![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#502 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat mij echter het meeste opvalt in die vervoegingen is die - overigens zeer mooie - dubbelvorm van het persoonlijk voornaamwoord. In ke zin 'k ik zelfs driedubbel, al is daar die 'k wellicht een assimilatie. Moet dat steeds dubbbel gebruikt worden om korrekt te zijn ?? Of is dat gebruik facultatief? Ik vermoed dat men dat enkel doet bij een benadrukking, of bij een ontkenning van wat de gesprekspartner beweert. vb. normaal: ik zin groot maar: - Gie zit klein. - Maar neen, ke zin 'k ik groot. Maar nu ik daar over nadenk is dat in het Brabants niet anders, maar helaas wel zeer verouderd.(Weer een voorbeeld van wat ik taalverkleutering noem) Debet daaraan is ongetwijlefd het AN. zijn 'k zenne 'k ik ge zijt gij hij es hij we zen wijlen ge zijt gijlen ze zen zijlen Tegenwoordig echter valt dat eerste woord van de dubbelvorm weg en komt het tweede voor het werkwoord. (waar ik ij schrijf moet men echter eerder iets als ai zeggen, iets wat ik echter in geschreven taal niet kan wergeven) Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 maart 2012 om 12:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#503 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Jij en gij.
Is dat nu de reden om al dan niet te beslissen over hereniging? |
![]() |
![]() |
![]() |
#504 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Archaïsch in geschreven taal.
Laatst gewijzigd door SDG : 24 maart 2012 om 12:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#505 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#506 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Begrijpend lezen is duidelijk nog steeds niet aan jou besteed, getuige:
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#507 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() In het Brugs, Oostends om maar die twee grote dialecten in noordelijk West-Vlaanderen te noemen, is de je-vorm (en diens dialectische afgeleiden) de overgeleverde vorm. Het West-Vlaams - vooral de kustdialecten - heeft trouwens meerdere gelijkenissen met het AN, daar waar die bij het Brabants merkwaardig genoeg ontbreken. Da |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#508 |
Gouverneur
|
![]() Waar gaat het nu weer over?
Jij is Hollands en gij dan? Waarom is dat niet Brabants? Moet ik hier dan met Dich gaan schrijven omdat ik dat ook wel eens in m'n spreektaal gebruik? ![]()
![]() |
#509 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#510 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 maart 2012 om 16:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#511 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Toch niet de streek van de foutieve 'dich'-onderwerpsvorm. Meer ten oosten heeft men het weer juist met hen 'du'. Dialecten kunnen ook fouten bevatten, gezien ze ook gesproken worden door weinig opgeleide mensen.
Laatst gewijzigd door Weyland : 24 maart 2012 om 16:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#512 |
Gouverneur
|
![]() Ook door hogeropgeleiden, uiteraard.
![]() |
#513 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#514 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En met succes. http://www.youtube.com/watch?v=DZpmq7zMeOU Kempi - Denk Ju Dat Ik Doof Ben (1.585.000 hits) 2007 Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 maart 2012 om 16:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#515 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#516 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#517 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, dat is nu straattaal, mattie.
De rijms gaan over zijn fittie met de rappers Nino en Darryl. Sinds een paar maanden werken de heren weer samen overigens.... http://www.youtube.com/watch?v=tU8RIvCZsdc Nino ft. Kempi - Lucifer (490.000 hits) februari 2012 Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 maart 2012 om 17:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#518 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() Nee, maar ik begrijp het gewoon niet zo goed, sorry ![]()
Zoals de haan hier kraait, kraait hij nergens. Laatst gewijzigd door Elegast : 24 maart 2012 om 17:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#519 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Daarom moet ik ook altijd lachen wanneer maffe Belgen zoals Systemke en zijn vriendje Henritje gaan beweren dat "jij" typisch Hollands is, en dat de Hollanders dat de Belgen hebben opgedrongen om te gaan gebruiken.. ![]() Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#520 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk is het opgedrongen. Vaneigens. Net zoals men ons 'zin' in plaats van 'goesting' , enz, wilde opdringen. Maar onze sappige Vlaamse taal is taaier dan sommigen uit het noorden voor mogelijk hadden gehouden
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 maart 2012 om 21:08. |
![]() |
![]() |