Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2012, 16:50   #61
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
In mijn ogen vergroot dit de kloof alleen maar, positieve discriminatie is ook discriminatie. Ik behandel mannen en vrouwen op professioneel vlak helemaal hetzelfde. Op gebied van sport moet die kloof er misschien zijn aangezien er over het algemeen wel degelijk een fysisch verschil is tussen de geslachten. Wat dan weer niet moet weerspiegeld worden op andere aspecten vind ik.
Zapatista. Je bedoelt dus dat vrouwen mogen presteren en concurreren tussen vrouwen. Ze zijn toch fysiek minder sterk. Je vergeet dat je fysiek niet sterk hoeft te zijn om intellectueel te zijn.
Volgens mij verdraag jij geen vrouwelijke baas.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 16:56   #62
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fantoom Bekijk bericht
Soms vraag ik me af waarom (bepaalde) vrouwen nog kinderen wensen?

Tijd voor de opvoeding hebben ze niet meer of wensen ze niet meer te hebben omdat dit nefast kan zijn voor hun carrière.
Dag Fantoom. Ofwel is je reactie pure fake, met je 15 postings. Ofwel ben je overtuigd van wat je dicteert, en ben je kortweg een oude kortgeestige slecht opgevoed slachtoffer. Met alle respect voor slachtoffers.
Oud 9 maart 2012, 17:02   #63
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overigens is biologisch gezien een moeder die de eerste weken en misschien zelfs maanden niet voor haar kind zorgt een slechte moeder, de rol van vader komt pas later in het leven van het kind mijn inziens. Maar dat is een andere discussie.
Wat bedoel je nu uiteindelijk ? De discussie gaat helemaal niet over de enkele maanden na de geboorte. Niemand die een moederschapsrust in twijfel trekt. Dat persen zou ik gewoonweg niet overleven. Over bevallen en de gevolgen is er geen discussie meer.
Het gaat om loopbaan.
Oud 9 maart 2012, 17:08   #64
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
3. oftewel worden de typische vrouwenberoepen nog altijd minderbetaald.
A. Wat zijn typische vrouwenberoepen ?
Welke ook. Een man in dezelfde functie wordt niet beter betaald.
Oud 9 maart 2012, 17:11   #65
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
4. oftewel worden mannen meer betaald omdat men van mannen verwacht dat ze meer (steeds) beschikbaar zijn.
Mannen worden niet beter betaald dan vrouwen.
Oud 9 maart 2012, 17:17   #66
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
5. oftewel worden mannen meer betaald omdat men liever een man in dienst neemt o.a. omdat men verwacht dat mannen meer beschikbaar zullen zijn.
Ik ben het eens met uw veronderstelling dat voor bepaalde jobs eerder mannen worden aangeworven. Waarmee niet kan worden gezegd dat die man uit de duizenden beter wordt betaald dan die zeldzame aangeworven vrouw.

A. Mannen worden niet beter betaald dan vrouwen. Nogmaals. Feit is wel dat mannen nog steeds de beter betaalde jobs innemen.
Oud 9 maart 2012, 17:37   #67
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dag Fantoom. Ofwel is je reactie pure fake, met je 15 postings. Ofwel ben je overtuigd van wat je dicteert, en ben je kortweg een oude kortgeestige slecht opgevoed slachtoffer. Met alle respect voor slachtoffers.
Dag Rudy. Maar heb jij toevallig een antwoord op mijn vraag?
fantoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 17:48   #68
Zapatista
Parlementslid

Zapatista's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zapatista. Je bedoelt dus dat vrouwen mogen presteren en concurreren tussen vrouwen. Ze zijn toch fysiek minder sterk. Je vergeet dat je fysiek niet sterk hoeft te zijn om intellectueel te zijn.
Volgens mij verdraag jij geen vrouwelijke baas.
Wat een belachelijke figuur bent u, lang niks gelezen dat zo laag van de grond is. Heeft u zelfs fatsoenlijk gelezen wat ik schreef?

Laatst gewijzigd door Zapatista : 9 maart 2012 om 17:51.
Zapatista is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 17:50   #69
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat is niet wat Zenit schreef, hé.
Door die ene zin leek dat zo, achteraf gezien was dat inderdaad uit context.
Oud 9 maart 2012, 17:52   #70
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je nu uiteindelijk ? De discussie gaat helemaal niet over de enkele maanden na de geboorte. Niemand die een moederschapsrust in twijfel trekt. Dat persen zou ik gewoonweg niet overleven. Over bevallen en de gevolgen is er geen discussie meer.
Het gaat om loopbaan.
Opnieuw, lezen kan de dingen verhelderen. Wat bent u een woorden verdraaiende eikel, dit is de eerste en de laatste keer dat ik u spreek.
Oud 9 maart 2012, 17:55   #71
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Er is iets dat mij rond de kwestie van verloning voor vrouwen heeft doen vragen stellen. Kijk, ik ben helemaal gewonnen voor gelijkheid van verloning voor mannen en vrouwen. Maar dan wel te verstaan in het kader van hetzelfde werk. Gebeurt dat soms niet? Wanneer nu bv. in een auto-assemblagebedrijf aan de lopende band mannen en vrouwen door elkaar hetzelfde werk doen, dan mag ik toch veronderstellen dat zij evenveel betaald worden. Of niet soms? En als dat niet het geval zou zijn: hoe wordt dit dan gerechtvaardigd?
Anderzijds hoorde ik deze week op Radio Eén iemand uit de vrouwenbeweging stellen dat "er nog steeds een kloof is tussen het gemiddelde loon dat mannen verdienen in v.m. het gemiddelde loon bij de vrouwen.
Dit lijkt mij wel eerder absurd. Zou het niet kunnen dat het gemiddelde bij de mannen hoger ligt door het simpele feit dat er bij hen meer hoger opgeleiden zitten?
Oud 9 maart 2012, 18:07   #72
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er is iets dat mij rond de kwestie van verloning voor vrouwen heeft doen vragen stellen. Kijk, ik ben helemaal gewonnen voor gelijkheid van verloning voor mannen en vrouwen. Maar dan wel te verstaan in het kader van hetzelfde werk. Gebeurt dat soms niet? Wanneer nu bv. in een auto-assemblagebedrijf aan de lopende band mannen en vrouwen door elkaar hetzelfde werk doen, dan mag ik toch veronderstellen dat zij evenveel betaald worden. Of niet soms? En als dat niet het geval zou zijn: hoe wordt dit dan gerechtvaardigd?
Anderzijds hoorde ik deze week op Radio Eén iemand uit de vrouwenbeweging stellen dat "er nog steeds een kloof is tussen het gemiddelde loon dat mannen verdienen in v.m. het gemiddelde loon bij de vrouwen.
Dit lijkt mij wel eerder absurd. Zou het niet kunnen dat het gemiddelde bij de mannen hoger ligt door het simpele feit dat er bij hen meer hoger opgeleiden zitten?
Uiteindelijk zeggen we hetzelfde. Iedereen krijgt hetzelfde loon voor eenzelfde prestatie. Jammer genoeg hebben die moderne feministen daar geen oren naar. Die feministen vinden uiteindelijk dat die venten ongelijk hebben door te veel te werken. Aandacht, daar gaat het om. Venten moeten meer aandacht hebben voor hun kindjes en vrouw (of omgekeerd).
Oud 9 maart 2012, 18:13   #73
Elbow
Banneling

Standaard

Citaat:
Ach zo. Buiten de "islam cultuur" is er geen vrouw die werkelijk als een inferieur wezen behandeld en ook mishandeld wordt.
Als negationisme kan dat wel tellen!
.
Dat schreef Zenith niet. Tyisch voor artisjok om anderen leugenachtige uitspraken in de mond te leggen. Quotevervalsen heet dat.
Is dat niet strafbaar volgens het forumreglement?

Dat alles omdat ze weigert te erkennen dat de positie van de vrouw in islamlanden er globaal veel slechter aan toe is dan de positie van de vrouw in andere culturen.
Elbow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 18:17   #74
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik noem dat "zogenaamde islamlanden" omdat ze zo genoemd worden, terwijl niet eenduidig duidelijk is wat er mee bedoeld wordt. Voor de ene persoon worden daarmee landen bedoeld waar de moslims in de meerderheid zijn. Als ik het me goed herinner bedoel jij daarmee een land met een islamitische theocratie.
ik bedoel beide: Iran, Pakistan, Saudi, Irak, Marokko, ondertussen ook Tunesie, Egypte en nog wat "lente-landen" baseren hun wetgeving ondertussen allemaal op de sharia. Je hebt nog wat gematigder landen waar ook nog een schaarse christen of andersgelovige het heeft overleefd maar die scheuren zoals Nigeria in twee in een islam en niet-islam (lees democratisch) gebied.

Je moet al naar het hele verre oosten gaan om nog een democratie te vinden terwijl er een meerderheid aan moslims rondloopt.
Je vindt vast zelf een voorbeeld!
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 18:26   #75
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Opvoeden in zijn meest primitieve betekenis; het kind verzorgen, veilig houden, aandacht geven, .. Kortom, het kind in leven houden. De regels die u beschrijft zijn pas toegevoegd na eeuwen maatschappij. Een pas geboren baby heeft overigens een veel grotere connectie met de moeder die op basis van haar (oer)instincten beter weet wat het kind nodig heeft.

Klinkt primitief en dat is het ook, hoewel in onze moderne maatschappij dit misschien niet meer helemaal van toepassing is.
Ik vind dit helemaal niet primitief. Maar een kind baren in deze maatschappij is geen pretje, zeker niet als je je van dat primitieve bewust bent als vrouw. Of dat gewoon voelt.
Er bestaat geen infrastructuur voor dat weten en dat voelen.
Dat begint al bij het bevallen: tijdens de uren van de weeën had ik als enig afleidingspunt in het hospitaal een christus die aan het sterven was aan het kruis. Leuk hoor. Ik heb de plooien in de gordijnen geteld. En ik mocht niet teveel lawaai maken ook al was de verpleegster toen ik naar het toilet ging vergeten de druppelteller af te zetten (van een baxter). Met het gevolg dat het hele zootje erin ging en ik de ene wee na de andere kreeg zonder pauze.
En toen ik met mijn zoontje aan het spelen was (hij lag tussen mijn benen op mijn bed), stak de gynaecoloog zijn kop in de deur: 'Oh,bent u 'm nu al aan het verwennen?' De onnozelaar.
En met de dochter ben ik blij dat ik gevraagd heb waarom ze na de bevalling een injectie in mijn arm staken.
'We doen u efkens in slaap om die placenta eruit te trekken.'
Had ik die vraag niet gesteld, dan...

Ik raad mijn zoon en dochter aan om geen kinderen te hebben. En zeker mijn dochter niet.

Waarom kinderen hebben als de overheid enerzijds wel vraagt dat je als vrouw gaat werken, maar anderszijds niet eens op een fatsoenlijke manier kan voorzien in kinderopvang (inschrijven nog voor je zwanger bent...).
En denk je dat er iemand voor je opstaat in de trein op weg naar het werk als je zeven maanden zwanger bent. Vergeet het.
Ik mocht nog in eerste klas rijden. Maar mijn zuster niet en die is flauwgevallen op de trein.
En als je met een dikke buik over het zebrapad oversteekt terwijl groen op oranje staat, om je trein te halen omdat de kleine net voor je hem naar de crèche wilde brengen, een volle broek had, je dus gehaast bent en die trein niet wilt missen... je teruggefloten wordt door een ja hoor, vrouwelijke agente: 'Mevrouw, gaat u maar even terug oversteken en steek over wanneer het licht groen wordt.'

Ik kijk heel graag, haast jaloers naar gorilla's in reportages, hoe ze met hun jongen omgaan. Zo had ik mijn moederschap willen beleven.

Waarom zou je in zo'n sfeer nog kinderen willen hebben? Daar moet je goed zot voor zijn.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 18:37   #76
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Ik vind dit helemaal niet primitief. Maar een kind baren in deze maatschappij is geen pretje, zeker niet als je je van dat primitieve bewust bent als vrouw. Of dat gewoon voelt.
Er bestaat geen infrastructuur voor dat weten en dat voelen.
Dat begint al bij het bevallen: tijdens de uren van de weeën had ik als enig afleidingspunt in het hospitaal een christus die aan het sterven was aan het kruis. Leuk hoor. Ik heb de plooien in de gordijnen geteld. En ik mocht niet teveel lawaai maken ook al was de verpleegster toen ik naar het toilet ging vergeten de druppelteller af te zetten (van een baxter). Met het gevolg dat het hele zootje erin ging en ik de ene wee na de andere kreeg zonder pauze.
En toen ik met mijn zoontje aan het spelen was (hij lag tussen mijn benen op mijn bed), stak de gynaecoloog zijn kop in de deur: 'Oh,bent u 'm nu al aan het verwennen?' De onnozelaar.
En met de dochter ben ik blij dat ik gevraagd heb waarom ze na de bevalling een injectie in mijn arm staken.
'We doen u efkens in slaap om die placenta eruit te trekken.'
Had ik die vraag niet gesteld, dan...

Ik raad mijn zoon en dochter aan om geen kinderen te hebben. En zeker mijn dochter niet.

Waarom kinderen hebben als de overheid enerzijds wel vraagt dat je als vrouw gaat werken, maar anderszijds niet eens op een fatsoenlijke manier kan voorzien in kinderopvang (inschrijven nog voor je zwanger bent...).
En denk je dat er iemand voor je opstaat in de trein op weg naar het werk als je zeven maanden zwanger bent. Vergeet het.
Ik mocht nog in eerste klas rijden. Maar mijn zuster niet en die is flauwgevallen op de trein.
En als je met een dikke buik over het zebrapad oversteekt terwijl groen op oranje staat, om je trein te halen omdat de kleine net voor je hem naar de crèche wilde brengen, een volle broek had, je dus gehaast bent en die trein niet wilt missen... je teruggefloten wordt door een ja hoor, vrouwelijke agente: 'Mevrouw, gaat u maar even terug oversteken en steek over wanneer het licht groen wordt.'

Ik kijk heel graag, haast jaloers naar gorilla's in reportages, hoe ze met hun jongen omgaan. Zo had ik mijn moederschap willen beleven.

Waarom zou je in zo'n sfeer nog kinderen willen hebben? Daar moet je goed zot voor zijn.
Een mening, ervaring en conclusie om in te kaderen.
Oud 9 maart 2012, 18:40   #77
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Jawel hoor, daar kun je wel rond, door mannen op hun verantwoordelijkheden te wijzen, zij zijn evengoed ouder en dus verantwoordelijk voor welzijn van kroost dan dat moeders dit zijn.
Ik denk dat je breder mag kijken dan fin vlak, wie wil het liefst werken? Wie heeft werk het meest nodig en kunnen beide ouders kiezen voor parttime?
Ja, net zoals ik zei is een vader ook belangrijk, maar pas later in het leven van het kind. Dat is het biologisch systeem van zoogdieren en even terzijde het heeft geen zin om daar meningen op te baseren want evolutie is geen bewuste entiteit. Voor de rest, wie een kind wil moet nu eenmaal opofferingen doen.
Oud 9 maart 2012, 18:44   #78
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
ik bedoel beide: Iran, Pakistan, Saudi, Irak, Marokko, ondertussen ook Tunesie, Egypte en nog wat "lente-landen" baseren hun wetgeving ondertussen allemaal op de sharia. Je hebt nog wat gematigder landen waar ook nog een schaarse christen of andersgelovige het heeft overleefd maar die scheuren zoals Nigeria in twee in een islam en niet-islam (lees democratisch) gebied.

Je moet al naar het hele verre oosten gaan om nog een democratie te vinden terwijl er een meerderheid aan moslims rondloopt.
Je vindt vast zelf een voorbeeld!
In het oosten bestaat geen democratie. Tenzij je Israël bedoelt. Evenmin in Afrika. In West-Vlaanderen bestaat daar een begrip voor: apelanden.

En toch vraag ik mij af wat die West-Vlaamse Els de Temmerman uit Roeselaere in Afrika zit uit te spoken. Een krant in Zuid-Sudan. Mensenrechten. Kan al die blonde energie, kennis en ervaring niet efficiënter worden gebruikt op een iets hoger niveau ?

Laatst gewijzigd door Rudy : 9 maart 2012 om 18:48.
Oud 9 maart 2012, 18:45   #79
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Een mening, ervaring en conclusie om in te kaderen.
Mevrouw heeft wel veel meer geluk dan ik:

http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=67
fantoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 18:50   #80
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fantoom Bekijk bericht
Mevrouw heeft wel veel meer geluk dan ik:

http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=67
Ok. Vertel dan ook eens waarom jij minder geluk hebt. Misschien had je dit iets eerder moeten zeggen. Vertel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be