Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2012, 12:02   #1
E. Migrant
Banneling

Standaard oplaadbare batterijen

Ik ben op zoek naar herlaadbare batterijen, type D, met een zo groot mogelijke capaciteit en duurzaamheid.

Kijk wat ik vond op mijn zoektocht:

http://www.naturalnews.com/PhotoTour...tteries_1.html

Verder, iemand een goede suggestie voor het onderwerp van mijn zoektocht, liefst gekoppeld aan eigen ervaringen?
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 16:00   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hoeveel batterijen heeft het apparaat nodig? En hoe zitten ze erin?
Kwestie. Tegenwaardig zijn herlaadbare lithium-polymer batterijn goedkoper dan herlaadbare D-cellen per watt. Het probleem zit in de vorm en voltage. 1 LiPo geeft evenveel voltage als 3 NiMH of de verouderde en giftige NiCd.
Maar het zal niet het eerste apparaat zijn waar ik wat chirugie op loslaat om het te moderniseren.
Oud 9 maart 2012, 20:33   #3
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant Bekijk bericht
Ik ben op zoek naar herlaadbare batterijen, type D, met een zo groot mogelijke capaciteit en duurzaamheid.

Kijk wat ik vond op mijn zoektocht:

http://www.naturalnews.com/PhotoTour...tteries_1.html

Verder, iemand een goede suggestie voor het onderwerp van mijn zoektocht, liefst gekoppeld aan eigen ervaringen?
Als je echt gebonden bent aan het D-type formaat, zit je vast aan NiMH batterijen. Die gaan vandaag tot 12 Ah. Alleen hebben de types met hoge capaciteit vaak last van hoge zelfontlading.
Als je dat wil vermijden val je terug op max. 8 Ah. Bijvoorbeeld: Conrad energy Endurance D 8000mAh. Beetje aan de dure kant, maar wel degelijk spul.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 21:07   #4
E. Migrant
Banneling

Standaard

't Zijn inderdaad D type batterijen die in een draagbare radio/cd speler moeten en die gedurende enkele uren aan een stuk voor stevig geluid moeten kunnen zorgen.

't Schijnt dat bvb een JVC boombox zijn batterijen al op een uurtje tijd kan leegtrekken, vooral als de bastonen hard moeten klinken.
Oud 9 maart 2012, 21:11   #5
E. Migrant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Als je echt gebonden bent aan het D-type formaat, zit je vast aan NiMH batterijen. Die gaan vandaag tot 12 Ah. Alleen hebben de types met hoge capaciteit vaak last van hoge zelfontlading.
Als je dat wil vermijden val je terug op max. 8 Ah. Bijvoorbeeld: Conrad energy Endurance D 8000mAh. Beetje aan de dure kant, maar wel degelijk spul.
"Energizers" ga ik alvast niet kopen :

Wat een boerenbedrog zeg!
Oud 9 maart 2012, 21:50   #6
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Zijn inderdaad D type batterijen die in een draagbare radio/cd speler moeten en die gedurende enkele uren aan een stuk voor stevig geluid moeten kunnen zorgen.

't Schijnt dat bvb een JVC boombox zijn batterijen al op een uurtje tijd kan leegtrekken, vooral als de bastonen hard moeten klinken.
Als ge die helemaal opendraait komt ge nog geen half uur ver met alkaline batterijen.
Daar kunt ge dus al beter een autobatterij aan vastsolderen. Daar komt ge wel een paar uur ver mee. Sommige modellen hebben zelfs een aansluiting voor 12VDC.
Oud 10 maart 2012, 05:01   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik kan er gerust een andere, vaste oplaadbare batterij in bakken. Zo van het idee als een GSM/Tablet/laptop.

Ik heb zo voor mijn ligfietsje een 3 kg zwaar, 10 Ah 37V LiPo packet liggen.

Voor een Boombox, die waarschijnlijk 8 batterijen gebruikt is een 3S 8Ah Lipo pack een bruikbaar alternatief.
Voor een "betaalbaar" type ben je wel €60 kwijt-inclusief verzendkosten. De bijhorende lader is nog eens €40. Maar dan liggen ze wel bij je op de stoep.
Oud 10 maart 2012, 10:26   #8
E. Migrant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik kan er gerust een andere, vaste oplaadbare batterij in bakken. Zo van het idee als een GSM/Tablet/laptop.

Ik heb zo voor mijn ligfietsje een 3 kg zwaar, 10 Ah 37V LiPo packet liggen.

Voor een Boombox, die waarschijnlijk 8 batterijen gebruikt is een 3S 8Ah Lipo pack een bruikbaar alternatief.
Voor een "betaalbaar" type ben je wel €60 kwijt-inclusief verzendkosten. De bijhorende lader is nog eens €40. Maar dan liggen ze wel bij je op de stoep.
Ik heb een speler waar 8 van die D cellen in gaan. En deze jongen heeft er 10 nodig: http://cdn.jvc.be/nl/boomblaster/usage04.html

Past zo'n Lipo pack daar in of moet je beginnen knutselen? Of moet je dat extern aansluiten op 12V dc?

En hoe bereken je juist hoelang die batterijen en zo'n pack meegaan?
8 batterijen in serie > 8 x 1,5 of 1,2 = 12 of 9,6 V en 10 x 1,2 = 12 V.

Als die batterijen dan elk zeg maar 10000mah geven is dat dan 80 of 100 Ah voor de set? En wat is dat voor zo'n lipo pack?

En als je een speler hebt van 2x10 W of 2x20W of 2x40W kun je daar ook het verbruik en speelduur uit afleiden?
Oud 10 maart 2012, 15:31   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De meeste LiPo packs zijn helaas rechthoekig, dus die inbouwen vergt wat verbouwingswerken. Op zichzelf geen groot probleem, maar wel zonde als het een gloednieuwe Boombox is.

Ze aansluiten op de 12V DC ingang zou perfect moeten kunnen. Dan kan je zoveel Ah aansluiten als je maar kan betalen/dragen (rugzakje batterij dus).

Hoe bereken je accu-capaciteit...
Alle accu's zijn eigenlijk een serie van cellen. Elke batterij -chemie heeft een eigen voltage per cel- NiMH en NiCd 1.2V, lood 2V, Lithium Polymeer 3.7V.
Zet cellen (achter elkaar) in serie, en je telt de voltjes op. Niet de amperes. Daarvoor moet je de cellen in parallel zetten (naast elkaar)

Dus met het voorbeeld van die energizer oplichterij, zet 10 van die 2000mAh (2 amperes) in serie, en je hebt 12V 2000mAh. Zet 10 van die parallel, en je hebt 1.2V 20 000 mAh.

Je zou het ook anders kunnen bekijken. Elke batterij heeft een bepaald voltage, en een bepaalde opslagcapaciteit. Volt* Ampere= Watt. Dat wattage veranderd dus niet. Dat tel je gewoon op. Is dat nu in serie, of parallel.

Wat betreft het opgeven vermogen van zo'n boombox. Da's in de meeste gevallen het maximum vermogen van de speakers, en heeft weinig te zien met het volledige verbruik van de installatie.
De enige manier die ik zo zie om te kijken hoe lang de accu's meegaan, is testen.
Oud 10 maart 2012, 18:01   #10
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Dit is allemaal schandalig maar wat het schandaligste is zijn de centen die ze ons uit de zakken kloppen in het zogenaamde belang van het millieu:

Zo kosten de vuilzakken in Mechelen het schandalig duurste: 2,5€ voor een zak van 15liter en als je uw oude zakken wil opgebruiken moet je er zo'n fucking sticker op plakken van 1€!

Vanaf nu ga ik sluikstorten voor het gemeentehuis! Fucking kut-somers moet alvast niet in mijn buurt komen want ik bewerk zijn smoel met alles wat ik kan vastkrijgen. Verder moet ik ook niets meer weten van het stad in zijn algemeen en zodra ik iets elders vind verhuis ik!
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 18:38   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Dit is allemaal schandalig maar wat het schandaligste is zijn de centen die ze ons uit de zakken kloppen in het zogenaamde belang van het millieu:

Zo kosten de vuilzakken in Mechelen het schandalig duurste: 2,5€ voor een zak van 15liter en als je uw oude zakken wil opgebruiken moet je er zo'n fucking sticker op plakken van 1€!

Vanaf nu ga ik sluikstorten voor het gemeentehuis! Fucking kut-somers moet alvast niet in mijn buurt komen want ik bewerk zijn smoel met alles wat ik kan vastkrijgen. Verder moet ik ook niets meer weten van het stad in zijn algemeen en zodra ik iets elders vind verhuis ik!
Is het niet goedkoper en minder maagzweerkwekend gewoon minder afval te hebben dat in zo'n "standaard zak" moet?

Wij doen het simpel. Verpakkingmateriaal blijft bij de verkoper. Groenafval gaat de composthoop op. En wat schiet er dan nog over?

Laatst gewijzigd door maddox : 10 maart 2012 om 18:38.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 19:58   #12
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het niet goedkoper en minder maagzweerkwekend gewoon minder afval te hebben dat in zo'n "standaard zak" moet?

Wij doen het simpel. Verpakkingmateriaal blijft bij de verkoper. Groenafval gaat de composthoop op. En wat schiet er dan nog over?
Waarschijnlijk maar waarom moet jij en ik opdraaien voor andermans gemak en financieel gewin? DAAR gaat het mij en ondertussen miljoenen mensen over. En dat de rest van de miljarden op hun kloten blijven zitten en elkaar de duivel aandoen is dan maar hun probleem.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 22:04   #13
E. Migrant
Banneling

Standaard

Heb nog wat rondgeneusd op 't net en 't zijn uiteindelijk de deze geworden:

10.000mAh Tenergy Premium. Geen "LSD" (low self discharge ) maar 't schijnt dat die ook heel traag hun lading verliezen en dat ze na enkele weken nog altijd even veel lading hebben als verse LSD's van 8.500mAh van 't zelfde merk.

Enfin, op een paar dagen tijd waren ze over de grote plas en nu zijn z'aan 't chargeren (4 ervan) in een lader van GP, die 560 mA geeft.

Iemand een idee hoelang ze in die lader moeten zitten? En hoe je er daarna zo duurzaam mogelijk mee moet omgaan?

'k Ga eerst zien of deze lang genoeg meegaan, voordat ik begin te experimenteren met die LIPO toestanden

Laatst gewijzigd door E. Migrant : 15 maart 2012 om 22:09.
Oud 16 maart 2012, 07:34   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

10Ah... Woha, dat zijn redelijk monsterachtige cellen.

Maar ik wil de interne weerstand wel eens meten. Die bepaald uiteindelijk hoe goed ze die opgeslagen energie kunnen weergeven.

En 560mAh lader, is dat totaal, of voor elke accu appart? Ik ga er van uit elke accu appart. Dan kan ik er van uit gaan dat de accu's een deel van de lading verloren zijn in hun rust. Laat ons positief denken, en dat ze 66% over hadden.

Dan moet er 34% ingestopt worden. Ego 3400mAh.
Da's 6 tot 7 uur , naar gelang de efficientie van de lader.

Kwestie van duurzaamheid. Alleen met een echt goeie lader kan je het onderste uit de kan halen. En als je het echt perfect wil, moet je gematchte cellen gebruiken. Cellen die exact dezelfde interne weerstand hebben. Anders ga je ze ongelijk ontladen, en gaat de ene op .8V eindigen terwijl de andere nog op 1V zit.

Ikzelf heb momenteel een 4*50W lader (tot 6 cellen LiPo)
Ik prop 4 van die cellen dus vol op 15 minuten, als ze dat kunnen slikken-zeer twijfelachtig.

Laatst gewijzigd door maddox : 16 maart 2012 om 07:37.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2012, 08:00   #15
E. Migrant
Banneling

Standaard

Citaat:
10Ah... Woha, dat zijn redelijk monsterachtige cellen.

En 560mAh lader, is dat totaal, of voor elke accu appart? Ik ga er van uit elke accu appart. Dan kan ik er van uit gaan dat de accu's een deel van de lading verloren zijn in hun rust. Laat ons positief denken, en dat ze 66% over hadden.
Heb de lader gevonden: http://www.gpbatteries.nl/cms_file.p...&forceDownload

voor 9000mAh geven ze 21h aan ... je moet ze er blijkbaar bijna 24h in laten zitten als je exemplaren van 10Ah hebt.
Oud 16 maart 2012, 09:04   #16
giserke
Banneling

Standaard

Wil je een batterijtje die lang meegaat?

giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2012, 09:13   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Lood-zuur Giserke.... Waarom niet een paar deccenia terug gaan in tijd. 99% van de WO 2 onderzeeërs gebruiken tonnen van deze simpele doch degelijke technologie.
Oud 16 maart 2012, 09:24   #18
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Lood-zuur Giserke.... Waarom niet een paar deccenia terug gaan in tijd. 99% van de WO 2 onderzeeërs gebruiken tonnen van deze simpele doch degelijke technologie.
Waar zie je dat?

http://www.empbatterijen.nl/uploads/...WER_2012DS.pdf
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2012, 09:31   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het gewicht van die krengen per Ah, en het feit het electroliet specifiek zuur genoemd wordt in de Italiaans-talige link.

Maar U moet mij niet geloven hoor. Ik ben nog maar 12 jaar intensief bezig met accu-technologie.
Oud 16 maart 2012, 18:40   #20
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb de lader gevonden: http://www.gpbatteries.nl/cms_file.p...&forceDownload

voor 9000mAh geven ze 21h aan ... je moet ze er blijkbaar bijna 24h in laten zitten als je exemplaren van 10Ah hebt.
Had je ook zelf kunnen uitrekenen natuurlijk.
10.000 mAh / 560 mA + 20% = 21,4H.

Hiermee heb je nu 8 * 1,2V * 10AH = 96 Wh. Goed voor een uurtje spelen op vol vermogen. Toch maar eens aan die auto-accus denken?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be