Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2012, 09:36   #21
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Zoiets zoals hier dus....

Vertel eens mijn beste,of wij belgen het er nét zo goed zouden afbrengen als de Cubanen na méér dan 50 jaar een economisch embargo te moeten weerstaan die is gedicteert door de VS en mooi wordt opgevolgd door diens westerse sattelietstaatjes...

Vertel eens op welk een kerkhof wij hier dan zoal zullen zitten...
Beweren wij dat het kapitalisme slecht is en de arbeiders het beter kunnen?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 15:33   #22
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Kaderleden en managers moeten enkele weken per jaar tussen de laagste categorie arbeiders in hun bedrijf handenarbeid uitvoeren, zonder privileges. Dat is trouwens ook goed voor elk bedrijf, dan weten ze wat er leeft bij arbeiders en hoe het er in realiteit aan toe gaat. Het is ook goed om elite-vorming en arrogantie tegen te gaan. Zou geen slecht idee zijn om in het Westen ook door te voeren. Een goede manager of chef gaat een pint drinken met z'n werknemers na de uren, of lult over voetbal tijdens de schaft bij een boterham in de kantine. Dat doe ik zelf ook: soms spring ik persoonlijk in als er zieken zijn en mensen hun congé niet krijgen, ik ga met m'n bedienden dikwijls na de uren op café, en dan weiger ik over het werk te spreken. Dat wordt geapprecieerd, en als ik ze iets vraag doen ze het ook altijd.(met enkele uitzonderingen, en die moeten dan ook niet veel va mij verwachten) Veel beter dan al die kaderleden die neerkijken op degene die onder hen staan.
Gebeurd dan ook veelal verplicht in de meeste bedrijven. Veel managers gaan zelfs wekelijks eens langs bij iedereen, niet om te controleren maar om te vragen of ze ideeen hebben, problemen of gewoon om een klaptje te slaan. " managing by walking". Moest ik in dergelijke positie zitten zou ik dit zeker ook doen, al is het maar om sommige verhalen/problemen van eerste hand te vernemen en om de collegialiteit te versterken...
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 15:35   #23
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Zoiets zoals hier dus....

Vertel eens mijn beste,of wij belgen het er nét zo goed zouden afbrengen als de Cubanen na méér dan 50 jaar een economisch embargo te moeten weerstaan die is gedicteert door de VS en mooi wordt opgevolgd door diens westerse sattelietstaatjes...

Vertel eens op welk een kerkhof wij hier dan zoal zullen zitten...
Hier wordt vrijheid beperkt en betalen we veel belastingen, maar kunnen we nog altijd zelf een ondernemingkje opzetten, in cuba onmogelijk... Om gemotiveerde werknemers te vinden zitten we wel met hetzelfde probleem door het relatief hoge inkomen voor diegene die niet werken.

De vraag is niet wat wij doen maar wat de overheid doet. In Cuba maakt de overheid veel kapot. Hier in België ook maar de verschillen dan nog zijn enorm...
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 00:19   #24
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
Gebeurd dan ook veelal verplicht in de meeste bedrijven. Veel managers gaan zelfs wekelijks eens langs bij iedereen, niet om te controleren maar om te vragen of ze ideeen hebben, problemen of gewoon om een klaptje te slaan. " managing by walking". Moest ik in dergelijke positie zitten zou ik dit zeker ook doen, al is het maar om sommige verhalen/problemen van eerste hand te vernemen en om de collegialiteit te versterken...
Ik weet wat je bedoelt, maar dat is niet wat ik bedoel. Ik ken het type vriendelijke manager die eens 5 minuten een goedgemutst klapke gaat doen met het personeel, maar ondertussen alles en iedereen observeert en daar nadien mensen op afrekent.

Dat bedoel ik niet, wat ik bedoel is echt eens om de zoveel jaar of maanden wekenlang tussen de arbeiders staan, niet als manager maar als gewone bediende, en altijd echt vriendschappelijke relaties aangaan met je werknemers, ook buiten de werkuren.

Nadien, als er terug gewerkt wordt en hij de manager is, zal hem dat er niet van weerhouden die mensen streng aan te spreken als ze iets verkeerd doen. Maar dat is dan werk, tussen of na de werkuren ben je gewoon collega, en de informatie die je op die manier verkomt gebruik je niet tegen mensen, want dan is er geen vertrouwen meer en geen vriendschappelijke relatie mogelijk.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 00:21   #25
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier wordt vrijheid beperkt en betalen we veel belastingen, maar kunnen we nog altijd zelf een ondernemingkje opzetten, in cuba onmogelijk... Om gemotiveerde werknemers te vinden zitten we wel met hetzelfde probleem door het relatief hoge inkomen voor diegene die niet werken.

De vraag is niet wat wij doen maar wat de overheid doet. In Cuba maakt de overheid veel kapot. Hier in België ook maar de verschillen dan nog zijn enorm...
De overheid in Cuba doet ook veel goede dingen, maar inderdaad de beperking op persoonlijke initiatieven en kleine handel zijn niet te verdedigen.
De meeste Cubaanse middenkaders van de partij vinden dat ook, en indirect geven ze aan dat het tijd wordt dat de oude fossielen opstappen. Tijd voor een nieuwe generatie, die hervormingen doorvoert naar Aziatisch model, zonder het systeem op te geven.
Oud 26 januari 2012, 00:57   #26
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om gemotiveerde werknemers te vinden zitten we wel met hetzelfde probleem door het relatief hoge inkomen voor diegene die niet werken.
Is dat zo? Of kan het iets te maken hebben met de aard van het werk?
Oud 26 januari 2012, 19:18   #27
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
Stelling 6: Communisme werkt
Absoluut geen waar. Talrijke gesprekken met de lokale bevolking leerden ons dat de mensen alle hoop hebben opgegeven. Personeel vinden is praktisch onmogelijk want velen denken beter af te zijn, zonder te werken dan met wel te werken. Ze willen wel werken, maar dan willen ze zoveel geld krijgen dat dit niet kan betaald worden. Ondernemen is op zich al enorm lastig. Er is geen enkele incentive ervoor aangezien je reeds een hoge upfront belasting moet betalen. Bijvoorbeeld de eigenaars van "casa particulares" betalen een hoge belasting om hun huis te mogen opstellen. Vaak maken ze er zelfs verlies op. Diegene die dan nog minder volk over de vloer krijgen kunnen dan zelfs niet eens de nodige investeringen doen om hun huis te verbeteren.
guevarisme
castroïsme

Dat is het soort communisme die daar heerst, om op de vraag in te gaan over welk communisme we het hebben.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 20:47   #28
de atoombom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De overheid in Cuba doet ook veel goede dingen, maar inderdaad de beperking op persoonlijke initiatieven en kleine handel zijn niet te verdedigen.
De meeste Cubaanse middenkaders van de partij vinden dat ook, en indirect geven ze aan dat het tijd wordt dat de oude fossielen opstappen. Tijd voor een nieuwe generatie, die hervormingen doorvoert naar Aziatisch model, zonder het systeem op te geven.
Honderdduizenden miljonairs zoals in China zullen vele Cubanen wel willen.
de atoombom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 22:22   #29
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Toen ik in Cuba was, was er één keer stroomstoring van enkele minuten, ergens in een hotel niet ver van Varkensbaai in de moerassen.

Liever tien minuten stroomstoring bij iedereen dan dat slechts 10% van de bevolking elekriticiteit heeft, denk ik zo.
Oud 29 januari 2012, 19:27   #30
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

http://www.aljazeera.com/indepth/fea...049195108.html

Cuba debatteert over de invoering van de Chinese variant van communisme.

Wat wel opvalt is dat de Cubaanse elite voornamelijk blank is, terwijl je op straat vooral gekleurde en zwarte mensen ziet.

Laatst gewijzigd door tomm : 29 januari 2012 om 19:29.
Oud 29 januari 2012, 19:52   #31
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dus Cuba is nog altijd even rijk als 50 jaar geleden.

Merci subsidies USSR/Venezuela en geld van rijke toeristen.

Communisme werkt!
Cuba is sneller geëvolueerd dan sommige buurlanden, ondanks het Amerikaanse embargo. Ik geef gerust toe dat het veel beter kon, en dat Cuba nog steeds arm is, maar Cuba bekritiseren omdat het arm is zonder het embargo to bekritiseren is niet eerlijk. De hulp van de Sovjet-Unie, en nu Venezuela, etc. en het toerisme wegen niet op tegen het embargo. Voor de revolutie voerde Cuba bijna 90% van z'n handel met de VS, het belangrijkste land ter wereld en tevens buurland en ex-kolonisator van Cuba.
Bovendien straft de VS bedrijven van derde landen die handel met Cuba voeren.
Overigens Amerikaanse toeristen zijn een zeldzaamheid op Cuba, omdat ze vervolgd kunnen worden als ze Cuba bezoeken. Amerikaanse toeristen maken uiteraard het gros uit van de toeristen in alle buurlanden, dus dat is nog een fameuze bron van inkomsten die Cuba moet missen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be