Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 maart 2012, 07:58   #81
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hiermee bevestigt u dus wat er al eerder werd aangebracht: u behoort tot die mensen voor wie de verkeersreglementering bijzaak is. De eigengereidheid in het verkeer druipt ervan af.
Zegt de persoon die zonder voorrang te verlenen van rijvak verandert
Impressive!
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 11:18   #82
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Zegt de persoon die zonder voorrang te verlenen van rijvak verandert
Impressive!
Idd, staat nochtans heel duidelijk te lezen in de wegcode: (diene politierechter zal alweer lachen)

Citaat:
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen,...

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...code/171-art12
Afstand en snelheid inschatten doet men door méér als 1 keer te spiegelen voor de mensen die geen of maar een povere rijopleiding gekregen hebben.
Of voor mensen die in clichés geloven...

Trouwens afstand inschatten moet men ook ´s nachts kunnen, ook op een donkere Duitse autobahn als er verkeer aan + 250 kmh kan naderen op het linkervak.


Indien men dit niet kan best rijbewijs afleveren en desnoods een brommobiel voor de gewone weg aanschaffen (maar ik raad het zeker niet aan die dingen zijn onveilig).

Edit, even bijvoegen voor de onwetenden:
Artikel 11 zijn de algemene snelheidsbeperkingen en een C43 is een snelheidsbord. Artikel 7.1 is eigenlijk de volledige wegcode

Citaat:
7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven
Een stukje van de hele reeks uitzonderingen
Citaat:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...code/239-art59

59.11. De bepalingen van de artikelen 7.1, 9.3, 10.1, 10.2, 11, 23, 24, 25.1, 46 en 49.1 gelden niet voor de voertuigen van de administratie die dienen voor het toezicht, de controle en het onderhoud van het wegennet, als zij onverenigbaar zijn met de aard of met de tijdelijke of vaste aanwending van het voertuig.

59.12. De bepalingen van artikel 7.1 gelden niet voor het rijkswacht-, politie- en douanepersoneel wanneer hun opdracht het rechtvaardigt.

59.13. De bepalingen van artikel 11 en artikel 22 quater gelden niet voor de voertuigen gebruikt door bevoegde personen noch voor prioritaire voertuigen wanneer een dringende opdracht het rechtvaardigt.

In die gevallen moeten de bestuurders van deze voertuigen evenmin de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43, in voorkomend geval met zonale geldigheid conform artikel 65.5, in acht nemen.
Gelezen Jan ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 maart 2012 om 11:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 13:08   #83
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.354
Standaard

Mooi allemaal. En dat geeft ons dus het recht om rechts in te halen?
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 13:36   #84
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De zaak was eigenlijk heel eenvoudig.

1. Ik kijk in m'n spiegels en stel vast dat er slechts op tamelijke grote afstand een wagen komt aangereden.
2. Die afstand wordt door mij beoordeeld als voldoende om het manoeuver uit te voeren, zeker als men de maximum snelheid van 120 in acht neemt.
3. Bijgevolg voer ik het manoeuver uit, maar die man reed blijkbaar dermate hard dat hij heel snel bij mij is.

Wie is hier dan onverantwoord in het verkeer?
Als u uw pinker op tijd opzet dan is hij onverantwoord door niet te remmen. Indien u dat niet deed en er maar van uit ging dat hij 120 reed bent u onverantwoord. Gezien u niet expliciet vermeldt dat u uw pinklichten gebruikte ga ik ervan uit dat u een ernstige verkeersovertreding begaat die een ongeluk tot gevolg kan hebben.


Pinklichten zijn GEEN optie, in tegenstelling tot wat velen denken.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 14:02   #85
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.142
Standaard

Het lijkt er alleszinds op dat pinkers standaart niet in een BMW zit. Ik heb bijna nog geen enkele BMW weten pinken als hij een manoeuver doet...
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 14:15   #86
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Mooi allemaal. En dat geeft ons dus het recht om rechts in te halen?
Wie is ons ?

"Bepaalde diensten" zijn niet gebonden aan de ganse wegcode dus ook aan snelheidsbeperkingen, heb je toch begrepen ?

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze elke regel aan hun laars lappen, helemaal niet, tenzij ze hun leven beu zijn... ?
Want als ze door een ongeval hun opdracht niet kunnen uitvoeren... staan ze daar met hun molentje...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 maart 2012 om 14:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 14:29   #87
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Als u uw pinker op tijd opzet dan is hij onverantwoord door niet te remmen.
Hij remde toch ?
Pinken geeft wel niemand recht een voorrangsregel te overtreden, want als de inhaler in de remmen moest is het duidelijk hinderen ttz een voorrangsovertreding.

Eerst pinken èn nadien van rijstrook veranderen doe je namelijk pas nadien je zeker bent dat je niemand hindert (eerst 1° dan 2°); bvb ook als je jouw snelheid voldoende kunt opvoeren zodat de naderende voorrangshebbende niet gehinderd wordt, staat alles in de wegcode van artikel aangepaste snelheid en ook in artikel inhalen, moest men van rijspoor veranderen om zelf links in te halen

Citaat:
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

zijn voornemen zich naar links te verplaatsen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 maart 2012 om 14:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 14:45   #88
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wie is ons ?
De mensen hier die menen dat ze rechts mogen inhalen omdat ze gehinderd worden door de wagen voor hen. Dat die middenvakrijder in de fout gaat doet niks ter zake. Je maakt een potentieel gevaarlijke situatie nog gevaarlijker.

Hoffelijkheid moet helemaal niet van twee kanten komen. Als de weggebruiker voor, achter of naast je de lul uithangt, is dat geen excuus om dat ook te doen.
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 15:03   #89
andy.v
Burger
 
andy.v's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2012
Berichten: 170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Het lijkt er alleszinds op dat pinkers standaart niet in een BMW zit. Ik heb bijna nog geen enkele BMW weten pinken als hij een manoeuver doet...
GPS is standaard, evenals een certificaat dat aangeeft dat de eigenaars het recht hebben om hun eigen verkeersreglement toe te passen.

Een beetje zoals de license to kill van 007.

Pinker is trouwens optie, hoffelijkheid ook.
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 15:05   #90
andy.v
Burger
 
andy.v's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2012
Berichten: 170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
De mensen hier die menen dat ze rechts mogen inhalen omdat ze gehinderd worden door de wagen voor hen. Dat die middenvakrijder in de fout gaat doet niks ter zake. Je maakt een potentieel gevaarlijke situatie nog gevaarlijker.

Hoffelijkheid moet helemaal niet van twee kanten komen. Als de weggebruiker voor, achter of naast je de lul uithangt, is dat geen excuus om dat ook te doen.
100% mee akkoord

Als je je laat lullen door een lul, dan ben je er zelf een. En dat is poëtisch bedoeld, niet beledigend
andy.v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 18:01   #91
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Het lijkt er alleszinds op dat pinkers standaart niet in een BMW zit. Ik heb bijna nog geen enkele BMW weten pinken als hij een manoeuver doet...
2
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 18:51   #92
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
De mensen hier die menen dat ze rechts mogen inhalen omdat ze gehinderd worden door de wagen voor hen. Dat die middenvakrijder in de fout gaat doet niks ter zake. Je maakt een potentieel gevaarlijke situatie nog gevaarlijker.

Hoffelijkheid moet helemaal niet van twee kanten komen. Als de weggebruiker voor, achter of naast je de lul uithangt, is dat geen excuus om dat ook te doen.
Volledig akkoord. (ik dacht eerst dat het mijn post betrof)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 19:57   #93
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

een kliklijn voor overtredingen lijkt dus aangewezen

Laatst gewijzigd door CyberpunX : 29 maart 2012 om 19:58.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 22:08   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Als u uw pinker op tijd opzet dan is hij onverantwoord door niet te remmen. Indien u dat niet deed en er maar van uit ging dat hij 120 reed bent u onverantwoord. Gezien u niet expliciet vermeldt dat u uw pinklichten gebruikte ga ik ervan uit dat u een ernstige verkeersovertreding begaat die een ongeluk tot gevolg kan hebben.


Pinklichten zijn GEEN optie, in tegenstelling tot wat velen denken.
Zoals ik duidelijk heb aangegeven, deed ik m'n manoeuver met de duidelijke wetenschap dat het voertuig nog dermate ver was dat ik in alle veiligheid naar het derde rijvak kon gaan. Daarbij heb ik volledig reglementair gehandeld.

Ik kan evenwel niet aansprakelijk gesteld worden - en dus al evenmin de pek en veren verdienen - als iemand op een derde rijvak dermate en dus onverantwoord snel rijdt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2012, 22:09   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Gelezen Jan ?
Wat moet ik lezen? Dat ik mij moet verantwoorden ten opzichte van iemand die aan pakweg 160 op de linkerrijstrook kom aanrazen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 06:37   #96
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Wat vinden jullie van linksrijders?
Linksrijders die dan ook nog rijden aan een snelheid lager dan de maximum toegelaten snelheid?

Indien er rechts geen voertuigen rijden is dat een boete van 150 euro.
Indien er rechts voertuigenb rijden is dat geen boete.

Verkeerswetgeving op zijn Belgisch!
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 07:34   #97
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Wat vinden jullie van linksrijders?
Hetzelfde als middenvakrijders: verstrooid, onhandig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Linksrijders die dan ook nog rijden aan een snelheid lager dan de maximum toegelaten snelheid?
Dat ze toch tenminste het verstand hebben om niet sneller dan de maximumsnelheid te rijden

Natuurlijk gaan er weer zijn die met hun faren aan aan zijn gat gaan plakken of hem rechts voorbijsteken. Maar die zijn gewoon lomp.
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 07:38   #98
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zoals ik duidelijk heb aangegeven, deed ik m'n manoeuver met de duidelijke wetenschap dat het voertuig nog dermate ver was dat ik in alle veiligheid naar het derde rijvak kon gaan. Daarbij heb ik volledig reglementair gehandeld.

Ik kan evenwel niet aansprakelijk gesteld worden - en dus al evenmin de pek en veren verdienen - als iemand op een derde rijvak dermate en dus onverantwoord snel rijdt.
Toch wel, jij schatte de snelheid niet goed in, jij verleent geen voorrang, jij bent verantwoordelijk.

De wegcode is daar heel duidelijk over.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 08:25   #99
HRobin
Minister
 
HRobin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2011
Berichten: 3.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Toch wel, jij schatte de snelheid niet goed in, jij verleent geen voorrang, jij bent verantwoordelijk.

De wegcode is daar heel duidelijk over.
Net zoals de wegcode heel duidelijk is over het zich houden aan de maximum snelheden vermoed ik
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2012, 08:29   #100
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Net zoals de wegcode heel duidelijk is over het zich houden aan de maximum snelheden vermoed ik
Tuurlijk, maar dat verandert niks aan Jan's gevaarlijke gedrag op de baan.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be