![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar blijkbaar kiest u wel voor dat laatste. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zeg niet dat uw utopia onmogelijk is, maar het is gekend onder "de Singulariteit" en betekent meteen het einde van de hegemonie van de mensheid over deze wereld, en het einde van de vrijheid van elke mens (en misschien van zijn bestaan). Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het lijkt me dat u strohalmen zoekt om een dictatoriaal systeem waarin mensen niet voor hun eigen geluk en welzijn werken maar wel voor dat van een ander goed te praten. (Uw strohalm is dan uw lange termijndoel van een maatschappij waarin iedereen in 'vrijheid' leeft). Zelfs als u daar werkelijk in gelooft - i.e. dat dit realiseerbaar is - dan vind ik de kost ervan onacceptabel. Ten eerste omdat er een onbepaald aantal generaties duidelijk heel weinig vrijheid zullen hebben (i.e. tot uw walhalla gerealiseerd is) Ten tweede omdat uw droommaatschappij geenszins het zekere resultaat is. If anything lijkt me dat eerder onwaarschijnlijk als resultaat. Het te verwachten resultaat lijkt me eerder een steeds groeiende groep mensen die besluit dat het veel makkelijker is te profiteren van de inspanningen van een ander dan om zelf zware inspanningen te leveren zonder er het resultaat van te zien. Historisch bekeken is er ook 1 constante. Hoe dichter een samenleving bij een meritocratie zit, hoe groter de algemene toename in welvaart en welzijn. En ook in de huidige samenleving zijn er voorbeeelden genoeg die aangeven dat uw visie niet werkt. Kijk maar naar de grote groepen werkzoekenden die ineens wél werk vinden als ze gedwongen worden tegenprestaties te leveren voor hun uitkering. De experimenten daarmee in NL bijvoorbeeld zijn veelzeggend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat is daar mis mee? De dividenden die ik als particulier ontvang worden toch ook nog eens dubbel belast (en driedubbel wanneer ik ze terug uitgeef)? Als we alle dubbele, driedubbele en vierdubbele belastingen zouden moeten afschaffen zijn we verder van huis vrees ik... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik geef u een praktijkvoorbeeld van mijn eigen zaak. Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe wagen aangeschaft met de zaak. Om die te financieren had ik volgende opties: - 1. kapitaal van mijn zaak verhogen door inbreng van privé-middelen - 2. Een lening van mijzelf als privé-persoon aan de zaak doen. - 3. externe financiering. Logischerwijze heb ik voor optie 2 gekozen. Ik krijg nu immers interest op de lening die ik aan de zaak heb gegeven en kan die interest nog eens als kost in de zaak aftrekken van mijn winst ook. Indien ik het eigen vermogen zou verhoogd hebben zou ik helemaal geen interest hebben gekregen op dat geld en kon ik het ook niet als kost aftrekken. All in kwam dat op een verschil van ettelijke duizenden euro's neer... Daarnaast lijkt het mij simpelweg ook economisch veel gezonder om eigen vermogen te prefereren boven externe financiering. I.e. je bedrijven worden er een stuk robuuster door. Kijk maar naar de banken waarvoor iedereen nu moet bloeden. 1 van de hoofdredenen waarom het zover is kunnen komen is dat die banken nauwelijks eigen vermogen hebben.... Dat gezegd zijnde vind ik de notionele intrestaftrek eerder een symptoom van ons absurd belastingssysteem dan een kwaal of goede zaak an sich. Het is de zoveelste pleister op een houten been. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 15 maart 2012 om 19:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Banneling
|
![]() Een meme wordt graag vergeleken met een gen. Net zoals deze, kunnen ze mutaties ondergaan en zich daardoor succesvoller verspreiden. De meme sterft uit, of komt in een coma-achtige staat terecht, als ze 'uit de tijd' raakt. Memen worden ook vergeleken met software die overgaat van de ene computer of netwerk naar andere. Memen kunnen delen bevatten van ideeën, talen, melodieën, ontwerpen, morele en esthetische waarden, vaardigheden en al het andere dat normaliter wordt aangeleerd en doorgegeven aan anderen. Volgens Richard Dawkins in zijn boek "The Selfish Gene" (in het Nederlands vertaald als "De zelfzuchtige genen") kunnen memen, net als genen, "samenwerken", zo zijn conservatieve memen vaak gecombineerd met rechtse memen, en vele religies met geloof in leven na de dood. Deze "samenklonteringen" van memen noemde hij "memencomplexen".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Meme_(memetica) Laatst gewijzigd door MIS : 16 maart 2012 om 09:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wel, omdat de staat minder inkomsten krijgt van de bedrijven moet ik, als werknemer, dat gat opvullen. Werknemers kunnen nu eenmaal het makkelijkst worden uitgeperst. Het oplossen van de zogenaamde onrechtvaardigheid tov de bedrijven vergroot dus de onrechtvaardigheid tegenover de werknemers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, de onevenwichten tussen verschillende VORMEN van belasting (zoals al dan niet eigen kapitaal benadelen ten opzichte van extern kapitaal, of dubbel en drievoudig belasten) hebben op zich niks te maken met het NIVEAU van belasting. Je kan best meer belasting betalen als je maar 1 keer belast wordt, dan wanneer je drievoudig belast wordt. Het hangt maar af van de belastingsvoeten. Maw, fouten in de methode zeggen niks over de hoeveelheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Banneling
|
![]() Je kan het ook andersom eens proberen en bvb straten privatiseren. Het zgn uitpersen van die sappige citroen is eigen aan de auto immuun ziekte waar we thans deelachtig in zijn. Kortom, niet echt een getuigenis van 'economisch' inzicht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Aangezien de verloning van die werknemers eerder afhangt van de markt, neem ik aan dat de extra winsten uit minder belasting eerder in de zakken van de aandeelhouders terecht zullen komen dan van de werknemers. Uit uw posts leidt ik toch ook af dat u het niet fair vindt dat zij als citroenen worden uitgeperst? Als u akkoord bent dat de werknemers dus het hardst te leiden hebben onder deze geweldige maatregel, waarom verdedigt u deze dan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een voorbeeldje: stel dat jij plots 3 keer meer verdient. Wedden dat je nu minder de moeilijke uithangt om een auto te kopen, en misschien een duurder model zal kopen ? Ipv een okkazie, een directiewagen, of ipv een directiewagen, een nieuwe, en met wat opties meer, of een groter model of zo. Dat wil zeggen dat op de automarkt, de vraag wat gestegen is door jouw toedoen. Daardoor kunnen de prijzen ook wat stijgen bij eenzelfde aanbodskurve. Als een bedrijf meer marge heeft, omdat ze minder aan de fiskus moet afstaan, dan gaat de bedrijfsleider, die op verschillende markten moet spelen, ook een beetje zijn curve kunnen laten stijgen. Hij moet voldoende dividend uitkeren om de aandeelhouders tevreden te stellen en de koers van het aandeel gunstig te houden ; maar hij moet ook zijn personeel tevreden stellen, en zijn goeie werkkrachten bijhouden, zodat die niet naar de concurrentie lopen. Hoe meer "leest" hij heeft, hoe meer hij aan al die posten kan besteden. En daardoor gaat het dividend wel wat omhoog, maar de lonen ook. Als hij echt krap zit, zal hij met de vakbonden keihard onderhandelen over loonsverhoging, omdat hij het zich niet kan permitteren, en inderdaad verkiezen van het risico te lopen van een staking, of van zijn betere werknemers zien weg te gaan. Als hij leest heeft, dan zal hij verkiezen van soepeler te zijn op dat vlak. Citaat:
Maar nog eens, die notionele interest aftrek is geen "belastingsverlaging" voor bedrijven. Het is een ANDERE manier om belasting te innen, die eigen kapitaal op gelijke voet stelt met geleend kapitaal, en die mij logischer lijkt. Niks belet de wetgever om de TOTALE belasting van een bedrijf omhoog te heffen, om het "verlies" door die NIA te compenseren he. Wat je dan hebt is dat een belastingsvoordeel voor de ene (eigen kapitaal) een nadeel wordt voor de andere (hogere algemene belastingsvoet). Laatst gewijzigd door patrickve : 16 maart 2012 om 16:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Minister-President
|
![]() In het spel van vraag en aanbod qua verloning van werknemers slaat 'aanbod' normaal gezien op het aanbod van arbeid, niet op de zak geld die bij de directeur staat. Uw idee dat 'het aanbod gemakkelijker wordt' is me eerlijk gezegd een beetje vreemd.
Dit gaat rechtstreeks naar de aandeelhouders of, zoals u zelf zegt, minstens een deel. Als u eens naar de praktijk kijkt zal u merken dat meer winst bij het grote merendeel van de bedrijven amper of zelfs niet leidt tot een loonsverhoging voor de werknemers. En dat gaat dan nog enkel om de werknemers van de bedrijven die hier munt uit slaan. "Maar nog eens, die notionele interest aftrek is geen "belastingsverlaging" voor bedrijven." Als u denkt dat dit geen belastingverlaging is voor bedrijven, nou, dan denk ik dat we eindelijk weten waarom u dit verdedigt ![]() "Het is een ANDERE manier om belasting te innen, die eigen kapitaal op gelijke voet stelt met geleend kapitaal, en die mij logischer lijkt. Niks belet de wetgever om de TOTALE belasting van een bedrijf omhoog te heffen, om het "verlies" door die NIA te compenseren he. Wat je dan hebt is dat een belastingsvoordeel voor de ene (eigen kapitaal) een nadeel wordt voor de andere (hogere algemene belastingsvoet). " Momenteel laat u zich voor de kar spannen van zij die die zowel de notionele intrestaftrek willen, en tegelijkertijd ageren tegen elke mogelijke andere belastingverhoging voor bedrijven. Het resultaat van uw axiomatische insteek op één klein aspect van de belastingswetgeving zonder dit ook op de rest van de fiscale wetgeving toe te passen kost mij, en 4,5 miljoen andere belgen, elk jaar 1200 euro netto. Het is als een ouder die vindt dat het zakgeld van zijn kinderen onfair laag is, dit verhoogt voor zijn favoriete bébé en de kost afneemt van de anderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Normaal gezien moet je het grafiekje omkeren, en spreken over het aanbod van arbeid en de vraag naar arbeid als functie van het loon. Wat ik wil zeggen is dat als er meer leest is voor de directie, zij iets gewilliger zal staan ten opzichte van de werknemers. Vakbonden kunnen met iets meer succes dus de directie "afpersen" met stakingen en zo. Als er geen leest is, kan de directie niks toegeven, en moet ze maar leven met de stakingen. Citaat:
Citaat:
Dat is een beetje zoals, bijvoorbeeld, stellen dat we liever hebben dat de sociale lasten op arbeid minder hoog zijn dan de btw op consumptie. Ok, maar als we ENKEL MAAR de sociale lasten gaan verlagen hebben we natuurlijk een onbalans. Om het effect "neutraal" te maken moet je tegelijkertijd de sociale lasten op arbeid verlagen, en de BTW verhogen met een zo grote marge dat de totale inkomst gelijk blijft he. (rest later). |
|||
![]() |
![]() |