Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2012, 23:28   #101
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Halve fortuinen

Ernstig blijven, voor iets meer dan €100 per jaar ben je er van af, en dan nog: intussen slijten je zomerbanden niet.
Maar uw winterbanden des te sneller als het een zachte winter is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 23:30   #102
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nog eens nagegeken op 20e eeuw enkel qua sneeuw.

Ik neem maar 2 wintermaanden Januari en Februari, en Hoog-Belgie waar meer sneeuw valt is er dan nog niet bij.
Bij jan-feb zeggen ze duidelijk de jaren waar geen sneeuw viel in die specefieke maand:
Citaat:
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/36...per+maand.html
Het Belgische klimaat, maand na maand
De bijzondere waarnemingen die vermeld worden in de maandoverzichten hier voorgesteld werden bekomen, vertrekkende van de waarnemingen in Ukkel en elders in het land tijdens de 20ste eeuw. ...
Citaat:
De eerst maand van het jaar is na februari de maand met de meeste sneeuw: in Ukkel bestaat de neerslag gemiddeld gedurende 5,2 dagen uit sneeuw. Toch gebeurt het dat er bepaalde jaren geen sneeuw valt in Laag- of Midden-België. Dit was het geval in 1932, 1969, 1989 en 1990
2 jaren 1989 en 1990 geen sneeuw in januari.
Citaat:
In Ukkel komen ook maanden februari voor tijdens dewelke helemaal geen sneeuw valt : dit was het geval in 1945, 1959, 1972, 1975, 1980 en 1982. Gemiddeld bedraagt het aantal dagen waarop de neerslag geheel of gedeeltelijk uit sneeuw bestaat 5,9.
ook 2 jaren geen sneeuw in die maand maar wel 2 andere jaren.

Maw. we hadden geen enkel sneeuwloos jaar tussen 1980 en 2000, de Ardennen hebben we zelfs niet nodig gehad.

Gemiddeld hebben we 5,2 + 5,9 = 11,1 sneeuwdagen totaal in Januari en Februari in Ukkel, dat is quasi 18,7 % van die 2 maanden. (11,1/59,25)

Waarmee alle cafépraat hierboven alweer duidelijk weerlegt is.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2012 om 23:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 23:31   #103
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
.
Hebt ge niet eens een winterbril voor nodig.
Is dit getrol nu echt nnodig? Ik vind het maar kinderachtig...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2012, 23:35   #104
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dit getrol nu echt nnodig? Ik vind het maar kinderachtig...
Was het dan nodig om naast de kwestie te reageren ?
Dat noem ik getrol.
Oud 10 februari 2012, 23:45   #105
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Raadseltje ?
Is de regenband dan niet veiliger bij regenweer ?
Hangt er vanaf bij welke temperatuur.
Neem eens zelf initiatief, ik weet het al.

Zet eens de puntjes op de i.
Oud 10 februari 2012, 23:45   #106
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar uw winterbanden des te sneller als het een zachte winter is.
Kan zijn, maar u heeft het klimaat tegen u.

Waarom eigenlijk die irrationele weerstand om eenmalig een kost te doen, die uw veiligheid en die van uw omgeving verhoogt en die, als je alles uittelt ook in uitsparen van zomerbanden niet voelbaar is in uw portemonnee?

Een jaar geleden had ik exact hetzelfde gezegd als u, intussen ben ik de Levieten gelezen door mijn schoonbroer en de schellen zijn van mijn ogen gevallen. Het is nu winter én koud. Doe de test. Rij 100 per uur en rem voluit vanaf een bepaald punt. Koop u winterbanden en doe dat opnieuw. Als u dat gedaan heeft, zal u nooit meer praten zoals u nu doet. Echt waar.
Oud 10 februari 2012, 23:47   #107
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was het dan nodig om naast de kwestie te reageren ?
Dat noem ik getrol.
Ik wees u op uw onbeleefde houding. Niet meer of minder. En nu terug on topic als volwassen mensen.
Oud 10 februari 2012, 23:55   #108
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wees u op uw onbeleefde houding. Niet meer of minder. En nu terug on topic als volwassen mensen.
Er is niets onbeleefd aan om iemand op zijn fout te wijzen.
Ik vind het eerder onbeleefd om zich ongepast in een discusie te mengen.
Hier ging het over:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ik rijd 3000 km/jaar. En d�*�*rvoor moet ik dan aparte winterbanden kopen en betalen om die te laten stockeren in de garage?????
Waarop de reactie van Guido:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
U kan die ook thuis stockeren en zelf wisselen.
Waarop ik reageer met:
Citaat:
Heel handig voor oude mensen op een appartementje.
Daarmee wil ik aantonen dat het inderdaad een bijkomende kost is voor veel mensen en heus niet alleen voor oude mensen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In de Europese landen waar "winterbandenplicht" is zijn er natuurlijk geen oude mensen die op een appartementje mogen wonen.
Dat is enkel in Be.

En in andere woningen en huizen waar oude mensen wonen die moeten een schriftelijk bewijs kunnen voorleggen dat andere mensen dat voor hun doen 2 maal per jaar.

Oudere mensen die dat bewijs niet hebben in dat winterbandenbuitenland mogen zelfs helemaal geen auto hebben. Erg hé.
En zeg nu eens waar de reactie van Michele op slaat.

Laatst gewijzigd door Bobke : 10 februari 2012 om 23:56.
Oud 10 februari 2012, 23:58   #109
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, ik wacht nog steeds op het weerleggen van de aangehaalde argumenten. Rond de pot draaien telt niet.
Welke aangehaalde argumenten, die uit uw natte vinger ?
Bronnen graag van uw beweringen.
Oud 11 februari 2012, 00:06   #110
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En zeg nu eens waar de reactie van Michele op slaat.
Ik denk dat u een afkoelmoment nodig heeft.mm
Oud 11 februari 2012, 00:09   #111
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke aangehaalde argumenten, die uit uw natte vinger ?
Bronnen graag van uw beweringen.
Het kostenplaatje dat je met argumenten en bronnen weerlegt in uw eerste post.
Citaat:
Al die excuses van "watjes" tegen die winterbandenverplichting is dus puur onzin. En zeker dat financieel plaatje is een totaal belachelijke uitvlucht want totaal te verwaarlozen.
Daar zal Vito overgelezen hebben denk ik.
Oud 11 februari 2012, 00:10   #112
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u een afkoelmoment nodig heeft.mm
Dus geen reactie ?
Oud 11 februari 2012, 00:17   #113
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Halve fortuinen

Ernstig blijven, voor iets meer dan €100 per jaar ben je er van af, en dan nog: intussen slijten je zomerbanden niet.
Even wat aanvullen, qua slijtage , ook veiligheid.

Ik heb eind oktober ´11 nog ca 21 € betaald voor de sets om te wisselen.

Per jaar is dat 42 €, ik stockeer mijn winterbanden wel thuis en neem ze mee naar mijn bandenboer.
Op een kwartiertje zijn ze gewisseld als ik niet moet wachten, ik behoef zelfs geen afspraak.

Bij elke zomer-winterwissel en omgekeerd eind oktober/maart worden de banden (ook) door mij automatisch extra nagekeken of er eventueel een nagel of iets inzit, indien nodig laat ik ook voor-achter parallel omwisselen, zodat de banden met het beste profiel op de aangedreven wielen ligt, bij 8 banden scheelt dat wat xxxx-kms winst door gelijkmatige slijtage rondom. En tweemaal per jaar een veiligheidscheck van het bandenoppervlakte van 8 banden die door de handen gaan.

Indien men steeds met dezelfde banden rijdt doet men dat alles niet, of het kost toch ook 21 € V<>A te wisselen voor gelijkmatige slijtage.
Want als men een paar type banden bvb 2 jaar eerder versleten is -op de aandrijfas- moet men best nog het zelfde type banden verkrijgbaar kunnen zijn, dit is niet altijd het geval.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 februari 2012 om 00:20.
Oud 11 februari 2012, 11:18   #114
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Soms vraag ik me toch af of men geen IQ test moet gaan afnemen ALVORENS mensen zich op de lijsten van politieke partijen kunnen (laten) zetten.

Mijnheer Wathelet vindt het blijkbaar nodig om een verplichting voor winterbanden in te voeren. Het heeft toch wel al drie dagen gesneeuwd zeker, en de sneeuw ligt nu al twee weken in het bos.
GEVOLG: IEDEREEN moet winterbanden laten installeren.

Dus ook de mensen die enkel met dit weer even over en weer naar de supermarkt willen neem ik aan?

Ligt er nog sneeuw op de autostrade? op de gewestwegen? ik zou denken van niet, waarom moeten we dan sneeuwbanden hebben? Gaat Europa ook in Spanje en Italie en waarom niet in Tenerife de mensen gaan verplichten om met winterbanden rond te rijden tussen pakweg oktober en mei?

Serieus waar, moest ik met zo'n voorstel afkomen, ik zou me doodschamen over zoveel ridiculiteit.

wat moet ik me daarbij voorstellen?

Van Antwerpen naar Brussel met mijn gewone bandjes, in Brussel uitstappen, bandjes vervangen en zo naar Tervuren, bandjes terug uit als men voor Laeken rijdt, en bandjes aan als men naar Vilvoorde gaat?
Kijk uiteindelijk is dat helemaal geen ridicuul voorstel, maar niet meer dan logisch. Wat zie je namelijk nu? Mensen wentelen constant de verantwoordelijkheid bij ongeval of slecht berijdbare wegen op de overheid af. Al die figuren met hun zomerbandjes eisen zelfs dat er tonnen zout op de wegen wordt uitgekapt voor hen en dat de overheid de wegen perfect berijdbaar houden zodat zij, die weigeren hun voorzorgsmaatregelen te nemen, met hun zomerbandjes erdoor kunnen rijden. Kijk maar eens naar al die boze reacties van automobilisten die klagen wanneer er in hun lokale straatje niet gestrooid is. Volslagen idioot en dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Bovendien is dat zout er slecht voor planten ( kunnen er niet tegen ) en dieren ( worden ziek ), zeg maar het milieu in het algemeen, voor de wegen die kapot gaan en ook voor de auto’s die binnen de kortste keren herleid worden tot roestbakken.
Het is aan de mensen zelf om hun voorzorgen te nemen. Zo rij ik meestal met de fiets naar het werk. In periode van sneeuw schakel ik dan over op een mountainbike met grof profiel banden i.p.v. de klassieke fiets. Als ik ga wandelen, dan zorg ik eveneens voor aangepast schoeisel. Je gaat toch niet op salonschoenen door de sneeuw lopen? Nee, je zorgt voor stevige schoenen met zolen met grof profiel. Bij de auto is dat volledig analoog. Pas je schoeisel aan aan de omstandigheden en in de winter kies je dan logischerwijze voor winterbanden.

Nu ik zit in hetzelfde schuitje als u omdat ik ook weinig kilometers doe. Voor hen zou het inderdaad een overbodige investering zijn. Ik pleit dan ook voor een uitzondering voor mensen die vb minder dan 5000 km per jaar rijden. Zelf kan ik zo perfect mijn verplaatsingen met de auto in de tijd indelen zodat ik in echt winterse omstandigheden er niet door moet.

Tot slot voor degenen die het interesseert. De meeste ongevallen in de winter gebeuren door auto’s met winterbanden. Dat heeft natuurlijk te maken met overmoed en onaangepast weggedrag en doet niets af aan de betere prestaties van de winterband in winterse omstandigheden.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 11 februari 2012 om 11:20.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 11:37   #115
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
De meeste ongevallen in de winter gebeuren door auto’s met winterbanden.
Neen het zijn diegene met zomerbanden, want bestuurders met winterbanden weten wat verantwoordelijkheid nemen is, dat doen ze dus ook bij de andere verkeersregels, waaronder met aangepaste snelheid rijden maar één regel is.

Indien niet geef een degelijke bron voor uw loze bewering, gij claimt het dus lever maar een bewijs of tenminste een bron die het statistisch kan aantonen. Veel zoekplezier.

Natuurlijk voeren al die landen zulke winterbandverplichtingen in om hun ongevalcijfers en ongevaldoden te zien omhooggaan, Duitsland vooral.

Bekijk hun evolutiecijfers maar eens van 2010 tov 2006, want in mei 2006 hebben ze die aangepaste bandenverplichting ingevoerd (winter 2006-2007).
Die cijfers zijn gemakkelijk in politics.be terug te vinden. Ge moogt gerust met "veilig zomersloffenland" Nederland vergelijken.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 februari 2012 om 11:48.
Oud 11 februari 2012, 11:52   #116
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen het zijn diegene met zomerbanden, want bestuurders met winterbanden weten wat verantwoordelijkheid nemen is, dat doen ze dus ook bij de andere verkeersregels, waaronder met aangepaste snelheid rijden maar één regel is.

Indien niet geef een degelijke bron voor uw loze bewering, gij claimt het dus lever maar een bewijs of tenminste een bron die het statistisch kan aantonen. Veel zoekplezier.

Natuurlijk voeren al die landen zulke winterbandverplichtingen in om hun ongevalcijfers en ongevaldoden te zien omhooggaan, Duitsland vooral.

Bekijk hun evolutiecijfers maar eens van 2010 tov 2006, want in mei 2006 hebben ze die aangepaste bandenverplichting ingevoerd (winter 2006-2007).
Die cijfers zijn gemakkelijk in politics.be terug te vinden. Ge moogt gerust met "veilig zomersloffenland" Nederland vergelijken.

Was onlangs in de pers en is ook logisch als je mijn verklaring leest.

http://q-music.be/node/42507

Citaat:
Ook ongevallen mét winterbanden
21/12/2010, 08:45

Er gebeuren tegenwoordig meer ongevallen met auto's die wél winterbanden hebben. Danny Smagghe van Touring geeft tekst en uitleg.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 12:29   #117
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Was onlangs in de pers en is ook logisch als je mijn verklaring leest.
http://q-music.be/node/42507
In de pers ? Daar ben ik weinig mee, want er zijn helemaal geen cijfers van.

Is dat per afgelegde kilometers ofzo ?

Want zomerbandrijders leggen veel minder km af als de wegen er winters bij liggen. Vele laten de auto helemaal staan.
Oud 11 februari 2012, 12:41   #118
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen het zijn diegene met zomerbanden, want bestuurders met winterbanden weten wat verantwoordelijkheid nemen is,
Citaat:
Want zomerbandrijders leggen veel minder km af als de wegen er winters bij liggen. Vele laten de auto helemaal staan.
Auto's met zomerbanden botsen dus IN de garage?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 13:28   #119
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kunnen vlaamnationaisten dan echt niets anders dan dingen eisen, verplicht maken of verbieden ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 13:45   #120
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Auto's met zomerbanden botsen dus IN de garage?
Neen, waar staat dat met die garage ?

Wat begrijp je niet aan deze 2 zinnen in één context, dat zomerbandrijders minder kms rijden als normaal omdat de wegen er glad bij liggen, als ze hun auto dikwijls laten staan bij gladde wegen kunnen ze nog altijd hun noodzakelijke kms doen als de wegen er droog bij liggen.
bvb zie jij zomerbandrijders een wintersporttrip maken via de Ardense besneeuwde wegen om daar te gaan langlaufen of te skiën?

1 context.
Citaat:
Eigen vb: ik/wij laat/laten onze 2e (zomer)auto d´office altijd staan in de winter, we rijden dan altijd met de 1e wagen op winterbanden, waar we in de zomer de totale kms verdeelden op 2 wagens verdelen we onze totale kms in de winter enkel op de wagen met winterbanden.

Trouwens die rare tekst van qmusic.be vind ik nergens terug op het internet of in de gewone media, waar mss wat meer uitleg en context bijstaat.
qmusic.be ?
En als ik dat bandje van qmusic beluister zegt woordvoerder Smagghe " Wij denken dat... " dat ook helemaal niet wat in de tekst op qmusic.be staat, eerder integendeel. Het is gewoon een signaal aan bepaalde types van autorijders dat ze van winterbanden niet direct mirakels meten verwachten maar dat ze langzaamaan zich aan de betere prestaties van winterbanden moeten gewennen. Maar dat is toch evident iedereen moet zich gewennen aan een nieuwe banden die hij koopt, is bij nieuwe zomerbanden ook niet anders, daarbij moet men altijd een korte inrijperiode in acht nemen pakweg 500 km.

Op de website van Touring is trouwens ook niets schriftelijks te vinden.

Want in de Duitstalige media is de winterbandenverplichting altijd direct gerelateerd dat het minder ongevallen opgebracht heeft.
Kan ik wel minstens 10 links van geven.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 februari 2012 om 14:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be