![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Banneling
|
![]() Het systeem is er voor iedereen, voor iedereen die zonnepanelen op zijn dak wil leggen, maar niet voor Katoennatie die zonnepanelen op zijn dak legt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#183 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik gaf het voorbeeld op een werkloosheidsuitkering, maar waarom daar stoppen? Waarom iemand die het financiëel kan trekken nog een terugbetaling geven van zijn doktersbezoek? Waarom iemand die het financiëel kan trekken niet de volledige pot laten betalen voor het onderwijs van zijn kinderen? Uiteindelijk ga je mensen laten betalen voor iets waar ze zelf helemaal geen benefit aan hebben, tenzij ze het zover laten komen dat ze zelf volledig aan de grond zitten. Waarom zouden ze dan in godsnaam deelnemen aan dergelijke schema's? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mensen zoals jij redeneren maar al te vaak vanuit een ivoren toren... en dat is goed ook die mensen hebben we nodig alleen mis jij in je betoog maar al te vaak realiteitszin waardoor jouw voorstellen boutades worden en zinloze bladvulling. Intellectuelen zijn zij die kunnen nadenken over de koppen heen maar wel nog steeds beseffen dat ze over de koppen kijken. Dat laatste mis ik in uw betoog... is ook één van jouw zwakkere punten naast het feit dat je zoals een opgewerkte slaaf reageert op elk voorstel.
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | ||
|
![]() Citaat:
Jouw antwoord klopt helemaal... het was dan ook tijd na te denken of dat systeem voor zonnepanelen wel het beste is... en wat iedereen al wist is ook gebleken het is een slecht systeem.
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
En dan blijft de vraag nog steeds: waarom zou iemand dan uberhaupt deelnemen aan dat systeem. Ik heb geen probleem met een "ieder voor zich"-systeem, ik heb wel een probleem met een "zorg maar voor jezelf, en zorg tegelijk ook nog wat voor anderen"-systeem. Citaat:
Citaat:
Het is aardig dat je jezelf als intellectueel ziet, maar dat maakt weinig indruk. Citaat:
![]() Zolang ik op het einde van de rit maar content ben is er geen vuiltje aan de lucht eh. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | ||||||||||||
|
![]() Zo zit ik in elkaar... ik denk na over mijn medemens
![]() Citaat:
Verder vergeet je steeds opnieuw dat ik wel sinds altijd hier schrijf dat IEDEREEN van het systeem gebruik kan maken, zelf binnen mijn voorstel. "Iedereen" je weet toch wat dat woord betekent? Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
edit: ook interessant is natuurlijk dat als "je jouw zak belangrijker vindt dan de zak van een ander" je duidelijk zegt dat je enkel voor het stopzetten van sociale netten bent omdat je er boven hangt. Moest je er onder hangen zou je dus ook vragen dat men je zou helpen... want dan is het "voor je zak" interessanter. Dat is dan ook weer duidelijk... ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door largo_w : 24 februari 2012 om 10:57. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | ||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar moet ik je nog maar eens inlepelen dat je de facto de bijdragers van je eigen systeem uitsluit? Of blijf je verder doen alsof je dat niet inziet? Citaat:
Citaat:
![]() Moest ik werkelijk denken dat je er een totaal andere visie op nahoudt, dan zou ik de moeite niet doen om te reageren als ik nu reageer. Maar qua oogkleppengedrag mag je je eigen kleppen ook wel eens afleggen ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jij stelt nu wel dat die persoon dan met terugbetaling naar de dokter kan, maar zie daar ook de eerdere post: aangezien ze toch het geld hebben, kan je evengoed ook dat terugschroeven. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | ||
|
![]() Citaat:
Verder denk ik dat we nu rondjes zijn gaan draaien dus laat ik het verder zo... ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Je kan met mooie grootse termen smijten als "burgerplichten", maar dat verandert de facto niets aan het feit dat je een systeem opzet dat de facto op diefstal neerkomt. De vraag waarom iemand uberhaupt zou deelnemen blijf je nu keer op keer beantwoorden met "omdat hij moet". Gaat je argumentatie ter verdediging van je systeem dan werkelijk niet verder dan "zwijgen en doen want het moet zo als we dat zo opstellen via het parlement"? Beetje voluntaristisch, niet? Die stijl is intussen zo wel al een tikje outdated. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ik kan bijvoorbeeld perfect kiezen om mijn hele inkomen terug via België te laten lopen, om daar terug bij te dragen. Ik kies er bewust voor dat niet te doen. Hoezo, er is geen keuze? Citaat:
![]() Nogal overbodige vraag, niet? |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik werk echter in een sector waar het morgen gedaan kan zijn. Indien uw voorstel erdoor komt, verkoop ik mijn woning en soupeer mijn spaargeld op. Ik betaal tenslotte al meer dan 35 jaar aan het systeem!
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zij kunnen overleven op wat ze bijeen gegraaid hebben. Toch gaan zij een veelvoud krijgen van hetgeen ik ooit zal krijgen.
![]() |
![]() |
#194 | ||
|
![]() Citaat:
Maar ik denk niet dat je dan al je "geld gaat opsouperen"... in het ergste geval val je vandaag zonder moet je nog 10 jaar zien rond te komen (omdat je om één of andere reden geen nieuwe job wenst) en dat lijkt me toch niet onmogelijk voor je zonder je huis te verkopen. Later krijg je pensioen etc. dan is het weer allemaal goed.
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is zeker genoeg markt om elk bedrijf winst te laten maken; winst is afhankelijk van hoe goed de ondernemersbeslissingen en het is mogelijk dat alle ondernemersbeslissingen goed zijn. (Niet echt realistisch, maar het is in principe wel mogelijk.) Maar dat hoeft ook niet, als je een redelijk flexibele arbeidsmarkt hebt. (Wat bij ons is vernietigd: danku welvaartstaat en vakbonden.) En of iedereen een topjob heeft? Als je gewoon binnenin België vergelijkt, dan niet. Maar dat is ook niet nodig: je hebt geen topjob nodig om private sociale zekerheid te laten functioneren. Maar als je kijkt op wereldvlak, dan is een job hebben in België (eender welke) inderdaad een topjob. Jij doet alsof je duizenden euro's (netto) per maand moet verdienen om een degelijke (private) gezondheidszorgverzekering en andere hulpmechanismen moet hebbben. Quod non, als je tenminste niet je arbeidsmarkt en ondernemersbeslissingen kreupel maakt door hoge belastingen (tot daaraantoe) en ridicule reguleringen (veel dramatischer).
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
|
![]() Voor mij hoeft dat allemaal niet...
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik leef dan royaal en ik trek een uitkering. ![]()
![]() |
![]() |
#198 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ga jij maar eens uitleggen aan Bolivianen dat ze de helft van hun loon moeten afstaan om daarvan 1/3de de lonen van ambtenaren te betalen. En probeer hen dan te overtuigen dat dat systeem hen vooruit gaat helpen. Lol.
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zeg me eens: welke van de twee is het? Het alternatief is immers niet 'laten creperen of sterven'. Het merendeel van onze sociale zekerheid is gewoon interne herverdeling. Slechts een fractie wordt gebruikt om de armsten uit de absolute miserie te houden. (En dan nog een heel deel om de middenklassers uit de absolute miserie te houden.) Dat tweede wordt heel eenvoudig opgelost door verzekeringen. Dan heb je nog zaken zoals MS waar je je niet echt tegen kanv erzekeren; dat gaat inderdaad moeten opgelost worden via solidariteitsmechanismen. Maar het is volledig achterlijk om te denken dat dit niet vrijwillig kan en dat daardoor een staat noodzakelijk voor zou zijn. Idem ditto met de allerarmsten; die worden immers niet eens echt geholpen door de staat, tenzij als een soort van overschotjes. In zoverre dat dat echt nodig is (slechts een marginale deel van de totaliteit) zou het mij verbazen dat dat niet kan via vrijwillige mechanismen. Meer dan 90% van 'de welvaartstaat' heeft echter niets te maken met mensen die anders zouden creperen, maar simpelweg interne geldverschuivingen. Dat niet herkennen is ofwel dom ofwel intellectueel oneerlijk. Dus wat zal het zijn?
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 24 februari 2012 om 13:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | ||
|
![]() Citaat:
Vrijwillige systemen met evenveel welvaart is allemaal maar mooi maar als het gaat over de distributie van de welvaart dan moeten wij economen wijselijk onze muil houden omdat we daar geen antwoord op hebben. Pareto en zo... je weet wel; of je weet niet mij allemaal gelijk.
![]() |
![]() |