![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 | |||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
Kijk het zit volgens mij zo; iedereen trekt 2 jaar terug naar de kiezer met de belofte een hervorming te bewerkstelligen. Voorgaande regering is daar ook voor moet dus een paar wetsartikels toelaten tot wijziging maar weet niet exact dewelke dus kiest ze maar voor het uber-artikel. Op DAT moment moesten de roepers van nu natuurlijk reageren; dit kan niet blablabla... werd niet gedaan; iedereen trok naar de kiezer met scherpe messen en zoete beloftes. Elke partij die zich dus aan de kiezer presenteerde twee jaar terug wist dus (of moest weten) dat ze de mogelijkheid had bijna elk artikel uit de grondwet te wijzigen. wie daar tegen was moest dat ook aan zijn kiezers zeggen... Nu plots heel zot worden omdat men de mogelijkheden voor handen ook daadwerkelijk gebruikt is op zijn minst gezegd hypocriet. Maar ik merkte het onmiddelijk al het is allemaal een verhaal van politiek niks te maken met "frauderen". Want nogmaals (ik blijf het herhalen) wat is hier juridisch fout aan? Democratisch? Druist dit in tegen internationale verdragen? Ik heb daar een professor gezien die mij met voldoende overtuigende woorden kon uitleggen dat geen van die zaken in het gedrang komen; dus lijkt er mij nog steeds geen probleem (buiten een politiek... en dat is dan pech voor degenen die zich benadeeld voelen).
|
|
|
|
|
#82 | |||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
- bij de verkiezingen van 2010 vertegenwoordigden de 8 partijen, 64,14% van de stemmen - bij de laatste peiling vertegenwoordigden de 8 partijen, 57,82% van de stemmen (blanco en ongeldige stemmen als niet bestaande stemmen gerekend; dus alle partijen samen halen 100% van de stemmen) Ik ben er zeker van dat U dit allemaal 100% in orde vindt.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier |
|||
|
|
|
|
|
#83 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier |
||
|
|
|
|
|
#84 | ||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#85 | ||
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#86 |
|
Minister
|
artikel 187 en 195. Lees ze eens misschien.
|
|
|
|
|
#87 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#88 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Gwyndion : 19 februari 2012 om 18:13. |
|
|
|
|
|
|
#89 | |||
|
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#90 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.senate.be/www/?MIval=/publications/viewPub.html&COLL=S&LEG=5&NR=96&VOLGNR=1&LANG=nl Het idee van het opzijzetten van Art. 195 van de Grondwet is een ideetje dat gerijpt blijkt te zijn in de verdorven geest van ene Peter Van Rompuy overigens. Wetgevingsstuk nr. 5-1091/1 Zij het dat het zelfs dan nog voor een heel beperkt doel was. Citaat:
Citaat:
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) Laatst gewijzigd door fonne : 19 februari 2012 om 18:15. |
|||||
|
|
|
|
|
#91 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Art. 187. De Grondwet kan noch geheel, noch ten dele worden geschorst. Als er de intentie is om artikel 195 te schorsen is er een probleem. |
|
|
|
|
|
|
#92 |
|
Minister-President
|
Ieder neutraal jurist zal u zeggen dat een herziening van art. 195GW die neerkomt op een tijdelijke opschorting van dat artikel, flagrant in strijd is met art. 187GW, en dus in strijd is met de Belgische Grondwet.
Het is duidelijk dat Verherstraeten in deze geen neutraal jurist is, dus wat hij daarover zegt is voor de essentie zelve irrelevant. Evenwel, de precieze tekst van de in het parlement te stemmen herziening van art. 195GW blijkt (voorlopig) niet op het internet (of elders ?) te vinden te zijn, dus tja, het is afwachten om te zien of bedoelde herziening inderdaad al dan niet op een tijdelijke opschorting neerkomt. Immers, zoals ik hier reeds eerder uitvoerig uiteenzette : indien men het artikel 195 in twee stappen herziet is het mogelijk om zich op die manier aan de letter van het art. 187 en derhalve aan deze der grondwet te houden. Aan de letter, maar niet aan de geest, weliswaar. Laatst gewijzigd door Gwylan : 19 februari 2012 om 18:19. |
|
|
|
|
|
#93 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#94 | |
|
|
Waar staat dat ergens? En waarom mocht het voor die senaat wel?
|
|
|
|
|
#95 | |
|
|
Er is volgens mij ook geen sprake van schorsing van de grondwet... als dat wel zou blijken gaat dat feestje niet door daar moet je niet ongerust over zijn. Maar zeg eens eerlijk een regering vol advocaten... wat denk je zelf?
|
|
|
|
|
#96 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#97 |
|
Minister-President
|
Dus omdat er advocaten in de regering zitten zijn al hun voorstellen legaal en goed doordacht? Lijkt me toch vrij naïef hoor. En als het gaat over illegale zaken, hoe zit het dan met de verkiezingen 2010? In feite mochten die niet gebeuren, hebben ze ook al twijfelachtige methodes voor gebruikt.
|
|
|
|
|
|
#98 | ||
|
|
Citaat:
http://www.deredactie.be/permalink/1.1224251 verder zoals ik hier boven al schreef... een regering vol advocaten en andere juristen; denk je nu echt dat die hun hoofd gaan stoten aan juridische zaken?
|
|
|
|
|
#99 | ||
|
|
Citaat:
"In feite mochten die niet gebeuren"...
|
|
|
|
|
#100 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|