![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Voor mij is een forumdiskussie geen schaakspel dat ik mordikus moet winnen zoals bij onze vriend Oosten. Als blijkt dat die wet niet klopt zal ik dat alleen maar toejuichen. Ik ben dus zeker niet van plan om dat tegen heug en meug te verdedigen tot in het absurde. Ik stel alleen vast - tot dusverre - dat het maar al te vaak klopt en ik zou dat dus als leidraad nemen voor taalpolitieke beslissingen als ik het voor het zeggen had. Citaat:
![]() Ik geloof bovenal in de sturende kracht van taalpolitiek, lees 'onderwijs'. Die wet van Bismarck ging op voor de situatie in zijn tijd toen de leerplicht nog niet bestond en de rol van het onderwijs te verwaarlozen was. Hoevelen gingen er toen naar school? Die regel speelt dus enkel bij een zuiver organisch taalsociologisch proces dat niet 'vervalst' wordt door taalpolitiek. Ik gaf daarvan voorbeelden hierboven, ttz . vermoedens van voorbeelden. Bewijzen op zich - zoals gij dat zoudt willen - kan ik natuuurlijk niet. Ik moet U dan in dat opzicht ontgoochelen. Maar ik ben wel benieuwd om bestaande studies daaraan te toetsen. Ik denk dat Els De Witte daarover wat schreef. Er zullen ongetwijfeld ook een massa studenten zijn die over taalverhoudingen in Brussel een thesis maakten. Maar wat, waar? Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2012 om 10:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar nu wordt ze wel verjaagd. Net als Ambiorix.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 april 2012 om 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen ik wilde zeggen dat, net als bij Ambiorix, op een gegeven ogenblik uw beste tijd voorbij is. En dat voor wat Clijsters betreft, ge er beter aan doet te stoppen op tijd en stond. Maar dat geldt ook een beetje voor Ambiorix.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je kunt 'de wet van Bismarck' het beste plaatsen in de context van de tijd. Een context van wetten over schedelmetingen en dergelijke. Hilarische onzin. Snel weggooien dus. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Europees Commissaris
|
![]() Kijk, Eberhard, als ik voor de eentaligheid ben van de gewesten (Vl. en W.) dan is dat omdat ik niet geloof in het tweetalige B. van de BUB; eigenlijk een Brussel van Arlon tot Oostende.
En waarom geloof ik dat niet, om dat ik dan denkende aan Bismarck, ervan overtuigd ben dat het slechts een kwestie van tijd is dat dat theoretisch o zo mooie tweetalige land, verwordt tot een ééntalige Franse staat. Egidius zal me wel gelijk geven: waar B. komt, komt franstaligheid. Zou Bismarck dan toch gelijk hebben? Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2012 om 13:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Vlaamse gemeenschap faciliteert de verfransing op allerlei manieren. Dat zijn gewoon politieke keuzes die niets met Bismarck hebben te maken. Maar gewoon met het belang dat men hecht aan de eigen taal, en de bereidheid daar beleid op te voeren. De Franstalige Gemeenschap is vooral cultuurgestuurd, de Vlaamse- (de term zegt het eigenlijk al) vooral gericht op bescherming van de economische belangen van de Vlaam. Citaat:
Een onafhankelijk Vlaanderen zou deze zaken zeker onvermijdelijk maken. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 3 april 2012 om 13:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Interessant! Hoezo? Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2012 om 14:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 april 2012 om 14:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Want is het kontraargument van de vlaamsnationalisten? Want daar heeft Eberhard wel een punt! Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2012 om 15:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe komt u daar nu bij. Mijn ouders vertelden me dat er inderijd Franstalige missen waren in Antwerpen. Dat er een Frantaligtalige krant was in Antwerpen. En dat is niet eens zo lang geleden. Dat maar om nu maar wat te zeggen.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 april 2012 om 17:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteindelijk is hij als een dief in de nacht gaan lopen. Beetje te vergelijken met de onderhandelaars van N-VA. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is er mis met een Franstalige krant in A'pen. Vlamingen of taal-deliquenten worden niet verplicht om eentje te kopen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Minister-President
|
![]() Misschien is dat zo wel omdat er geen Ef Dee Effers in Antwerpen wonen.
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zou rustig kunnen betogen dat 'Belgie' de verfransing meer afremt dan een onafhankelijk Vlaanderen. Wat niet onverlet laat dat 'Belgie' in het verleden , dus voordat Vlaanderen allerlei bevoegdheden in eigen hand kreeg (maar er weinig mee doet, dat terzijde), natuurlijk catastrofaal is geweest voor de positie van het Nederlands in Brussel en omgeving |
|
![]() |
![]() |