Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2012, 13:18   #401
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ziet Gij enig buitenaards leven, bel dan: 112
En hebt ge u vergist en is het buitenaars leven , kan de 112 u ook wel van die aambeien verlossen.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 14:36   #402
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Pfff, voelen is iets dat van toepassing is op aardse biologische wezens met een centraal zenuwstelsel.
Op Aardse ? Waarop baseer jij je met je veronderstelling dat buitenaardsen blijkbaar per definitie geen centraal zenuwstelsel zouden hebben ?

Citaat:
Waarop baseer je je om te veronderstellen dat aliens 'biologisch' zijn, zoals wij dat kennen?
Dat weet niemand, maar waarschijnlijk zullen ze wel een aantal gemeenschappelijke biologische kenmerken hebben. Het blijft giswerk uiteraard, maar geheel onredelijk is het niet.

Citaat:
Kan je zeggen dat zo'n Methanococcus streeft naar geluk en naar het zich 'goed voelen?
En waarom niet ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 14:38   #403
kiko

Standaard

Citaat:
De enige universele uitspraak die je eventueel zou kunnen doen is mogelijk dat alien levensvormen er waarschijnlijk zouden naar streven om toestanden van hogere energie te bereiken en bewaren.
Gevaarlijke uitspraak vind ik.

Als je geen uitspraken kunt of durft doen over de morele code van buitenaardse wezens, moet je ook geen uitspraken doen over hun doeleinden.
Oud 11 februari 2012, 14:51   #404
kiko

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Als ze het herkennen als intelligentie/technologie zoals zij daar een begrip over hebben.
Het doet me wel gelijk denken aan die ene opmerking : wie is het meest ontwikkeld of vooruitgekomen sinds hun bestaan als soort inzake intelligentie/technologie... otters of bevers ? ... en wel criteria dienen we dan te hanteren ?
Misschien, maar je hoeft geen criteria te bedenken omdat deze toevallig in je theorie passen. Zo kun je bezig blijven.

Iedereen met een beetje verstand weet dat buitenaardse wezens vermoedelijk (heel) anders denken over leven, liefde, dood, stand, eer, gevoel, tijd enz.

Maar dat is het dan ook. Daarover speculeren is onzinnig, en leidt af van concrete discussies.

Citaat:
Het gaat niet over herkennen/erkennen maar over de vraag of ze dat wel belangrijk genoeg vinden om ons ergens op een 'hoger' stalletjes te plaatsen dan bv een termiet.
Waarom niet ? Je gaat trouwens uit van een bepaald buitenaards snobisme.

Net alsof buitenaardse wezens met een grotere ontwikkelde technologische beschaving per definitie neerkijken op een minder geavanceerde.

Citaat:
Stel je nu eens voor dat die aliens ipv eerder als individueel te betitelen een soort 'borg' systeem hebben... dan gaan ze misschien meer affiniteit met die termieten hebben.
Ik las "Borg" en ik viel al haast in slaap. Star Trek is zo saai...

Citaat:
Dus zoals parcival al zei : ... met enig doelgericht zoekwerk kan men steeds een verschil ontwaren... alleen... is dat verschil voldoende om belangrijk geacht te worden
Ik denk echt niet dat men lang zal moeten zoeken om de meest geavanceerde soort hier aan te treffen.

En hoe langer men wacht om ons te bezoeken, hoe gevaarlijker we kunnen worden.

Stel nu dat de mensheid nog bestaat binnen 200 jaar, en stel eveneens dat de wetenschappelijke kennis proportioneel is toegenomen. In dat geval zullen buitenaardse rassen heel beleefd moeten aankloppen bij de Aarde, of ze zullen snel enkele geavanceerde kernbommen op hun kas krijgen.
Oud 11 februari 2012, 15:06   #405
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
En hebt ge u vergist en is het buitenaars leven , kan de 112 u ook wel van die aambeien verlossen.
Een flinke wind kan in deze ook wel helpen....
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 15:14   #406
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het enige wat de Aliëns zal interesseren is hoe het met de microwezentjes staat en al die domoren die daar nog nooit van hebben gehoord zijn voor de Aliëns sowieso overbodig.

Dan gaan ze vervolgens over tot het grote werk hier een nieuwe en betere en echte beschaving op te bouwen, goed voor onze eeuwige toekomst in de ruimte en het behoud van de Aarde onder de bezielende leiding van harriechristus.

Oud 11 februari 2012, 15:51   #407
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pfff, voelen is iets dat van toepassing is op aardse biologische wezens met een centraal zenuwstelsel.
Zintuigelijk voelen ja, maar ik had het over je gelukkig voelen. Die pfff zegt al veel hé. Voor u is voelen een bijkomstigheid, een neveneffect.

Citaat:
Waarop baseer je je om te veronderstellen dat aliens 'biologisch' zijn, zoals wij dat kennen?
Ik veronderstel dat helemaal niet. Ik had het over je goed voelen, om het even hoe. Maar nu spreek je jezelf tegen, Parcifal. In andere discussies over de geest bijvoorbeeld is er volgens jou geen andere bewustzijnsvorm mogelijk want het bewustzijn is volgens jou het product van de fysieke hersenen. Nu zouden aliens ineens geen hersenen hebben of zelfs geen biologische wezens zijn? Dan zijn het energetische wezens hé. Dan zijn het, van uit ons standpunt bekeken, geesten hé.

Citaat:
Kan je zeggen dat zo'n Methanococcus streeft naar geluk en naar het zich 'goed voelen?
Ik denk het niet. Een pantoffeldiertje ook niet. Maar de hogere levensvormen wél. Mijn hond bijvoorbeeld.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 16:43   #408
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Gevaarlijke uitspraak vind ik.

Als je geen uitspraken kunt of durft doen over de morele code van buitenaardse wezens, moet je ook geen uitspraken doen over hun doeleinden.
Niet echt, ik denk dat je dat verkeerd interpreteert.

Het streven naar en bewaren van een hogere energie-toestand is een fysische behoefte van zelfsturende systemen.

Individuele complexe systemen zoals zoogdieren, waaronder mensen doen dat bijvb. door o.a te eten en te drinken.

Mierenkolonies en bijenkolonies doen dat door het bouwen van een nest/korf en het stockeren van suikers.

Een maatschappij doet dat door energiecentrales te bouwen en rationeel gebruik te maken van grondstoffen.

Het is een kenmerk van het kleinste micro-organisme tot het grootste en meest complexe organisch systeem dat we kennen.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 16:54   #409
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Zintuigelijk voelen ja, maar ik had het over je gelukkig voelen. Die pfff zegt al veel hé. Voor u is voelen een bijkomstigheid, een neveneffect.
Waarom denk je dat aliens zoiets moeten kennen als 'voelen'?

Citaat:
In andere discussies over de geest bijvoorbeeld is er volgens jou geen andere bewustzijnsvorm mogelijk want het bewustzijn is volgens jou het product van de fysieke hersenen. Nu zouden aliens ineens geen hersenen hebben of zelfs geen biologische wezens zijn? Dan zijn het energetische wezens hé. Dan zijn het, van uit ons standpunt bekeken, geesten hé.
Er zijn andere structuren mogelijk dan de organische biologie die wij kennen. Op aarde zelfs is onlangs nog een nieuw type levensvorm ontdekt door Nasa in een meer ergens in Californie of Nevada als ik me niet vergis, die niet gebaseerd is op koolstofverbindingen.

Ik spreek mezelf helemaal niet tegen. Je kijkt gewoon nog altijd te eng.
Als het over aliens gaat, kan je vermoedelijk helemaal niet van hersens spreken. Maar wie zegt dat enkel en alleen menselijke hersenen een vorm van bewustzijn kunnen voortbrengen? Ik zeker en vast niet.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 17:00   #410
kiko

Standaard

Citaat:
Niet echt, ik denk dat je dat verkeerd interpreteert.

Het streven naar en bewaren van een hogere energie-toestand is een fysische behoefte van zelfsturende systemen.

Individuele complexe systemen zoals zoogdieren, waaronder mensen doen dat bijvb. door o.a te eten en te drinken.

Mierenkolonies en bijenkolonies doen dat door het bouwen van een nest/korf en het stockeren van suikers.

Een maatschappij doet dat door energiecentrales te bouwen en rationeel gebruik te maken van grondstoffen.

Het is een kenmerk van het kleinste micro-organisme tot het grootste en meest complexe organisch systeem dat we kennen.
Er zijn massa's mensen die zelfmoord plegen. Er zijn er veel die er hard over nadenken. Er zijn er eveneens veel die flirten met de dood, of de dood achterna jagen.

Dus waarom zou een buitenaardse beschaving per sé streven naar een hogere energie toestand ? Misschien hangen ze daar een doodscultus aan, net zoals zovelen hier.

Of misschien proberen ze de natuurlijke orde der dingen - geboorte en dood - zoveel mogelijk in stand te houden, zonder al te veel in te grijpen, en kunnen hogere energietoestanden hen gestolen worden.
Oud 12 februari 2012, 08:11   #411
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het enige wat de Aliëns zal interesseren is hoe het met de microwezentjes staat en al die domoren die daar nog nooit van hebben gehoord zijn voor de Aliëns sowieso overbodig.

Dan gaan ze vervolgens over tot het grote werk hier een nieuwe en betere en echte beschaving op te bouwen, goed voor onze eeuwige toekomst in de ruimte en het behoud van de Aarde onder de bezielende leiding van harriechristus.

Behoud van de aarde? Niks ervan, ombouwen tot ruimteschepen! Dat was toch jouw plan?
Oud 12 februari 2012, 09:49   #412
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Waarom denk je dat aliens zoiets moeten kennen als 'voelen'?
Omdat voelen de motivatie is achter alles. Waarom zouden aliens zich de moeite getroosten om ruimtetuigen te maken, vele gevaren te trotseren om uiteindelijk hier te landen als ze daar allemaal niks bij voelen? Geen voldoening, geen geluk, niks. Dat rendeert niet hé.

Citaat:
Als het over aliens gaat, kan je vermoedelijk helemaal niet van hersens spreken. Maar wie zegt dat enkel en alleen menselijke hersenen een vorm van bewustzijn kunnen voortbrengen? Ik zeker en vast niet.
Hier ben ik mee akkoord. Maar voor mij is bewustzijn het énige wat telt, om het even hoe het ontstaan is. Want wat ben je met een kosmos als er niemand is om hem bewust waar te nemen.

Fred.
Oud 12 februari 2012, 10:24   #413
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat voelen de motivatie is achter alles. Waarom zouden aliens zich de moeite getroosten om ruimtetuigen te maken, vele gevaren te trotseren om uiteindelijk hier te landen als ze daar allemaal niks bij voelen? Geen voldoening, geen geluk, niks. Dat rendeert niet hé.

Hier ben ik mee akkoord. Maar voor mij is bewustzijn het énige wat telt, om het even hoe het ontstaan is. Want wat ben je met een kosmos als er niemand is om hem bewust waar te nemen.

Fred.
Ge bekijkt alles door een menselijke bril, Fred.
Ge zijt zo vergroeid met die bril dat ge niet inziet hoe lomp dat dat is.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 10:39   #414
kiko

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Er bestaat voorlopig geen andere bril.
Oud 12 februari 2012, 10:52   #415
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Behoud van de aarde? Niks ervan, ombouwen tot ruimteschepen! Dat was toch jouw plan?
Zo is het, maar daar komt niks van terecht als we de aarde vernietigen.

Het moet dus eerst behouden worden en voor het tot een ruimteschip omgebouwd kan worden, kan nog heel lang duren: 5 miljard jaar hebben we daarvoor de tijd.

En voor die tijd moeten we eerst oefenen met naar andere planeten en sterren te vliegen en daar koloniën te bouwen.
Oud 12 februari 2012, 10:54   #416
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Fred.
Zo is het: het bewustzijn is de ware werkelijkheid......

Bovendien is het nooit ontstaan, want het is eeuwig.
Oud 12 februari 2012, 10:55   #417
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge zijt zo vergroeid met die bril dat ge niet inziet hoe lomp dat dat is.
Fred ziet het heel goed en beter is het tenminste een bril te hebben dan blind te zijn.
Oud 12 februari 2012, 12:17   #418
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Er bestaat voorlopig geen andere bril.
Kunnen we dan tot zolang er geen andere bekend is ophouden met flutverhalen en veronderstellingen ernstig te nemen?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2012, 16:30   #419
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Kunnen we dan tot zolang er geen andere bekend is ophouden met flutverhalen en veronderstellingen ernstig te nemen?
Als deze discussie u niet bevalt, lees ze dan niet. En als je hier verder niks over te vertellen hebt, zwijg dan.

Fred.
Oud 12 februari 2012, 16:57   #420
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Het hangt af van hun spirituele ontwikkeling. Er zijn aliens die veel meer spiritueel ontwikkeld zijn of ons. Een spiritueel ontwikkeld individu eert alle leven, omdat hij weet dat alle leven verbonden is met elkaar.
Ik denk dat ge teveel gevangen zit in het menselijk denkpatroon (wat normaal is).
Ik denk niet dat het zo evident is er van uit te gaan dat aliens menselijke waarden zullen hebben.
In tegendeel.
Hoe buitenaards hun voorkomen kan zijn, zo ook hun waarden zijn.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be