![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(Ik heb overigens nogal wat voorbehoud betreffende de discussie 'wat zal een alien denken als.... etc' die op zoveel veronderstellingen berust dat het in feite een onmogelijkheid is, het is bijna meer zinvol om over het geslacht der engelen te discussieren en dat wil wat zeggen. Maar puur theoretisch is het wel leuk.. ![]() Laatst gewijzigd door parcifal : 10 februari 2012 om 17:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#382 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ziet Gij enig buitenaards leven, bel dan: 112....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#383 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#384 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#385 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het ironische aan de hele zaak is dan dat typekes zoals jij ( voor alle duidelijkheid : ik zeg niet dat jij dat deed ) hun hand niet zouden omdraaien om met stellige zekerheid te gaan beweren dat Egyptenaren over stroom en elektrische verlichting zouden beschikt hebben aan de hand van wat hiërogliefen en wat oude potscherven. Er zijn misschien heel der beschavingen in de loop der geschiedenis aan ons vooraf gegaan en weer verdwenen waar men geen weet van heeft of waar men de volle bevatting nog niet van heeft.... en misschien ook weer niet Allez ik bedoel maar... en dan gaat het hier enkel nog over zaken die we menen te herkennen uitgaande van eenzelfde 'diersoort' Echt voor iemand die beweert zo open-minded te zijn en tevens voor zichzelf nog beweert in vanalles en nog wat te geloven net omdat ge zo open-minded zou zijn ben je toch behoorlijk eng en conservatief om je eigen 'waarden' en 'begrippen' te gaan extrapoleren als universeel geldende voor aliens Laatst gewijzigd door praha : 10 februari 2012 om 18:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#386 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het ene heeft immers geen zier met het andere te maken (tenzij je weer netjes uitgaat van je dogma) We kunnen natuurlijk nog uren door-palaveren over dat item maar weinig zin heeft dat niet denk ik. Voorts kan ik enkel maar vaststellen dat jou visie over de unieke positie van de mens tov dier en je tekortkomingen om duidelijk te stellen waar die absolute criteria uit zouden moeten blijken je stelling alvast niet bijtreden... eerder op de helling zetten. En hoe verder de wetenschappelijke kennis evolueert over het dierenrijk en over die concepten gelijk denken/communiceren/etc ... hoe meer dat blijkt dat het enkel kwestie van perspectie is. En vanuit die perspectie ga je eigen abitraire en universeel geldende ideëen extrpoleren naar aliens ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#387 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#388 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dus als ik het goed begrijp, zullen de buitenaardse wezens zo ongelooflijk intelligent zijn dat ze eigenlijk te dom zijn om het verschil tussen een termietenheuvel en een kerncentrale te merken ?
Right... Het is aannemelijk dat een beschaving die technologisch zeer ver gevorderd is, eveneens vele gradaties in intelligentie zal kennen, net zoals wij die kennen, al was het maar om hun minder intelligente soortgenoten, kinderen of andere soorten in onder te verdelen. Ook zullen zij, als zij toch zo intelligent zijn, probleemloos de diersoort eruit pikken die het meest vergevorderd is. En als onze buitenaardse vrienden dan toch zo intelligent zijn, zullen ze ook beseffen dat onze intelligentie/technologie er per decennium sterk op vooruit gaat, dit in tegenstelling tot de gewone fauna en flora. Ik geloof dus niet dat buitenaardse beschavingen onze kernreactors, space shuttles, communicatienetwerken en satellieten zomaar zullen negeren. Integendeel, men zal deze met zeer grote interesse bestuderen en er misschien af en toe nog eens iets van leren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#389 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het doet me wee gelijk denken aan die ene opmerking : wie is het meest ontwikkeld of vooruitgekomen sinds hun bestaan als soort inzake intelligentie/technologie... otters of bevers ? ... en wel criteria dienen we dan te hanteren ? Citaat:
Stel je nu eens voor dat die aliens ipv eerder als individueel te betitelen een soort 'borg' systeem hebben... dan gaan ze misschien meer affiniteit met die termieten hebben. Ik bedoel maar..... het kan best zijn dat we aardig zouden kunnne opkijken dat onze concepten inzake inteligentie/technologie volledig verschillen zijn. Dan rest er alleen nog de beoordeling van de eventuele resultaten/verworvenheden van de gehele soort .. en ook dat is een verschrikkelijk subjectief iets Dus zoals parcival al zei : ... met enig doelgericht zoekwerk kan men steeds een verschil ontwaren... alleen... is dat verschil voldoende om belangrijk geacht te worden Laatst gewijzigd door praha : 11 februari 2012 om 00:47. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#390 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Volgens mij bestaat er inderdaad een morele code en die geldt voor het ganse universum. Een beetje zoals ook de zwaartekracht altijd en overal werkt. Ik ga hier zelfs zo ver in dat als een alien volk een ander alien volk op gruwelijke wijze zou onderdrukken, ik als mens zeg dat dit fout is en dat ik -op dat punt- gelijk heb. Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#391 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#392 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zaken zoals 'onderdrukking' en 'moraal' zijn puur ideen die jij als blanke westerse mens kent en interpreteert en zijn verre van universeel. De enige universele uitspraak die je eventueel zou kunnen doen is mogelijk dat alien levensvormen er waarschijnlijk zouden naar streven om toestanden van hogere energie te bereiken en bewaren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#393 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#394 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#395 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik kan mij anders slecht voorstellen dat een alien er zou naar streven om zich zo slecht mogelijk te voelen, tenzij het een masochist was ![]() Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#397 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#398 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#399 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#400 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarop baseer je je om te veronderstellen dat aliens 'biologisch' zijn, zoals wij dat kennen? Of neem bvb. De Methanococcus Jannaschii, een levensvorm die leeft nabij het bijna kokende water van 'black smokers' op de oceaanbodem op duizenden meters diepte. Zonder licht, in een omgeving die vooral zwavel bevat. ![]() Vreemd voor ons, maar aliens zijn zeker en vast nog veel en veel vreemder. Kan je zeggen dat zo'n Methanococcus streeft naar geluk en naar het zich 'goed voelen? Dan heb je toch wel heel veel fantasie nodig. ![]() Laatst gewijzigd door parcifal : 11 februari 2012 om 13:13. |
|
![]() |
![]() |