![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Anderzijds zal die 'minderheid' er geen probleem mee hebben dat het Fransen geworden zijn maar wel met het feit dat ze verfranst zijn, zie hierboven wat ze zelf schrijven. Ik weet trouwens niet of dat echt wel zo een kleine minderheid is. Er zijn mij geen statistieken bekend. Vanwaar komt uw ogenschijnlijke vertrouwdheid met de Franse situatie? En wat is nu eigenlijk uw punt? Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 maart 2012 om 11:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar dat is U uiteraard dan weer zelf ook bekend. En dan kom ik nogmaals bij de vraag wat nu precies Uw punt is. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 maart 2012 om 10:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() 1677.
In dat jaar woonden de meesten van de mij bekende rechtstreekse voorouders in Uikhoven. Op dat moment behoorde dat dorp bij Reckheim (=huidig mooiste dorp van Vlaanderen: Rekem). Citaat:
Want Vlaanderen/België ontzegt elke historische, etnische minderheid faciliteiten en onderwijs in de volkstaal (weigering Limburgs te erkennen en alzo subsidie te geven aan instandhouding van de oude Limburgse taal en cultuur). Waarmee ik wil aangeven hoe 'belachelijk/relatief/onoprecht/pot verwijt de ketel' de woorden zijn die in de openingstopic geschreven worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je moet niet zitten zeveren. Die mensen en hun regio zijn door Frankrijk aan ons ontstolen toen er door het gewone volk alleen maar dialect gesproken werd. Waren zij bij het hedendaagse Vlaanderen kunnen blijven dan was hun formele taal het Nederlands, net zoals bij ons.
![]() |
#46 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Hoezo 'belachelijk/relatief/onoprecht/pot verwijt de ketel' ? Ik wens U veel succes met die voettocht en uit solidariteit zou ik ook daaraan meedoen. Ik sta trouwens volledig achter onderwijs in de volkstaal niet alleen in Limburg maar overal. Hebt ge mijn posts van enkele dagen terug niet gelezen in het 'dialekttopic' ? Ik dacht dat ik daar nu net een lans gebroken had voor de regionale talen. ![]() Fijn dat ge daarvoor opkomt want een Limburger die geen Limburgs kalt is toch geen échte Limburger! ![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 maart 2012 om 12:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De in de Nederlandse provincie Friesland in het onderwijs en openbaar bestuur gehanteerde spelling is door Provinciale Staten van Friesland vastgesteld (de zogenaamde Steatestavering) en geldt sinds 1980. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 maart 2012 om 12:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dubbel.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 maart 2012 om 12:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 maart 2012 om 12:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ga U daarin niet tegenspreken, maar denkt U ook niet dat de Fransvlamingen momenteel mogen jaloers zijn op de Friezen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als de Frans-Vlamingen nergens protesteren tegen de behandeling door de Franse overheid, dan ga ik er vanuit dat zij niet te klagen hebben. Anders zouden ze zich wel roeren. Vraag is ook: hoeveel % jonge Frans-Vlamingen kennen nog Vlaams, hoeveel kunnen het nog spreken? Voelen zij zich Fransman of Vlaming?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zij zijn Fransman, maar zij blijven Vlaming. En daar zijn ze best trots op. De Vlaamse vlaggen wapperen bij wijze van spreke op elke straathoek. Auto's rijden rond met stickers : F-VL (Frans Vlaanderen) of een Vlaamse Leeuw-sticker met 'Vlaanderen' en/of 'Flandre' erop gekleefd. Of 'ik ben Vlaming en daar ben ik trots op'. In het NL en/of Frans en/of Vlaemsch. Enz... De taalgenocide is bijna afgerond. Weinigen krijgen het Vlaemsch nog als moedertaal mee. Meer info : HIER
![]() |
![]() |
#54 |
Minister-President
|
![]() Er is een klein aantal mensen dat zich inzet voor het Vlaemsch en het NL in F.
Maar dat zijn er te weinig om invloed te hebben. Laat staan politieke invloed. En dan gaan ze onderling nog de discussie aan : NL of Vlaemsch ?
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In de Lageronderwijswet van 1920 was al bepaald: "Daar waar naast de Nederlandse taal een streektaal in levend gebruik is, kan onder lezen en Nederlandse taal enige kennis van die streektaal begrepen zijn." As safolle minsken as dô it Frysk libbend halde wollen, moat it wol goed komme, net? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |