Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2012, 22:59   #21
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...-stemmen.dhtml

Voor mij een ietwat vreemde, maar wel originele manier om een campagne voor de komende gemeenteraadsverkiezingen op te starten : spreek over de daarna volgende federale verkiezingen. Nooit eerder gezien dat men de burger van pakweg Zulzeke of Vlamertinge wil overtuigen voor op zijn partij te stemmen voor de gemeenteraad, om er zo mee toe bij te dragen dat een andere partij de verkiezing daarna (federaal dus, totaal iets anders toch) niet meer aan zet zou zijn.

Wat is het thema op gemeentelijk vlak ?
Voor wat staat N-VA op gemeentelijk vlak ?
Waarom een negatieve campagne ? (wie tegen EDR is... )
Waarom geen doelstellingen naar voor schuiven die de burger interesseren ?
Waarom geen thema dat tenminste op lokaal vlak aanspreekt ?
Waarom altijd zegebulletins over duizenden nieuwe leden, maar op alle foto's van de laatste twee jaar steeds alles beperken tot vriendin Homans, Ben Weyts, Jan Jambon en blijkbaar mag zelfs Francken er niet meer bij nu want overal draait nu Siegfried Bracke mee. Pure copy-paste van de gezichten van de campagne van 2010.

Op basis van wat er in dat artikel staat, is het zeker niet duidelijk voor wat n-va op gemeentelijk vlak staat.
En waarvoor staan de andere partijen op gemeentelijk vlak ?
Denk de holle slogans zoals "goed bestuur" weg, en je hebt van hen ook geen beeld waarvoor ze staan op gemeentelijk vlak.

Veel mensen, waaronder mezelf, interesseert het gemeentelijke geen ene moer. Dus ik stem steeds op dezelfde partij als nationaal. En dit is ook de uitgelezen kan om de traditionele partijen pijn te doen.

Briljante zet. Slimmer dan betogingen organiseren op Brussel. In het stemhokje een bolletje kleuren kost veel minder moeite dan door de straten van Brussel lopen.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 02:09   #22
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dacht jij nu dat het Weverke op één persconferentie een overzicht ging geven van alle gemeentes van Vlaanderen, met telkens een actuele stand van zaken en met telkens een prognose van wat er best, en van wat er dringend in elke van die gemeentes moet veranderen ?

Is er één enkele partij die dat wel zo zou kunnen ? Of dat zo doet ?

Nie overdraaiven héi manneke.

Noem ik jou "bompa" omdat je in de groep van de gepensioneerden hoort ? Ik dacht van niet. Mag ik je dan ook beleefd vragen je smart ass kwalificaties voor je eigen clubje voor te houden ?
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 09:13   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noem ik jou "bompa" omdat je in de groep van de gepensioneerden hoort ? Ik dacht van niet. Mag ik je dan ook beleefd vragen je smart ass kwalificaties voor je eigen clubje voor te houden ?
Allez, ne mens mag nu niemeer de flauwe plezante uithangen.

Wat niet lachend gezegd kan worden, is de waarheid niet. Meneer.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 12:35   #24
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Eric 'Ik hou van alle zes' Van Rompuy laat weer eens van zich horen: http://standaard.be/artikel/detail.a...MF20120304_023
Dat hij zo'n schrik heeft dat hun federaal beleid invloed gaat hebben op de gemeenteraadsverkiezingen zegt vooral veel over dat federaal beleid.
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 12:54   #25
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mkb Bekijk bericht
Eric 'Ik hou van alle zes' Van Rompuy laat weer eens van zich horen: http://standaard.be/artikel/detail.a...MF20120304_023
Dus ze gaan al hun kartels, die ze nu aangaan met andere regeringspartijen voor de volgende gemeente verkiezingen, terug opblazen? Di Rupo gaat artikel 195 afschaffen?

Citaat:
Dat hij zo'n schrik heeft dat hun federaal beleid invloed gaat hebben op de gemeenteraadsverkiezingen zegt vooral veel over dat federaal beleid.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 13:01   #26
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit dat artikel onthou ik de volgende uitspraak van Meneer Van Rompuy:

"...we mogen zeker niet vallen in de kuil van “één tegen allen”..."

Ik vraag me af of Meneer Van Rompuy van mening is dat de kuil van "allen tegen één" een andere kuil is, en zo ja, of hij ook zo'n probleem maakt van het vallen dáárin?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 13:04   #27
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Illuminatus Bekijk bericht
Ze hebben uiteindelijk maar één doel : het einde van België (éérst via het tussenstation 'staatshervorming' en nu blijkbaar al het voorlaatste station 'confederalisme'), daar draait alles om en niks anders...

Al die mensen die massaal NVA gaan stemmen, maar niet echt separatistisch zijn en enkel voor de beloofde 'veranderingen' zijn, gaan serieus bedrogen uitkomen!

Niet elke NVAstemmer is een volbloed, hardcore vlaamsnationalist, onthoudt dat goed! Wie gaat die mensen het gaan uitleggen als het zover komt : Brussel kwijt, de rand kwijt en een groot deel van de (ex)Belgische staatsschuld te dragen....
Wij zullen die Vlaamse Rand hoegenaamd niet kwijt zijn. Meer nog, we zullen ook de Beulemansstade niet kwijt zijn. Want "Bruxelles" heeft financiële steun nodig. En wie zal die steun kunnen aanbrengen? Jouw armlastig Wallonië? Sta mij toe daar ernstige twijfels over te hebben. Wanneer het met confederalisme menens wordt zal "Bruxelles" wel degelijk beseffen dat het zich koest moet houden of dat ander la Belgique ontploft. En zelfs als dat zou gebeuren zal Brussel zeker niet de kant van Wallonië kiezen. Rekenen op "la France" zul je ook niet moeten doen, want de rest van de EU zal er nooit mee akkoord gaan dat de Franzosen dat zomaar in hun schoot geworpen krijgen.
Oud 4 maart 2012, 14:38   #28
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tekenend:
Citaat:
Met CD&V-Zaventem zijn we zoals elders in Vlaanderen volop bezig kandidaten te overtuigen om voor ons op te komen voor de gemeenteraadsverkiezingen, ...
Blijkbaar hebben ze het bij CD&V al moeilijk om nog mensen te vinden die op de lijst durven gaan staan. Ik herinner mij tijden waar er gevochten werd tussen de zuilen voor de beste en meeste plaatsjes op de lijst.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 14:40   #29
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Ik vraag me af of Meneer Van Rompuy van mening is dat de kuil van "allen tegen één" een andere kuil is, en zo ja, of hij ook zo'n probleem maakt van het vallen dáárin?
Is die vergelijking wel juist ? We mogen toch inderdaad niet vergeten dat het in oktober gemeenteraadsverkiezingen zijn. Wat heeft BDW of EDR daarmee te maken, behalve in hun eigen kiesgebied ?

Dat n-va om puur taktische redenen zijn sterkste pion wil op het bord zetten begrijpt uiteraard iedereen. Maar het moet wel nog op een geloofwaardige manier gebeuren. Ik vind de start alvast niet goed. Is gewoon mijn persoonlijke mening. Het zal zaak zijn om net als bij andere partijen goede lokale campagnes te voeren, op lokale thema's. In gemeentes of steden waar er enkel een ploeg wil groot worden in het kielzog van stemmenkanon BDW zonder veel eigen inbreng gaan ze volgens mij nooit lukken op blijvende manier.

Het begint er wel op te lijken dat bij n-va alles maar dan ook echt alles gewoon een soort van aanloop tot, en voorbereiding tot de verkiezing van 2014 is. Op basis van de huidige voorzet, heb ik niet het gevoel dat n-va strategisch veel belang hecht aan de gemeenteraadsverkiezingen.

Zou vrijevlaming zijn scenario dat hij enkele dagen geleden heeft toegelicht dan toch de "echte" agenda vormen ?
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 14:44   #30
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Misschien was dit een verborgen boodschap voor Marc Van Peel en Jean Snellinx?
Oud 4 maart 2012, 14:51   #31
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Voor mij een ietwat vreemde, maar wel originele manier om een campagne voor de komende gemeenteraadsverkiezingen op te starten : spreek over de daarna volgende federale verkiezingen. Nooit eerder gezien dat men de burger van pakweg Zulzeke of Vlamertinge wil overtuigen voor op zijn partij te stemmen voor de gemeenteraad, om er zo mee toe bij te dragen dat een andere partij de verkiezing daarna (federaal dus, totaal iets anders toch) niet meer aan zet zou zijn.

Waarom altijd zegebulletins over duizenden nieuwe leden, maar op alle foto's van de laatste twee jaar steeds alles beperken tot vriendin Homans, Ben Weyts, Jan Jambon en blijkbaar mag zelfs Francken er niet meer bij nu want overal draait nu Siegfried Bracke mee. Pure copy-paste van de gezichten van de campagne van 2010.

Op basis van wat er in dat artikel staat, is het zeker niet duidelijk voor wat n-va op gemeentelijk vlak staat.
Nu beweert Olijke Bart dat de gemeenteraadsverkiezingen ook van nationaal belang zijn. Maar mens toch, ga vlinders vangen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 14:56   #32
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is die vergelijking wel juist ? We mogen toch inderdaad niet vergeten dat het in oktober gemeenteraadsverkiezingen zijn. Wat heeft BDW of EDR daarmee te maken, behalve in hun eigen kiesgebied?
Bruno Tobback, Wouter Beke, Alexander de Croo gaan hun mond houden over de gemeenteraadsverkiezingen?
Bart De Wever is nog altijd voorzitter van de N-VA, en als dusdanig verantwoordelijk voor het succes van de hele partij bij de gemeenteraadsverkiezingen. Bart de Wever heeft daar dus heel veel over te zeggen.
Citaat:
Dat n-va om puur taktische redenen zijn sterkste pion wil op het bord zetten begrijpt uiteraard iedereen. Maar het moet wel nog op een geloofwaardige manier gebeuren. Ik vind de start alvast niet goed. Is gewoon mijn persoonlijke mening.
Da's omdat je de zaak door een paardenbril bekijkt, de paardenbril aangereikt door de Noord-Belgische media. Geen enkele partij heeft zoveel energie gestoken in de voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 als juist de N-VA, met een heel vormingsprogramma en ondersteuningsacties voor de vele jonge lokale afdelingen. Cfr. #14. Niet dat je de moeite zou doen om je daar over te informeren natuurlijk.
Citaat:
Het zal zaak zijn om net als bij andere partijen goede lokale campagnes te voeren, op lokale thema's. In gemeentes of steden waar er enkel een ploeg wil groot worden in het kielzog van stemmenkanon BDW zonder veel eigen inbreng gaan ze volgens mij nooit lukken op blijvende manier.
En dat is nou net waar ze aan beginnen in de gemeenten. De nationale kernboodschappen omzetten naar lokale thema's. En natuurlijk zullen de stemmenkanonnen de ronde van Vlaanderen rijden om de lokale afdelingen te steunen. Dat die van de andere partijen uit eerlijke schaamte zullen thuisblijven kwestie van niet teveel uitgefloten te worden is hun probleem natuurlijk.

Citaat:
Het begint er wel op te lijken dat bij n-va alles maar dan ook echt alles gewoon een soort van aanloop tot, en voorbereiding tot de verkiezing van 2014 is. Op basis van de huidige voorzet, heb ik niet het gevoel dat n-va strategisch veel belang hecht aan de gemeenteraadsverkiezingen.
Zou vrijevlaming zijn scenario dat hij enkele dagen geleden heeft toegelicht dan toch de "echte" agenda vormen ?
Moeilijk is dat toch niet. In 2012 de lokale machtsbasis van de CD&V breken, en dan in 2014 de Vlaamse regering overnemen. Meer moet dat niet zijn.
Oud 4 maart 2012, 14:59   #33
system
Banneling

Standaard

Citaat:

De slogan van de NVA voor de gemeenteraadsverkiezingen: 'de kracht van verandering'.

In de afgelopen jaren is er anders niet veel veranderd in Vlaanderen met de NVA in de Vlaamse regering. Juist dezelfde koek als met de traditionele partijen. En wat erger is, ik heb eerder de indruk dat alles slechter draait dan ooit tevoren. Zeg, dat ik het u gezegd heb.

Laatst gewijzigd door system : 4 maart 2012 om 15:00.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 15:01   #34
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nu beweert Olijke Bart dat de gemeenteraadsverkiezingen ook van nationaal belang zijn. Maar mens toch, ga vlinders vangen.
Natuurlijk zijn die van nationaal belang. Als de klassieke collabo-partijtjes klappen krijgen zal dat onvermijdelijk tot zware problemen leiden op de nationale partijbureau's. Zullen Beekse en Sanderke hun voorzitterspositie kunnen behouden na Oktober? Ik vrees ervoor. En vooral voor de CD&V zou een nieuwe klap een existentiëel probleem worden, want wat rest de CD&V nog als haar lokale machtsbasis wegvalt?
Oud 4 maart 2012, 15:01   #35
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Hij is in goed gezelschap: Bert Bibber denkt er ook zo over. De andere partijen ook, het enige verschil is dat ze dat niet luidop zullen zeggen omdat beoordeling van hun nationaal beleid hun slecht zou uitkomen.
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 15:05   #36
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is die vergelijking wel juist ? We mogen toch inderdaad niet vergeten dat het in oktober gemeenteraadsverkiezingen zijn. Wat heeft BDW of EDR daarmee te maken, behalve in hun eigen kiesgebied ?

Dat n-va om puur taktische redenen zijn sterkste pion wil op het bord zetten begrijpt uiteraard iedereen. Maar het moet wel nog op een geloofwaardige manier gebeuren. Ik vind de start alvast niet goed. Is gewoon mijn persoonlijke mening. Het zal zaak zijn om net als bij andere partijen goede lokale campagnes te voeren, op lokale thema's. In gemeentes of steden waar er enkel een ploeg wil groot worden in het kielzog van stemmenkanon BDW zonder veel eigen inbreng gaan ze volgens mij nooit lukken op blijvende manier.

Ik ben het met u eens dat gemeenteraadsverkiezingen iets anders zijn dan verkiezingen voor het regionaal en/of het federaal parlement.

Ik heb het tot nu toe echter NOG NOOIT meegemaakt dat de 'traditionelen' de gemeenteraadsverkiezingen NIET zélf met het regionale en (vooral) het federale beleid in verband brachten: bij duidelijke winst van hun eigen partij - ongeacht of die nu in de federale regering 'haar verantwoordelijkheid opnam' dan wel op de oppositiebanken mocht zitten te verkommeren - luidde het immers steevast dat het regeringsbeleid daar voor iets tussen zat:

ofwel werd dat regeringsbeleid door de kiezer beloond (en hoefde er dus niets te veranderen, of vergiste de kiezer zich),

ofwel werd dat regeringsbeleid door de kiezer afgestraft (en diende het regeringsbeleid dus te veranderen, of vergiste de kiezer zich).

Aan het 'amalgameren' heeft de héle politieke klasse haar steentje bijgedragen, de 'traditionelen' niet in de laatste plaats.

Dat het gefoefel nu als een boemerang in het gezicht van de "nomenklatoera" dreigt terug te keren, zorgt bij mij alvast NIET voor ook maar het geringste medelijden met diezelfde "nomenklatoera".

Dat iemand als Meneer De Wever daarvan zou kunnen profiteren, vind ik persoonlijk niet bepaald 'leuk', maar ik vind wél dat Meneer De Wever dom zou zijn als hij de geboden kans niet grijpt.

Ik vrees soms dat de pervertering van onze 'democratie' reeds véél té vér is gevorderd om daar wat dan ook nog tegen te kunnen beginnen.

Ik kan uiteraard alleen maar hopen dat ik mij daarin schromelijk vergis.

Laatst gewijzigd door djimi : 4 maart 2012 om 15:06.
Oud 4 maart 2012, 15:10   #37
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal het maar even herhalen:

Ik heb het tot nu toe NOG NOOIT meegemaakt dat de 'traditionelen' de gemeenteraadsverkiezingen NIET zélf met het regionale en (vooral) het federale beleid in verband brachten: bij duidelijke winst van hun eigen partij - ongeacht of die nu in de federale regering 'haar verantwoordelijkheid opnam' dan wel op de oppositiebanken mocht zitten te verkommeren - luidde het immers steevast dat het regeringsbeleid daar voor iets tussen zat:

ofwel werd dat regeringsbeleid door de kiezer beloond (en hoefde er dus niets te veranderen, of vergiste de kiezer zich),

ofwel werd dat regeringsbeleid door de kiezer afgestraft (en diende het regeringsbeleid dus te veranderen, of vergiste de kiezer zich).

Aan het 'amalgameren' heeft de héle politieke klasse haar steentje bijgedragen, de 'traditionelen' niet in de laatste plaats.

Dat het gefoefel nu als een boemerang in het gezicht van de "nomenklatoera" dreigt terug te keren, zorgt bij mij alvast NIET voor ook maar het geringste medelijden met diezelfde "nomenklatoera".

Oud 4 maart 2012, 15:57   #38
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De slogan van de NVA voor de gemeenteraadsverkiezingen: 'de kracht van verandering'.

In de afgelopen jaren is er anders niet veel veranderd in Vlaanderen met de NVA in de Vlaamse regering. Juist dezelfde koek als met de traditionele partijen. En wat erger is, ik heb eerder de indruk dat alles slechter draait dan ooit tevoren. Zeg, dat ik het u gezegd heb.
Geen schrik hebben, in 2014 gooien we de sossen eruit.
Oud 4 maart 2012, 16:04   #39
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Ja system, maar ze kunnen steeds alles wat fout gaat op het federale steken.
Dat doen ze nu al op Vlaams niveau en dat gaan ze dus perfect kunnen verderzetten op gemeentelijk niveau.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 4 maart 2012 om 16:04.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 16:05   #40
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Natuurlijk jongen.
De te bekampen vijand is inderdaad Di Rupo.

En nu serieus, de pers heeft natuurlijk alleen "Het Dewever moment" mogen bijwonen, bij het inhoudelijke waren ze, om begrijpelijke redenen niet gewenst.
Ik kan u verzekeren dat onze lokale verkiezingen zeer goed verbereid worden door de N-VA.
Tja...sinds BDW plechtig heeft beloofd om zijn eerste programmapunt NIET ten uitvoer te willen brengen, zelfs niet als hij daarvoor de nodige zetels krijgt aangereikt om dat via een absolute meerderheid te doen, hoef ik mij aan de rest van het NVA programma niet meer te interesseren gezien het toch de postjespartijen zijn (NVA inclusief dus) die nu vrij spel hebben...

Ik zie de vlaams nationalistische partij die wél woord wil houden (en waar ik principieel dus verplicht ben om op te stemmen) nergens een absolute meerderheid halen.....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be