen die lelijk vindt. Ik heb gewoon als ondernemer een risico genomen, en mijn productieplan zo aangepast, dat ik gedaan heb als de putgraver: waarde vernietigd. Of het kan zijn dat iedereen vindt dat mijn idee geniaal is, en men stort zich nu op die zwarte parasols, ik kan ze verkopen aan 25 Euro 't stuk. Hoe kan dat nu volgens Marx ? Als ik ze verkoop aan 25 Euro 't stuk ben ik een uitbuiter geworden van mijn arbeiders voor wie eigenlijk strikt niks veranderd is. Ik ben duidelijk geen uitbuiter van mijn klanten die nog altijd bij de concurrentie witte parasols voor 15 Euro kunnen kopen maar die spontaan mijn nieuwe zwarte parasols verkiezen. Ik heb gewoon waarde gecreeerd als ondernemer en heb daarvoor een risico genomen.
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |||||||
Banneling
Geregistreerd: 7 april 2011
Locatie: Vlamderen!
Berichten: 2.725
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.317
|
![]() Citaat:
Als je gaat produceren om te ruilen (wat dus het geval zal zijn van zodra je de minste vorm van arbeidsspecialisatie hebt he, als je niet helemaal alleen auctartisch je plan trekt voor alles op je eiland), ben je natuurlijk geinteresseerd in de ruilwaarde, maar vergeet niet dat de ruilwaarde (de prijs) een samenspel is van alle gebruikswaardes van de klanten, en de "omgekeerde gebruikswaardes" van de andere producenten ("is het de moeite om dat te produceren aan die kost"). Maw, in elke een beetje ontwikkelde economie ga je productie voor ruilwaarde doen, maar die ruilwaarde is een resultante van een hoop gebruikswaarden. Citaat:
Je kan die 3 aan elkaar gelijk stellen door totaal de vrije keuze van handelen weg te nemen in een markt. Als je mensen oplegt welke ruilen ze MOETEN aangaan, dan kan je prijs gelijk stellen aan wat je wil. De ganse economische analyse gaat nog steeds op. Wat je nu eigenlijk zinloos concept hebt gemaakt, is "gebruikswaarde" waarop de economische agenten hun KEUZES baseren, want ze hebben geen keuzes meer. Zelfs al vinden ze dat ze iets met hoge gebruikswaarde moeten ruilen voor iets met lage gebruikswaarde, wat ze uit eigen beweging nooit zouden doen, ze worden ertoe gedwongen (met geweldsdreiging). Die gebruikswaarde heeft dus geen betekenis meer. Aangezien je in zo een geval de prijs kan gelijkstellen aan wat je wil, kan je die aan gelijk welke definitie van objectieve waarde gelijkstellen, en dus bijvoorbeeld aan de "intrinsieke waarde" gebaseerd op arbeid, of aan CO2 uitstoot of zo. In dat geval zullen arbeiders inderdaad betaald worden zoals Marx het voorzien had. Als er geen vrije keuze meer is, dan is een groot deel van het risico bij ondernemerschap onbestaande. Het enige risico dat nog overblijft is een vergissing in het productieplan ; maar het succes op de markt, de grootste risicofactor, is nu verdwenen. In de mate dat je zelfs niet-werkende produkten kan opdringen aan mensen is het risico helemaal weg, want je kan de niet-werkende producten op het einde van een slecht productieplan nog altijd "aan de man brengen".
__________________
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 16 januari 2012 om 09:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
|
![]() Citaat:
en niet vergeten, hierdoor ook grotere winsten die nauwelijks belast worden Laatst gewijzigd door stropke1000 : 16 januari 2012 om 17:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
|
![]() Citaat:
betekend wel iets, dat de armoede stijgt? Laatst gewijzigd door stropke1000 : 16 januari 2012 om 17:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Parlementslid
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
|
![]() Ik ken niet de wet van say
Maar het is wel leuk als gedachtengang, en daar vind ik dus het nut van say: om die fouten te maken, om erover kunnen na te denken. Laatst gewijzigd door stropke1000 : 16 januari 2012 om 20:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.317
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Parlementslid
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Parlementslid
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
|
![]() Landen worden onderuit gehaald, met behulp van internet, hoe gemakkelijk is het dan om een bedrijf onderuit te halen?hoelang zal het nog duren voordat de bevolking beseft wel wapen ze in handen hebben, betogingen en stakingen zijn dan niet meer nodig, een boycot van een paar weken is al genoeg, en vergeet niet; internet is internationaal , vluchten kan niet meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Parlementslid
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
|
![]() Citaat:
Ik kan met redelijke zekerheid voorspellen dat de tewerkstellingsgraad die nu ongeveer 58% bedraagt binnen 30-40 jaar zal terugvallen naar 25-30% of minder |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
|
![]() Citaat:
Een dilemma is het niet? Laatst gewijzigd door stropke1000 : 23 januari 2012 om 23:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.317
|
![]() Citaat:
Zoals Adrian al zegde, het Luddisme is al een paar eeuwen oud nu. Die voorspelling is al een paar eeuwen gemaakt. Ze is nooit uitgekomen. Wat misschien wel zal verdwijnen, is het statuut van werknemer, dat nog niet zo heel lang bestaat. Iedereen ondernemer, en netwerken van ondernemers, dat zou een veel flexibeler geheel zijn. Onderaan vind je dan "dagarbeiders". Bovenaan "vrije beroepen". Maar dat is eigenlijk hetzelfde.
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.317
|
![]() De tweede paragraaf IS de uitleg van "onnozel".
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 116.317
|
![]() Citaat:
Hij moet eerst al dat geld niet uitdelen aan anderen. Natuurlijk is de productie niet geschikt voor HEMZELF, en hij zal dus dingen maken die hij ZELF plezant vindt, en niet voor een ander. Nog altijd de wet van Say niet begrepen ?
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
|
![]() Citaat:
De industrie koopt deze robotten voor meer winst, ziedaar de tweestrijd tussen winst en vrijetijd Wie in godsnaam heeft gezegd dat ik ontdanks alle robotten even hard en even lang zou moeten werken, Laatst gewijzigd door stropke1000 : 26 januari 2012 om 20:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
|
![]() Citaat:
is als een bijbel van de fundamentalisten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |