Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Discussietools
Oud 20 maart 2012, 14:38   #221
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Neen, ik wens niet de aandacht te verleggen naar de Britten.
Ik wil aantonen dat hier geoordeeld wordt met 2 maten en gewichten.
Zo'n mentaliteit bij Marokkanen wordt een achterlijke cultuur genoemd. Eenzelfde mentaliteit bij Britten, wordt heel anders beoordeeld; wordt zelfs in twijfel getrokken.
De cultuur en rechtspraak in Marokko zijn onderwerp van deze draad in de rubriek Arabische lente. Jij verlegt wel degelijk de aandacht naar de Britten en je doet dat met een flutartikel over een flutenquête. Dat 'de Britten' een zelfde mentaliteit hebben is belachelijke nonsens.

Verder is mij duidelijk dat de Marokkaanse cultuur achterlijk noemen een ongefundeerde generalisatie is. Daar een andere ongefundeerde generalisatie tegenoverstellen dat lijkt mij wèl achterlijk.
Piero is offline  
Oud 20 maart 2012, 14:45   #222
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alain_bergmann Bekijk bericht
Als wij dat mogen zeggen dat islam en marokkanen achterlijk zijn puur doordat een stomme kieken heeft een meisje verkracht waarom zouden dan voor het zelfde feiten de westerse cultuur niet achterlijk verklaren, ach ja misschien omdat wij de echte Arische ras zijn?
...
het gaat niet over het verkrachten van dat meisje, dat zijn we ondertussen al gewoon van de verrijkende islamitische bendes die ons hier komen vergasten op Mohammedaanse erotiek (toegestaan door Mohamed).

Het gaat hier over het feit dat de verkrachter "ALS STRAF" met het kind moet huwen.....

Zover heb je met je islamitische tsjetseene harsens nog niet nagedacht zeker? Waarom ook! als ik mijn kat verkracht heeft het beest er ook geen last van dat ik met haar moet "huwen" zeker?
Cynara Cardunculus is offline  
Oud 20 maart 2012, 14:55   #223
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
het gaat niet over het verkrachten van dat meisje, dat zijn we ondertussen al gewoon van de verrijkende islamitische bendes die ons hier komen vergasten op Mohammedaanse erotiek (toegestaan door Mohamed).

Het gaat hier over het feit dat de verkrachter "ALS STRAF" met het kind moet huwen.....

Zover heb je met je islamitische tsjetseene harsens nog niet nagedacht zeker? Waarom ook! als ik mijn kat verkracht heeft het beest er ook geen last van dat ik met haar moet "huwen" zeker?
Dat de man met het meisje moet huwen als zij dat wenst lijkt mij niet zo erg.
Het probleem is dat het meisje moet huwen met haar verkrachter en de verkrachter vrijuit gaat.
Bobke is offline  
Oud 20 maart 2012, 15:37   #224
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alain_bergmann Bekijk bericht
Sommigen kunnen daar niet tegen op het forum.

http://www.youtube.com/watch?v=aMoBsgJmOJw

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blood_%26_Honour

Ik persoonlijk denk ik niet dat belgie nazi land is, maar volgens de sommige gebruikers hier is het zo, want als in marokko een bepaalde groep islamieten bestaan is volgen hun een achterlijke land met achterlijke cultuur.
Blij dat u persoonlijk dit geen naziland vind, maar hoe noemt u dan een cultuur waar slachtoffers van verkrachting op minderjarige leeftijd gedwongen worden te trouwen met hun verkrachter?
Mij lijkt dit dan toch totaal achterlijk, hoe wilt u dat noemen?
alice is offline  
Oud 20 maart 2012, 15:45   #225
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Het probleem is dat het meisje moet huwen met haar verkrachter en de verkrachter vrijuit gaat.
Ik ben het daar niet mee eens, je moet gewoon uit de wet halen dat minderjarigen toch trouwen en al zeker niet met hun verkrachter, zelfs niet wanneer ze dit " wensen"!
alice is offline  
Oud 20 maart 2012, 15:51   #226
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik ben het daar niet mee eens, je moet gewoon uit de wet halen dat minderjarigen toch trouwen en al zeker niet met hun verkrachter, zelfs niet wanneer ze dit " wensen"!
Ik had het niet speciaal over minderjarigen.
Bobke is offline  
Oud 20 maart 2012, 16:03   #227
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De cultuur en rechtspraak in Marokko zijn onderwerp van deze draad in de rubriek Arabische lente. Jij verlegt wel degelijk de aandacht naar de Britten en je doet dat met een flutartikel over een flutenquête. Dat 'de Britten' een zelfde mentaliteit hebben is belachelijke nonsens.

Verder is mij duidelijk dat de Marokkaanse cultuur achterlijk noemen een ongefundeerde generalisatie is. Daar een andere ongefundeerde generalisatie tegenoverstellen dat lijkt mij wèl achterlijk.
Dan zijn we het toch eens.
artisjok is offline  
Oud 20 maart 2012, 16:40   #228
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoezo, worden die Britse vrouwen ook verplicht met hun verkrachter te huwen en is dat daar ook wettelijk geregeld ?
Een klassiek voorbeeld van het vrijwaren van haar troetels...

Eenderwelke oprechte feministe zou standepede met pek & veren vertrekken om dit staaltje van vrouwenminachting uit te roeien maar de islamofielen kunnen feilloos omschakelen naar de knuffelmodus..
Eigenzinnig is offline  
Oud 20 maart 2012, 16:58   #229
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Een klassiek voorbeeld van het vrijwaren van haar troetels...

Eenderwelke oprechte feministe zou standepede met pek & veren vertrekken om dit staaltje van vrouwenminachting uit te roeien maar de islamofielen kunnen feilloos omschakelen naar de knuffelmodus..
Sommige mensen beginnen nu eenmaal te trollen als ze blok staan.
Bobke is offline  
Oud 20 maart 2012, 17:30   #230
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Marokko is een 'modern land' dat weinig last heeft gehad van de Arabische lente. Dat wil niet zeggen dat de oude structuren nog op brede steun kunnen rekenen.

Een jaar na haar gedwongen huwelijk met haar verkrachter heeft Amina Filali (16 jaar oud), een eind aan haar miserabele leven gemaakt. Marokkanen zijn woedend en uiten dat op Twitter. Haar situatie is namelijk geen uitzondering in Marokko en volgens de wet heeft haar man niets verkeerd gedaan. Zoals Midden Oosten-deskundige Nervana Mahmoud ook twitterde: "Wat nog erger is, is dat ze denken dat de verkrachter zijn slachtoffer een gunst verleent door met haar te trouwen". (NOS) Is dit het enige vlekje op het blazoen van de Marokkaanse rechtsstaat?

Gek genoeg bevat de zogenaamde wet van Mozes is een vergelijkbare wet volgens Deuteronomium: 28 "Als iemand betrapt wordt met een meisje, een maagd die nog vrij is, 29 dan moet de man die zich aan het meisje heeft vergrepen vijftig sjekel zilver aan haar vader betalen. Bovendien moet hij met haar trouwen en zolang hij leeft mag hij niet van haar scheiden, omdat hij haar onteerd heeft." Van bestraffen van de man wordt niet eens gesproken.

Meer: Huffingtonpost The Independent
Het probleem is dat er in islamculturen en in niet)islamculturen uiteraard geen sociale zekerheid is. Dat stelt een groot probleem. Meisjes die onteerd worden komen niet meer in aanmerking voor een 'erevol huwelijk', d.w.z. dat de ouders geen huwelijk meer kunnen arrangeren, geen banden kunnen leggen met een andere familie van hun keuze vanwege bepaalde financiële oudere banden, enz.. Dat meisje moet 'opgevangen' worden. Door de verkrachter dus. De verkrachter fungeert als sociaal net.
Of zij gelukkig is of niet, is niet aan de orde.

In Afganistan worden jonge meisjes zo uitgehuwelijkt aan oude mannen, niet omdat die oude man er zin in heeft, maar omdat het zijn verplichting is als hij meer middelen heeft. De oude man, of een andere man fungeert als een sociaal net.

In andere culturen moet de broer trouwen met de schoonzus wanneer deze weduwe wordt. Ook al is hijzelf al getrouwd. Dat is puur sociaal netwerk.

Zelfs kinderen worden afgestaan aan rijkere verwanten die schoolgeld betalen in ruil voor huishoudelijk werk,... ook sociaal netwerk.

Heeft iemand zich al eens afgevraagd wat mensen moeten uitrichten in geval van overlijden van kostwinner, enz? Wij gaan er altijd maar vanuit dat de staat voor ons zorgt als ons iets overkomt. In vele landen bestaat er geen ziekte- en werkloosheidsuitkering, dient er schoolgeld betaald te worden, en is er geen remgeld op medicijnen, enz.
In die context begrijp ik het sociaal netwerkachtige.

Wat ik niet begrijp is dat die regeringsleiders nog steeds op hun vadsig gat liggen en die primitieve zaken zo laten aanslepen waarbij kinderen en jonge meisjes niet meer zijn dan 'marchandise'.

Gisteren nog gekeken op BBC1: Panorama 'Britain's crimes of honour'.Een reportage (2012) van Jane Corbin over eremoorden in Engeland. De statistieken zijn om van te kotsen. Acht gvallen per dag met en zonder dodelijke afloop.

En dan komen we tot de kern: in Engeland is er wel een sociaal netwerk van overheidswege. Maar dat telt niet voor die families. Die eer zit echt wel diepgeworteld. Alleen na enkele generaties kan dat verdwijnen, want welzijnswerkers en overheidsdiensten snappen het helemaal niet en hinkelen er wat klungelig achteraan.

Misschien voor meisjes kindergeld betalen maar als het meisje in duistere omstandigheden verdwijnt (bv niet terugkomt van een vakantie in het thuisland), is alles terug te betalen met terugwerkende kracht met de geboortepremie erbij. Dat zou al een zeer klein maar duidelijk signaaltje zijn dat die mentaliteit hier niet thuishoort. En risicomeisjes een lange lijst van alternatieven bieden buiten medeweten van de familie om.
Waar houden we ons mee bezig?

En verder ben ik erg cynisch en wijk niet af van mijn conclusie dat kinderen en vrouwen wereldwijd op z'n best derderangsburgers zijn, op z'n minst nog minder waard dan een lam of een koe. Harde realiteit.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 20 maart 2012 om 17:31.
parsprototem is offline  
Oud 20 maart 2012, 17:40   #231
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Heeft iemand zich al eens afgevraagd wat mensen moeten uitrichten in geval van overlijden van kostwinner, enz? Wij gaan er altijd maar vanuit dat de staat voor ons zorgt als ons iets overkomt. In vele landen bestaat er geen ziekte- en werkloosheidsuitkering, dient er schoolgeld betaald te worden, en is er geen remgeld op medicijnen, enz.
uiteraard is in die landen "het huwelijk" een alternatief sociaal opvangnet. Probleem is waarom dan enkel vrouwen zo'n opvangnet nodig hebben? Waarom kunnen weduwenaars wèl hun eigen boontjes doppen en weduwen niet? Waarom moeten vooral jonge meisjes worden uitgehuwelijkt en jongetjes niet? Waarom moet in zo'n geval "gehuwd" worden en niet gewoon opgevangen? Heel het zogenaamde voorbeeld van Mohammed die met 12 of 13 weduwen huwde is natuurlijk dikke BS: zijn "weduwen" waren stuk voor stuk jonge vrouwen tussen de 6 jaar en 36 die desnoods met Mohammeds directe hulp tot weduwe werden gecatapulteerd, waarna hij als "sociaal opvangnet" kon fungeren.... inclusief de nachtelijke opvanguurtjes.

Er is niets te vergoelijken aan zo'n systeem, zolang het sexuele aspect er niet van wordt losgerukt.
Cynara Cardunculus is offline  
Oud 20 maart 2012, 19:20   #232
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of u dat 'niet zo erg lijkt' of niet is van weinig belang als helemaal nooit aan de orde is of de man met het meisje moet huwen. De man had de keus tussen tien jaar of meer gevangenisstraf of zèlf aan te bieden met het meisje te huwen; als het meisje weigert draait hij de bak in en is zij zelf voor de rest van haar leven een paria. Dat laatste is zo vreselijk dat het meisje het er op waagde en uit nood met de schoft trouwde om het beste er van te maken. En dat pakte verkeerd uit. Als u mij niet begrijpt lees dan een keer of twaalf de berichtgeving in de kranten aub, dan snapt u het misschien wel en dan krijgen wij misschien nog eens een zinnige reactie van u over dit onderwerp.
Piero is offline  
Oud 20 maart 2012, 19:29   #233
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Het probleem is dat er in islamculturen en in niet)islamculturen uiteraard geen sociale zekerheid is. Dat stelt een groot probleem. Meisjes die onteerd worden komen niet meer in aanmerking voor een 'erevol huwelijk', d.w.z. dat de ouders geen huwelijk meer kunnen arrangeren, geen banden kunnen leggen met een andere familie van hun keuze vanwege bepaalde financiële oudere banden, enz.. Dat meisje moet 'opgevangen' worden. Door de verkrachter dus. De verkrachter fungeert als sociaal net.
Of zij gelukkig is of niet, is niet aan de orde.

In Afganistan worden jonge meisjes zo uitgehuwelijkt aan oude mannen, niet omdat die oude man er zin in heeft, maar omdat het zijn verplichting is als hij meer middelen heeft. De oude man, of een andere man fungeert als een sociaal net.

In andere culturen moet de broer trouwen met de schoonzus wanneer deze weduwe wordt. Ook al is hijzelf al getrouwd. Dat is puur sociaal netwerk.

Zelfs kinderen worden afgestaan aan rijkere verwanten die schoolgeld betalen in ruil voor huishoudelijk werk,... ook sociaal netwerk.

Verdiep u eens in de rol van de bruidsschat in Arabische landen.

Citaat:
Wat ik niet begrijp is dat die regeringsleiders nog steeds op hun vadsig gat liggen en die primitieve zaken zo laten aanslepen waarbij kinderen en jonge meisjes niet meer zijn dan 'marchandise'.

[...]En verder ben ik erg cynisch en wijk niet af van mijn conclusie dat kinderen en vrouwen wereldwijd op z'n best derderangsburgers zijn, op z'n minst nog minder waard dan een lam of een koe. Harde realiteit.
Een regering is een afspiegeling van de maatschappij. Als die maatschappij oerconservatief is en zweert bij de rol van stamoudsten en familiehoofden en de dominantie van mannen en broers dan moet een regeringsleider het niet in zijn hoofd halen om dat af te schaffen of te willen vervangen door het 'de superieure sociale wetgeving' van het Westen die gebaseerd is op de zelfstandigheid van het volwassen individu, man of vrouw. Geen van beide systemen is ideaal.
Piero is offline  
Oud 20 maart 2012, 19:32   #234
den dinges
Banneling

Standaard kleine rechtzetting...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
U bedoelt dus de totaal achterlijke cultuur die ons de rekenkunde gegeven heeft, of het alhambra, of zeep en parfum en kruiden; of de oude Griekse filosofen opnieuw in het Westen geïntroduceerd heeft?
Wat een verschil met onze superieure cultuur die ons de concentratiekampen bracht en de genocide en de kruistochten en de "ontdekkings"reizen...
Even serieus nu, je kan élke cultuur van de wereld verketteren als je alleen de negatieve kanten bekijkt, durf eens elke cultuur gelijk te schakelen en dan zie je dat in elke cultuur excessen zijn en producten van prachtige kunst en cultuur. Die dualiteit maakt van ons mensen, we zijn in staat tot het slechtste, maar gelukkig ook tot het beste.
Dat kwam allemaal uit Indië, de arabieren woonden gewoon in de gebieden waar de handelskaravanen door moesten om tot bij ons te geraken.
Trouwens, op zeep hebben wij niet moeten wachten dat ze dat vanuit het oosten meebrachten : de Kelten maakten reeds zeep met varkensvet, asse en plaatselijke kruiden. Want ja, bij ons groeien ook allerlei kruiden...
Wat wél door de moslims bedacht is, zijn speciale kenmerken en kleren om minderheidsgroepen zoals joden mee uit te dossen...
" Ontdekkingsreizen " voerden de arabieren eveneens uit, naar Zwart Afrika bvb, waar ze reeds duizenden jaren vooraleer moslim te worden hun slaven gingen jagen. En, eens moslim, hebben ze het nieuwe religie met het kromzwaard in de hand, en hun lul in de andere hand, in het hele Midden Oosten en Noord-Afrika uitgedragen, tot in Konstantinopel, waar de christenen tot in de kerken opgejaagd en vermoord werden...
Dus kom niet zeveren met je " ontdekkingsreizen " en je " kruistochten ". Europa heeft het monopolie niet van ontdekkingsreizen, al dan niet militaire...

Laatst gewijzigd door den dinges : 20 maart 2012 om 19:34.
den dinges is offline  
Oud 20 maart 2012, 19:38   #235
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges

Respect voor alle Marrokkanen ( en andere nationaliteiten ) die zich tegen deze barbaarse wet uitspreken. Maar degenen die deze achterlijke traditie goedkeuren minacht ik voor de volle 100 %.
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges

Mensen die zulke wetten bedenken, respecteren, uitvoeren, en zelfs goed vinden kan men inderdaad enkel als achterlijk bestempelen. En zelfs als sadistisch, kwaadaardig, door en door slecht
.

Iets dat je niet aanstaat in deze twee uitspraken van mij, Artisjok ?

Laatst gewijzigd door den dinges : 20 maart 2012 om 19:38.
den dinges is offline  
Oud 20 maart 2012, 20:06   #236
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
.

Iets dat je niet aanstaat in deze twee uitspraken van mij, Artisjok ?
Dit is jouw constructieve bijdrage aan een probleem in Marokko? Bedankt voor de moeite.
Piero is offline  
Oud 20 maart 2012, 20:20   #237
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Een regering is een afspiegeling van de maatschappij.
Dat zou het moeten zijn.
artisjok is offline  
Oud 20 maart 2012, 20:51   #238
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Dat kwam allemaal uit Indië, de arabieren woonden gewoon in de gebieden waar de handelskaravanen door moesten om tot bij ons te geraken.
Trouwens, op zeep hebben wij niet moeten wachten dat ze dat vanuit het oosten meebrachten : de Kelten maakten reeds zeep met varkensvet, asse en plaatselijke kruiden. Want ja, bij ons groeien ook allerlei kruiden...
Wat wél door de moslims bedacht is, zijn speciale kenmerken en kleren om minderheidsgroepen zoals joden mee uit te dossen...
" Ontdekkingsreizen " voerden de arabieren eveneens uit, naar Zwart Afrika bvb, waar ze reeds duizenden jaren vooraleer moslim te worden hun slaven gingen jagen. En, eens moslim, hebben ze het nieuwe religie met het kromzwaard in de hand, en hun lul in de andere hand, in het hele Midden Oosten en Noord-Afrika uitgedragen, tot in Konstantinopel, waar de christenen tot in de kerken opgejaagd en vermoord werden...
Dus kom niet zeveren met je " ontdekkingsreizen " en je " kruistochten ". Europa heeft het monopolie niet van ontdekkingsreizen, al dan niet militaire...
Dus de Romeinse cultuur was ook niets waard want 'slechts' een kopie van de Grieken. Goed om te weten dat er nog bewakers zijn van de 'oorspronkelijke' kennis, laten we teruggaan tot moemoe zwarte boomstam om toch maar vooral de originele kennis niet uit het oog te verliezen! Want als je het zo wil spelen de oudste geschiedkundige wiskunde komt vanuit Zwart Afrika en is nauwelijks twee jaar geleden ontdekt.

Mijn betoog hield louter in dat je een hele cultuur niet mag veroordelen omwille van die barbaarse wet; Sommige argumenten hier doen me denken aan de argumenten die sommige Italianen gebruikten tijdens het Dutroux-schandaal waarom ze hun kinderen vooral niet naar België wilden laten komen om hier een voetbaltornooi te spelen. Hier waren immers 'alle' mannen kinderverkrachters. Veralgemening is des mensen eigen maar ik blijf het lachwekkend en walgelijk tegelijk vinden.

En voor de slechte verstaanders (uit wikipedia)

Terwijl Europa rond de zevende en achtste eeuw haar donkerste middeleeuwen kende en alleen kennis overleverde, bloeide in het Arabisch-islamitische rijk de wetenschap.

In 529 sloot de Academie van Athene en daarmee verdween het laatste bolwerk van de klassieke Griekse filosofie. Veel wetenschappers vluchtten naar de Academie van Gondesjapoer in het Perzische Rijk.

Het rijk dat de profeet Mohammed stichtte, breidde zich na zijn dood uit over het gehele Midden-Oosten. Het Arabische Rijk nam ook gebieden over waar Grieken woonden. Onder de dynastie van de Omajjaden werd weinig aan onderzoek gedaan, maar onder de dynastie van de Abbasiden die vanuit Bagdad regeerde, werd veel aan wetenschap en onderzoek gedaan.

Zij konden voortbouwen op werken uit Griekenland, India, China en tradities uit het zoroastrisme en het gnosticisme. In 830 werd in Bagdad het Huis der Wijsheid gesticht, waar filosofen, wetenschappers en artsen werken vertaalden uit het Grieks en onderzoek deden. Bekende wetenschappers die hier werkten waren de astronomen/wiskundigen Thabit ibn Qurra en Al-Chwarizmi. Al-Kindi was een bekende filosoof. De moslims interesseerden zich voornamelijk voor de geneeskunde, wiskunde en natuurfilosofie.

Farabi en Avicenna die leefden in de tiende eeuw, waren de belangrijkste filosofen van hun tijd. Avicenna's Canon van de geneeskunde was tot de zeventiende eeuw een standaardwerk, ook in Europa.

Halverwege de elfde eeuw, met de vestiging van het Rijk van de Seltsjoeken in het Midden-Oosten, ontstonden twee nieuwe typen scholen: de nizamiyyah voor hoger onderwijs en de madrassa voor lager en middelbaar onderwijs. Het centrum van de islamitische wetenschap heeft zich dan naar Iran verplaatst. Bekende wetenschappers uit deze periode zijn de astronoom/dichter Omar Khayyam, de astronoom/filosoof Nasir ad-Din al-Toesi en de filosoof al-Ghazali.

De islamitische geschriften zouden later van grote waarden blijken voor de ontwikkeling van de West-Europese wetenschap. Toen Europeanen gedurende en na de kruistochten in contact kwamen met de Arabische wereld, werd veel na de val van het West-Romeinse Rijk verloren gegane kennis weer opnieuw geïntroduceerd in Europa. De originele Griekse geschriften (onder andere in de bibliotheek van Alexandrië) waren veelal om diverse redenen niet meer beschikbaar, dus de Arabische (bijna letterlijke) vertalingen, zijn vrijwel de enige manier waarop veel natuurwetenschappelijke Oud-Griekse werken bewaard zijn gebleven. Een bekende vertaler van Arabische werken was Gerard van Cremona uit het Spaanse Toledo, hij vertaalde in de twaalfde eeuw veel Arabische werken naar het Latijn om ze zo beschikbaar te maken voor Europese geleerden.
Oud 20 maart 2012, 20:52   #239
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of u dat 'niet zo erg lijkt' of niet is van weinig belang als helemaal nooit aan de orde is of de man met het meisje moet huwen. De man had de keus tussen tien jaar of meer gevangenisstraf of zèlf aan te bieden met het meisje te huwen; als het meisje weigert draait hij de bak in en is zij zelf voor de rest van haar leven een paria. Dat laatste is zo vreselijk dat het meisje het er op waagde en uit nood met de schoft trouwde om het beste er van te maken. En dat pakte verkeerd uit. Als u mij niet begrijpt lees dan een keer of twaalf de berichtgeving in de kranten aub, dan snapt u het misschien wel en dan krijgen wij misschien nog eens een zinnige reactie van u over dit onderwerp.
Ik kan na twaalf keer herlezen niet anders besluiten dan dat ze gedongen werd om te trouwen.
Als u mijn post niet begrijpt moogt ge hem ook eens herlezen en dan krijgen wij misschien nog eens een zinnige reactie van u over mijn post.
Bobke is offline  
Oud 20 maart 2012, 20:55   #240
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
rekenkunde,zeep en parfum waren al lang voor de islam gekend de islam heeft eigenlijk niets uitgevonden wel veel overgenomen van veroverde volken...

de islamstrijders vielen Europa al honderden jaren voor de eerste kruistocht aan en over de miljoenen dode hindoes zullen we ook maar zwijgen ....
Thabit ibn Qurra abu' l'Hasan ibn Marwan al-Sabi al'Harrani (836 (?) te Carrhae in Syrië (nu Harran in Turkije) - 18 februari 901 te Bagdad (Irak) was een Aramese astronoom en wiskundige. In het Latijn wordt hij ook Thebit genoemd.

Thabit, zoon van Qurra, was een aanhanger van de Sabiërs van Harran. Dezen waren buitengewoon geïnteresseerd in astronomie en wiskunde, alsmede de werken van alle bekende volkeren op dat gebied. Het is dus niet verwonderlijk dat Thabit in Bagdad ging studeren in het Huis der Wijsheid op uitnodiging van Mohammed ibn Musa ibn Shakir.

Thabit en zijn latere leerlingen leefden in een van de meest opwindende tijden uit de geschiedenis van de Arabische wetenschap. En niet alleen dat, hij woonde in Bagdad op het wetenschappelijke hoogtepunt van die stad. Levend op het kruispunt van de oude, Griekse wetenschap en wetenschap uit het oosten (zoals het huidige India) en met een kalief die de ontwikkeling van zijn interesses steunde, had Thabit toegang tot de rijkste verzameling kennis van over de hele bekende wereld en de beste onderzoeksmiddelen die er te krijgen waren. Bovendien sprak hij van huis uit Syrisch, toen nog een oost-Aramees dialect van Edessa en sprak hij ook goed Grieks.

Gebruikmakend van die middelen verdiepte Thabit zich in wiskunde, astronomie, mechanica, medicijnen en filosofie. Hij vertaalde werken van Apollonius Rhodius, Archimedes, Euclides en Ptolemeus uit het Grieks en herzag de vertaling van Euclides' Elementen van Hunayn ibn Ishaq, alsmede diens vertaling van de Almagest van Ptolemeus. Ook vertaalde hij de Geographie van Ptolomeus, een werk dat later zeer bekend werd. In zijn latere leven werkte hij voor de Abbasidische kalief al-Mu'tadid. Thabit werd een persoonlijk vriend en hoveling van de kalief.

Van Thabit's werken zijn er, in originele vorm, maar een paar over.

Volgens Copernicus bepaalde Thabit de lengte van het Siderisch jaar op 365 dagen, 6 uur, 9 minuten en 12 seconden; hij zat er slechts 2 seconden naast. Ook publiceerde hij observaties van de zon. Aan de wiskunde voegde Thabit een methode toe om bevriende getallen te vinden. Samen met zijn kleinzoon bestudeerde Thabit de krommen die nodig zijn om zonnewijzers te bouwen.

Mohammed ibn Moesa al-Chwarizmi (Perzisch: محمد بن موسى الخوارزمي; diverse spellingvarianten) was een van de beroemdste wetenschappers op de gebieden van wiskunde, geografie en astrologie. Hij is geboren tussen 780 en 800 en gestorven tussen 840 en 845. Chwarizmi was een Pers en studeerde in het Huis der Wijsheid in Bagdad.

Hij is geboren in de streek Chorasmië, destijds onderdeel van het Perzische Rijk (later bekend als Xiva, tegenwoordig de provincie Xorazm in Oezbekistan). De naam al-Chwarizmi betekent afkomstig uit Chorasmië. Zijn familie verhuisde kort daarna naar een dorpje nabij Bagdad, waar hij in de periode 813 tot 833 het grootste gedeelte van zijn werk schreef. Het is onduidelijk welke taal hij sprak – Perzisch is een mogelijkheid, maar waarschijnlijker is het Chorasmisch, een inmiddels in onbruik geraakt dialect van het Perzisch. Chwarizmi schreef al zijn werken in het Arabisch, de taal van de wetenschap in de islamitische wereld.

Het concept van een algoritme in de wiskunde is zijn idee. Om deze reden wordt hij wel de "grootvader van de informatica genoemd". De woorden "algoritme" en "algorisme" zijn van zijn naam afgeleid, waaruit zijn belang als wetenschapper blijkt.

Verder leverde hij grote bijdragen aan gebieden als algebra, trigonometrie, astronomie en astrologie, geografie en cartografie. Zijn systematische en logische aanpak van het oplossen van lineaire en kwadratische vergelijkingen gaven gestalte aan de algebra, een vakgebied dat zijn naam ontleent aan Chwarizmi's beroemde boek over het vakgebied: Hisab al-jabr wa al-muqabala (Arabisch: حساب الجبر و المقابلة) – "de theorie van transformatie en herstel", refererend aan de manieren waarop deeltermen in algebraïsche termen gemanipuleerd kunnen worden.

Hoewel het leeuwendeel van zijn werk op eigen onderzoek gestoeld is, deed hij ook veel aan de samenvoeging van kennis uit Griekse, Indische, Egyptische en andere bronnen. Hij nam het Indische symbool "0" over en introduceerde het gebruik van Arabische cijfers (afkomstig uit India) in de wiskunde.

Chwarizmi systematiseerde en corrigeerde het werk van Ptolemeus op het gebied van geografie, astronomie en astrologie met zijn eigen bevindingen. Hij gaf leiding aan een groep van 70 cartografen om een kaart van de toen bekende wereld te maken.

Vanaf de 12e eeuw, toen zijn werk vertaald werd in het Latijn, oefende zijn werk, met name op het gebied van de algebra, een diepgaande invloed uit op de verdere ontwikkeling van de wiskunde in Europa. Zijn werken bleven tot aan de 16e eeuw toonaangevend aan de Europese universiteiten.

Hij schreef ook over mechanische uitvindingen als de klok, het astrolabium en de zonnewijzer. Tot zijn andere bijdragen behoren trigonometrische tabellen, verbeteringen in de meetkundige representatie van kegelsneden en aspecten van de twee-fouten calculus.

Idd de islam heeft niets bijgedragen aan de wiskunde en heeft alles gekopieerd

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be