Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2012, 02:39   #41
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Frankrijk is trouwens een verzameling van geannexeerde volkeren die allemaal het slachtoffer werden van een centralistische staat. In geen enkel ander land werd zo een kulturele genocide gepleegd als in Frankrijk. Zelfs de 'eigen ' Fransen van de Landuedoc moesten hun taal opgeven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Talen_in_Frankrijk
En daar heeft de grote meerderheid van de Fransen vandaag geen enkel probleem mee ook niet in de Langue d'Oc, behalve een paar overrijpe geiten wollen sokken die net iets te veel van hun eigen obnoxious weed afhankelijk zijn. De Fransen hebben wel andere dingen aan hun hoofd dan zich met taalfetichisme bezig te houden.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 10:35   #42
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
En daar heeft de grote meerderheid van de Fransen vandaag geen enkel probleem mee ook niet in de Langue d'Oc, behalve een paar overrijpe geiten wollen sokken die net iets te veel van hun eigen obnoxious weed afhankelijk zijn. De Fransen hebben wel andere dingen aan hun hoofd dan zich met taalfetichisme bezig te houden.
Wat mij uiteraard bekend is. Het is steeds en overal een kultureel bewuste 'elite' of minderheid die het betreurt afgesneden te zijn van hun eigen roots. De alcoholverslaafde Apache in zijn reservaat, is het wellicht ook worst dat hij geen Apache meer spreekt.

Anderzijds zal die 'minderheid' er geen probleem mee hebben dat het Fransen geworden zijn maar wel met het feit dat ze verfranst zijn, zie hierboven wat ze zelf schrijven. Ik weet trouwens niet of dat echt wel zo een kleine minderheid is. Er zijn mij geen statistieken bekend.

Vanwaar komt uw ogenschijnlijke vertrouwdheid met de Franse situatie?

En wat is nu eigenlijk uw punt?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 maart 2012 om 11:03.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 10:47   #43
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
"Verdrukkende Franse eenheidsstaat" Wat een grap. Begin eerst te communiceren in hun echte taal : zoe gieder nie beeter klappen lèk daz zieder goeste hèn?
Maar dan wel een tragische grap. De verdrukking bestaat erin dat de Franse eenheidsstaat hun afsneed van de standaardtaal waartoe hun dialekt behoort en een volksvreemde standaardtaal opdrong met één bedoeling: er Fransen van te maken en zo de annexatie te bestendigen. Het moest immers vermeden worden dat om kulturele redenen aansluiting zou kunnen gezocht worden bij het moederland.
Maar dat is U uiteraard dan weer zelf ook bekend. En dan kom ik nogmaals bij de vraag wat nu precies Uw punt is.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 maart 2012 om 10:52.
Oud 20 maart 2012, 11:25   #44
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

1677.

In dat jaar woonden de meesten van de mij bekende rechtstreekse voorouders in Uikhoven. Op dat moment behoorde dat dorp bij Reckheim (=huidig mooiste dorp van Vlaanderen: Rekem).
Citaat:
Het middeleeuwse leengoed Reckheim had al een lange geschiedenis achter de rug toen het in 1623 van Baronie tot "Vrij Rijksgraafschap" verheven werd door de Oostenrijkse keizer Ferdinand II. Zo werd het gebied een onafhankelijk staatje dat evenals zoveel andere "Duitse" vorstendommen lid werd van de Westfaalse Kreits.
Zouden wij, rechtstreekse nakomelingen van die bevolking, misschien ook een voettocht moeten organiseren tegen de Vreemde (Vlaamse/Belgische) verdrukker/indringer?

Want Vlaanderen/België ontzegt elke historische, etnische minderheid faciliteiten en onderwijs in de volkstaal (weigering Limburgs te erkennen en alzo subsidie te geven aan instandhouding van de oude Limburgse taal en cultuur).

Waarmee ik wil aangeven hoe 'belachelijk/relatief/onoprecht/pot verwijt de ketel' de woorden zijn die in de openingstopic geschreven worden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 12:18   #45
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Verdrukkende Franse eenheidsstaat" Wat een grap. Begin eerst te communiceren in hun echte taal : zoe gieder nie beeter klappen lèk daz zieder goeste hèn?
Je moet niet zitten zeveren. Die mensen en hun regio zijn door Frankrijk aan ons ontstolen toen er door het gewone volk alleen maar dialect gesproken werd. Waren zij bij het hedendaagse Vlaanderen kunnen blijven dan was hun formele taal het Nederlands, net zoals bij ons.
Oud 20 maart 2012, 12:27   #46
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zouden wij, rechtstreekse nakomelingen van die bevolking, misschien ook een voettocht moeten organiseren tegen de Vreemde (Vlaamse/Belgische) verdrukker/indringer?
Want Vlaanderen/België ontzegt elke historische, etnische minderheid faciliteiten en onderwijs in de volkstaal (weigering Limburgs te erkennen en alzo subsidie te geven aan instandhouding van de oude Limburgse taal en cultuur).
Waarmee ik wil aangeven hoe 'belachelijk/relatief/onoprecht/pot verwijt de ketel' de woorden zijn die in de openingstopic geschreven worden.

Hoezo 'belachelijk/relatief/onoprecht/pot verwijt de ketel' ?
Ik wens U veel succes met die voettocht en uit solidariteit zou ik ook daaraan meedoen. Ik sta trouwens volledig achter onderwijs in de volkstaal niet alleen in Limburg maar overal. Hebt ge mijn posts van enkele dagen terug niet gelezen in het 'dialekttopic' ? Ik dacht dat ik daar nu net een lans gebroken had voor de regionale talen. Nu ontgoochelt ge me wel....

Fijn dat ge daarvoor opkomt want een Limburger die geen Limburgs kalt is toch geen échte Limburger!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 maart 2012 om 12:41.
Oud 20 maart 2012, 12:27   #47
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je moet niet zitten zeveren. Die mensen en hun regio zijn door Frankrijk aan ons ontstolen toen er door het gewone volk alleen maar dialect gesproken werd. Waren zij bij het hedendaagse Vlaanderen kunnen blijven dan was hun formele taal het Nederlands, net zoals bij ons.
Dat is zoals de Nederlander met de de Friezen gedaan hebben dan.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 12:35   #48
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In Duitsland en Nederland wordt het Fries officieel erkend als een autochtone minderheidstaal. Als zodanig geniet de taal dan ook bescherming onder het Europees handvest voor regionale en minderheidstalen. Friese Taal en Letterkunde is in Friesland een keuzevak waarin examen kan worden gedaan op het havo en vwo. Verder zijn er studierichtingen Fries aan de Universiteit van Amsterdam, de Rijksuniversiteit Groningen, de Christian-Albrechts-Universität in Kiel en de Universität Flensburg. Bijvakken Fries worden door vele universiteiten in Europa aangeboden.

De in de Nederlandse provincie Friesland in het onderwijs en openbaar bestuur gehanteerde spelling is door Provinciale Staten van Friesland vastgesteld (de zogenaamde Steatestavering) en geldt sinds 1980.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 maart 2012 om 12:36.
Oud 20 maart 2012, 12:47   #49
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dubbel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 maart 2012 om 12:48.
Oud 20 maart 2012, 12:50   #50
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Duitsland en Nederland wordt het Fries officieel erkend als een autochtone minderheidstaal. Als zodanig geniet de taal dan ook bescherming onder het Europees handvest voor regionale en minderheidstalen. Friese Taal en Letterkunde is in Friesland een keuzevak waarin examen kan worden gedaan op het havo en vwo. Verder zijn er studierichtingen Fries aan de Universiteit van Amsterdam, de Rijksuniversiteit Groningen, de Christian-Albrechts-Universität in Kiel en de Universität Flensburg. Bijvakken Fries worden door vele universiteiten in Europa aangeboden.

De in de Nederlandse provincie Friesland in het onderwijs en openbaar bestuur gehanteerde spelling is door Provinciale Staten van Friesland vastgesteld (de zogenaamde Steatestavering) en geldt sinds 1980.
Ja, d�*t zal wel. Alleen, u vergeet erbij te vertellen dat de Friese taal vanaf de Republiek tot ongeveer 1955 beschouwd werd als de 'taal van de koeienstal' , en een stille dood tegemoet ging. Tot 'Kneppelfreed'! Toen werden de Friezen een beetje kwaad. Enja, toen pas, zéér tegen zijn zin', heeft de Nederlandse staat , bij mondjesmaat, het Fries als minderheidstaal taal toegestaan in onderwijs, gerecht en dergelijke.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 maart 2012 om 12:50.
Oud 20 maart 2012, 14:03   #51
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Ik ga U daarin niet tegenspreken, maar denkt U ook niet dat de Fransvlamingen momenteel mogen jaloers zijn op de Friezen?
Oud 20 maart 2012, 14:57   #52
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga U daarin niet tegenspreken, maar denkt U ook niet dat de Fransvlamingen momenteel mogen jaloers zijn op de Friezen?
Als de Frans-Vlamingen nergens protesteren tegen de behandeling door de Franse overheid, dan ga ik er vanuit dat zij niet te klagen hebben. Anders zouden ze zich wel roeren. Vraag is ook: hoeveel % jonge Frans-Vlamingen kennen nog Vlaams, hoeveel kunnen het nog spreken? Voelen zij zich Fransman of Vlaming?
Oud 20 maart 2012, 15:40   #53
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de Frans-Vlamingen nergens protesteren tegen de behandeling door de Franse overheid, dan ga ik er vanuit dat zij niet te klagen hebben. Anders zouden ze zich wel roeren. Vraag is ook: hoeveel % jonge Frans-Vlamingen kennen nog Vlaams, hoeveel kunnen het nog spreken? Voelen zij zich Fransman of Vlaming?
Ik ben er verleden jaar nog geweest, en heb er met een aantal mensen gesproken.
Zij zijn Fransman, maar zij blijven Vlaming.
En daar zijn ze best trots op.
De Vlaamse vlaggen wapperen bij wijze van spreke op elke straathoek.
Auto's rijden rond met stickers : F-VL (Frans Vlaanderen) of een Vlaamse Leeuw-sticker met 'Vlaanderen' en/of 'Flandre' erop gekleefd. Of 'ik ben Vlaming en daar ben ik trots op'. In het NL en/of Frans en/of Vlaemsch. Enz...

De taalgenocide is bijna afgerond.
Weinigen krijgen het Vlaemsch nog als moedertaal mee.

Meer info : HIER
Oud 20 maart 2012, 15:42   #54
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Er is een klein aantal mensen dat zich inzet voor het Vlaemsch en het NL in F.
Maar dat zijn er te weinig om invloed te hebben. Laat staan politieke invloed.
En dan gaan ze onderling nog de discussie aan : NL of Vlaemsch ?
Oud 20 maart 2012, 16:14   #55
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

OFF Topic

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
Soms is geweld gebruiken een teken van grote sterkte en moed.
Oud 20 maart 2012, 22:11   #56
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Wat mij uiteraard bekend is. Het is steeds en overal een kultureel bewuste 'elite' of minderheid die het betreurt afgesneden te zijn van hun eigen roots. De alcoholverslaafde Apache in zijn reservaat, is het wellicht ook worst dat hij geen Apache meer spreekt.

Anderzijds zal die 'minderheid' er geen probleem mee hebben dat het Fransen geworden zijn maar wel met het feit dat ze verfranst zijn, zie hierboven wat ze zelf schrijven. Ik weet trouwens niet of dat echt wel zo een kleine minderheid is. Er zijn mij geen statistieken bekend.

Vanwaar komt uw ogenschijnlijke vertrouwdheid met de Franse situatie?

En wat is nu eigenlijk uw punt?
Ik bezit de Franse nationaliteit. En de overgrote meerderheid in Frankrijk heeft geen enkel probleem dat hun moedertaal Frans is geworden.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 22:21   #57
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar Nederland ...

Pavlovreactie.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 22:28   #58
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bezit de Franse nationaliteit. En de overgrote meerderheid in Frankrijk heeft geen enkel probleem dat hun moedertaal Frans is geworden.
Het is inderdaad zo.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 22:34   #59
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, d�*t zal wel. Alleen, u vergeet erbij te vertellen dat de Friese taal vanaf de Republiek tot ongeveer 1955 beschouwd werd als de 'taal van de koeienstal' , en een stille dood tegemoet ging. Tot 'Kneppelfreed'! Toen werden de Friezen een beetje kwaad. Enja, toen pas, zéér tegen zijn zin', heeft de Nederlandse staat , bij mondjesmaat, het Fries als minderheidstaal taal toegestaan in onderwijs, gerecht en dergelijke.
Aandoenlijk ...

In de Lageronderwijswet van 1920 was al bepaald: "Daar waar naast de Nederlandse taal een streektaal in levend gebruik is, kan onder lezen en Nederlandse taal enige kennis van die streektaal begrepen zijn."

As safolle minsken as dô it Frysk libbend halde wollen, moat it wol goed komme, net?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2012, 22:38   #60
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Aandoenlijk ...

In de Lageronderwijswet van 1920 was al bepaald: "Daar waar naast de Nederlandse taal een streektaal in levend gebruik is, kan onder lezen en Nederlandse taal enige kennis van die streektaal begrepen zijn."

As safolle minsken as dô it Frysk libbend halde wollen, moat it wol goed komme, net?
http://www.youtube.com/watch?v=366zTb-2VbI
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be