Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wat moet N-VA doen in 2014 als ze opnieuw in de oppositie verdrongen worden?
Cordon sanitair respecteren (N-VA + tradio partijen in Vlaamse regering) 1 2,38%
Oppositie voeren in de Vlaamse regering (en dus in geen enkele regering meer zetelen) 2 4,76%
Een gedoogregering vormen met VB (tradio partijen hebben geen meerderheid meer) 6 14,29%
Een volle regering vormen met VB (tradio partijen hebben geen meerderheid meer) 8 19,05%
De Vlaamse onafhankelijkheid uitroepen samen met VB (tradio partijen hebben geen meerderheid meer) 15 35,71%
Ik eet graag erwtjes 10 23,81%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2012, 23:10   #21
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Zwaaien met alles waarmee je mensen bang kan maken is echt wel een linkse gewoonte.
Ik wist niet dat het VB nu ook al linkse gewoonten had.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2012, 23:15   #22
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht

1) Ik vond 6 opties al heel wat.

2) Dan hebben ze het VB ook niet nodig in deze keuzes.

3) Ik had er beter bijgezet, dat de N-VA op zich geen meerderheid haalt en moet kiezen wat ze met VB doet.
1) Heel wat, OK, maar blijkbaar nog niet genoeg

2) Dat klopt ook.

3) Welnu: als de N-VA méér dan 40%, maar minder dan 49% van de 'Vlaamse' stemmen en/of zetels behaalt, en ze wordt op eenzelfde manier behandeld als in 2011, dan krijgt de N-VA van mij ook carte blanche.

Ik ben van mening dat het breken van de macht van de Partis du Système-maffia een absolute prioriteit is geworden.

Ik had het eerlijk gezegd ook liever anders gezien.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2012, 23:16   #23
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
...

Als de N-VA er in vergelijking met 2010 zo fors op vooruit gaat dat ze méér dan 50% van de 'Vlaamse' stemmen en/of de 'Vlaamse' zetels in de wacht weet te slepen, en ze wordt desondanks toch wéér in de oppositie gedrongen, dan krijgt de N-VA van mij carte blanche: 'doe wel en zie niet om'.
Maak u maar geen illusies, ook met een meerderheid van de N-V in het Vlaamse parlement zal hun boodschap "leve Belgie" zijn.

Er komt met de N-VA geen onafhankelijk Vlaanderen.
Oud 26 februari 2012, 23:23   #24
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Maak u maar geen illusies, ook met een meerderheid van de N-V in het Vlaamse parlement zal hun boodschap "leve Belgie" zijn.

Er komt met de N-VA geen onafhankelijk Vlaanderen.
U weet ook wel dat zo'n onafhankelijk Vlaanderen voor mij geen absolute prioriteit is.

Ik ben daar niet tégen, hé, maar ik loop daar ook niet bepaald heel warm voor.

Waar ik echter helemaal niet warm voor loop, is een België dat onveranderd blijft.

Als ik voor de keuze word geplaatst: "óf Vlaanderen onafhankelijk, óf België onveranderd", ja, doe mij dan toch maar dat onafhankelijk Vlaanderen.

Slechter dan zo'n onveranderd België kan het onmogelijk worden.

Laatst gewijzigd door djimi : 26 februari 2012 om 23:24.
Oud 27 februari 2012, 00:40   #25
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
U weet ook wel dat zo'n onafhankelijk Vlaanderen voor mij geen absolute prioriteit is.

Ik ben daar niet tégen, hé, maar ik loop daar ook niet bepaald heel warm voor.

Waar ik echter helemaal niet warm voor loop, is een België dat onveranderd blijft.

Als ik voor de keuze word geplaatst: "óf Vlaanderen onafhankelijk, óf België onveranderd", ja, doe mij dan toch maar dat onafhankelijk Vlaanderen.

Slechter dan zo'n onveranderd België kan het onmogelijk worden.
Ietsje onzorgvuldig gesteld, dit België onveranderd, daar Di Rupo en zijn handlangers en waterdragers vinden dat België helemaal niet onveranderd blijft en zal blijven. Tot eenieders behoefte zal ook inhoud gegeven worden aan 'Le Très Grand Bruxelles' zoals in de gewijzigde Grondwet zal voorzien zijn.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 01:01   #26
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

ik mis de optie 'opnieuw aan de kant gaan staan'.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 01:17   #27
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
ik mis de optie 'opnieuw aan de kant gaan staan'.
Nog straffer : het is waarschijnlijk deze optie die uitgevoerd gaat worden.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 01:54   #28
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Nog straffer : het is waarschijnlijk deze optie die uitgevoerd gaat worden.
Dat zal van het verkiezingsresultaat afhangen. Daarom is het ook zo noodzakelijk, dat de N-VA met een goed gestructureerde boodschap komt, die vooral andere democraten aanzet met haar in zee te gaan om het ondemocratische België om te vormen. Tegenover het VB past een eerder neutrale houding. Dit is dan ook geen Belgicistische partij.
Oud 27 februari 2012, 02:01   #29
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Dat zal van het verkiezingsresultaat afhangen. Daarom is het ook zo noodzakelijk, dat de N-VA met een goed gestructureerde boodschap komt, die vooral andere democraten aanzet met haar in zee te gaan om het ondemocratische België om te vormen. Tegenover het VB past een eerder neutrale houding. Dit is dan ook geen Belgicistische partij.
Even serieus: wie na de voorbije jaren nog denkt dat België van binnenuit kan omgevormd worden tot een democratische staat, is een politieke onbenul.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 02:29   #30
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Even serieus: wie na de voorbije jaren nog denkt dat België van binnenuit kan omgevormd worden tot een democratische staat, is een politieke onbenul.
2011 en 2012 hebben duidelijk aangetoond dat het met de gehanteerde methode niet lukt. Men moet het dus over een andere boeg gooien. Daartoe verzamelt men de medestanders, ook zij die watervrees hebben. Eerst wordt met een zwemtoestel in het water gesparteld, vervolgens wordt met een zwemband gezwommen. Daarom eerst alleen of met anderen via een Senelle scenario via confederalisme naar meer democratie in België. Als het dan nodig blijkt stoot men door naar een nog drastischer oplossing.
Al komt het doel nagenoeg overeen, de methode is ook belangrijk. Het komt er op aan te slagen.
Oud 27 februari 2012, 08:41   #31
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ietsje onzorgvuldig gesteld, dit België onveranderd, daar Di Rupo en zijn handlangers en waterdragers vinden dat België helemaal niet onveranderd blijft en zal blijven. Tot eenieders behoefte zal ook inhoud gegeven worden aan 'Le Très Grand Bruxelles' zoals in de gewijzigde Grondwet zal voorzien zijn.
Ja, OK, maar dat komt voor mij wel neer op "België onveranderd"

Oud 27 februari 2012, 09:13   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

A week is a long time in politics.

Om maar te zeggen dat dit, hoewel enigszins interessant, een nutteloze discussie is.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 13:44   #33
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
2011 en 2012 hebben duidelijk aangetoond dat het met de gehanteerde methode niet lukt. Men moet het dus over een andere boeg gooien. Daartoe verzamelt men de medestanders, ook zij die watervrees hebben. Eerst wordt met een zwemtoestel in het water gesparteld, vervolgens wordt met een zwemband gezwommen. Daarom eerst alleen of met anderen via een Senelle scenario via confederalisme naar meer democratie in België. Als het dan nodig blijkt stoot men door naar een nog drastischer oplossing.
Al komt het doel nagenoeg overeen, de methode is ook belangrijk. Het komt er op aan te slagen.
Die potentiële medestanders, wie zijn dat volgens u?

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 27 februari 2012 om 13:45.
Oud 27 februari 2012, 14:21   #34
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die potentiële medestanders, wie zijn dat volgens u?
Ik vermoed, dat het gros van die potentiële medestanders voor de N-VA om in 2014 via bijvoorbeeld een Senelle-scenario een democratischer maatschappij te verwezenlijken afkomstig zullen zijn uit de traditionele partijen. Er is een brede omslag aan het plaats vinden in de samenleving. De gevolgen van internet worden steeds duidelijker. De gewone media en de traditionele partijen lijken dit nog niet te begrijpen.
Oud 27 februari 2012, 14:27   #35
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vermoed, dat het gros van die potentiële medestanders voor de N-VA om in 2014 via bijvoorbeeld een Senelle-scenario een democratischer maatschappij te verwezenlijken afkomstig zullen zijn uit de traditionele partijen. Er is een brede omslag aan het plaats vinden in de samenleving. De gevolgen van internet worden steeds duidelijker. De gewone media en de traditionele partijen lijken dit nog niet te begrijpen.
U bedoelt, mandatarissen uit de traditionele partijen? U gelooft nog steeds in de Vlaamsgezindheid van figuren als Van Rompuy en co?
Oud 27 februari 2012, 14:30   #36
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Elio heeft opgeroepen om door te regeren tot 2019. Misschien is dit wel een stille afspraak of een doorgesproken strategie. Gennez sprak ook over een volgende staatshervorming, die pas ging doorgaan na 2020. Ook artikel 195 van de grondwet, kunnen ze volledig terug sluiten en ze zijn niet van plan om dit volledig af te schaffen. Dit noem ik het cordon eliotair (kruising tussen Elio en elitair )

Enerzijds, zal met 1 of ander racistisch parcour, de N-VA massaal stemmen verliezen.

Maar wat zal N-VA doen als in 2014 het cordon eliotair gewoon verder gezet wordt tot 2019. Concreet wil dit zeggen, dat de huidige coalitie CD&V, Open-VLD, sp.a en ev. Groen, gewoon wordt verder gezet.

Dus anderzijds kunnen ze dan op federaal vlak niets verwezenlijken en staan ze voor een gigantisch dilemma. Gaan ze dan instappen in een coalitie in de Vlaamse regering met 1 of meerdere van bovenstaande tradio partijen?

Voor alle duidelijkheid de vragen in de enquête gaan over het scenario dat de N-VA in 2014 terug in de oppositie wordt verdrongen in de federale regering:
2014 zijn Vlaamse verkiezingen.
Als SPA CD&V en VLD samen niet meer dan 50% halen kunnen ze niet eens een regering vormen.
In tegenstelling met de federale verkiezingen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 14:33   #37
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
U bedoelt, mandatarissen uit de traditionele partijen? U gelooft nog steeds in de Vlaamsgezindheid van figuren als Van Rompuy en co?
Mandatarissen zijn van geen tel. Iedereen moet verkozen worden. Als Van Rompuy iets wil te zeggen hebben, zal hij een partij achter zich moeten hebben die voldoende in hoeveelheid is om zich te stellen.
Als CD&V volgende Vlaamse verkiezingen ook tot het zelfde niveau zakt, hebben ze een groot probleem, want dan vallen op de 2 hoogste niveaus hun dotaties weg.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 15:02   #38
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik bedoel in de eerste plaats kiezers, die tot het besef gekomen zijn dat verder boeren zoals de traditionelen nu bezig zijn het ondemocratische karakter van België nooit zal kunnen doen verdwijnen en dat de besteling van het eigen volk moet ophouden.
Over het soort Vlaamsgezindheid van wansmakelijke mensen als Van Rompuy maak ik me geen illusies.
Oud 27 februari 2012, 19:32   #39
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat moet N-VA doen in 2014 als ze opnieuw in de oppositie verdrongen worden?
Oppositie voeren.
De vergoedingen van de mandaten en postjes opstrijken zonder echte verantwoordelijkheid te moeten nemen.
Ironisch genoeg steeds op hetzelfde stemknopje duwen als de partij die ze met de mond verafschuwen, doch programmatisch een doorslagje van zijn.
Oud 27 februari 2012, 19:35   #40
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ironisch genoeg steeds op hetzelfde stemknopje duwen als de partij die ze met de mond verafschuwen, doch programmatisch een doorslagje van zijn.
groen?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be