![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Wat is uw levensovertuiging? | |||
Atheïsme |
![]() ![]() ![]() |
35 | 41,18% |
Agnosticisme |
![]() ![]() ![]() |
14 | 16,47% |
Christendom /Rooms-katholicisme |
![]() ![]() ![]() |
7 | 8,24% |
Christendom / Orthodoxie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Christendom/ Protestantisme |
![]() ![]() ![]() |
6 | 7,06% |
Chrisendom / andere |
![]() ![]() ![]() |
3 | 3,53% |
Hindoeïsme |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,18% |
Taoïsme |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,35% |
Rastafarisme |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,18% |
Pastafarisme |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,35% |
Islam / Sunnisme |
![]() ![]() ![]() |
6 | 7,06% |
Islam / Sji'isme |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Islam / Kharijisme |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Jodendom |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,18% |
Druzendom |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,18% |
Alevisme |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Satanisme / klassiek |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,18% |
Satanisme / Lavey |
![]() ![]() ![]() |
4 | 4,71% |
Heidendom / Asatru |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Heidendom / Andere |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,18% |
Aantal stemmers: 85. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Fred. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het bewijs is ruimschoots aanwezig maar het erkennen ervan leidt tot de confrontatie en dat aan gaan is kwestie van WILLEN. Want dan moet men verantwoording afleggen bij de Creator van ons en oei-oei...Want dan spreekt ons geweten, of niet ? http://www.christiananswers.net/dutc...g-c038-nl.html http://www.allaboutcreation.org/dutch/bestaat-god.htm God is in alles geinteresserd wat de wereld betreft.
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zou jij als gelovige willen gelabeld worden omdat je wellicht ook wel aanneemt dat er geen grote roze yeti's bestaan met purperen bollen op hun pels? Jouw stelling is minstens even onzinnig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() noch God noch meester
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Stropke & Fred uit Gent
4) Maar, wordt nu terecht opgemerkt, het probleem verdwijnt als God een wezen is bestaande uit meerdere personen, zoals bijvoorbeeld Christenen en de meeste Hindoe's geloven. Want een God die uit meer personen bestaat was niet eeuwig alleen voordat hij de wereld schiep. Hij kon zijn gedachten en verlangens delen met de andere goddelijke personen en zij konden dingen doen waarvan wij mensen geen kennis hebben. Dat is echter geen goede oplossing voor dit probleem en wel om twee redenen. Ten eerste kan het betekenen dat God de personen waaruit Hij bestaat heeft geschapen na eerst 'eeuwig' alleen te zijn geweest. In dat geval is Hij in zijn wezen veranderd en dus niet eeuwig dezelfde en het raadsel blijft bestaan waarom Hij behoefte kreeg aan gezelschap. Ten tweede kan het beteken dat de personen waaruit Hij bestaat niet geschapen zijn omdat ze eeuwig in Hem bestaan. Dan is echter Zijn wezen onbegrijpelijk en ongerijmd. Dat zal ik toelichten aan de hand van de leer van de drie-enige God van het christendom die bestaat in de Vader, Zoon en Heilige Geest. Deze constructie is bedacht in de vierde eeuw G.T. als oplossing voor een theologisch probleem dat ik buiten beschouwing zal laten. In deze constructie kan 'de ware God' niet de vierde persoon van de drie-eenheid zijn en niet iemand met een eigen wil en emoties en daarom ook niet iemand die aanbeden kan worden. Ook analogieën helpen niet om deze ongerijmdheid te verklaren, want noch in de wiskunde noch in de fysieke werkelijkheid bestaat er iets dat overeen komt met de drie-eenheid van het christendom en analogieën zoals die van een eeneiige drieling of de directie van een firma gaan mank. In de analogieën kunnen wij wel een persoonlijke relatie aangaan met één of meerdere leden van de drie-eenheid maar nooit met de gezamenlijkheid. De drie-eenheid is een abstractie en een abstracte God is slechts een beeld en geen persoon met emoties, gevoelens en een wil. Als God een drie-eenheid zou zijn, dan zijn de mensen die zijn geschapen zijn naar 'Zijn beeld en gelijkenis' eveneens abstracties zonder eigen lichaam en persoonlijke emoties en zonder een eigen wil. Dat lijkt mij echter ongerijmd. Een ander argument om het bestaan van God in de eeuwigheid voor de schepping te verklaren is dat God tijdloos zou bestaan of anders gezegd, buiten tijd en ruimte. Dat lijkt echter moeilijk te rijmen met het gangbare begrip van ruimte en tijd, met het universum van Isaac Newton. Het zou betekenen dat er volstrekt niets zou gebeuren of veranderen en God zou niets hebben geschapen op de eerste dag, de tweede dag, enzovoorts. Ook de evolutie zou voor God niet kunnen plaatsvinden en de zondeval, de verzoening en het laatste oordeel zouden voor Hem hun betekenis verliezen. De mens zou zich in Gods beleving op het zelfde moment in de baarmoeder, in zijn volwassenheid, in het graf en in de hel of hemel bevinden. God zou bij zo een compleet beeld van de mens in zijn relatie tot hem tegelijkertijd verwachting, vreugde, zorg, verdriet, boosheid en mededogen moeten voelen. Ook in dat opzicht is de mens dan niet geschapen naar Gods beeld, want dit kunnen wij niet; wederom een ongerijmdheid. We hebben het wezen van God nog niet verklaard. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geloof jij echt wat je schrijft? Geloof jij echt dat iemand louter op basis van logica tot geloof of ongeloof komt? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De mens het wezen vrezonnen !!!! zelfs nie nodig !!!! De mens het wezen vrezonnen !!!!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() strijk
![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn punt gaat over: "bovennatuurlijk" kan door de wetenschap niet verklaard worden. De definitie van "bovennatuurlijk" = alles wat door de wetenschap niet verklaard kan worden. Ik zou zo moeten omgaan met de belastingen. Zwart geld = alles wat de fiscus niet kan vinden. Als de fiscus dan iets kan vinden ben ik ineens veilig, want dan is het geen zwart geld meer.
![]() |
![]() |
#114 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De hypothetische meerdere (hogere) dimensies bedoel je? ![]() Je beseft toch wel dat die gewoon het gevolg zijn van een bepaald berekeningsmodel, waarbij een bepaalde (dimensie)-matrix een stabiele oplossing geeft? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jouw afwijzing van de roze yeti's is dat volgens jou een pure geloofskwestie of niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik geloof niet dat er een god is. Ik geloof ook niet dat er geen god is. De hele stelling laat me koud daar ze irrelevant is. Het is onmogelijk het eene of het andere te bewijzen dus ik doe gewoonweg geen uitspraak over het bestaan van god. Wel over zijn invloed op de wereld => nihil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Staatssecretaris
|
![]() bijgewerkt.
Laatst gewijzigd door CyberpunX : 28 maart 2012 om 20:44. |
![]() |
![]() |
![]() |