Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2012, 14:39   #261
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Die collectieve online massapsychose is een uitvergroting, zowel naar schaal als intensiteit, van een oude behoefte om gevoelens en kennis omtrent een tragische gebeurtenis te delen.
Wat zich vroeger in de sociale context van fysieke nabijheid afspeelde, speelt zich nu online af. Vroeger praatte iedereen erover bij de bakker en de kapper, nu op twitter en facebook.
Het internet biedt uitgebreidere mogelijkheden voor de beleving van bestaande behoeften.
Maar verandert het ook de beleving en de behoeften an sich?
Ik ben er nog niet uit.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2012, 14:42   #262
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Die collectieve online massapsychose is een uitvergroting, zowel naar schaal als intensiteit, van een oude behoefte om gevoelens en kennis omtrent een tragische gebeurtenis te delen.
Wat zich vroeger in de sociale context van fysieke nabijheid afspeelde, speelt zich nu online af. Vroeger praatte iedereen erover bij de bakker en de kapper, nu op twitter en facebook.
Het internet biedt uitgebreidere mogelijkheden voor de beleving van bestaande behoeften.
Maar verandert het ook de beleving en de behoeften an sich?
Ik ben er nog niet uit.
Ik denk dat bij de moderne media en in de huidige situatie er iets ontbreekt waardoor het nu dergelijke proporties aanneemt, nl. een gezamelijk moreel besef en sociale controle.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2012, 14:50   #263
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie zegt ons dat ze "intens meebeleven"? Politici zijn niet gebarsten van de eerste leugen en kunnen vaak toneel spelen als de besten.
Over andere politici spreek ik mij niet uit, maar ik vind bijvoorbeeld het optreden van de Lommelse burgemeester P. Van Velthoven zeer correct en bewonderenswaardig.
Ik denk echt niet dat die man met zijn eigen marketing bezig is wanneer hij die radeloze ouders toespreekt en bijstaat met alles wat in zijn mogelijkheden ligt.
Een burgemeester kan zich trouwens onmogelijk afzijdig houden bij zo'n drama dus het verwijt dat zo iemand de aandacht zou opzoeken vind ik wel erg goedkoop.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GJ93NKANM
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2012, 14:53   #264
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over andere politici spreek ik mij niet uit, maar ik vind bijvoorbeeld het optreden van de Lommelse burgemeester P. Van Velthoven zeer correct en bewonderenswaardig.
Ik denk echt niet dat die man met zijn eigen marketing bezig is wanneer hij die radeloze ouders toespreekt en bijstaat met alles wat in zijn mogelijkheden ligt.
Een burgemeester kan zich trouwens onmogelijk afzijdig houden bij zo'n drama dus het verwijt dat zo iemand de aandacht zou opzoeken vind ik wel erg goedkoop.
Volledigheidshalve zeg ik er bij dat ik het slechts had over de nationale boegbeelden. Van Velthoven komt trouwens niet op die mate in beeld zoals Di Rupo en andere federale zwaargewichten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2012, 14:58   #265
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat bij de moderne media en in de huidige situatie er iets ontbreekt waardoor het nu dergelijke proporties aanneemt, nl. een gezamelijk moreel besef en sociale controle.
Het lijkt me dat we over twee verschillende zaken discussiëren: enerzijds wat er gebeurt in de sociale media, anderzijds wat er gebeurt in de traditionele media (die twee zijn uiteraard enigszins verbonden, maar toch).

Wat de sociale media betreft: sociale controle bestaat nog steeds, maar lijkt zich helaas vaak om te buigen in een sociale druk in de andere richting. In dit geval: wie weigert petities of rouwregisters te tekenen, of sentimentele tekstjes te kopiëren en dergelijke stelt zich al gauw bloot aan de kritiek dat h/zij niet voldoende meeleeft. Het wordt een wedstrijdje "wie is er het gevoeligst", waar niemand en dan vooral de getroffenen iets aan heeft.

Wat de traditionele media betreft: de houding dat het doel de middelen soms heiligt is niets nieuws in de journalistiek. Het probleem is dat journalisten vandaag de dag enigszins in de war zijn over wat dat doel precies is. In mijn discussies met hen hoor ik dan vaak woorden zoals de vierde macht en haar controlerende functie. Maar er lijkt mij een aanzienlijk verschil te bestaan tussen het overtreden van wetten en normen om bijv. een of ander corruptieschandaal bloot te leggen of het overboord gooien van alle normen om toch maar wat tranen te tonen op tv.

Wat mij bovendien ook mateloos irriteert is de gewoonte van lezers en werknemers van de zgn. kwaliteitskranten om steeds te focussen op de tekortkoming van de populairdere kranten. Deze week was dat bijv. de beslissing foto's van kinderen op de voorpagina van HLN en HNB te zetten. Terwijl dat er inderdaad ver over was (en bovendien onwettig), vind ik het verschil met De Standaard en De Morgen vrij klein. Overal datzelfde gespeculeerd (zonder enige feiten), overal diezelfde nietszeggende artikeltjes, overal diezelfde nadruk op de emotionele geladenheid.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2012, 15:00   #266
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GJ93NKANM
Dat klopt. Maar Van Velthoven is dan weer wel rechtstreeks betrokken bij de feiten, zeker als burgemeester van een kleine gemeente. Maar als ik dan foto's zie van bijv. het Antwerpse stadsbestuur (je ziet dat het mij niet te doen is om de politieke kleurtjes ), dat half wenend voor het stadhuis poseert, dan keert mijn maag.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2012, 20:55   #267
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Mam, 'onschuldigen' hoeven nergens voor vergeven te worden!

Nog afgezien van 't feit dat niet iedereen erin gelooft, hoef jij je al zeker niet uit te spreken over die onschuldigen die vergeving nodig zouden hebben om naar dat reine paradijs van jou te mogen.

'n Onschuldige, 'n kind ìs rein!
Zeg, ik mag me uitspreken waarover ik wil. Als het je niet aanstaat, lees het dan niet.
Wat voor zever is me dit nu! Jij houdt je atheisme toch ook niet enkel binnenhuis blijkbaar...
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2012, 21:02   #268
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Weer dus hetzelfde oordeel: wie niet meedoet met de massahysterie, is de slechterik...
Massahysterie is natuurlijk nergens voor nodig.
Maar het spreekt voor zich dat deze ramp "ons" meer raakt omdat het dichter bij huis gebeurde; zo zit de mens nu eenmaal in elkaar. En een busongeval met 22 dode kinderen in één klap is ook uitzonderlijk (in het westen).
Iedereen werd door dit voorval opgeschrikt.
Oud 18 maart 2012, 13:22   #269
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Zeg, ik mag me uitspreken waarover ik wil. Als het je niet aanstaat, lees het dan niet.
Wat voor zever is me dit nu! Jij houdt je atheisme toch ook niet enkel binnenhuis blijkbaar...
Amai, van een reactie gesproken!
Je blaft SDX af terwijl zij beter dan jij weet hetgeen het verlies van een onschuldig kind teweegbrengt. Sorry hoor Mam; ik vind jouw reactie zwaar over de streep gaan.
De schaamte voorbij zelfs....ppff.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 20:05   #270
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Amai, van een reactie gesproken!
Je blaft SDX af terwijl zij beter dan jij weet hetgeen het verlies van een onschuldig kind teweegbrengt. Sorry hoor Mam; ik vind jouw reactie zwaar over de streep gaan.
De schaamte voorbij zelfs....ppff.
Zeg atheistjes, ga eens tegen een ander zagen. Zelfs in deze omstandigheden kennen jullie geen gevoel voor sereniteit. How low can you go?

Dus nogmaals: InshAllah dat deze kinderen door de Heer worden vergeven en naar het Paradijs mogen.
Oud 18 maart 2012, 20:32   #271
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg atheistjes, ga eens tegen een ander zagen. Zelfs in deze omstandigheden kennen jullie geen gevoel voor sereniteit. How low can you go?

Dus nogmaals: InshAllah dat deze kinderen door de Heer worden vergeven en naar het Paradijs mogen.
Ge hebt het hier kalmpjes gespeeld in uw eerste maanden van terugkeer, maar ge gaat weer voluit hé?
Oud 18 maart 2012, 20:35   #272
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik wil me als atheïst voor deze mensen excuseren.
We zijn niet allemaal zo hoor.
Oud 18 maart 2012, 20:36   #273
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Wtf? Waar heb jij het over?
Oud 18 maart 2012, 20:46   #274
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

WAAROM moeten deze kinderen vergeven worden door de Heer??Waarom? Hebben zij een moord gepleegd? Hebben zij in hun veel te korte leven zulke zware zonden begaan dan?
Van sereniteit gesproken.
En sinds wanneer heet het "zagen" wanneer je een andere mening hebt dan een medeforummer? Graag antwoorden a.u.b.
Met dank.
Oud 18 maart 2012, 20:53   #275
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je precies met "niet zo"?
Ik kan jou alvast vertellen dat ik betrokken ben - gelukkig niet rechtstreeks- maar toch wel via een kind dat ik ken, dat zwaar aangeslagen is in deze zaak.
Ik verzeker iedereen dat ik intussen geen tranen meer overheb en het grof vind dat iemand stelt dat de slachtoffertjes "vergeving" moeten krijgen.
Wat heeft religie hiermee te maken?
Wat heeft God, Allah, Boeddha of eender welke "god" hiermee te maken?
Oud 18 maart 2012, 22:28   #276
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jeetje, ik vraag me af hoe je reageert op gebedswakes.
Iedereen heeft God's vergeving/toestemming nodig om rein (= vrij van zonde) te zijn. Het paradijs is voor de reinen.
Dag Mam,
Als vrijzinnige voel ik mij perfect thuis op een gebedswake. Ik ben dus niet gelovig. Ook geen atheist omdat ik gelovigen wel respecteer. Maar, wat hebben onschuldige mensen met vergeving te maken ?

Laatst gewijzigd door Rudy : 18 maart 2012 om 22:29.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 22:32   #277
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vergiffenis voor wat dan? Net alsof het om een bus zondaars gaat, jesus.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 22:37   #278
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet je wel waar 't over gaat?

Nergens iets vanaf weten en toch willen meepraten.

Wat is 't, moeten onschuldige kinderen vergeven worden vooraleer naar 'n rein paradijs te mogen?

Zoja; waarvóór?

Zo nee; WTF? Waar heb je 't dan over.

BTW; Ik schreef zelfs dat ik er vanuit ging dat Mam 't goed bedoelde en oprecht haar medeleven betuigde.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 22:37   #279
Scorpio
Minister-President

Standaard

Mensen, hou hier alstublieft mee op, het is beschamend dit te lezen. Ik ben zelf atheïst, maar schaam me diep voor de reacties van enkele anderen hier. Volgens bepaalde geloofsovertuigingen is het nu eenmaal zo dat mensen, iedereen, vergeving moeten vragen voor ze het paradijs binnen mogen. Da's een geloofsovertuiging, en het is zonder twijfel vanuit dat oogpunt dat de originele opmerking door mam gemaakt werd. Ik zie geen enkel kwaad opzet in de opmerking, ze leek me oprecht en goed bedoeld, vanuit deze geloofsovertuiging.

Ik vind het dan ook bijzonder misplaatst om daar dan op in te beginnen hakken. Je hoeft het niet eens te zijn met de overtuiging van Mam (ik ben dat ook niet), maar dit is niet het moment, en al helemaal niet de plaats om een religieus oorlogje te beginnen uitvechten.

Iedereen heeft zijn of haar manier om medeleven te betuigen met de slachtoffers, of om te gaan met de dood, vanuit zijn of haar overtuiging. We hoeven het daar niet mee eens te zijn, maar het minste wat we kunnen doen is elkaars overtuiging respecteren.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 22:52   #280
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Iedereen heeft zijn of haar manier om medeleven te betuigen met de slachtoffers, of om te gaan met de dood, vanuit zijn of haar overtuiging. We hoeven het daar niet mee eens te zijn, maar het minste wat we kunnen doen is elkaars overtuiging respecteren.
Meestal probeer je de overtuiging van de nabestaanden te respecteren, en daarom is een "innige deelneming" voldoende wanneer je dat niet kunt inschatten.

Beginnen lallen over de zonden des wereld en goddelijke vergiffenis is juist een teken van gebrek aan respect voor de nabestaanden zelf, net als de aandacht proberen te trekken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be