Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Wat is uw levensovertuiging?
Atheïsme 35 41,18%
Agnosticisme 14 16,47%
Christendom /Rooms-katholicisme 7 8,24%
Christendom / Orthodoxie 0 0%
Christendom/ Protestantisme 6 7,06%
Chrisendom / andere 3 3,53%
Hindoeïsme 1 1,18%
Taoïsme 2 2,35%
Rastafarisme 1 1,18%
Pastafarisme 2 2,35%
Islam / Sunnisme 6 7,06%
Islam / Sji'isme 0 0%
Islam / Kharijisme 0 0%
Jodendom 1 1,18%
Druzendom 1 1,18%
Alevisme 0 0%
Satanisme / klassiek 1 1,18%
Satanisme / Lavey 4 4,71%
Heidendom / Asatru 0 0%
Heidendom / Andere 1 1,18%
Aantal stemmers: 85. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2012, 08:55   #101
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Ik ben op zich neutraal ten opzichte van god. Wat niet bewezen kan worden, kunnen we eenvoudigweg negeren. Occam's razer suggereert alleszins dat god niet belangrijk is.
Wel, als het toch God zou zijn die alles in gang heeft gezet (en zo houdt) dan is hij toch tamelijk redelijk belangrijk, niet?

Citaat:
Tot dan beperk ik mij tot de mensheid, daar deze heel wat te bieden heeft zonder godheid om roet in het eten te gooien.
Ja, maar als God werkelijk bestaat, dan komt alles wat wij te bieden hebben van hem.

Citaat:
Bovendien ben ik anti-religieus, daar een religie niet gaat over geloof maar over macht.
Volledig akkoord. Persoonlijk geloof ik wel in God, maar ik wil mij nergens aan binden en vrij blijven om te doen en te laten wat ik wil.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2012, 14:10   #102
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Ik ben op zich neutraal ten opzichte van god. Wat niet bewezen kan worden, kunnen we eenvoudigweg negeren. Occam's razer suggereert alleszins dat god niet belangrijk is. Mocht er een vorm van bewijs komen dan zal ik dat graag beoordelen.Tot dan beperk ik mij tot de mensheid, daar deze heel wat te bieden heeft zonder godheid om roet in het eten te gooien. Bovendien ben ik anti-religieus, daar een religie niet gaat over geloof maar over macht.
Wil je wel een bewijs? Das de belangrijke vraag, want als er een bewijs is of gegeven wordt wil je dan de confrontatie aan met God?
Het bewijs is ruimschoots aanwezig maar het erkennen ervan leidt tot de confrontatie en dat aan gaan is kwestie van WILLEN. Want dan moet men verantwoording afleggen bij de Creator van ons en oei-oei...Want dan spreekt ons geweten, of niet ?

http://www.christiananswers.net/dutc...g-c038-nl.html
http://www.allaboutcreation.org/dutch/bestaat-god.htm

God is in alles geinteresserd wat de wereld betreft.
Oud 27 maart 2012, 14:56   #103
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Wat een hoop nietszeggende nonsens bij elkaar. Het scheermes van Ockam zonder de theepot van Russell, blijkbaar.
Oud 27 maart 2012, 15:51   #104
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Hangt er imho van af.

Als je geen reden hebt om te geloven, is dat 'zwak' atheisme (ongelukkige woordkeuze trouwens, klinkt pejoratief). Ik geloof niet dat er een porseleinen theepot rond de zon draait, want het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat iemand dat voor elkaar krijgt.

Als je een reden hebt om niet te geloven, is dat 'sterk' atheisme. Ik geloof niet dat er een porseleinen theepot rond de zon draait, want een porseleinen theepot zou in de ruimte in stukken barsten.
Alle atheïsten zijn gelovigen. Dat is zo klaar als een klontje. Want zij nemen aan (= zij geloven) dat God niet bestaat.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2012, 16:18   #105
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alle atheïsten zijn gelovigen. Dat is zo klaar als een klontje. Want zij nemen aan (= zij geloven) dat God niet bestaat.
Volledig naast de kwestie. De vraag stelt zich niet eens wegens onnodig, er moet dus helemaal niets geloofd worden of aangenomen.

Zou jij als gelovige willen gelabeld worden omdat je wellicht ook wel aanneemt dat er geen grote roze yeti's bestaan met purperen bollen op hun pels?
Jouw stelling is minstens even onzinnig.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2012, 16:39   #106
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

noch God noch meester
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2012, 20:29   #107
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Volledig naast de kwestie. De vraag stelt zich niet eens wegens onnodig, er moet dus helemaal niets geloofd worden of aangenomen.

Zou jij als gelovige willen gelabeld worden omdat je wellicht ook wel aanneemt dat er geen grote roze yeti's bestaan met purperen bollen op hun pels?
Jouw stelling is minstens even onzinnig.
We hebben het hier niet over he al dan niet geloven in roze yeti's. Maar wel over het dan niet geloof in God.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2012, 21:07   #108
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard Over het wezen van God.

Stropke & Fred uit Gent

4) Maar, wordt nu terecht opgemerkt, het probleem verdwijnt als God een wezen is bestaande uit meerdere personen, zoals bijvoorbeeld Christenen en de meeste Hindoe's geloven. Want een God die uit meer personen bestaat was niet eeuwig alleen voordat hij de wereld schiep. Hij kon zijn gedachten en verlangens delen met de andere goddelijke personen en zij konden dingen doen waarvan wij mensen geen kennis hebben. Dat is echter geen goede oplossing voor dit probleem en wel om twee redenen. Ten eerste kan het betekenen dat God de personen waaruit Hij bestaat heeft geschapen na eerst 'eeuwig' alleen te zijn geweest. In dat geval is Hij in zijn wezen veranderd en dus niet eeuwig dezelfde en het raadsel blijft bestaan waarom Hij behoefte kreeg aan gezelschap. Ten tweede kan het beteken dat de personen waaruit Hij bestaat niet geschapen zijn omdat ze eeuwig in Hem bestaan. Dan is echter Zijn wezen onbegrijpelijk en ongerijmd.

Dat zal ik toelichten aan de hand van de leer van de drie-enige God van het christendom die bestaat in de Vader, Zoon en Heilige Geest. Deze constructie is bedacht in de vierde eeuw G.T. als oplossing voor een theologisch probleem dat ik buiten beschouwing zal laten. In deze constructie kan 'de ware God' niet de vierde persoon van de drie-eenheid zijn en niet iemand met een eigen wil en emoties en daarom ook niet iemand die aanbeden kan worden. Ook analogieën helpen niet om deze ongerijmdheid te verklaren, want noch in de wiskunde noch in de fysieke werkelijkheid bestaat er iets dat overeen komt met de drie-eenheid van het christendom en analogieën zoals die van een eeneiige drieling of de directie van een firma gaan mank. In de analogieën kunnen wij wel een persoonlijke relatie aangaan met één of meerdere leden van de drie-eenheid maar nooit met de gezamenlijkheid. De drie-eenheid is een abstractie en een abstracte God is slechts een beeld en geen persoon met emoties, gevoelens en een wil. Als God een drie-eenheid zou zijn, dan zijn de mensen die zijn geschapen zijn naar 'Zijn beeld en gelijkenis' eveneens abstracties zonder eigen lichaam en persoonlijke emoties en zonder een eigen wil. Dat lijkt mij echter ongerijmd.

Een ander argument om het bestaan van God in de eeuwigheid voor de schepping te verklaren is dat God tijdloos zou bestaan of anders gezegd, buiten tijd en ruimte. Dat lijkt echter moeilijk te rijmen met het gangbare begrip van ruimte en tijd, met het universum van Isaac Newton. Het zou betekenen dat er volstrekt niets zou gebeuren of veranderen en God zou niets hebben geschapen op de eerste dag, de tweede dag, enzovoorts. Ook de evolutie zou voor God niet kunnen plaatsvinden en de zondeval, de verzoening en het laatste oordeel zouden voor Hem hun betekenis verliezen. De mens zou zich in Gods beleving op het zelfde moment in de baarmoeder, in zijn volwassenheid, in het graf en in de hel of hemel bevinden. God zou bij zo een compleet beeld van de mens in zijn relatie tot hem tegelijkertijd verwachting, vreugde, zorg, verdriet, boosheid en mededogen moeten voelen. Ook in dat opzicht is de mens dan niet geschapen naar Gods beeld, want dit kunnen wij niet; wederom een ongerijmdheid. We hebben het wezen van God nog niet verklaard.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2012, 23:09   #109
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Beste Kallikles, je brengt veel naar voren dat de kern van wat ik stelde niet raakt. Ik weet inderdaad niet veel over jou maar je bent nu ook niet erg mededeelzaam. Ik meen dat ik daarom ook niet jouw persoonlijke vragen moet beantwoorden. Je opmerking over mijn 'platvloerse logica' verrast mij. Want het is juist de logica die sommigen tot de overtuiging heeft gebracht dat god, zoals ik in mijn betoog (2) heb gesteld, alles wat nuttig is ten behoeve van de mens doelmatig heeft ontworpen. Daarom verrast het mij dat jij de logica als instrument om het probleem te begrijpen en op te lossen verwerpt. Jij bent de eerste die mij vertelt dat logica platvloers is.
Ik heb een scoop voor jou: de negentiende en de twintigste eeuw hebben plaatsgevonden. Het denken over de mens en de rede is kritisch geworden, en niet meer zo naief en dogmatisch als in de paragraaf hierboven.

Geloof jij echt wat je schrijft? Geloof jij echt dat iemand louter op basis van logica tot geloof of ongeloof komt?

Citaat:
Deze opmerking is inhoudelijk en lijkt mij van algemeen belang. Ik zie dat je over de juiste aanpak van mijn probleem goed hebt nagedacht. Naar aanleiding van jouw enquête stelde ik de vraag of God bestaat en of hij niets doet, of dat hij juist alles heeft geschapen en in stand houdt. Jij zegt dat je die vraag niet kan stellen omdat je dan 'reeds een hele wijze van in-het-leven-staan moet veronderstellen'. Bedoel je dat �*k die vraag niet kan stellen of dat niemand die vraag kan stellen voor een ander? Dus, dat ieder voor zich die vraag moet beantwoorden en dat consensus daarover niet nodig of zelfs maar mogelijk is? Als dat de bedoeling is, wijs je dan ook religie als instituut af en heb je bezwaar tegen godsdienstonderwijs?
Neen, je hebt niet begrepen wat ik heb gezegd. Ik wil het gerust nog een tweede (ja zelfs een derde, en zelfs een vierde) keer herhalen. Ik heb gezegd dat een mens de vraag "of God bestaat en of hij niets doet, of dat hij juist alles heeft geschapen en in stand houdt" alleen maar kan stellen vanuit een beaalde wijze van in-het-leven-staan, een wijze van in-het-leven-staan die reeds fundamentele keuzes veronderstelt t.o.v. God, zichzelf en de mensheid.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2012, 23:33   #110
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Hij is nooit geboren en is er altijd geweest. Onmogelijk voor ons om dit ten volle te begrijpen...

Fred.
zelfs nie nodig !!!!
De mens het wezen vrezonnen !!!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
We hebben het wezen van God nog niet verklaard.
zelfs nie nodig !!!!
De mens het wezen vrezonnen !!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2012, 23:33   #111
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
en Electra. Hier haar tempel achter de dorpskerk

strijk

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2012, 23:33   #112
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ik heb een scoop voor jou: de negentiende en de twintigste eeuw hebben plaatsgevonden. Het denken over de mens en de rede is kritisch geworden, en niet meer zo naief en dogmatisch als in de paragraaf hierboven.

Geloof jij echt wat je schrijft? Geloof jij echt dat iemand louter op basis van logica tot geloof of ongeloof komt?
Je stelt mij teleur Kallikles. Ik had gehoopt dat je met inhoudelijke argumenten de zwakten in mijn betoog zou aantonen en dat ik met jouw hulp mijn kennis en inzicht zou kunnen verbeteren. Maar nu val je alleen maar mijn methode aan. Als ik mij niet mag bedienen van logica, of wat ik daarvoor houdt, dan kan ik net zo goed een eind aan mijn leven maken. Want zelfs een muis bedient zich van de logica om zich in het leven staande te houden. Ik geloof dat ook de onbezielde materie zich nog richt naar de logica. Zou God daar dan niets mee te maken hebben?

Citaat:
Neen, je hebt niet begrepen wat ik heb gezegd. Ik wil het gerust nog een tweede (ja zelfs een derde, en zelfs een vierde) keer herhalen. Ik heb gezegd dat een mens de vraag "of God bestaat en of hij niets doet, of dat hij juist alles heeft geschapen en in stand houdt" alleen maar kan stellen vanuit een beaalde wijze van in-het-leven-staan, een wijze van in-het-leven-staan die reeds fundamentele keuzes veronderstelt t.o.v. God, zichzelf en de mensheid.
Ja, dat weet ik. En ik heb geschreven wat ik daaruit heb begrepen. Vertel eens wat over die fundamentele keuzes, of misschien wil een ander die het snapt dat doen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 09:03   #113
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Travis: je zult vast wel al eens gehoord hebben van eventuele meerdere dimensies?

Fred.
Wat heeft dat ermee te maken? Die meerdere dimensies zijn ook "natuurlijk" hoor.

Mijn punt gaat over: "bovennatuurlijk" kan door de wetenschap niet verklaard worden.
De definitie van "bovennatuurlijk" = alles wat door de wetenschap niet verklaard kan worden.

Ik zou zo moeten omgaan met de belastingen. Zwart geld = alles wat de fiscus niet kan vinden.
Als de fiscus dan iets kan vinden ben ik ineens veilig, want dan is het geen zwart geld meer.
Oud 28 maart 2012, 14:37   #114
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Travis: je zult vast wel al eens gehoord hebben van eventuele meerdere dimensies?

Fred.

De hypothetische meerdere (hogere) dimensies bedoel je?

Je beseft toch wel dat die gewoon het gevolg zijn van een bepaald berekeningsmodel, waarbij een bepaalde (dimensie)-matrix een stabiele oplossing geeft?
Oud 28 maart 2012, 14:48   #115
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
We hebben het hier niet over he al dan niet geloven in roze yeti's. Maar wel over het dan niet geloof in God.
Beiden zijn nooit waargenomen en zijn onnodig om de wereld te begrijpen en doorgronden.

Jouw afwijzing van de roze yeti's is dat volgens jou een pure geloofskwestie of niet?
Oud 28 maart 2012, 20:25   #116
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dus geen postzegels verzamelen is een hobby? Niet bewegen is een vorm van fysieke inspanning. Klaar als een klontje.

Ik geloof niet dat er een god is. Ik geloof ook niet dat er geen god is. De hele stelling laat me koud daar ze irrelevant is. Het is onmogelijk het eene of het andere te bewijzen dus ik doe gewoonweg geen uitspraak over het bestaan van god. Wel over zijn invloed op de wereld => nihil.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 20:43   #117
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
De definitie van "bovennatuurlijk" = alles wat door de wetenschap nog niet verklaard kan worden.
bijgewerkt.

Laatst gewijzigd door CyberpunX : 28 maart 2012 om 20:44.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 20:56   #118
CyberpunX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okedan1 Bekijk bericht
spiritualiteit is voor mensen zelf, daar heeft wetenschap niets mee te maken.
psychiatrie kan bepaalde vormen van zwakzinnigheid verklaren
Oud 28 maart 2012, 21:17   #119
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
psychiatrie kan bepaalde vormen van zwakzinnigheid verklaren
De wetenschap verklaart zichzelf het best...
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2012, 21:21   #120
CyberpunX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okedan1 Bekijk bericht
Wat bedoel je hier precies mee?
Religieuzen zijn goedgelovige zotten. Niet noodzakelijk kwaadaardig maar er is toch meestal een schroef los ergens.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be