Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2012, 15:55   #381
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Doen ! Een klacht bij het cgkr dat er een "echte belg" vlaams blok mandatarissen als onaanraakbaren heeft bestempeld. The Horror !!! Hou me op de hoogte hee van het verloop van de procedure ?
Daar gaat nog meer volk naar komen kijken dan naar het proces Clottemans.
of het proces van ons freya tegen knack

of van steve verniet tegen zijn vlam

Laatst gewijzigd door born2bewild : 26 februari 2012 om 15:56.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2012, 16:00   #382
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet dat ik je verdenk het niet te weten hoor, maar het kan nooit kwaad om sommige dingen te herhalen ALLE partijen samen hebben het cordon in '92 onderschreven. Bron : 't internet staat er vol van . Kleine quote : " Op 19 november 1992 keurden alle Vlaamse partijen, het Vlaams Blok uitgezonderd, in de Vlaamse Raad een resolutie goed waarin het zogenaamde 70-puntenplan inzake immigratie van het Vlaams Blok scherp veroordeeld werd wegens strijdigheid met de Europese Verklaring voor de Rechten van de Mens.
In de resolutie werden de beginselen van het cordon sanitaire vastgelegd. Het houdt in dat elke Vlaamse partij in geen geval bestuursakkoorden afsluit of politieke afspraken maakt met het Vlaams Blok. Het cordon sanitaire geldt zowel voor de lokale als nationale niveaus en verkiezingen. De beginselen van het cordon sanitaire werden nog eens uitdrukkelijk herbevestigd in het Charter voor de Democratie naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen in 2000."

Ga er aub niet te gemakkelijk aan voorbij dat de historische voorganger van de n-va (de volksunie dus) ook mee het cordon heeft onderschreven.
Aangezien N-VA toen nog niet bestond is ze ook niet gebonden door het monsterverbond. Het Parlement heeft overigens ook geen enkele bevoegdheid om een andere democratische partij te veroordelen wegens wat dan ook, zoiets is een aanfluting van de democratie. Uiteindelijk heeft men NA 1992 speciale vervolgingswetten moeten stemmen en een inquisitie-instituut oprichten om VB te laten veroordelen voor feiten die voordien niet strafbaar waren. Het VB is er ondertussen nog altijd, en profiteerde volop van de hysterische heksenvervolging tegen het Vlaams-Nationalisme einde 20ste eeuw.
Citaat:
Ze gaan dat niet zomaar en stoemelings gedaan hebben toch ? Ik kan me voorstellen dat dat geen evidente beslissing was dus zal ze zeker doordacht gemaakt zijn.
1992: Schiltz vice-premier, Anciaux wordt partijvoorzitter, de VU scheurt en een deel trekt naar Ø-VLD, links heeft de macht veroverd. Dus veel relevantie voor de N-VA lijkt me dit niet te hebben.
Citaat:
En op het meer anekdotische vlak : ik ken de studenten scène van leuven niet, maar dat zal wel vergelijkbaar zijn met gent. Ik heb nooit ook maar op één moment dat ongewassen Amada volkje zitten verdedigen toch ? Dat is inderdaad één hoop miserie. Van mijn part mogen ze die bij elke betoging bestuurlijk oppakken en in de bak draaien. I do not care.
Het links profitariaat blijft rustig, zolang ze tot hun 35ste ingeschreven kunnen blijven als student, profiteren van de sociale voorzieningen van de universiteit dank zij hun studentenkaart en die betalen met allerhande subsidies voor zogezegde studentenverenigingen. Uitzuipers van de maatschappij dus.
Citaat:
We mogen iets niet vergeten : tussen vlaams blokkers enerzijds, en Amadezen anderzijds is er nog wel wat ruimte hoor...
Integendeel, het zijn allebei extremisten die beweren de arbeiders te verdedigen. Veel verschil is daar niet tussen.
Citaat:
En nog iets : wat ik of anderen denken over tafelspringer Quick, Amada, zijn fratsen indertijd samen met brulboei j-m dedecker, dat is niet relevant hier. Wat wel relevant is : hij is/was geen vlaams blokker, valt niet onder het cordon sanitaire.
U bedoelt dat het cordon sanitaire geen maatregel is gericht tegen een partij, maar een stigma dat voor eeuwig blijft kleven aan eenieder die ooit met die partij in aanraking gekomen is, zoiets als een Jodenster?
Citaat:
Laat ik het duidelijk stellen : het is niet omdat iemand een politieke klootzak is, dat hij binnen het cordon sanitaire zit.
Dat neemt niet weg dat een partij veroordelen omwille van zijn standpunten een ondemocratische beslissing is. Terwijl het veroordelen van een partij wegens effectief begane misdaden zoals herhaaldelijke en gesystematiseerde corruptie een noodzaak lijkt om onze democratie te beschermen.
Citaat:
Maar stilletjesaan zit de vraag eraan te komen : onderschrijft de n-va anno 2012 nog steeds het cordon sanitaire ?
Aangezien ze dat nooit gedaan heeft, is er ook geen enkele reden om dat nu wel te doen.

Laatst gewijzigd door fonne : 26 februari 2012 om 16:01.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2012, 16:05   #383
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Jaja, leg het maar uit. Toen ze de wind van voren kregen, moest het VB wel zijn programma herschrijven. Maar het oorspronkelijk 70-puntenprogramma dat wel degelijk racistisch was, daar heeft Karim Van Overmeire wèl wetens en willens zijn handtekening onder gezet! Meer nog, hij hielp het zelf opstellen...
Geit Vandenbossche zou beter haar gemekker stopzetten. Want er zijn bij sossen nog steeds pipo's die onversneden stalinisten en bewonderaars van de DDR en gelijksoortige regimes zijn. Alleen gedragen ze zich als duikboten. Soms komt er eens eentje boven water zoals het heilig paterke van Hasselt.
Oud 26 februari 2012, 16:09   #384
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leugenachtige, en onzinnige reactie. Leugenachtig omdat ik nooit beweerde dat bracke lid was van het blok.
Ik stel voor dat je leert lezen. Ik heb nergens beweerd dat jij zou gesteld hebben dat Bracke bij het Vlaams-Blok zou geweest zijn. Ik klaag wel aan dat je aan de ene kant beweert dat je het over Vlaams-Blokkers wilt hebben, maar niet kunt nalaten daar dan Siegfried Bracke bij te sleuren. Leugens en onzin van jou kant dus.
Citaat:
Onzinnig omdat ik wel aangaf dat er ook bij andere partijen jobhoppende en tafelspringende opportunist-journalisten zijn die hun nationale bekendheid misbruiken voor eigen carrière planning.
Waaronder 0 (nul) Vlaams Blokkers.
Citaat:
Doen ! Een klacht bij het cgkr dat er een "echte belg" vlaams blok mandatarissen als onaanraakbaren heeft bestempeld. The Horror !!! Hou me op de hoogte hee van het verloop van de procedure ?
Daar gaat nog meer volk naar komen kijken dan naar het proces Clottemans.
Blij dat je nog eens ten overvloede duidelijk maakt dat het CGKR er niet is om racisme en uitsluiting te bestrijden, maar wel om één bepaalde politieke stroming in één bepaald deel van het land monddood te maken.

Laatst gewijzigd door fonne : 26 februari 2012 om 16:09.
Oud 26 februari 2012, 16:11   #385
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Sta mij toe je op enige hypocrisie te wijzen in je stelling. Wie heeft een cordon sanitair uitgevonden en om welke reden? Je zegt zelf dat je het linkse gespuis over de zelfde kam scheert als de NSV. Ik ken het langharig tuig dat in Leuven en en andere studentensteden onder de naam Amada de straat optrokken om onder het mom van hun 'democratische rechten' de boel kort en klein te slaan.
Als je overstap van Van Overmeire verwijt als ex-NSv'er afkraakt, moet je consequent zijn en van onze Quickie onmiddellijk eisen dat het zijn politieke functies neerlegt. Of zijn er weer twee maten en twee gewichten in je redenering?
In feite was er evenveel reden om een cordon sanitaire toe te passen op Amada. Ze steunden immers openlijk het gedachtengoed van communistische dictaturen zoals die van massamoordenaar Mao.
Oud 26 februari 2012, 16:12   #386
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ons Freya heeft een thesis.
Heeft ze hem ditmaal zelf geschreven ?
Ik denk het niet. Ook dit heeft ze van iemand afgeschreven.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2012, 16:14   #387
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
dat zei verhofstadt ook na de eerste weken in dezelfde regering met di rupo
You make my day
Oud 26 februari 2012, 16:14   #388
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In feite was er evenveel reden om een cordon sanitaire toe te passen op Amada. Ze steunden immers openlijk het gedachtengoed van communistische dictaturen zoals die van massamoordenaar Mao.
tot nader order is er in dit land 1 partij waarvan bewezen is dat ze een politieke tegenstander fysiek uitgeschakeld heeft mits enkele welgemikte schoten
een partij waar s-pa, cd&v, ovld geen enkel probleem mee hebben om in 1 regering te hokken

Laatst gewijzigd door born2bewild : 26 februari 2012 om 16:14.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2012, 16:16   #389
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Aangezien N-VA toen nog niet bestond is ze ook niet gebonden door het monsterverbond. Het Parlement heeft overigens ook geen enkele bevoegdheid om een andere democratische partij te veroordelen wegens wat dan ook, zoiets is een aanfluting van de democratie. Uiteindelijk heeft men NA 1992 speciale vervolgingswetten moeten stemmen en een inquisitie-instituut oprichten om VB te laten veroordelen voor feiten die voordien niet strafbaar waren. Het VB is er ondertussen nog altijd, en profiteerde volop van de hysterische heksenvervolging tegen het Vlaams-Nationalisme einde 20ste eeuw.

1992: Schiltz vice-premier, Anciaux wordt partijvoorzitter, de VU scheurt en een deel trekt naar Ø-VLD, links heeft de macht veroverd. Dus veel relevantie voor de N-VA lijkt me dit niet te hebben.

Het links profitariaat blijft rustig, zolang ze tot hun 35ste ingeschreven kunnen blijven als student, profiteren van de sociale voorzieningen van de universiteit dank zij hun studentenkaart en die betalen met allerhande subsidies voor zogezegde studentenverenigingen. Uitzuipers van de maatschappij dus.

Integendeel, het zijn allebei extremisten die beweren de arbeiders te verdedigen. Veel verschil is daar niet tussen.

U bedoelt dat het cordon sanitaire geen maatregel is gericht tegen een partij, maar een stigma dat voor eeuwig blijft kleven aan eenieder die ooit met die partij in aanraking gekomen is, zoiets als een Jodenster?

Dat neemt niet weg dat een partij veroordelen omwille van zijn standpunten een ondemocratische beslissing is. Terwijl het veroordelen van een partij wegens effectief begane misdaden zoals herhaaldelijke en gesystematiseerde corruptie een noodzaak lijkt om onze democratie te beschermen.

Aangezien ze dat nooit gedaan heeft, is er ook geen enkele reden om dat nu wel te doen.
Ik hoop dat jouw post hier op dit forum kracht van profetie krijgt, en er enkele journalisten toe zal bewegen om luid en in publiek de vraag aan n-va te stellen of ze het cordon onderschrijven, of niet.

Eens kijken of ze ook een "enerzijds, anderzijds" attitude aan de dag gaan leggen, of dat ze als rechtstreeks verlengstuk van de volksunie hun engagement van toen gaan houden.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2012, 16:33   #390
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat jouw post hier op dit forum kracht van profetie krijgt, en er enkele journalisten toe zal bewegen om luid en in publiek de vraag aan n-va te stellen of ze het cordon onderschrijven, of niet.
Bart De Wever heeft dat in het verleden uitvoerig voor de TV-cameras beargumenteerd, en elke politiek geïnteresseerde is daar van op de hoogte.
Nee, N-VA heeft lak aan cordon sanitaires, en nee, in de huidige omstandigheden is er geen ruimte voor een samenwerking tussen N-VA en VB gezien de kloof in hun programma's, en al zeker in het Antwerpen van Filip Dewinter niet.
Citaat:
Eens kijken of ze ook een "enerzijds, anderzijds" attitude aan de dag gaan leggen, of dat ze als rechtstreeks verlengstuk van de volksunie hun engagement van toen gaan houden.
Met het engagement van Schiltz, Anciaux en andere doodgravers van de VU heeft N-VA niets, maar dan ook niets meer te maken. Anders had de VU nog wel bestaan. Zelfs binnen de linkse vleugel van de VU stond het cordon finaal ter discussie. Bijvoorbeeld Herman Lauwers bekeerde zich later tot tegenstander van het cordon sanitaire toen duidelijk werd waarvoor dat cordon echt moest dienen: de dictatuur van de PSB/BSP. Ex-VU lid Hugo Coveliers werd zelfs uit de Ø-VLD gezet omwille van zijn kritiek op het cordon.
Je kan dus moeilijk volhouden dat de erfgenamen van de VU zich door dat cordon zouden moeten gebonden voelen.
Oud 26 februari 2012, 16:40   #391
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voila, het antwoord op uw vraag (vanaf 4:32) door Siegfried (die volgens jou onterecht bij N-VA zit)
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...0025/1.1230766
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2012, 17:43   #392
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:

Uiteraard de vraag van 1 miljoen, doch die is al meerdere malen beantwoord. De N-VA heeft het cordon niet nodig. Ik kan er wel inkomen dat andere partijen het minder moeilijk hebben om een pact te sluiten (met een Vlaamse minderheid) om zich zo van de macht te verzekeren. Ik vind dan ook niet dat de N-VA zich te verantwoorden heeft. Eerder kan men zich de vraag stellen of er een nieuw cordon in de maak is. Wat vind je bijvoorbeeld van een Wouter Beke die in de 7de dag spreekt over populisten als hij het over de N-VA heeft of over dat andere wit konijn dat zowaar mag verkondigen in de gazetten dat de N-VA het cordon al doorbroken heeft of een Di Rupo die wil doorgaan tot 2019? Dit getuigt van weinig respect voor de kiezer. Dat men dan ineens verkondigt dat een stem voor de N-VA een verloren stem is, zoals men dat in het verleden deed en het desnoods bevestigt op een papiertje, zodat die opportunisten mekaar kunnen vertrouwen. Daar wringt het schoentje: de N-VA is nl. een rechtlijnige partij. Een partij die zich niet houdt aan het EVRM, kan de dotaties afgenomen worden. Dit is ondertussen al allemaal perfect geregeld binnen het politiek correct denkend België, alleen blijkt dit echter niet te lukken, alhoewel men het geprobeerd heeft. Stop nu eens eindelijk met dit circus. Hoort de N-VA in een cordon thuis? En nu allemaal in koor, zoals dat hoort in politiek correct denkend België. Chapeau, ze hebben u ook al met uw pietje.

Laatst gewijzigd door Jakko : 26 februari 2012 om 17:47.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2012, 18:07   #393
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Voila, het antwoord op uw vraag (vanaf 4:32) door Siegfried (die volgens jou onterecht bij N-VA zit)
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...0025/1.1230766
Bedankt voor de link, interessant intervieuw. En inderdaad, Bracke geeft een duidelijk antwoord : neen, geen samenwerking met het blok. Het valt op dat hij zich over het principe van het cordon niet wil uitspreken, maar dat is niet erg. De essentie van het cordon is : geen bestuursakkoorden met het blok. En als daarop een duidelijk negatief antwoord komt, kunnen we nog rustig gaan slapen vanavond zonder de kalashnikov naast ons bed te moeten zetten
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2012, 18:43   #394
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bedankt voor de link, interessant intervieuw. En inderdaad, Bracke geeft een duidelijk antwoord : neen, geen samenwerking met het blok. Het valt op dat hij zich over het principe van het cordon niet wil uitspreken, maar dat is niet erg. De essentie van het cordon is : geen bestuursakkoorden met het blok. En als daarop een duidelijk negatief antwoord komt, kunnen we nog rustig gaan slapen vanavond zonder de kalashnikov naast ons bed te moeten zetten

Straffer nog, zelfs niet met het Vlaams Belang. Dat moet u zeker gerust stellen. Het charter is aan een update toe. Moet de N-VA dit ondertekenen of liever zonder de N-VA, kwestie van geloofwaardigheid?

Laatst gewijzigd door Jakko : 26 februari 2012 om 18:48.
Oud 26 februari 2012, 18:56   #395
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de griffel Bekijk bericht
Zo'n cordon is natuurlijk de natte droom van elke belgicist.

Hadden de belgicisten het land beter en eerlijker bestuurd dan was er geen cordon nodig geweest.

----------------------------------------

Zouden de correcten het cordon nog in stand willen houden als Dewinter zijn ontslag zou aanbieden?
Valère vindt het cordon nochtans ook een goed idee.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2012, 19:02   #396
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Valère vindt het cordon nochtans ook een goed idee.
Oh ja, zoals en marsbevel? Een getekende verbintenis zodat er niet gefoefeld kan worden?
Oud 26 februari 2012, 19:04   #397
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Oh ja, zoals en marsbevel? Een getekende verbintenis zodat er niet gefoefeld kan worden?
Dat begrijp ik niet goed.
Kan je wat duidelijker zijn?
Oud 26 februari 2012, 19:09   #398
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat begrijp ik niet goed.
Kan je wat duidelijker zijn?
Wat begrijp je niet? Een marsbevel, een bevel tot uitsluiting, of principes? Niet dat ik een controlefreak ben, maar op topniveau is dat not done.

Laatst gewijzigd door Jakko : 26 februari 2012 om 19:11.
Oud 26 februari 2012, 19:09   #399
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Wat begrijp je niet? Een marsbevel, een bevel tot uitsluiting, of principes?
Het verband tussen die 3.
Oud 26 februari 2012, 19:18   #400
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het verband tussen die 3.

1. een marsbevel
Het doen en laten wordt gecontroleerd door weet ik wie?

2. een cordon sanitaire
Het doen en laten wordt bepaald door de partijtop

3. Principes
Mag je zelf invullen. Van je hobby je beroep maken?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be