Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2012, 08:53   #16701
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
dat dacht ik al.
Daarom vraag ik het.
Blijkbaar heb jij ook geen idee, maar heb je niet de eerlijkheid om dat toe te geven; en kom je af met een uit de lucht gegrepen cijfers dat in je kraam past.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 09:04   #16702
Elbow
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ergo, mogen we niet besluiten dat het godsdienstige beleven bij de moslims nog altijd belangrijker is dan in onze 'decadente' maatschappij ???
..
Volgens Tariq Ramadan is dat zo. En als het tegenvalt dan is de maatschappij de schuldige. Collectieve religieuze verdwazing is voor de moslims belangrijker dan zelf verantwoordelijkheid nemen.

Citaat:
Als de maatschappij de moordenaar wordt
Islamoloog Tariq Ramadan speelt met vuur
zaterdag 24 maart 2012
DS online
Auteur: Luckas Vander Taelen

© put

Vorige 1/2Volgende .Mohamed Merah, de zevenvoudige moordenaar uit Toulouse, is een gefrustreerde, gedesoriënteerde Franse staatsburger. Of eerder: hij is zélf een slachtoffer, slachtoffer van de maatschappij. Zo stond te lezen op de blog van de Zwitserse islamfilosoof Tariq Ramadan. Maar Ramadan is zélf de oriëntatie kwijt, zegt LUCKAS VANDER TAELEN.

Begin februari werd aan de ULB een lezing van de Franse sociologe Caroline Fourest over extreemrechts verstoord door roepende actievoerders. Met het onderwerp had hun luidruchtige interventie niets te maken. De militant Souhail Chichah, die assistent is aan dezelfde universiteit, had opgeroepen om Fourest het spreken onmogelijk te maken – hij beschuldigde haar van islamofobie. Dat heeft alles te maken met haar boeken, waarin ze ‘de verleiding van het obscurantisme' aanklaagt en haar pijlen vooral richt op Tariq Ramadan.

Ramadan is een Zwitserse filosoof die veel aanzien geniet, omdat hij doorgaat voor een intelligent en gematigd islamitisch denker. Fourest beschuldigt hem echter van dubbelzinnigheid: hij zegt geheel andere dingen als hij in het Arabisch tot een jong, Maghrebijns publiek spreekt.

Provocatie

Na de dramatische gebeurtenissen in Toulouse, waar de Franse politie de zevenvoudige moordenaar Mohamed Merah neerschoot, schreef diezelfde Ramadan een lang opiniestuk op zijn website. Hij probeert te achterhalen wat de jonge Maghrebijnse man dreef tot zijn weerzinwekkende daden.

Natuurlijk veroordeelt Ramadan wat Merah deed. Maar hij begint zijn analyse met te stellen dat zijn daden ‘religieus noch politiek' waren. Hij ziet Merah als ‘een gefrustreerd Frans burger die zijn plaats en waardigheid in de maatschappij niet vond' en daardoor ‘gedesoriënteerd' is geraakt.

Net als Caroline Fourest vind ik dat ook Ramadan zelf enigszins zijn oriëntatie is kwijtgeraakt. Want wie een man, die koelbloedig Joodse kinderen als konijnen neerschoot, als een slachtoffer gaat afschilderen, draagt een grote verantwoordelijkheid voor de manier waarop zijn lezers zijn woorden zullen interpreteren. Volgens Ramadan was Merah ‘zelf het slachtoffer van een sociale orde die hem reeds veroordeeld had tot de marginaliteit'. Door zijn Algerijnse afkomst had hij in Frankrijk nooit ‘gelijke kansen' gekregen.

Ramadan vat de waanzinnige moorden van Merah samen als ‘een provocatie'. Tot twee keer toe herhaalt hij dat hij niets goedpraat en Merahs ultieme daden afkeurt. Maar door zozeer de nadruk te leggen op de sociale context, verlegt hij de verantwoordelijkheid van de dader naar de maatschappij.

Het is net alsof je zou zeggen dat de marginaliteit van Marc Dutroux een excuus kan zijn voor de dood van Julie en Melissa en dat het eigenlijk allemaal de fout was van de maatschappij...

Samenzwering

De verwarring die Ramadan daarmee in de hoofden van jonge Fransen van allochtone afkomst zaait, is zonder meer misdadig. Zijn boodschap aan de Franse jeugd is er een van individuele deresponsabilisering; dat men zelfs voor de meest abjecte daden een zelfgekozen excuus kan zoeken. Wie weet staat er morgen een andere jongere met een geweer voor een school, omdat hij in de woorden van Ramadan een legitimatie vond om met geweld in te gaan tegen zijn marginalisering?

Het volstaat een kijkje te nemen bij de reacties op de blog van Ramadan om te weten hoe zijn volgelingen de boodschap ontvangen: er wordt zelfs gesuggereerd dat alles een samenzwering is van Sarkozy om herverkozen te worden, dat het toch wel verdacht is dat niemand de lijken van de Joodse kinderen heeft gezien en dat Toulouse dus waarschijnlijk net zoals 9/11 één grote samenzwering van Israël was...

Tariq Ramadan speelt met vuur. Hij geniet veel aanzien bij Franse maar ook bij Belgische jongeren. Net nu zou hij alles moeten inzetten om een herhaling van drama's zoals in Toulouse te vermijden. Door zijn dubbelzinnigheid doet hij net het tegenovergestelde en dat kan gemakkelijk leiden tot gevaarlijke verwarring in jonge hoofden. Het is nochtans perfect mogelijk om aan de ene kant een maatschappelijk systeem te bekritiseren en de lacunes ervan op sociaal vlak scherp aan te klagen en het tegelijk te hebben over de morele verantwoordelijkheid van het individu. Want een moreel verband leggen tussen die sociale toestand en de moordpartij is niet te verantwoorden. Wie dat wel doet, is medeplichtig.
Elbow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 09:29   #16703
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Van waar komen je cijfers?
Sorry, maar ik heb al dikwijls ondervonden dat cijfers niet je sterkste kant zijn.

Is dat niet afhankelijk van de gelovige?

http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=16627
Wel ik ken de iman van kortrijk, ik weet het uit zijn mond. Had je niet verwacht zeker vanzo'n multiculturele rakker als ik ?

Laatst gewijzigd door brother paul : 24 maart 2012 om 09:41.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 11:12   #16704
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
wat een belediging voor de meeste armen die wel op het rechte pad blijven
Net zoals het islambashing hier een belediging is voor de moslims die op het recht pad blijven.
Oud 24 maart 2012, 12:08   #16705
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Net zoals het islambashing hier een belediging is voor de moslims die op het recht pad blijven.
is het niet jullie die veralgemen door te veronderstellen dat wij de criminaliteitscijfers, werkloosheidscijfers en integratieproblematiek terugbrengen tot een doodgeknuffelde doelgroep, waarbij we willen uitleggen dat die groep nietop zichzelf moet geviseerd worden, maar dat in de groep wel een groot probleem is
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 12:39   #16706
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom protesteren die moslims van het rechte pad dan niet tegen pakweg de ter doodveroordeling van Salman Rushdie, of tegen de moeftie die verklaart dat alle kerken vernietigd moeten worden, of tegen de gewelddadige betogingen nav de mohammedcartoons, voor het recht op vrije meningsuiting, tegen de onderdrukking van de vrouw, tegen de sharia enz.. enz...

Waar zitten die moslims van het rechte pad dan?

Ik zie ze nergens.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 24 maart 2012 om 12:41.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 12:50   #16707
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarom vraag ik het.
Blijkbaar heb jij ook geen idee, maar heb je niet de eerlijkheid om dat toe te geven; en kom je af met een uit de lucht gegrepen cijfers dat in je kraam past.
ik kom af met cijfers over moslims.

jij komt af met vermoeden of eerder vooroordelen over christenen. uw probleem.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 13:12   #16708
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Waarom protesteren die moslims van het rechte pad dan niet
Om dezelfde reden dat kansarmen niet protesteren tegen de misdaden van andere kansarmen.
Om dezelfde reden dat katholieken niet protesteren tegen de uitspraken van fundamentalistische katholieken.
Om dezelfde reden dat Duitsers niet protesteren tegen misdaden van Duitse Neonazi's.
Om dezelfde reden dat Belgen niet protesteren tegen homofobe uitspraken van andere belgen.

enz...

Het leggen van de verantwoordelijkheid van daden gepleegd door individuen te leggen bij de groep blijft een rode draad doorheen uw betoog.
Oud 24 maart 2012, 13:23   #16709
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zie ze nergens.

Paulus.
Je kan ze niet zien.
Ze zijn binnenshuis hun vrouwen aan het afranselen, geheel volgens het rechte pad van de koran en de sharia.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 24 maart 2012 om 13:23.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 13:32   #16710
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
is het niet jullie die veralgemen door te veronderstellen dat wij de criminaliteitscijfers, werkloosheidscijfers en integratieproblematiek terugbrengen tot een doodgeknuffelde doelgroep, waarbij we willen uitleggen dat die groep nietop zichzelf moet geviseerd worden, maar dat in de groep wel een groot probleem is
Door te veronderstellen dat "jullie" veralgemenen?
Lees jij hier soms eens een post?
Je eigen post bijvoorbeeld.
"zijn zij sociaal onaangepast om hier te floreren in onze maatschappij. "
http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=16627
Oud 24 maart 2012, 13:33   #16711
Alboreto

Standaard

Citaat:

Ik zie ze nergens.
Oud 24 maart 2012, 13:38   #16712
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
ik kom af met cijfers over moslims.
Neen, Paulus en SDX kwamen af met cijfers voor moslims en ook voor katholieken en protestanten.

Citaat:
jij komt af met vermoeden of eerder vooroordelen over christenen. uw probleem.
Ik trek dat "vermoeden" door naar katholieken en protestanten.
Je reageerde hierop
53% van de gevangenen is katholiek! Hoeveel procent van de bevolking is er nog katholiek?
Ik krijg hier nu toch de indruk dat het de gelovigen zijn die oververtegenwoordigd zijn.
http://forum.politics.be/showthread....41#post6043941

Laatst gewijzigd door artisjok : 24 maart 2012 om 13:38.
Oud 24 maart 2012, 13:47   #16713
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik zie ze nergens.

Paulus.
Een jaar geleden zag je ze nog.
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=5420
Maar dat vond je geen positieve bijdrage.
Oud 24 maart 2012, 13:55   #16714
Alboreto

Standaard

Citaat:
Een jaar geleden zag je ze nog.
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=5420
Maar dat vond je geen positieve bijdrage.
Paulus, de windhaan met oogkleppen.
Oud 24 maart 2012, 14:28   #16715
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om dezelfde reden dat kansarmen niet protesteren tegen de misdaden van andere kansarmen.
Om dezelfde reden dat katholieken niet protesteren tegen de uitspraken van fundamentalistische katholieken.
Om dezelfde reden dat Duitsers niet protesteren tegen misdaden van Duitse Neonazi's.
Om dezelfde reden dat Belgen niet protesteren tegen homofobe uitspraken van andere belgen.

enz...

Het leggen van de verantwoordelijkheid van daden gepleegd door individuen te leggen bij de groep blijft een rode draad doorheen uw betoog.
Volgens mij doen ze dat wel hoor.

Bent u wel van deze wereld?

Paulus.
Oud 24 maart 2012, 15:12   #16716
Elbow
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens mij doen ze dat wel hoor.

Bent u wel van deze wereld?

Paulus.
Ik vraag het me ook af.

Iemand de "gematogde" moslims het geweld van hun broeder horen veroordelen die 7 mensen doodknalde?

Bij de christenen klonk alleen maar verontwaardiging toen Breivik toesloeg.
Elbow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 15:40   #16717
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Paulus, de windhaan met oogkleppen.
Moet jij juist zeggen. Waar staat daar dat ik uw moslims van het rechte pad zou zien?

Integendeel merk ik geen enkele positieve bijdrage van de moslims aan onze maatschappij.

Dat zei ik een jaar geleden al en dat zeg ik nog steeds.

Ik wacht nog steeds op een lijstje met positieve bijdragen van deze, aan onze samenleving.

Na een jaar is ze er nog steeds niet gekomen. Waar blijft ze toch?

Het lijstje met negatieve bijdragen vind je hier: http://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16

Paulus.
Oud 24 maart 2012, 15:54   #16718
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
enkel CRIMINELE ALLAHTONEN worden hier gebashed maar dat had je niet door he slimpie
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 15:57   #16719
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

gisteren de verrijking van een criminele allahtoon van dichtbij meegemaakt... vriendin bestolen van geld,bankkaarten,gsm en sleutel op 1 minuutje onoplettendheid...
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 16:06   #16720
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, Paulus en SDX kwamen af met cijfers voor moslims en ook voor katholieken en protestanten.

Ik trek dat "vermoeden" door naar katholieken en protestanten.
Je reageerde hierop
53% van de gevangenen is katholiek! Hoeveel procent van de bevolking is er nog katholiek?
Ik krijg hier nu toch de indruk dat het de gelovigen zijn die oververtegenwoordigd zijn.
http://forum.politics.be/showthread....41#post6043941
Mijn vrouw heeft een stuk of 5 goede vriendinnen .
Een ervan is een Tunesische .
Ze werkt hier , is getrouwd met een Belg , kleed zich westers , spreekt voortreffelijk Frans en zeer goed Nederlands . Ik mag die een kus geven als welkomst enz...
En ja ze is moslim, maar het enige dat wij daarvan merken is dat ze geen varkensvlees eet, maar haar rundvlees mag gerust naast het varkensvlees gelegen hebben tijdens het bakken en het dier hoeft niet halal geslacht geweest te zijn.
Met zo'n mensen heb ik geen enkel probleem. Ze mogen van mij gerust moslim zijn en blijven
En natuurlijk zijn er nog van dergelijke gevallen.
Maar daardoor de massieve problemen met tal van islamieten, die omwille van hun streng ortodoxe houding qua geloof ,op geen enkele manier willen integreren onder tafel vegen is voor mij meer dan een brug te ver.
Het is voor mij inderdaad zich verregaand aanpassen of wegwezen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be