Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2012, 17:41   #381
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Jullie zijn zodanig open minded dat jullie hier nu met alle geweld willen bewijzen dat een alien geen verschil zal zien tussen pakweg een autofabriek en een termietenhoop.

Fred.
Natuurlijk dat hij dat verschil zal zien, waarom denk jij dat die alien dat verschil belangrijk zal vinden?

(Ik heb overigens nogal wat voorbehoud betreffende de discussie 'wat zal een alien denken als.... etc' die op zoveel veronderstellingen berust dat het in feite een onmogelijkheid is, het is bijna meer zinvol om over het geslacht der engelen te discussieren en dat wil wat zeggen. Maar puur theoretisch is het wel leuk.. )

Laatst gewijzigd door parcifal : 10 februari 2012 om 17:41.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 17:57   #382
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Ziet Gij enig buitenaards leven, bel dan: 112....
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 18:04   #383
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jullie zijn zodanig open minded dat jullie hier nu met alle geweld willen bewijzen dat een alien geen verschil zal zien tussen pakweg een autofabriek en een termietenhoop.

Fred.
ik steek mijn hand in't vuur dat de eerste alien die langskomt niet eens zal zien zoals wij begrijpen.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 18:08   #384
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
ik steek mijn hand in't vuur dat de eerste alien die langskomt niet eens zal zien zoals wij begrijpen.
Daarom zal die Aliën dan ook denken: "Waarom steekt die onnozelaar zijn hand toch in het vuur?"

Oud 10 februari 2012, 18:15   #385
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zucht. Ge hebt gelijk jongen.

Termietenhopen of kerncentrales, dat is allemaal hetzelfde jongen.
Een volledige beschaving.. de moeite niet.
Een super intelligente alien merkt dat niet eens.
Hij komt hier gewoon wat... ja wat eigenlijk want hij merkt niks?

Fred.
ipv het af te doen met een *zucht* kan misschien eens de objectieve criteria geven waaruit zou blijken dat zelfs een alien dat met zekerheid zou kunnen vaststellen.

En het ironische aan de hele zaak is dan dat typekes zoals jij ( voor alle duidelijkheid : ik zeg niet dat jij dat deed ) hun hand niet zouden omdraaien om met stellige zekerheid te gaan beweren dat Egyptenaren over stroom en elektrische verlichting zouden beschikt hebben aan de hand van wat hiërogliefen en wat oude potscherven.

Er zijn misschien heel der beschavingen in de loop der geschiedenis aan ons vooraf gegaan en weer verdwenen waar men geen weet van heeft of waar men de volle bevatting nog niet van heeft.... en misschien ook weer niet

Allez ik bedoel maar... en dan gaat het hier enkel nog over zaken die we menen te herkennen uitgaande van eenzelfde 'diersoort'

Echt voor iemand die beweert zo open-minded te zijn en tevens voor zichzelf nog beweert in vanalles en nog wat te geloven net omdat ge zo open-minded zou zijn ben je toch behoorlijk eng en conservatief om je eigen 'waarden' en 'begrippen' te gaan extrapoleren als universeel geldende voor aliens

Laatst gewijzigd door praha : 10 februari 2012 om 18:28.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 18:26   #386
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weer een nice one om de zaak te ontwijken.

Het ene heeft immers geen zier met het andere te maken (tenzij je weer netjes uitgaat van je dogma)
We kunnen natuurlijk nog uren door-palaveren over dat item maar weinig zin heeft dat niet denk ik.
Voorts kan ik enkel maar vaststellen dat jou visie over de unieke positie van de mens tov dier en je tekortkomingen om duidelijk te stellen waar die absolute criteria uit zouden moeten blijken je stelling alvast niet bijtreden... eerder op de helling zetten.
En hoe verder de wetenschappelijke kennis evolueert over het dierenrijk en over die concepten gelijk denken/communiceren/etc ... hoe meer dat blijkt dat het enkel kwestie van perspectie is.
En vanuit die perspectie ga je eigen abitraire en universeel geldende ideëen extrpoleren naar aliens ?
Oud 10 februari 2012, 19:14   #387
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Voor mij wel, de communicatie methodes van walvissen, orkas & dolfijnen is al door vele wetenschappers bestudeerd en ik ben niet zeker van het nummer maar als ik mij goed herinner bestaat het vocabularium van een bepaalde groep dieren uit nooit meer dan een 50-tal verschillende geluiden.
Dit is in mijn ogen een zeer primitieve "taal" als je het zo zelfs kan noemen.
Dat klopt natuurlijk niet: Afrikanen hebben duizenden jaren over grote afstanden gecommuniceerd met trommels, die eigenlijk maar twee klanken hebben. De communicatiedrager (trommels, morse, gesproken taal, geschreven taal) zeggen op zich weinig over het al dan niet primitief zijn van de gecommuniceerde taal. Wat de "taal" van dieren inferieur maakt aan die van de mens is dat er geen enkel bewijs is dat enig dier kan communiceren over abstracte begrippen. Wat op zich niets te maken heeft met de beperking van het medium, maar wel met de beperktheid van het begripsvermogen. Sorry dieren.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 20:15   #388
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Dus als ik het goed begrijp, zullen de buitenaardse wezens zo ongelooflijk intelligent zijn dat ze eigenlijk te dom zijn om het verschil tussen een termietenheuvel en een kerncentrale te merken ?

Right...

Het is aannemelijk dat een beschaving die technologisch zeer ver gevorderd is, eveneens vele gradaties in intelligentie zal kennen, net zoals wij die kennen, al was het maar om hun minder intelligente soortgenoten, kinderen of andere soorten in onder te verdelen. Ook zullen zij, als zij toch zo intelligent zijn, probleemloos de diersoort eruit pikken die het meest vergevorderd is.

En als onze buitenaardse vrienden dan toch zo intelligent zijn, zullen ze ook beseffen dat onze intelligentie/technologie er per decennium sterk op vooruit gaat, dit in tegenstelling tot de gewone fauna en flora.

Ik geloof dus niet dat buitenaardse beschavingen onze kernreactors, space shuttles, communicatienetwerken en satellieten zomaar zullen negeren. Integendeel, men zal deze met zeer grote interesse bestuderen en er misschien af en toe nog eens iets van leren.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 00:45   #389
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Dus als ik het goed begrijp, zullen de buitenaardse wezens zo ongelooflijk intelligent zijn dat ze eigenlijk te dom zijn om het verschil tussen een termietenheuvel en een kerncentrale te merken ?

Right...

Het is aannemelijk dat een beschaving die technologisch zeer ver gevorderd is, eveneens vele gradaties in intelligentie zal kennen, net zoals wij die kennen, al was het maar om hun minder intelligente soortgenoten, kinderen of andere soorten in onder te verdelen. Ook zullen zij, als zij toch zo intelligent zijn, probleemloos de diersoort eruit pikken die het meest vergevorderd is.
op basis van ?

Citaat:
En als onze buitenaardse vrienden dan toch zo intelligent zijn, zullen ze ook beseffen dat onze intelligentie/technologie er per decennium sterk op vooruit gaat, dit in tegenstelling tot de gewone fauna en flora.
Als ze het herkennen als intelligentie/technologie zoals zij daar een begrip over hebben.
Het doet me wee gelijk denken aan die ene opmerking : wie is het meest ontwikkeld of vooruitgekomen sinds hun bestaan als soort inzake intelligentie/technologie... otters of bevers ? ... en wel criteria dienen we dan te hanteren ?

Citaat:
Ik geloof dus niet dat buitenaardse beschavingen onze kernreactors, space shuttles, communicatienetwerken en satellieten zomaar zullen negeren. Integendeel, men zal deze met zeer grote interesse bestuderen en er misschien af en toe nog eens iets van leren.
Het gaat niet over herkennen/erkennen maar over devraag of ze dat wel belangrijk genoeg vinden om ons ergens op een 'hoger' stalletjes te plaatsen dan bv een termiet.

Stel je nu eens voor dat die aliens ipv eerder als individueel te betitelen een soort 'borg' systeem hebben... dan gaan ze misschien meer affiniteit met die termieten hebben.

Ik bedoel maar..... het kan best zijn dat we aardig zouden kunnne opkijken dat onze concepten inzake inteligentie/technologie volledig verschillen zijn.
Dan rest er alleen nog de beoordeling van de eventuele resultaten/verworvenheden van de gehele soort .. en ook dat is een verschrikkelijk subjectief iets

Dus zoals parcival al zei : ... met enig doelgericht zoekwerk kan men steeds een verschil ontwaren... alleen... is dat verschil voldoende om belangrijk geacht te worden

Laatst gewijzigd door praha : 11 februari 2012 om 00:47.
Oud 11 februari 2012, 09:59   #390
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Echt voor iemand die beweert zo open-minded te zijn en tevens voor zichzelf nog beweert in vanalles en nog wat te geloven net omdat ge zo open-minded zou zijn ben je toch behoorlijk eng en conservatief om je eigen 'waarden' en 'begrippen' te gaan extrapoleren als universeel geldende voor aliens
Dat is volledig juist, behalve het feit dat dit eng en conservatief zou zijn natuurlijk.

Volgens mij bestaat er inderdaad een morele code en die geldt voor het ganse universum. Een beetje zoals ook de zwaartekracht altijd en overal werkt. Ik ga hier zelfs zo ver in dat als een alien volk een ander alien volk op gruwelijke wijze zou onderdrukken, ik als mens zeg dat dit fout is en dat ik -op dat punt- gelijk heb.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 10:11   #391
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is volledig juist, behalve het feit dat dit eng en conservatief zou zijn natuurlijk.

Volgens mij bestaat er inderdaad een morele code en die geldt voor het ganse universum. Een beetje zoals ook de zwaartekracht altijd en overal werkt. Ik ga hier zelfs zo ver in dat als een alien volk een ander alien volk op gruwelijke wijze zou onderdrukken, ik als mens zeg dat dit fout is en dat ik -op dat punt- gelijk heb.

Fred.
Het wereldrecord: "Hoeveel onzin kan men in 3 zinnen steken" is gebroken.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 10:28   #392
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:

Fred.
Er bestaat al geen morele code die geldt voor alle menselijke culturen, laat staan dat je die kan toepassen op een levensvorm van een aard die je je niet eens kan voorstellen. Vergeet alle Science Fiction maar, de realiteit is gegarandeerd nog vele malen vreemder en onbegrijpelijker.

Zaken zoals 'onderdrukking' en 'moraal' zijn puur ideen die jij als blanke westerse mens kent en interpreteert en zijn verre van universeel.

De enige universele uitspraak die je eventueel zou kunnen doen is mogelijk dat alien levensvormen er waarschijnlijk zouden naar streven om toestanden van hogere energie te bereiken en bewaren.
Oud 11 februari 2012, 10:55   #393
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het wereldrecord: "Hoeveel onzin kan men in 3 zinnen steken" is gebroken.
Sorry, ik was even vergeten dat uw manier van redeneren de enige juiste is, en dat al de rest onzin is.

Fred.
Oud 11 februari 2012, 10:58   #394
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
De enige universele uitspraak die je eventueel zou kunnen doen is mogelijk dat alien levensvormen er waarschijnlijk zouden naar streven om toestanden van hogere energie te bereiken en bewaren.
Laten we hier even verder op ingaan: zou een alien streven naar geluk? Zou hij zich goed willen voelen?

Fred.
Oud 11 februari 2012, 11:21   #395
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Laten we hier even verder op ingaan: zou een alien streven naar geluk? Zou hij zich goed willen voelen?

Fred.
Zeer waarschijnlijk niet. Geluk en zich goed voelen zijn menselijke concepten.
Oud 11 februari 2012, 11:35   #396
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wel daar zit hem het verschil hé. Volgens mij zijn dit universele gevoelens. Trouwens ook de dieren hier op de wereld streven er naar om zich goed te voelen. Het is dus niet exclusief een menselijk concept. Voor zover wij weten streeft alles wat leeft er naar.

Ik kan mij anders slecht voorstellen dat een alien er zou naar streven om zich zo slecht mogelijk te voelen, tenzij het een masochist was Maar volgens jou zal goed voelen en slecht voelen op hen niet van toepassing zijn natuurlijk.

Fred.
Oud 11 februari 2012, 11:35   #397
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus Aliëns zijn eigenlijk robotten die geen gevoel kennen.

Beter is het daarom zich open te stellen voor de microwezentjes die een groot hart hebben....
Oud 11 februari 2012, 11:39   #398
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Dus Aliëns zijn eigenlijk robotten die geen gevoel kennen.
Juist Harrie, zo bekijken sommigen het hier.

Citaat:
Beter is het daarom zich open te stellen voor de microwezentjes die een groot hart hebben....
Neen, een microhart

Fred.
Oud 11 februari 2012, 11:43   #399
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist Harrie, zo bekijken sommigen het hier.
dit omdat ze zelf geen gevoel hebben.....
Citaat:

Neen, een microhart

Fred.
één microhart is groter dan een miljard mensenharten....
Oud 11 februari 2012, 13:09   #400
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel daar zit hem het verschil hé. Volgens mij zijn dit universele gevoelens. Trouwens ook de dieren hier op de wereld streven er naar om zich goed te voelen. Het is dus niet exclusief een menselijk concept. Voor zover wij weten streeft alles wat leeft er naar.

Ik kan mij anders slecht voorstellen dat een alien er zou naar streven om zich zo slecht mogelijk te voelen, tenzij het een masochist was Maar volgens jou zal goed voelen en slecht voelen op hen niet van toepassing zijn natuurlijk.

Fred.
Pfff, voelen is iets dat van toepassing is op aardse biologische wezens met een centraal zenuwstelsel.

Waarop baseer je je om te veronderstellen dat aliens 'biologisch' zijn, zoals wij dat kennen?

Of neem bvb. De Methanococcus Jannaschii, een levensvorm die leeft nabij het bijna kokende water van 'black smokers' op de oceaanbodem op duizenden meters diepte. Zonder licht, in een omgeving die vooral zwavel bevat.

Vreemd voor ons, maar aliens zijn zeker en vast nog veel en veel vreemder.

Kan je zeggen dat zo'n Methanococcus streeft naar geluk en naar het zich 'goed voelen?
Dan heb je toch wel heel veel fantasie nodig.

Laatst gewijzigd door parcifal : 11 februari 2012 om 13:13.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be